Телекомуникации: Време е за бели ръкавички
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телекомуникации: Време е за бели ръкавички

Телекомуникации: Време е за бели ръкавички

Кои ще са важните промени за всеки един от телекомите през идната година

Паулина Михайлова
16962 прочитания

© Георги Кожухаров


Намаляващи приходи, свити печалби, все по-силна конкуренция, дълбока регулация по всички линии - отишлата си година не е от добрите за участниците на пазара на телекомуникационни услуги в България. Нито един от тях не може да се похвали с впечатляващи резултати. Каква ще е следващата? Зависи. Обаче от всеки поотделно. Предизвикателствата за всяка от компаниите са различни. Общото е едно: време е те да потърсят правилния имидж. Този, който ще убеди потребителите, че телекомите не са безжалостни събирачи на сметки с монополистични амбиции. С една дума - време е за белите пухкави ръкавички и печеливш ще е този, който го осъзнае.

БТК - в очакване на новата политика

Това ще е най-интересният играч през започващата година. Не защото е най-голям (той не е), а защото, от една страна, има много големи възможности, а от друга - нови и в момента влиятелни собственици. От съчетанието между двете ще зависи резултатът.

Към момента БТК е трети по големина (по брой абонати и приходи от услугата) мобилен оператор и втори като размер на телеком пазара. Финансовите му резултати през изминалата година са с най-благоприятна промяна спрямо основните му конкуренти "Мобилтел" и "Глобул". За третото тримесечие на 2012 г. БТК има намаление в общите си приходи от 9.3% до 106.6 млн. евро, а печалбата й преди данъци, лихви и амортизации (EBITDA) остава без промяна - 43.6 млн. евро (нетната печалба спада само с 11.8% до 2.9 млн евро). За деветмесечието компанията отчете 331.7 млн. евро приходи (едва 0.6% по-малко спрямо година по-рано) и 3.3% ръст на EBITDA до 134.4 млн. евро, като нетната печалба нараства с 34% до 16.8 млн. евро (основно заради по-ниски финансови разходи). Тоест БТК успява да компенсира неизбежния спад на приходите и печалбите от фиксирана телефония чрез напредъка си на GSM пазара, където ежегодно завладява позиции под бранда Vivacom и по последни данни от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) към края на 2011 г. е имала над 16% от абонатите и близо толкова от приходите.

Доколко този тренд ще се засили, ще зависи от новите й собственици, руската VTB Capital и основният акционер в българската Корпоративна търговска банка Цветан Василев. В края на 2012 г. дуетът влезе във владение на телекома, а буквално тези дни предстоят и промените в структурата на управлението му. Оттам нататък интересен ще е начинът на работа, който ще е решаващ дали компанията ще продължи да расте. В тази посока предизвикателствата са няколко. Първо и най-важно - БТК да завземе колкото е възможно по-голям дял при GSM услугите. Второ - да продължи навлизането си на пазара на доставка на интернет и телевизия. Трето - да продължи с инвестициите в допълнителна инфраструктура за пакетни услуги. Четвърто - да запази успешно променения си имидж, който ще й даде възможност да продължи да се възползва от набраната вече инерция. Рисковете за компанията също не са малко, но основният си остава един - да не попадне отново в клопката на амбицията за контрол върху пазара с държавна подкрепа.

"Мобилтел" - активна отбрана

Вярно е, че лидерът при телекомите пострада през последните години. Но това беше очаквано. Конкретно през 2012 г. за третото тримесечие компанията отчете 20.2% спад на печалбата преди данъци, лихви и амортизации EBITDA до 54.5 млн. евро и 12.2% намаление на приходите до 115.2 млн. евро. За деветмесечието приходите й се свиха с 9.3% до 358.3 млн. евро, а EBITDA - с 19.3% до 164.5 млн. евро. По последни данни на КРС към началото на годината "Мобилтел" има 48.5% от приходите на мобилния пазар и 45.2% от абонатите, тоест загубата на пазарен дял стабилно се движи с по около 3% годишно.

Дали обаче това ще продължи? При насищане на пазара на мобилни комуникации от близо 150% в България очевидно опитите на останалите двама да завземат от територията на първия ще продължат. Факт е обаче, че "Мобилтел" предприема активни мерки за защита на позициите и резултатите си: като се започне от оптимизация на персонал и аутсорсинг на цели процеси, мине се през инвестиции в нови услуги и се стигне до ребрандиране с цел компанията да се позиционира, от една страна, като комплексен доставчик на телеком услуги, а от друга, да избяга от имиджа си на тромава система и да го замени с по-дружелюбно за клиентите лице.

Предизвикателствата за "Мобилтел" догодина са няколко: да минимализира изтичането на абонати към конкуренцията, да развие фиксираната си мрежа, да запази бизнеса с интернет и телевизия, придобит чрез покупките на "Спектър нет" и "Мегалан" и сделката за сътрудничество със "Сателайт БГ", и да извлече всички възможни ползи от ребрандирането си. Рисковете са в същата плоскост: главно да не се отърси от високомерното отношение към клиентите и да не инвестира в грешна посока.

"Глобул" - сделка или не

Съществена промяна може да донесе започващата година за притежавания от гръцката ОТЕ втори в България мобилен оператор. Още през първото тримесечие се очаква да бъде избран евентуален нов собственик на "Глобул", като сред кандидатите има както имена на стратегически инвеститори като турските Turkcell и Turk Telekom (а може би и Deustche Telekom, който сега притежава 40% от ОТЕ), така и на финансови като фондовете TPG и ЕQT. 

Като финансови резултати българският оператор показва сравнителна предвидимост. За третото тримесечие на 2012 г. той отчете намаление на приходите с 20.9% до 85.9 млн. евро и на EBITDA със 17.3% до 34 млн. евро, а за деветмесечието двата показателя паднаха съответно със 7% до 285.1 млн. евро и с 8.7% до 106.7 млн. евро. Инерцията при "Глобул" също не е за подценяване - той остава стабилен на GSM пазара, има най-развитата търговска мрежа заедно с Germanos и възможностите, които може да предостави на купувача си не са за подценяване.

Така за него предизвикателствата са: да избере ще остане ли фокусиран върху мобилния пренос на глас и данни или ще последва политиката на другите два да мигрира към пакетни услуги, да запази имиджа си на оператор с коректно поведение, да инвестира в допълнителни услуги. Рискове и тук не липсват: да не изостане от процеса на инвестиции в сектора и да не се окаже изолиран от процесите на консолидация и оптимизация в него.

Балансьорите

Интересна макар и трудна година се очертава и за по-малките, но пък изключително полезни балансьори на пазара като "Булсатком" и "Близу". Първият от тях обяви амбиции да предложи комплексна услуга, макар и за момента проектът да не е реализиран. За старозагорския доставчик е изключително важно ще успее ли да намери финансиране, за да изгради националната си мрежа за интернет, фиксиран и мобилен телефон и телевизия, както и за да се сдобие със собствен спътник. Общата стойност на двете начинания е стотици милиони долари, за които очевидно е необходима или сериозна банкова подкрепа или сътрудничество с бизнес партньор (например доставчик на оборудване). Ако това не се случи, на риск ще е подложен и сегашният основен бизнес на "Булсатком". За "Близу" изминалата година също не донесе много добри новини. По данни от оператора той продължава да инвестира в оптика, а клиентите му - да се увеличават. Прогноза за особено разрастване догодина обаче трудно може да се направи именно поради инвазията на телекомите в телевизионните доставки.

Общият казан

Като цяло състоянието в сектора на телекомуникациите е такова, че, от една страна, приходите и печалбите намаляват заради насищането на пазара и кризата, а от друга, играчите са принудени да продължат да инвестират за модернизация на мобилните си мрежи, нова оптика и нови услуги. На този фон очевидно държавните регулации няма как да не оказват влияние. До момента те се движеха в една посока - затягане. Само с един ход - намалявайки цените на едро между операторите, КРС стопи близо 200 млн. лв. годишно от финансовия приток към трите компании в бранша. Допълнително беше усложнен и самият разрешителен режим за строителни разрешителни за изграждане на мрежи. За следващата година отсега са планирани допълнителни намаления на тарифите на едро и въвеждане на разходоориентираност при цените за достъп до основните мрежи. Ако се съди обаче по изказванията на еврокомисаря с ресор информационно общество Нели Крус, вятърът на промяната в регулациите по-скоро ще се затопля и натискът върху печалбите на компаниите ще бъде отслабен с цел те да инвестират повече в нови услуги и високоскоростен пренос на данни по фиксирана и мобилна мрежа. Тоест следващата година може да се окаже началото на нов период за телекомите с по-малко държава в сектора и възможности за сътрудничество между тях, към които регулаторът, по всичко личи, гледа благосклонно.

БТК: Имаме нови силни акционери

За Vivacom 2012 г. беше силна заради финансовите резултати и заради абонатите, които спечелихме и задържахме. Операторът отчита бум на интереса към мобилните си услуги, чиито клиенти за една година са нараснали с над 400 хил. Основните причини за това са увеличеният интерес към мобилните интернет услуги, ръстът на пренесените в мрежата на Vivacom номера, както и солидният растеж в бизнес сегмента. Изминалата 2012 г. беше силна и заради пускането на интерактивна телевизия и разширяването на оптичната ни мрежа. За целия сектор годината беше динамична. Пазарът на телекомуникационни услуги в чистия им вид, каквито ги познаваме от години, се свива, а потребителите търсят повече стойност за парите си. Клиентът не се задоволява само с мобилен телефон, а иска постоянна връзка със световната мрежа. Той не търси само скорост от домашния си интернет, а и сигурност и възможност за интерактивни услуги и телевизия. Бизнес абонатите пък очакват цялостни решения, създадени по техните критерии, а не стандартни услуги. 2013 г. за нас ще бъде наситена и предизвикателна. Телекомът вече има нови силни акционери в лицето на КТБ и VTB, които ще ускорят развитието му. Годината за сектора ще бъде изцяло обърната към клиента. Интернет потреблението ще доминира пазара и ще е водещ фактор и при създаването на услуги и при покупката на крайни устройства.

"Мобилтел": Очакваме разведряване в края на 2013 г.

И през 2012 г. кризата продължи да влияе върху сектора. Потребителите ограничиха разходите си за телекомуникации, за да покрият най-належащите си нужди, а в същото време заради конкуренцията цените на услугите продължиха да падат. Положителна тенденция обаче е нарастващият интерес към пакетните услуги. Спрямо септември 2011 г. продажбите ни на пакети, включващи и фиксирана услуга, са се повишили с 80%. Расте и търсенето на мобилен интернет - за деветмесечието на 2012 г. компанията има 83% ръст на клиентите си на мобилен интернет при увеличение при фиксирания достъп до мрежата с 30%. Все повече потребители предпочитат и цифровата ни телевизия. За деветмесечието абонатите й се увеличават със 112%.

През 2013 г. очакваме тенденцията към увеличено търсене на пакети да продължи. Ще расте и интересът на потребителите към мобилния и фиксирния интернет. Ще остане актуална и темата за окрупняване на фиксирания пазар, който все още той е силно фрагментиран.

"Мтел" остава най-големият инвеститор на телеком пазара в България. Като цяло планираме инвестиции в широколентов интернет. И през 2013 г. независимо от икономическата обстановка "Мтел" ще продължи да разглежда възможности за вложения, но ще бъдем внимателни. Като цяло очакваме разведряване в икономическия климат в края на 2013 и началото на 2014 г.
"Глобул": Потреблението расте

2012 г. бе сложна и изпълнена с предизвикателства за целия телеком сектор, включително за "Глобул". Продължиха тенденциите за намаление на потребителското търсене, свиване на доходите и силен регулаторен натиск, изразяващ се в драстично и рязко намаление на цените за терминиране в средата на годината и поредни намаления на цените за роуминг в Европейския съюз. Въпреки това компанията увеличи броя на клиентите си, които към края на септември наброяваха близо 4.4 млн., а абонатите на договор надминаха 2.7 млн. Ако не се вземат предвид промените в цените за терминиране и промените в счетоводната политика на компанията, приходите на "Глобул" за третото тримесечие отбелязват ръст от 1.8%.

През цялата година продължи и силното увеличение на абонатите на фиксираните услуги на компанията, които в края на септември наброяваха над 210 хил. Абонатите на услугите за мобилен пренос на данни са с над 95% повече спрямо същия период на миналата година. Средното месечно потребление продължи да расте и достигна 156 минути в края на септември, докато средният приход от потребител намаля с около 30% до 11.30 лв. месечно.

Намаляващи приходи, свити печалби, все по-силна конкуренция, дълбока регулация по всички линии - отишлата си година не е от добрите за участниците на пазара на телекомуникационни услуги в България. Нито един от тях не може да се похвали с впечатляващи резултати. Каква ще е следващата? Зависи. Обаче от всеки поотделно. Предизвикателствата за всяка от компаниите са различни. Общото е едно: време е те да потърсят правилния имидж. Този, който ще убеди потребителите, че телекомите не са безжалостни събирачи на сметки с монополистични амбиции. С една дума - време е за белите пухкави ръкавички и печеливш ще е този, който го осъзнае.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Забравете разговорите и СМСите!
    Всичко е интернет!

  • 2
    rkirov avatar :-|
    rkirov

    Дано произвола в комуникациите вече свърши

  • 3
    slon avatar :-|
    slon

    До коментар [#1] от "Веселин Дечев":

    Има разлика м/у технология и услуга. Интернет е съвкупоност от технологии, а разговорите и смсите са услуги. Услугите винаги ще са на дневен ред. По повод посрещането на Новата Година, обикновенно телефонните линии са претоварени, а смсите в някои държави надхвърлят милиард. Не смятам, че има някъде някой изпълнителен директор на някой телеком, който да си мисли, че с разговорите и смсите е свършено.

  • 4
    siolen avatar :-|
    siolen

    В Мтел също навлиза нов собственик - Карлос Слим е закупил пакет акции на Телеком Австрия Груп и не крие апетитите си за по-голямо парче. Това ще бъде съпроводено с промени в политиката и мениджмънта на компанията и затова се тече "оптимизация на персонал и аутсорсинг на цели процеси, мине се през инвестиции в нови услуги и се стигне до ребрандиране с цел " ... абе целта е ясна - хляб се реже, трохи падат.

  • 5
    _benevolent__ avatar :-|
    _benevolent__

    До коментар [#4] от "siolen":

    Карлос Слим е осъждан и го съдят по цяла Южна Америка за картели. Файненшъл Таймс писа няколко пъти за това напоследък.
    Всеки знае и за наркокартела в Мексико, убийствата и прането на пари (включително и от американски банки).
    Така на всеки му става ясно каъв е стратегическия инвеститор в Мтел.

    Освен това Дойче Телеком (Глобул) се споразумяха да платят 100 млн за подкупване на регулатора в Македония, където другия играч е Телеком Австрия. Подобно е положението и на БГ пазата.

  • 6
    yori756 avatar :-|
    16bit

    Аз само се надявам тази година вече да спрат с измамите всичките. Много се надявам новите собственици на БТК да направят нещо с което да ни улеснят още повече. Аз говоря много с чужбина и съм на 100 лева с тях. В ментел и глобул плащах преди по 500-600 лева за същите разговори. Надявам се да ми вдигнат сега таксата. Може обаче още да я намалят. :)))

  • 7
    nogica avatar :-P
    nogica

    До коментар [#5] от "_benevolent__":брее, то и по света имало мутри,бреее.
    То и Бил Гейтс го набеждават много но всичко върви на Прозорче

  • 8
    nqgolova avatar :-|
    nqgolova

    БТК тепърва я чакат добри дни. Според мен много хора вече са разочаровани от другите и малко по-добри условия ще ги направят клиенти на БТК. Пък и няма лошо, имат най-голямата мрежа, а сега имат и ново управление.

  • 9
    mishon avatar :-|
    mishon

    Мтел е водещият телеком у нас и естествено е да насочи усилията си към запазване на лидерската си позиция. Мисля, че са намерили вярната посока към постигане на тази цел - като предлагат комплексни услуги и въвеждат най-новите технологии.

  • 10
    alexalexandrov avatar :-P
    alexalexandrov

    :) Давайте по-покойно с приказките на едро ...

    Нерде картелите в Южна Америка, нерде Мтел ... Карлос Слим е миноритарен акционер в Телеком Аустрия, който не е чувал за България и включването в портфейла му на някакви проценти в оператора изобщо няма да се отрази на управлението на Мтел тук.

    Освен това да кажеш "Карлос Слим е осъждан в цяла Южна Америка е все едно да кажеш Гугъл, Оракъл или друга голяма корпорация е осъждана в много държави. Големите си се съдят, съдят ги за картели и т.н. Това е част от бизнеса.

    Не казвам, че Мтел са цвете, а че тук има пресилени изказвания.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK