Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Изключителните бизнеси

Няколко световни класации показват кои фирми и как успяват да растат и през трудни години

В края на всяка година експертите правят ретроспекция на случилото се през предишните 12 месеца. Тогава излизат и най-различни класации: най-любими (или най-мразени) филми, най-големите музикални хитове, топ 10 на политическите гафове и т.н. В корпоративния свят най-популярните класации са тези на големите бизнес издания като Financial Times, Fortune, Forbes и др., които обикновено подреждат най-големите или най-динамичните глобални компании. Но далеч по-интересни са други не толкова рекламирани регионални и световни подреждания, в които се намират най-интересни факти за малки, средни и големи предприятия - някои абсолютно неизвестни, други - все пак познати. Те разказват историята на фирми, които са успешни във време на рецесия, които са иновативни и технологични лидери и които следват устойчиви екологични практики.

Особеното при всичките тези класации и фирми е, че не залагат на краткосрочния успех и печалба, а на дългогодишен растеж. Например Fast Track 100 на британското издание Sunday Times подрежда малките и средните непублични компании по растеж на приходите през последните три години. Магнатът Ричард Брансън, чиято компания Virgin е основен спонсор на класацията, я нарича "най-точният барометър" за британския бизнес. Според него трудните икономически времена са най-подходящият период за растеж и точно тогава се познават победителите. В топ 100 за 2012 г. има както най-различни фирми: онлайн търговци, верига фитнес зали, ресторанти, спа услуги, но и производители на соларни панели, вятърни турбини, пивовари и др. Особеното при тези фирми е, че повечето (над 80%) са мажоритарна собственост на един предприемач и едва три от всичките 100 участници са набирали външно финансиране през последната една година. Останалите са използвали собствени средства. Не случайно лидерът е "сериен" предприемач - Стив Бенет е един от участниците в една от първите Fast Track 100 класации през 1997 г. и благодарение на набраните средства от предишния си бизнес сега е номер едно с фирмата си за продажба на скъпоценни камъни (виж карето).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    maximxx avatar :-|
    Максо
    • - 1

    Интересна статия, макар и да не съм напълно съгласен с някои изводи.

    Нередност?
Нов коментар