Бизнес средата на летище София стана нездравословна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бизнес средата на летище София стана нездравословна

Фернанд Щауфер е изпълнителен директор на дружеството на Swissport в България. Започва кариерата си в швейцарския авиопревозвач Swiss. От 1984 г. работи извън Европа - в Триполи, Анкара, Измир, Кейптаун. Преди да премине към поделението за наземно обслужване Swissport, което по това време все още е част от Swiss, работи като търговски мениджър в Африка. Като част от екипа на наземния оператор работи в Мексико сити и в Канкун. Става изпълнителен директор на Swissport за Южна Африка, прекарва година в Катар, участва в проекти в Пакистан и Афганистан. Преди да стане изпълнителен директор за България, три години заема тази длъжност в Алжир.

Бизнес средата на летище София стана нездравословна

Фернанд Щауфер, изпълнителен директор на Swissport за България

Калина Горанова
17295 прочитания

Фернанд Щауфер е изпълнителен директор на дружеството на Swissport в България. Започва кариерата си в швейцарския авиопревозвач Swiss. От 1984 г. работи извън Европа - в Триполи, Анкара, Измир, Кейптаун. Преди да премине към поделението за наземно обслужване Swissport, което по това време все още е част от Swiss, работи като търговски мениджър в Африка. Като част от екипа на наземния оператор работи в Мексико сити и в Канкун. Става изпълнителен директор на Swissport за Южна Африка, прекарва година в Катар, участва в проекти в Пакистан и Афганистан. Преди да стане изпълнителен директор за България, три години заема тази длъжност в Алжир.

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Подали сте две жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу летище София и другия наземен оператор - гръцката Goldair Handling. Какъв точно е проблемът?

- Swissport е наземен оператор, който работи в цял свят и, по-точно - на 195 летища. Предоставяме услуги на авиокомпаниите като обслужване на пътниците и на самите самолети по летищата. Получихме лиценз за тази дейност и в България през 2006 г. Тогава пътниците в София надхвърлиха 2 млн. и европейското законодателство изисква да влезе и втори наземен оператор. Преди няколко месеца направихме пет години в България.

През 2010 г. гръцката Goldair Handling също започна да оперира на летище София. Софийското летище е много малко. Тук пътникопотокът е 3.5 млн. годишно. В Европа всички големи летища имат по два доставчика на наземни услуги. Някои имат и по повече - например лондонското Heathrow, но там има много повече бизнес - пет терминала и 60 млн. пътници годишно. На повечето по-малки летища, които са с по около 20 млн. пътници, са по два, като например Виена, Дюселдорф, Мюнхен, Берлин. Във Франкфурт при пътникопоток от 55 млн. души също са два. България е тотално отворена. Бизнесът тук обаче не расте. Напротив, авиокомпаниите се оттеглят. Например Germanwings, Pegasus, Чешките авиолинии, Swiss. Бизнесът е много свит за три наземни оператора. Бидейки три, ценовата война е тотална. През октомври подадохме две жалби в КЗК - едната е срещу Goldair Handling за нелоялна конкуренция, а другата - срещу летище София за злоупотреба с господстващо положение. Подозираме, че летището, като доставчик на летищни услуги с фиксирани и гарантирани приходи от всеки кацнал самолет (един Airbus 320 носи гарантирани приходи от около 2000 евро) и по 12 евро за всеки пътник, може да бъде тотално гъвкаво ценово в наземното обслужване. Повечето летища в Европа се отказаха от тази дейност, като създадоха отделни компании, които да я извършват. Във Варшава преди година и половина създадоха отделно дружество, собственост на държавата, и мисля, че сега възнамеряват да го продадат на някои глобален наземен оператор. Това е от една страна.

От другата е Goldair, която срещу всяко евро приход има 2 евро разход, което е видно от финансовите им отчети. Имаме големи трудности да проумеем това. Предполагам, че през 2012 г. резултатите ще бъдат още по-лоши. Сега нито една банка не иска да им предостави заем. Има пари, които идват от Гърция. Тъй като и там развиваме бизнес, знаем за тяхното финансово състояние, което също е отрицателно. Но информацията ни свършва дотам. Не сме разследващ орган. Ние просто сме изненадани. Нямаме абсолютно нищо против конкуренцията. Смятаме, че тя е здравословна и ние имаме нашите системи и стандарти, които са доказани, и нашата ефикасност, която е много по-висока от средната. Но трябва базовите условия да са еднакви за всички.

Да, но ако Goldair губят от дейността си тук, какъв е бизнес интересът им изобщо да работят? Още повече че от това лято те работят и на летището в Бургас.

- Не знам.

Ако летището е толкова малко и неатрактивно, как си обяснявате този наплив към него? Доколкото знам ще има и четвърти наземен оператор.

- Да, от ноември 2011 г. има още един лиценз, даден от Гражданска въздухоплавателна администрация. Това е "Джет 1". Отново изключително интересно, тъй като има изисквания за финансова стабилност, за служители, оборудване, операционни практики и процедури, опит. Нищо подобно не съм видял, но лицензът е налице, което е много интересно. А тези неща се изискват, тъй като касаят безопасността и сигурността в авиацията. Терминал 2 е строен спрямо европейските изисквания за два оператора, а днес е каша.

От момента, в който гръцката компания влезе на летище София, с колко паднаха цените?

- Различно е от случай до случай, но спадът на цените се движи между 20 и 60%. Но дъмпингът под себестойност е незаконен и Swissport, бидейки голяма глобална компания, спазва изключително стриктни изисквания.

Ще информирали ли Брюксел за казуса?

- Наясно сме, че изходът от делото в КЗК може да е всякакъв и поради тази причина нашата централа в Швейцария има регулярни контакти с Европейската комисия. Но ЕК много правилно казва, че първо трябва да се изчерпят всички законови възможности на местна почва, което е разбираемо. Срещал съм се също с швейцарския посланик, който ме изслуша с голям интерес. Очевидно има и други подобни случаи в страната. Трябва също да се подчертае, че Швейцария е третият по големина чуждестранен инвеститор в България като банкови транзакции, но и като инвестиции в икономиката, като ABB, която ще инвестира 25 млн. долара в Пловдив. Всички обсъждаме помежду си впечатленията си от България. По отношение на бизнес средата аз лично не мога да кажа много добри неща. 

Проблемите ви с летището не са от вчера. Защо решихте да говорите сега?

- Защото бизнес средата стана нездравословна. Защото ценовата война ще ни принуди да режем разходи за обучения, за оборудване, за сигурност – неща, които са срещу нашите бизнес практики, и това е много опасно.

Трябва ли задължително наземното обслужване да е разделено от останалия бизнес на летищния оператор?

- Ще стане задължително, когато новите европейски регулации влязат в сила. Те вече трябваше да бъдат в сила, но бяха отложени, защото трябва да постигнат съгласие три различни страни - наземните оператори, авиокомпаниите и летищата. Но мисля, че в началото на 2014 г. регулациите ще бъдат приети.

Смятате ли, че пазарът на наземно обслужване тук трябва да бъде ограничен?

- Както споменах преди, нямам нищо против конкуренцията. Стига условията да са еднакви за всички. Но тук, от една страна, се стъпва на господстваща база, а от друга, на неизвестни ресурси, идващи от Гърция. Обърнали сме се към ГВА, обърнали сме се към транспортното министерство. Информирали сме ги каква е ситуацията. Още повече че едно от задълженията на ГВА е да одитира и инспектира всички доставчици на услуги поне веднъж годишно. А номер едно в изискванията е финансовата стабилност и очевидно това не ги интересува, въпреки че представлява голям интерес за ЕК. Това е европейско изискване, но в действителност не се прилага.

От летището искат също да се ограничи пазарът до два? Ако се вземе такова решение, какво следва?

- Ако ГВА реши да ограничи пазара, това означава, че ще има конкурс, на който може да участват компании от цял свят. С това ние нямаме никакви проблеми.

Може и да загубите.

- Абсолютно. Но бихме поели риска да не спечелим лиценза, а ако го спечелим, той да е за ограничено време, не както сега. Но все пак смятаме, че това е по-здравословно от настоящата ситуация.

Можете ли да ни дадете пример за някое европейско летище, на което пазарът е бил ограничен?

- Те никога не са били напълно отворени, тъй като в Европа се минава през състезателни търгови процедури за фиксиран брой лицензи. Така е по целия свят. Това лято в Мароко имаше търг за 19 летища и навсякъде беше решено освен националния превозвач да има по един втори наземен оператор с изключение само за летището в Казабланка, което е много голямо и допълнителните лицензи са два.

Интересувате ли се от една евентуална концесия на летище София?

- Не извършваме подобен бизнес, но съм сигурен, че ако има концесия и дойдат летищни оператори от Цюрих, Копенхаген, Поргугалия, Испания и т.н., ще направят анализ и ще затворят генериращите загуби наземни услуги на летищния оператор моментално. 

Доволни ли сте от финансовите си резултати?

- Щастливи сме, ако гледаме тези до края на 2012 г., но ако погледнем напред, е плашещо.

Ако нещата продължават така, обмисляте ли да се оттеглите от България?

- Ние сме първият частен наземен оператор, имаме големи клиенти като WizzAir, "Луфтханза" и Австрийските авиолинии. Това са клиенти, с които работим на много летища. Инвестирали сме 5 млн. евро в оборудване. Имаме 230 служители. Ще направим всичко възможно, за да останем.


42 коментара
  • 1
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    В летище София има много моменти, които изглеждат може би не чак нездравословно, но странно!
    То е много голямо и празно като мавзолей. Отсъствието на магазини, барове, ресторанти и т.н. се набива на очи и (според мен) е въпрос на лошо управление.
    София остава зле свързана с много дестинации и по този начина изолирана в епоха когато всички сме мобилни и глобални. А в същото време се подготвя проект по разширението на летище София?!? За да е още по-голямо и празно!? Или за да се "усвоят" още европари!?

  • 2
    karen_walker avatar :-|
    karen_walker

    За толкова години посткомунизъм в България, още не можем да разберем, че държавата е лош стопанин. Давайте цялото летище на концесия на някоя голяма глобална компания, която има опит и знае какво прави, и всичко ще си дойде на мястото.

  • 3
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    [quote#1:"pzashev"]То е много голямо и празно като мавзолей.[/quote]
    Летище София не е голяма транзитна спирка. То е крайна спирка обикновено. Там е проблема - пътниците минават и заминават, никой не чака следващия си полет след 3-4 часа.

  • 4
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    Бизнес-средата на летището никога не е била здравословна, просто през периода 2005-2010 имаше повече приходи. Швейцарците са могли да преглътнат балканските нрави някак си.

    Знаем, че скандали имаше и с кафенетата и с паркинга на летището. Краде се отвсякъде, нищо ново.

  • 5
    dania4545 avatar :-|
    Jeck Mayer

    често пътувам от лет. софия,и ми прави впечатление една студенина както в летището,така и у персонала.всичко се изпълнява стриктно,разбира се,но с някаква надменност и досада.между впрочем,това не е от сега.помня го от около 25-30 год.

  • 6
    rainbou1 avatar :-(
    rainbou1

    От това, което разбирам от интервюто, разбирам, че летище София е като еманация на България:
    - защитаване на монополното положение на държавен оператор.
    - допускане на нелоялна конкуренция от оператор с неясни приходи.
    - издаване на лиценз на 4-ти оператор въпреки липса на необходимата информация.

    Искрено се надявам компанията да спечели и да остане на българския пазар, защото тръгването и ще даде много лош сигнал навън и единственото добро ще е облагодетелстването на някои хора.

    Да не говорим, че големите компании работят с утвърдени имена - ето например Хюлет-Пакард навлезе в България, самолетните билети за командировки се купуват от Карлсон Вагонлит - не са от евтините, но явно компанията е доказала качеството на дейността си по света, а и при издънка сигурно биха се дължали сериозни неустойки.
    Същото е и с Луфтханза и Австрийците. Сигурен съм, че при евентуално изтегляне на Суиспорт, не биха се изтеглили изцяло, но веднага биха намалили броя на полетите си до София. А те не са малко - 5 на австрийците, и 4 на луфтханза. Което веднага би се отразило на приходите на летището. Така че на някой от много горните етажи трябва да му светне вече лампичка, че заради масрафа на някой(и) по-ниско ще губи цялата държава.

  • 7
    daria_vip avatar :-|
    daria_vip

    Нещо ми убягва казуса на този господин " Защото бизнес средата стана нездравословна"
    Кога е била здравословна .Направете я адекватна подобаващо .
    Вкарайте си вериги и частни дребни предприемачи на прилични наемни цени и ще стане здравословна -най вероятно.
    (малък е шансът да стане по нездравословна отколкото е сега )
    Стотици хиляди пътници и нон стоп трафик и няма никакво обективно оправдание с реални пречки (освен корупцията разбира се частните предприемачи да доразвият терминалите и да има за всички необходимото.Обикновенно така става когато проектите биват завладяни от хора с спорен ценз и съмнително минало ,предимно произлизащи от силови е министерства при които липсва визия за това що е то частен бизнес и как трябва да се развива адекватно той .

  • 8
    keipax avatar :-P
    keipax

    Имахме един преподавател в ТУ, който казваше:

    "На кой му друса каруцата - да скача овреме"

    Кога ядоха кифтетата не реваха, сега когато имат конкуренция - опищяха орталъка...

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#8] от "keipax":

    Точно! Само допреди 5-6 години се оплакваха, че Летище София е монополист в услугите и не допуска външни оператори. Сега, след като ги пуснаха, викат "Много дадохте, трябваше само на нас!". Апропо, в кой бранш в момента няма ценова война и работа около нулата или на мускули - под себестойнст?

  • 10
    philippe avatar :-|
    philippe

    така е. много са нагли. а служителите им са отвратителни. такава надменност.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK