С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 4 яну 2013, 16:10, 8712 прочитания

Изключителните бизнеси

Няколко световни класации показват кои фирми и как успяват да растат и през трудни години

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В края на всяка година експертите правят ретроспекция на случилото се през предишните 12 месеца. Тогава излизат и най-различни класации: най-любими (или най-мразени) филми, най-големите музикални хитове, топ 10 на политическите гафове и т.н. В корпоративния свят най-популярните класации са тези на големите бизнес издания като Financial Times, Fortune, Forbes и др., които обикновено подреждат най-големите или най-динамичните глобални компании. Но далеч по-интересни са други не толкова рекламирани регионални и световни подреждания, в които се намират най-интересни факти за малки, средни и големи предприятия - някои абсолютно неизвестни, други - все пак познати. Те разказват историята на фирми, които са успешни във време на рецесия, които са иновативни и технологични лидери и които следват устойчиви екологични практики.

Особеното при всичките тези класации и фирми е, че не залагат на краткосрочния успех и печалба, а на дългогодишен растеж. Например Fast Track 100 на британското издание Sunday Times подрежда малките и средните непублични компании по растеж на приходите през последните три години. Магнатът Ричард Брансън, чиято компания Virgin е основен спонсор на класацията, я нарича "най-точният барометър" за британския бизнес. Според него трудните икономически времена са най-подходящият период за растеж и точно тогава се познават победителите. В топ 100 за 2012 г. има както най-различни фирми: онлайн търговци, верига фитнес зали, ресторанти, спа услуги, но и производители на соларни панели, вятърни турбини, пивовари и др. Особеното при тези фирми е, че повечето (над 80%) са мажоритарна собственост на един предприемач и едва три от всичките 100 участници са набирали външно финансиране през последната една година. Останалите са използвали собствени средства. Не случайно лидерът е "сериен" предприемач - Стив Бенет е един от участниците в една от първите Fast Track 100 класации през 1997 г. и благодарение на набраните средства от предишния си бизнес сега е номер едно с фирмата си за продажба на скъпоценни камъни (виж карето).


Друга класация - на списанието Fast Cоmpany определя петдесетте най-иновативни компании в света. Не е изненада, че повечето от тях са от технологичния сектор - всъщност,  четири щатски гиганти си оспорват първото място от години - Apple, Google, Facebook и Amazon. Нямаше да е изненада първото място на който и да е от тях, а през следващите години тези компании ще си оспорват пазарите на таблети, мобилни телефони, социални мрежи и много други "джаджи". А само преди години границите между тях бяха съвсем ясни: Apple правеше потребителска електроника, Google беше лидер в уеб търсенето, Amazon беше онлайн търговец, а Facebook - социална мрежа. Всичко това вече е минало, а войната тепърва ще става по-кървава. Но през 2012 г. първото място се падна на "ябълката" въпреки немалкото стъпки накриво (виж карето).

В края на годината Deloitte пусна класацията си на най-бързо растящите технологични, медийни, телекомуникационни, биотхенологични компании в САЩ. Подреждането Technology Fast 500 е на базата на скока на приходите им през последните пет години. Тук ръстът е повече от впечатляващ - от 2007 г. досега лидерът Tesla Motors (виж карето) е увеличил продажбите си с 279 684%. Компаниите в класацията са от най-различни сектори и големина, но съвсем очаквано най-много са софтуерните фирми, следвани от биотехнологии, интернет и комуникации. Експертите на Deloitte очакват някои от най-обещаващите иновации през следващите години да дойдат именно от някои от участниците във Technology Fast 500.

И не на последно място по важност е класацията на неправитeлствената организация Climate Counts, която подрежда 145-те най-големи компании в света по екологичните им практики. За подреждането се използват 22 критерия, сред които усилия за намаляване на вредните емисии, подкрепа за "зелено" законодателство и др. На тази база се оценяват фирмите, като максималният резултат е 100 точки. На първо място е Unilever (виж карето) с 91 точки, следвана от UPS и Nike. Според авторите на доклада през последните пет години компаниите са подобрили представянето си, като средната им оценка е скочила двойно. Пет от водещите шест дружества в класацията са намалили вредните емисии, докато приходите и печалбата им са се повишили.



Всичките тези известни и не толкова известни класации показват, че компаниите с дългосрочно мислене, а не с желание за бързи печалби - независимо дали от технологичния сектор или производството, с един собственик или огромни корпорации с хиляди акционери имат по-големи шансове за успех и просперитет.

Най-иновативна компания

Според Fast Company Apple e най-големият иноватор в корпоративния свят, защото всички следят какво ще е следващата технологична стъпка на гиганта от Купертино. Групата направи немалко грешки през 2012 г. Apple Maps беше тотален провал, заради който за първи път последва извинение към потребителите от страна на изпълнителния директор Тим Кук. Страхотни критики имаше и към условията на работа в китайските заводи на подизпълнителите. Кук обеща промени. Siri така и не достигна пълния си потенциал като услуга за гласови команди, но принуди Google и Amazon да инвестират много пари в конкурентни технологии, за да не изостанат. Истината е, че Apple продължава да е тоталният хегемон в безжичните технологии. iPhone държи над 48% от американския пазар на смартфони, а iPad е най-продаваният таблет в света въпреки многобройните си конкуренти. Немалко наблюдатели се съмняват в умението на Кук да е достоен заместник на Стив Джобс. Но същевременно очакват да видят каква ще е следващата джаджа на "ябълката". 
 

Най-бързо растящата

Макар и словосъчетанието "автопроизводител от Силициевата долина" да звучи леко не намясто, Tesla успя да се докаже именно като такъв. Компанията постигна огромен напредък през 2012 г., като успешно пусна на пазара Model S, първия премиум електрически седан. Списъкът от чакащи клиенти е запълнен за година напред, като предварителните заявки за поръчки бяха за 11 хил. автомобила, което е повече от годишните продажби на всички електрически автомобили в Европа. След време се предвижда да бъдат сглобявани по 20 хил. коли годишно. През миналата година групата създаде 2000 работни места в САЩ. Тя ще доставя акумулаторни батерии и компоненти на Daimler, Mercedes и Toyota. За последните пет години приходите й са скочили с над 279 000% до 204 млн. долара. Изпълнителният директор на Tesla Елън Муск обяви амбициите си компанията му да остане независим автопроизводител, който след време да има масова продукция на електрически автомобили на достъпна цена.

Добра в рецесия

"Серийният" предприемач Стив Бенет натрупва пари от фирмата си за търговия със софтуер Software Warehouse, която също е участник в класацията Fast Track 100 в края на 90-те години. В началото на ХХI век я продава за 37 млн. лири на ритейл гиганта Great Universal Stores и започва да търси други инвестиционни възможности. През 2004 г. създава със съпругата си Gems TV, телевизионен канал за продажба на бижута и камъни, който постепенно прераства в групата Genuine Gemstone, излъчваща три 24-часови тв програми за продажба на бижута във Великобритания, Германия и САЩ, както и онлайн магазини. За три години компанията успя да увеличи продажбите си с 245% до 54 млн. лири. Genuine Gemstone развива и благотворителна организация, занимаваща се със строежа на училища в Танзания, Кения и Мадагаскар, откъдето купува част от камъните си. Синът на Бенет Мат е готов да поеме семейния бизнес, след като завърши специализирания Gemological Institute of America.

Най-устойчива

Unilever успя да остане начело в класацията на Climate Counts благодарение на плана си за устойчиво развитие, чиято цел е до 2020 г. да намали екологичния отпечатък на произвежданите продукти с 50% и да осигурява 100% oт нужните земеделски материали от устойчиви източници. Компанията, чиито годишни приходи надхвърлят 46 млрд. евро, претежава над 400 потребителски бранда като Dove, Lipton, Knorr, Axe и Rexona. Unilever участва в консорциум от над 400 компании, които се споразумяха от 2015 г. да спрат използването на хидрофлуорни въглеводороди. Гигантът също така скъса договорите си с компании за палмово олио и инвестира в производителя на биопродукти Solazyme. Постигнатият резултат от 91 точки от 100 възможни е най-високият досега в историята на Climate Counts, като средният на всички участници е 52.1 точки. През миналата година Unilever получи 88 точки.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг" France Air Management купува "Ес Ай Джи еър хендлинг"

Смяната на собствеността на фирмата за отопление и вентилация е част от международна сделка за 222.7 млн. евро

10 дек 2019, 413 прочитания

"Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране "Трансметрикс" ще прави софтуер за транспортни компании с еврофинансиране

Компанията за логистични решения спечели грант от 3.25 млн. лв. от EIC Accelerator

10 дек 2019, 369 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Американският автопазар на 5-годишен връх

През миналатa година продажбите са се увеличили с 13.4%

Още от Капитал
Uber вече не е готин

Лондон удари силно Uber и вече има нови, по-евтини приложения за споделени пътувания

Къде е еко-то в данъка за колите

Новите данъчни идеи на София се мотивират със замърсяването на въздуха, но реално нямат връзка с това

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

От какво боледува педиатрията

За лечението на 1.2 млн. деца в България се отделят само 11% от бюджета на здравната каса

ЕСМ на 50

Поглед към влиянителния музикален лейбъл навръх 50-годишнината му

20 въпроса: Красимир Георгиев

Често предизвиква себе си, а с това мотивира и други хора към промяна

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10