Технологията на успеха на потайната Huawei
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Технологията на успеха на потайната Huawei

Компанията е обвинявана в различни прегрешения, основните от които са - тайно разпространение на високотехнологични шпионски устройства по целия свят, доставка на продукти на държави като Иран и най-вече, че поддържа тесни връзки с китайската армия.

Технологията на успеха на потайната Huawei

Всеки трети човек на земята ползва продуктите на китайския производител на телекомуникационно оборудване

Христо Съйнов
27868 прочитания

Компанията е обвинявана в различни прегрешения, основните от които са - тайно разпространение на високотехнологични шпионски устройства по целия свят, доставка на продукти на държави като Иран и най-вече, че поддържа тесни връзки с китайската армия.


Почти една трета от населението на земята използва под една или друга форма продукти на китайския производител на телекомуникационно оборудване Huawei, въпреки че все още са малко хора знаят нещо за тази изключително потайна китайска компания. Това пише в обширен материрал сп. Spiegel.

Трябва ли клиентите на Huawei да са загрижени поради слабости в сигурността на своите продукти или пък да са притеснени от военното минало на основателя на компанията, пита немското издание.

Компанията с централа в югоизточния китайски град Шенжен произвежда оборудване за телекомуникационни мрежи и мобилни телефони. Тя е обвинявана в различни прегрешения, основните от които са тайно разпространение на високотехнологични шпионски устройства по цял свят, доставка на продукти на държави като Иран и най-вече, че поддържа тесни връзки с китайската армия.

Проблемите не я спират

Доклад на Комисията по разузнаването към американския Конгрес на САЩ от края на миналата година препоръча да не се използват продукти на компанията, защото може да доведе до проблеми за телекомуникационната инфраструктура на страната. Австралийското правителство също блокира участието на компанията в търгове за зграждането на националната широколентова мрежа.

Въпреки всичко изглежда няма как Huawei да бъде спряна. Следващата седмица например на международното изложение за потребителска електроника в Лас Вегас компанията ще представи първия си мобилен телефон, който използва операционната система Windows Phone 8, както и голям мобилен телефон с 6-инчов екран (от междинната категория между таблет и смартфони за продукти, известни като phablets).

Компанията през юли вече представи своята смартфон "Ascend P1," базиран на Android, който е по-тънък от много конкурентни продукти и може да се похвали с по-дълъг живот спрямо батерията на iPhone 5. Освен това китайската компания си е поставила за цел скоро да прави по-добри смартфони от Samsung и Apple. Въпреки че това може да звучи прекалено амбициозно, според мнозина не е невероятно.

Световна експанзия

Именно заради това компанията стартира маркетингова офанзива, за да разсее проблемите около дейността си. "Погрешно е схващането, че ние сме китайска компания", казва говорителят на компанията Роланд Сладек. "Ние вече сме международна компания".

За Huawei работят около 150 хил. служители в повече от 140 страни, включително и над 1600 в Германия. Въпреки глобалното си присъствие, обаче компанията определено си остава китайска. Тя е основана през 1987 г. от Рен Женгфей, бивш офицер от китайската армия, работещ в сферата на технологичното разузнаване. Той е избрал за централа град Шенжен, близо до бившата британска колония Хонконг, и тогава е било рибарско селище с около 30 000 жители. Но през 1980 г. регионът е определен за първата "специална икономическа зона" от Китай. Първоначално лаборатория за експерименти от правителството с политиките на свободния пазар, днес това е футуристичен град с над 10 млн. души население.

Huawei предлага захранвани със слънчева енергия мобилни телефонни станции, софтуер за болници, интерактивни телевизори, камери за наблюдение и системи за телефонна и конферентна връзка, техника за управление на трафик и сградна автоматизация. Нещо повече, нейните продукти обикновено са около 30 на сто по-евтини спрямо тези на конкурентите й.

Компанията продава около 100 млн. мобилни телефони всяка година, макар и често под бранда на различни оператори на мобилни мрежи. Ожесточена ценова война между доставчиците на мобилни услуги накара Huawei да последва примера на други компании и създаде своя марка мобилен телефон.

Когато Рен създава компанията, той трябва да внася телефонни централи от Хонконг. Не след дълго, обаче компанията започва да разработва собствени IТ компоненти. А от началото на новото хилядолетие Huawei започна експанзия и в чужбина. От тогава компанията върви само нагоре, за да стане вторият по големина в света доставчик на оборудване за телекомуникационни мрежи, с годишни продажби от около € 25 млрд. евро. Скоро дори може да надмине пазарния лидер - шведската Ericsson. Компанията освен това търси възможности да налага собствени разработки, а не евтини фалшификати. Затова Huawei влага над 11 на сто от приходите си в научно-изследователска и развойна дейност и вече притежава повече от 20 хил. патента.

Основателят на компанията обаче никога не е давал интервю, а и други китайски особености само добавят щрихи към репутацията на корпорацията, че не е прозрачна. Например, Huawei има свой собствен вътрешен комитет на Комунистическата партия, въпреки че всяка компания с повече от 50 работници и служители в Китай трябва да има по един представител на партията, твърди Сладек.

Формално погледнато, компанията е собственост на служителите, като нейният основател е собственик едва на 1.4% от нея. Династичните традиции обаче и тук са налице, защото дъщеря му е главен финансов директор, а брат му оглавява консултативния съвет.

Почти една трета от населението на земята използва под една или друга форма продукти на китайския производител на телекомуникационно оборудване Huawei, въпреки че все още са малко хора знаят нещо за тази изключително потайна китайска компания. Това пише в обширен материрал сп. Spiegel.

Трябва ли клиентите на Huawei да са загрижени поради слабости в сигурността на своите продукти или пък да са притеснени от военното минало на основателя на компанията, пита немското издание.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

18 коментара
  • 1
    townboy avatar :-P
    townboy

    Както върви светът ще трябва да учим мандарин.

  • 2
    jugozombi avatar :-?

    Същинският ужас ще настъпи, когато тези икономически натрупвания доведат до над 2500 стратегически ядрени бойни глави, над 10 самолетоносачни групи, над 200 съвременни стратегически бомбардировача и над 15 подводници, носещи балистични ядрени ракети.

  • 3
    zstoykov avatar :-|
    Zhivko Stoykov

    "Въпреки всичко изглежда няма как Huawei да бъде спряна. Следващата седмица например на международното изложение за потребителска електроника в Лас Вегас компанията ще представи първия си мобилен телефон, който използва операционната система Windows Phone 8"

    Доста тъп пример за огромния им напредък. Даже много тъп е доста меко казано...

  • 4
    nacionalka avatar :-|
    nacionalka

    До коментар [#3] от "djikata":

    Този превод от Шпигел е пълен с тъпи примери и с некачествени сравнения и аргументи.

    Хуауей не е глобална компания, защото не е глобална компания тази която:
    - Краде безочливо глобални технологии на конкурентите си и ги копира по най-грозния начин (Сиско, Ериксън, Епъл, Нокия, дори Самсунг и ЗТЕ).
    - Патентите й са регистрирани главно в Китай и май не знаем много за тяхното комерсиално приложение в продукти, които се продават на западните пазари.
    - Има офиси по целия свят, които се управляват само или предимно от китайски мениджъри, които са толкова прости, колкото прости не са били и амебите (никакво познание за местните култури и обичаи, освен даването на подкупи... питайте Аустрия Телеком защо Хуауей е забранена дума).
    - Има офиси по целия свят, но избягва да споделя знания и умения с местните инженери и мениджъри на проекти, защото огромна част от проектите им се имплементират от 3 пъти по-големи китайски екипи в сравнение със западните фирми и защото се страхуват да споделят знанията си със западняците. Тези знания и технологии, които Хуауей са откраднали от самите западняци.
    - Търгува със забранени технологии (използвани от авторитарни режими, или организации в тоталитарни държави).
    - Собствените й глобални продукти са просто по-големи, по-тънки, по-черни, по-пластмасови, или по-андроидски от конкурентните продукти.
    - Не попива нищо от западните култури, а само ги шпионира. Поради простия факт, че смята конфуцианската си праисторическа култура са висша форма на цивилизация.

    Да не отваряме темата и че 200-300% от телекомуникационното оборудване или потребителски устройства в световен мащаб били произведени от Хуауей (и брандирани с марките на телекомите). Там маржовете на печалба са убийствено малки. Именно поради тази причина Ричард Чун-Мин-Шън, или както там се казва директорът на дивизията за мобилни устройства се изцепи през март 2012, че Хуауей щели да произвеждат умопомрачителни смартфони с 6-инчови дисплеи. Типично като за късопръсти комплексирани жълти човечета.

    Изобщо смятам за проява на много лош вкус, когато любимите ми вестници на Икономедия питат/превеждат откровени рекламни материали. Сега за Хуауей, преди няколко седмици за спечелилите Generation Next (какви некадърници и лъжци са избрани няма да коментирам сега, а и в бъдеще, защото би било обидно дори за мен).

  • 5
    dohoditednes avatar :-|
    dohoditednes

    Оригиналният материал е от сп. Spigel. Явно неговите журналисти са забелязали интересното за китайците.

  • 6
    d.dragomirov avatar :-|
    Dragomir Dragomirov

    "Всеки трети човек на земята ползва продуктите на китайския производител на телекомуникационно оборудване"

    Тъкмо си помислих, че съм от останалите 2/3 , докато не погледнах долната страна на рутера си...

  • 7
    guan0 avatar :-|
    Гуано

    До коментар [#4] от "nacionalka":

    Така е, но оригиналната им конкуренция или е вече в историята или скоро ще пристигне там: Нортел, Сименс, Нокия (Сименс), Ериксон и т.н.

  • 8
    jorojoro avatar :-|
    Хейтъромразец

    Ами няма как да е иначе. То като си изнесеш високите технологии да се произвеждат в Китай, после връщане няма. Копирането е гарантирано.
    Засега все още в развойната дейност доминира Запада, но е въпрос само на време количествените натрупвания в Азия да доведат до качествени изменения.

  • 9
    ctrl_del avatar :-|
    бАрни

    Ериксон и Нокиа винаги ще са водещи поради простата причина ,че патентите им са истински а не измислени.Същото е валидно и за Алкател-Люсънт.
    ХуаВей е фалшификат и трябва да се преследва законово!
    Браво на САЩ и Австралия за забраните - ние какво чакаме?
    Виваком и Глобул са заложили на ХуаВей , Само Мобилтел използват качествено оборудване от Ерисон,Нокия и Сиско.

  • 10
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Националка го е казала най-точно. Аз потвърждавам, живея на 2 км от централата им в САЩ, и имам поне дузина близки приятели, работещи там. Хуаей копират безсрамно, използват кризата и високата безработица като наемат поголовно американски инженери, така си осигуряват политически гръб, с мотивацията че осигуряват високоплатени работни места за електронни специалисти. Същото правят всички други хай-тек китайски компании, Самсунг и кой ли още не от Азия - за да се докопат до американския пазар.
    От друга страна не ги виня - американските им конкуренти аутсорснаха всичко и из коридорите на Сиско например не можеш да видиш не-индийска физиономия. АйБиЕм се знаят като Индиан Бизнес Машинс :), и т.н. Китайците не са глупаци, и просто си купуват достъпа до пазара.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK