С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 3 яну 2013, 19:51, 14614 прочитания

"Химимпорт" иска да навлезе и в безмитната търговия

Компания от холдинга трябва да пита Брюксел за създаването на съвместно дружество с швейцарския duty-free оператор The Nuance Group

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Химимпорт" иска да навлезе в бизнеса с безмитната търговия. Това става ясно от съобщение до Комисията за защита на конкуренцията, с което дружеството "Бългериан еъруейз груп", част от холдинга, обявява, че заедно с швейцарската The Nuance Group създават съвместната компания "Нюанс БГ".

Българският регулатор обаче за пръв път в историята си прецени, че не следва да се изкаже по въпроса дали създаването на съвместното предприятие представлява концентрация и ако да, дали тя заплашва да засегне съществено конкуренцията на местния пазар. Причината е, че оборотите на двете компании и свързаните с тях дружества надвишават определени прагове и сделката придобива т.нар. общностно измерение и ще трябва да бъде одобрена на европейско ниво.


Българско-швейцарският оператор

Швейцарското дружество е специализирано в оперирането на безмитни магазини и бутици по летища. От сайта на фирмата става ясно, че тя оперира в 17 държави, стоките й се предлагат и на борда на самолетите. Българската "Нюанс БГ" е учредена през септември. Капиталът й ще достигне 2 млн. лв., а швейцарската фирма и авиационната група на "Химимпорт" имат равно участие. Предметът на дейност на новата компания е предоставяне на търговски услуги на пътници с безмитни и обмитени стоки в самолети и на летища, пристанища, сухопътни граници, дипломатически магазини и военни бази в България и т.н.

Това на практика е третият джойт венчър на българския холдинг в сферата на авиацията, след като съвместно с германската Fraport оперира на концесия летищата във Варна и Бургас, а заедно с Lufthansa Technik - "Луфтханза техник София", занимаващо се с ремонт на самолети с база на софийското летище.



Безмитна ниша
За момента безмитните магазини по летищата в страната си имат оператори. Според отчета на държавното дружество "Летище София" приходите от безмитните магазини растат през последните години. През 2010 г. те са 4.9 млн. лв. През 2011 г. те отчитат ръст от 41% и вече са 6.9 млн. лв., растат и постъпленията от реклами в тези обекти, а през 2012 г. бизнесът върви нагоре с още 12-15% според представители на оператора. Държавното дружество е единственото, което стопанисва безмитните магазини.

"Не сме решили още какво да правим, но тази година ще направим анализ на обектите за безмитна търговия", коментира изпълнителният директор на "Летище София" Веселин Пейков. По думите му е необходимо първо да се направи детайлна сметка и ако тя покаже, че за летището е по-изгодно да събира наем, отколкото да оперира търговските обекти, тогава може и да се пристъпи към търсене на стопанин.

В летищата във Варна и Бургас пък тази дейност се развива от германската компания Heinemann, която е специализирана в този бизнес. От Fraport обаче не отговориха кога изтичат договорите с оператора на обектите.

Неясни планове
До редакционното приключване на броя от "Бългериан еъруейз груп" не отговориха на въпросите на "Капитал Daily" какви са конкретните им планове за навлизане в тази ниша, откога преговарят с швейцарската компания и защо са се спрели на нея за партньор. От сайта й обаче се вижда, че чуждото дружество има силно присъствие в Азия, като развива дейност в Сингапур и Хонконг, а оборотът на групата само в европейски мащаб надхвърля милиард евро.

Дали и на кои летища ще работи смесената компания, засега явно е рано да се говори. Логично е обаче първото място за развиване на безмитна търговия да е на борда на самолетите на "България ер".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

ББР започва да продава активи на "Спарки Елтос" 3 ББР започва да продава активи на "Спарки Елтос"

По един от отпуснатите кредити държавната банка има да прибира 8.6 млн. евро

27 фев 2020, 1080 прочитания

Летище Пловдив пак ще се концесионира 1 Летище Пловдив пак ще се концесионира

Решението е взето на днешното заседание на Министерския съвет

27 фев 2020, 811 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Корпоративни новини: 3 януари

Газовата връзка със Сърбия ще е готова през 2015 г.; Китай за пръв път ще изпревари Европа по производство на коли; Al Jazeera купува телевизията на Ал Гор

Още от Капитал
10 мита за еврото

Не, цените няма да се вдигат, курсът на лева няма да се променя и още няколко отговора на най-популярните заблуди за влизането в еврозоната

Нов цигарен връх

Rothmans е на път да стане най-търсената марка на пазара

Да се учиш да можеш да се отучиш

Главният изпълнителен директор на "А1 България" Александър Димитров пред "Капитал"

Отчети това

Как умните електромери могат да намалят сметките за ток

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

Кино: "Малки жени"

Дързост и покорство във време на пробуждане

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10