С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
65 4 яну 2013, 12:47, 29232 прочитания

Гледане на кафе

Потребителите пият италианско в заведенията, а у дома е заредено с "Нова Бразилия"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация



На ръба на чашата

Продажбите на продукти на капсули за у дома са с пазарен дял в стойност от едва 2%, тъй като все още машините за приготвянето им са сравнително скъпи, а и цената на килограм кафе е по-висока. Удобството обаче е по-разпространено в офисите. Доставчиците изискват консумация от например 300 капсули месечно, за да монтират и поддържат машината. Еднократните дози са най-бързорастящият сегмент, защото са най-новият продукт в сегмента.
Белградчанин вади кутия със скъпи цигари и я поставя на масата. От нея се подава една от най-евтините марки, но впечатлението отстрани е, че той пуши луксозен бранд. По подобен начин изглежда отношението на българина към кафето – в заведенията той иска всички да забележат, че пие възможно най-качественото и скъпо италианско кафе и е готов да се скара със сервитьора къде са му късметчето и бисквитката към напитката. Около 80% от заведенията над среден клас, хотелите и ресторантите сервират италианския бранд Lavazza.

Вкусът на българина обаче съвсем не е толкова изискан там, където пие повече кафе, и това е у дома. При избора за вкъщи България, която външно изглежда като втора Италия по отношение на нагласата към напитката  (средно 3-4 силни кафета на ден на глава от населението, повече еспресо на клиент спрямо Италия и почти никакво шварц кафе), всъщност си е страната на "Нова Бразилия" – всяка втора изпита у дома чаша е от тази марка. Брандът, който стана популярен в началото на прехода и след това беше купен от американския концерн Kraft Foods, е тотален пазарен лидер в домашната употреба. Марката, която е най-ниското стъпало в средния ценови сегмент, като килограми заема 59% дял от напазаруваното за вкъщи кафе, а в стойност - 54% от продажбите.


Четирите промени

През последните години на пазара на кафе, който се изчислява на около 260 млн. лв. в стойност по данни на компаниите производители и вносители, има няколко основни тенденции. Първо, еспресо машините и у дома категорично изместват джезвето, в което се вари турско кафе. Втората промяна е, че специализираните магазини, в които се продават от чували различни сортове насипен продукт,  категорично отстъпват на пакетираната напитка и едва 20% от кафето се продава в този вид. Има и трето - разтворимото кафе заема все по-голям пазарен дял. Променя се и предпочитаното място - от 2008 г. кризата плавно намали възможностите за пиене на кафе навън и ако през 2008 г. 60% от консумацията е била в заведенията и на работното място, в момента трендът е обърнат – 60% от консумацията вече се случва у дома.

Като цяло обаче през последните пет години въпреки драстичното увеличение на цените на кафето на световните пазари консумацията в България не намалява, напротив – расте плавно. Българинът изпива средно около 17 хил. тона кафе всяка година, което означава средно 2.5 кг на глава от населението – два пъти по-малко, отколкото в Сърбия, но пък много повече от Румъния. На пазара съществуват десетки брандове и всеки би могъл да си създаде и регистрира марка, с която да пробие в заведенията или супермаркетите. Извън непоклатимите лидери обаче на пазара успяват предимно марки на световни концерни или такива, които поне по име се приближават до италианското звучене.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания БОРИКА започва да работи по проект за незабавни плащания

От първото тримесечие на 2021 г. потребителите ще могат да превеждат средства между банкови сметки в рамките на секунди

27 яну 2020, 306 прочитания

Петролът падна с над 3% заради китайския вирус Петролът падна с над 3% заради китайския вирус

Опасенията за по-слабо търсене на суровината доведоха до понижение на цената на брента под 60 долара за барел

27 яну 2020, 744 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Изключителните бизнеси

Няколко световни класации показват кои фирми и как успяват да растат и през трудни години

Още от Капитал
Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Битката за столичната адвокатура

Изборите на органи на софийската колегия имат значение не само за професионалните интереси на гилдията, но и за институционалната зрялост на държавата

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10