Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
65 4 яну 2013, 12:47, 29479 прочитания

Гледане на кафе

Потребителите пият италианско в заведенията, а у дома е заредено с "Нова Бразилия"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



На ръба на чашата

Продажбите на продукти на капсули за у дома са с пазарен дял в стойност от едва 2%, тъй като все още машините за приготвянето им са сравнително скъпи, а и цената на килограм кафе е по-висока. Удобството обаче е по-разпространено в офисите. Доставчиците изискват консумация от например 300 капсули месечно, за да монтират и поддържат машината. Еднократните дози са най-бързорастящият сегмент, защото са най-новият продукт в сегмента.
Белградчанин вади кутия със скъпи цигари и я поставя на масата. От нея се подава една от най-евтините марки, но впечатлението отстрани е, че той пуши луксозен бранд. По подобен начин изглежда отношението на българина към кафето – в заведенията той иска всички да забележат, че пие възможно най-качественото и скъпо италианско кафе и е готов да се скара със сервитьора къде са му късметчето и бисквитката към напитката. Около 80% от заведенията над среден клас, хотелите и ресторантите сервират италианския бранд Lavazza.

Вкусът на българина обаче съвсем не е толкова изискан там, където пие повече кафе, и това е у дома. При избора за вкъщи България, която външно изглежда като втора Италия по отношение на нагласата към напитката  (средно 3-4 силни кафета на ден на глава от населението, повече еспресо на клиент спрямо Италия и почти никакво шварц кафе), всъщност си е страната на "Нова Бразилия" – всяка втора изпита у дома чаша е от тази марка. Брандът, който стана популярен в началото на прехода и след това беше купен от американския концерн Kraft Foods, е тотален пазарен лидер в домашната употреба. Марката, която е най-ниското стъпало в средния ценови сегмент, като килограми заема 59% дял от напазаруваното за вкъщи кафе, а в стойност - 54% от продажбите.


Четирите промени

През последните години на пазара на кафе, който се изчислява на около 260 млн. лв. в стойност по данни на компаниите производители и вносители, има няколко основни тенденции. Първо, еспресо машините и у дома категорично изместват джезвето, в което се вари турско кафе. Втората промяна е, че специализираните магазини, в които се продават от чували различни сортове насипен продукт,  категорично отстъпват на пакетираната напитка и едва 20% от кафето се продава в този вид. Има и трето - разтворимото кафе заема все по-голям пазарен дял. Променя се и предпочитаното място - от 2008 г. кризата плавно намали възможностите за пиене на кафе навън и ако през 2008 г. 60% от консумацията е била в заведенията и на работното място, в момента трендът е обърнат – 60% от консумацията вече се случва у дома.

Като цяло обаче през последните пет години въпреки драстичното увеличение на цените на кафето на световните пазари консумацията в България не намалява, напротив – расте плавно. Българинът изпива средно около 17 хил. тона кафе всяка година, което означава средно 2.5 кг на глава от населението – два пъти по-малко, отколкото в Сърбия, но пък много повече от Румъния. На пазара съществуват десетки брандове и всеки би могъл да си създаде и регистрира марка, с която да пробие в заведенията или супермаркетите. Извън непоклатимите лидери обаче на пазара успяват предимно марки на световни концерни или такива, които поне по име се приближават до италианското звучене.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години Печалбите на индустриалните компании в Китай с най-голям спад от поне 10 години

Резултатът за първите два месеца на годината е с 40% по-нисък в сравнение с година по-рано

31 мар 2020, 152 прочитания

История за компания, академик, професор и "Метро" История за компания, академик, професор и "Метро"

Имуностимулатор комбинира български разработки от 80-те години на миналия век и пробиотик от последните две години. Веригата го продава без надценка

31 мар 2020, 297 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Изключителните бизнеси

Няколко световни класации показват кои фирми и как успяват да растат и през трудни години

Още от Капитал
Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

В началото бе поп културата

"Пророческите" филми, книги и песни, които помагат на света да осмисли случващото се

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10