Бизнес средата на летище София стана нездравословна
Фернанд Щауфер, изпълнителен директор на Swissport за България


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Подали сте две жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу летище София и другия наземен оператор - гръцката Goldair Handling. Какъв точно е проблемът?
- Swissport е наземен оператор, който работи в цял свят и, по-точно - на 195 летища. Предоставяме услуги на авиокомпаниите като обслужване на пътниците и на самите самолети по летищата. Получихме лиценз за тази дейност и в България през 2006 г. Тогава пътниците в София надхвърлиха 2 млн. и европейското законодателство изисква да влезе и втори наземен оператор. Преди няколко месеца направихме пет години в България.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
42 коментара
В летище София има много моменти, които изглеждат може би не чак нездравословно, но странно!
То е много голямо и празно като мавзолей. Отсъствието на магазини, барове, ресторанти и т.н. се набива на очи и (според мен) е въпрос на лошо управление.
София остава зле свързана с много дестинации и по този начина изолирана в епоха когато всички сме мобилни и глобални. А в същото време се подготвя проект по разширението на летище София?!? За да е още по-голямо и празно!? Или за да се "усвоят" още европари!?
За толкова години посткомунизъм в България, още не можем да разберем, че държавата е лош стопанин. Давайте цялото летище на концесия на някоя голяма глобална компания, която има опит и знае какво прави, и всичко ще си дойде на мястото.
[quote#1:"pzashev"]То е много голямо и празно като мавзолей.[/quote]
Летище София не е голяма транзитна спирка. То е крайна спирка обикновено. Там е проблема - пътниците минават и заминават, никой не чака следващия си полет след 3-4 часа.
Бизнес-средата на летището никога не е била здравословна, просто през периода 2005-2010 имаше повече приходи. Швейцарците са могли да преглътнат балканските нрави някак си.
Знаем, че скандали имаше и с кафенетата и с паркинга на летището. Краде се отвсякъде, нищо ново.
често пътувам от лет. софия,и ми прави впечатление една студенина както в летището,така и у персонала.всичко се изпълнява стриктно,разбира се,но с някаква надменност и досада.между впрочем,това не е от сега.помня го от около 25-30 год.
От това, което разбирам от интервюто, разбирам, че летище София е като еманация на България:
- защитаване на монополното положение на държавен оператор.
- допускане на нелоялна конкуренция от оператор с неясни приходи.
- издаване на лиценз на 4-ти оператор въпреки липса на необходимата информация.
Искрено се надявам компанията да спечели и да остане на българския пазар, защото тръгването и ще даде много лош сигнал навън и единственото добро ще е облагодетелстването на някои хора.
Да не говорим, че големите компании работят с утвърдени имена - ето например Хюлет-Пакард навлезе в България, самолетните билети за командировки се купуват от Карлсон Вагонлит - не са от евтините, но явно компанията е доказала качеството на дейността си по света, а и при издънка сигурно биха се дължали сериозни неустойки.
Същото е и с Луфтханза и Австрийците. Сигурен съм, че при евентуално изтегляне на Суиспорт, не биха се изтеглили изцяло, но веднага биха намалили броя на полетите си до София. А те не са малко - 5 на австрийците, и 4 на луфтханза. Което веднага би се отразило на приходите на летището. Така че на някой от много горните етажи трябва да му светне вече лампичка, че заради масрафа на някой(и) по-ниско ще губи цялата държава.
Нещо ми убягва казуса на този господин " Защото бизнес средата стана нездравословна"
Кога е била здравословна .Направете я адекватна подобаващо .
Вкарайте си вериги и частни дребни предприемачи на прилични наемни цени и ще стане здравословна -най вероятно.
(малък е шансът да стане по нездравословна отколкото е сега )
Стотици хиляди пътници и нон стоп трафик и няма никакво обективно оправдание с реални пречки (освен корупцията разбира се частните предприемачи да доразвият терминалите и да има за всички необходимото.Обикновенно така става когато проектите биват завладяни от хора с спорен ценз и съмнително минало ,предимно произлизащи от силови е министерства при които липсва визия за това що е то частен бизнес и как трябва да се развива адекватно той .
Имахме един преподавател в ТУ, който казваше:
"На кой му друса каруцата - да скача овреме"
Кога ядоха кифтетата не реваха, сега когато имат конкуренция - опищяха орталъка...
До коментар [#8] от "keipax":
Точно! Само допреди 5-6 години се оплакваха, че Летище София е монополист в услугите и не допуска външни оператори. Сега, след като ги пуснаха, викат "Много дадохте, трябваше само на нас!". Апропо, в кой бранш в момента няма ценова война и работа около нулата или на мускули - под себестойнст?
така е. много са нагли. а служителите им са отвратителни. такава надменност.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.