С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
11 3 яну 2013, 19:51, 14452 прочитания

"Химимпорт" иска да навлезе и в безмитната търговия

Компания от холдинга трябва да пита Брюксел за създаването на съвместно дружество с швейцарския duty-free оператор The Nuance Group

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Химимпорт" иска да навлезе в бизнеса с безмитната търговия. Това става ясно от съобщение до Комисията за защита на конкуренцията, с което дружеството "Бългериан еъруейз груп", част от холдинга, обявява, че заедно с швейцарската The Nuance Group създават съвместната компания "Нюанс БГ".

Българският регулатор обаче за пръв път в историята си прецени, че не следва да се изкаже по въпроса дали създаването на съвместното предприятие представлява концентрация и ако да, дали тя заплашва да засегне съществено конкуренцията на местния пазар. Причината е, че оборотите на двете компании и свързаните с тях дружества надвишават определени прагове и сделката придобива т.нар. общностно измерение и ще трябва да бъде одобрена на европейско ниво.


Българско-швейцарският оператор

Швейцарското дружество е специализирано в оперирането на безмитни магазини и бутици по летища. От сайта на фирмата става ясно, че тя оперира в 17 държави, стоките й се предлагат и на борда на самолетите. Българската "Нюанс БГ" е учредена през септември. Капиталът й ще достигне 2 млн. лв., а швейцарската фирма и авиационната група на "Химимпорт" имат равно участие. Предметът на дейност на новата компания е предоставяне на търговски услуги на пътници с безмитни и обмитени стоки в самолети и на летища, пристанища, сухопътни граници, дипломатически магазини и военни бази в България и т.н.

Това на практика е третият джойт венчър на българския холдинг в сферата на авиацията, след като съвместно с германската Fraport оперира на концесия летищата във Варна и Бургас, а заедно с Lufthansa Technik - "Луфтханза техник София", занимаващо се с ремонт на самолети с база на софийското летище.



Безмитна ниша
За момента безмитните магазини по летищата в страната си имат оператори. Според отчета на държавното дружество "Летище София" приходите от безмитните магазини растат през последните години. През 2010 г. те са 4.9 млн. лв. През 2011 г. те отчитат ръст от 41% и вече са 6.9 млн. лв., растат и постъпленията от реклами в тези обекти, а през 2012 г. бизнесът върви нагоре с още 12-15% според представители на оператора. Държавното дружество е единственото, което стопанисва безмитните магазини.

"Не сме решили още какво да правим, но тази година ще направим анализ на обектите за безмитна търговия", коментира изпълнителният директор на "Летище София" Веселин Пейков. По думите му е необходимо първо да се направи детайлна сметка и ако тя покаже, че за летището е по-изгодно да събира наем, отколкото да оперира търговските обекти, тогава може и да се пристъпи към търсене на стопанин.

В летищата във Варна и Бургас пък тази дейност се развива от германската компания Heinemann, която е специализирана в този бизнес. От Fraport обаче не отговориха кога изтичат договорите с оператора на обектите.

Неясни планове
До редакционното приключване на броя от "Бългериан еъруейз груп" не отговориха на въпросите на "Капитал Daily" какви са конкретните им планове за навлизане в тази ниша, откога преговарят с швейцарската компания и защо са се спрели на нея за партньор. От сайта й обаче се вижда, че чуждото дружество има силно присъствие в Азия, като развива дейност в Сингапур и Хонконг, а оборотът на групата само в европейски мащаб надхвърля милиард евро.

Дали и на кои летища ще работи смесената компания, засега явно е рано да се говори. Логично е обаче първото място за развиване на безмитна търговия да е на борда на самолетите на "България ер".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

31 октомври 2019
София Ивент Център

Конференция HR & Leadership Forum 2019


Ранна регистрация до 02.09.2019 г.

Кои са ключовите тенденции, които ще трансформират работата на бъдещето?
Включете се във форума на Капитал, за да разберете повече за възможностите от използването на новите технологии на работното място и начините хората да останат ценни в технологичната ера. Ще проследим какви качества ще трябва да притежават на лидерите от бъдещето и кои ще са търсените умения при наемане на служители.

Сред лекторите на събитието ще бъдат:


  • Даниел Съскинд, Balliol College, University of Oxford
  • Джои Прайс, Jumpstart
  • Судир Сасийдаран, LEGO Workplace Design

Конференция HR & Leadership Forum 2019 Запазете билет

Прочетете и това

Какво научиха авиокомпаниите от NASA 1 Какво научиха авиокомпаниите от NASA

Превозвачите използват космическите технологии, които улесняват полетите

24 авг 2019, 1048 прочитания

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 1881 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Корпоративни новини: 3 януари

Газовата връзка със Сърбия ще е готова през 2015 г.; Китай за пръв път ще изпревари Европа по производство на коли; Al Jazeera купува телевизията на Ал Гор

Чума отвъд прасетата

Африканската чума по свинете вече засяга и бизнеса в горите

"Друсана" държава

Заради нежеланието си да различи индустриалния коноп от марихуаната България е на път окончателно да остане извън CBD индустрията

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

България изнася все повече машини и авточасти

Увеличението във външната търговия през 2015 г. идва основно от пазарите на ЕС. Спад има при суровините, но той е ценови

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

20 въпроса: Теодора Димова

Новият роман "Поразените" ни връща към събитията от 1944 г. и вече е в книжарниците