С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
65 4 яну 2013, 12:47, 29228 прочитания

Гледане на кафе

Потребителите пият италианско в заведенията, а у дома е заредено с "Нова Бразилия"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Огън кафе

Само преди 10 години около 70% от кафето в България се е варяло в джезве и по отношение на вкуса на потребителите и досега е ясно, че те харесват горчиво, силно, остро и ароматно кафе. Едва 25% от българите предпочитат по-меката и кисела на вкус напитка, и то в последно време – става въпрос за наложените от световните концерни марки, хит в останалите европейски страни, но все още недостатъчно популярни в България.

"Нова Бразилия" се наложи, защото отговаря на вкусовите предпочитания на българите – силно и горчиво е, а и е изключително популярно като съотношение цена - качество", коментира Ивайло Найденов, маркетинг мениджър на Kraft Foods България. Той допълва един успех на световните концерни, който е и част от кампанията на марката – клиентите са започнали да имат повече изисквания към продукта, предпочитат да са сигурни, че става въпрос за истинско кафе, че качествата му не се "изпаряват" и се съхранява добре. Това е причина около 80% от продажбите да са на пакетирани напитки, за да не се губи ароматът.


"С конкурент като "Нова Бразилия" за всяка марка в техния сегмент е изключително трудно, тъй като клиентите са изключително лоялни. Повечето им конкуренти отпаднаха от пазара. Всеки нов играч, който иска да влезе там, трябва да е със същото качество и цена или с доста по-ниска цена, която е трудно постижима, ако става въпрос за истинско кафе. И дори и тогава клиентът си задава въпроса: защо трябва да купувам нещо различно за същите пари. Затова пробив в пазара може да се случи в най-ниския и във високия ценови сегмент", коментира Пламен Юруков, който e съсобственик на  кафе Spetema. По думите му това е причината за намаляването на пазарния дял на основните конкуренти на пазарния лидер и за малко по-трудния пробив на новите марки. Една от тях, която успява да се наложи, е създаденият през 2004 г. български бранд Bianchi, който първоначално стъпва в по-малките кафенета и заведения, а две години по-късно - в големите магазини и супермаркети. 

Естествено има и процент потребители, които и вкъщи пият Jacobs, Nestle, Lavazza и Tchibo. Като цяло обаче това е тенденция в по-големите градове и сред по-платежоспособните клиенти. Извън най-популярната марка повечето клиенти в малките населени места ползват продукти от ниския ценови сегмент и собствени марки кафе на търговските вериги. Почти половината кафе е приготвено с еспресо машини, които през последните около пет години изместиха кубинските кафеварки и джезветата.

"Българинът претендира, че разбира от кафе и че е естет и експерт, когато става въпрос за приготвянето и пиенето му. Все още има много клиенти, които приготвят кафето по своя собствена рецепта, със смес, купуват различни марки и ги смесват или пък правят най-хубавата напитка със своята еспресо машина. През последните години еспресо машините за дома станаха достъпни ценово и сега ги има във всеки втори дом", отбелязва Найденов. Той допълва, че в момента хит започват да са машините за кафе-капсули за у дома. Те обаче все още са луксозен аксесоар, тъй като себестойността на килограм кафе в капсули логично е много висока заради изискванията към качеството и пакетирането на всяка отделна доза.



При масовото потребление, явно по финансови причини, част от потребителите трудно правят разлика между истинското кафе, леблебията и сортовете кафе тип баласт, които само дават обем на продукта, но не носят нито кофеин, нито аромат. Ярък пример за това са напитките от вендинг автомати, при които почти никой потребител не очаква особено високо качество при цена на дребно от 30 стотинки, а повечето големи производители избягват да работят на този пазар, за да не компрометират марките си или пък да предложат неконкурентно висока цена. Производителите и вносителите отбелязват, че когато цената на един килограм кафе на дребно в магазина е в диапазон между 6 и 10 лв., става въпрос за компромис с качеството.

Въпреки че мляното кафе продължава да е лидер в продажбите в стойност при домашната консумация и заема около 45% от изпитото вкъщи кафе, оказва се, че конкуренцията му с разтворимото кафе и миксовете 3 в 1 и 2 в 1 е изключително ожесточена – те държат съответно 25% и 30% в стойност.

В този сегмент потребителите успяват да преодолеят едновременно няколко бариери. Едната от тях е, че така ценното и купувано само от "Кореком" и от чужбина по времето на социализма Nescafe всъщност е масова напитка и вече не е нужно да се събират кутиите от него като луксозни вещи с антикварна стойност. Другата бариера е насадената пак по онова време представа от разтворимата напитка "Инка" и тя е, че разтворимото кафе не е истинско, а заместител. "Става въпрос за съвсем истинско кафе и потребителите вече знаят това", коментира Найденов. Като че ли и ситуацията с пиенето на крак на разтворимо кафе е променена и потребителите се връщат към позабравения обичай да забъркат сместа бавно и да получат каймак. В момента Nestle държат 52% от пазара на разтворимо кафе като килограми и 58% в стойност, а след тях се нареждат Kraft с марката си Jacobs – със съответно 26% в стойност и 25% в килограми. Силни играчи в разтворимото кафе са Tchibo и Grandos.

Истинският успех в сегмента на разтворимите напитки беше белязан от кафе-миксовете преди около 2-3 години. След бурното им навлизане тогава те продължават да държат като стойност дял от близо една трета от изпитите у дома напитки и са изключително популярни, особено сред младата аудитория. Почти 98% от този пазар е доминиран от продуктите 3 в 1 и от Nescafe – 76% от пазара, като на второ място са Jacobs с 15%. "Интересното е, че потребителите възприемат миксовете не толкова като продукт, който замества кафето, колкото като близък до други напитки – капучино, лате, дори като някакъв вид закуска или снак", коментира Найденов. Заради сравнително високата си цена на килограм миксовете заемат около 15-16% от изпитите чаши с кафе напитки у дома.

Средната покупка за вкъщи е около 100 грама кафе за седмица на домакинство, отбелязва Ивайло Найденов. Ако се приеме, че за приготвянето на една чаша са необходими около седем грама кафе, а едно домакинство се състои от двама души, всеки човек пие у дома поне 1.5-2 кафета всеки ден и още толкова извън дома.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания Takeaway.com и Just Eat отлагат листването си заради проверка на регулаторите във Великобритания

Сливането на двете компании за доставка на храна създаде консолидиран гигант с оценка над 6 млрд. паунда

26 яну 2020, 741 прочитания

Акциите на Intel достигат върха от дотком балона 2 Акциите на Intel достигат върха от дотком балона

Книжата на технологичната компания поскъпнаха заради много добрите финансови резултати

26 яну 2020, 1021 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Изключителните бизнеси

Няколко световни класации показват кои фирми и как успяват да растат и през трудни години

Още от Капитал
Две италиански офис сделки

Инвеститори от Рим купиха сгради до летището и над бизнес парка за 23.5 млн. евро

Свинското: скъпо и дефицитно

Чумата по свинете в Азия вдигна световните цени, създаде дефицит и проблемите заразиха и България

Защо си отиват експертите

Отстраняването на неудобните и неадекватните партийни назначения подменя функцията на държавната администрация

Възраждането на "Пирогов"

В болницата бяха открити нови клиники и приходите я нареждат на първо място в София

Берлинска ръченица

Електронният артист Стефан Голдман за новаторския си поглед към музиката и защо винаги ще имаме нужда от човека в технологията

20 въпроса: Блажка Димитрова

Един от основните двигатели зад сдружението "Нулев отпадък - България" и създателка на първия отдаден на каузата ресторант у нас

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10