Пристанище "Русе-Запад" влезе в портфолиото на Цветан Василев
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пристанище "Русе-Запад" влезе в портфолиото на Цветан Василев

Пристанището Русе–запад има нов оператор, свързан с Цветан Василев и КТБ

Пристанище "Русе-Запад" влезе в портфолиото на Цветан Василев

Консорциум между компаниите "Фанти-Г" и "Шип инвест" беше одобрен от правителството за оператор на пристанището за 35 години

15858 прочитания

Пристанището Русе–запад има нов оператор, свързан с Цветан Василев и КТБ

© Анелия Николова


12.22

млн. лв. трябва да инвестита новият оператор в "Русе-запад"

Обединение, свързано с банкера Цветан Василев, е новият концесионер на пристанище Русе-запад. Това реши правителството на днешното си заседание, на което портът беше даден за 35-години на консорциума "Пристанищен терминал Русе-запад" ДЗЗД. За периода на концесията новият оператор трябва да инвестира общо 12.22 млн. лв., почти половината от които в първите шест години. Обединението ще плаща по 120 хил. лв. без ДДС на година, като прогнозите са оборотът от товари да е 176 445 тона годишно през първите шест години от договора.

По този начин влиянието на Василев в пристанищната дейност се разширява, след като през декември правителството определи единствения кандидат за пристанищен терминал Несебър – "Видмар" ДЗЗД, за концесионер отново за срок от 35 години. Дружеството също е свързвано с мажоритарния акционер на Корпоративна търговска банка Цветан Василев.

Зад интереса на банката

Малко след обявяването на процедурата за концесия, неофициална информация показа, че най-сериозен интерес към Русе-запад има Цветан Василев и Корпоративна търговска банка, в която той е основен акционер. Това се потвърждава от информация за фирмите от обединението, публикувана в Търговския регистър. В консорциума влизат две компании - "Фанти-Г" и "Шип инвест", съобщи Mediapool.bg, като цитира транспортното министерство.

Първата е регистрирана във Видин, била е оператор на местна телевизия, но основната й дейност е свързана с транспорт и логистика. Фирмата е заложена в КТБ заради няколко кредита — последният е от 2.5 млн. евро, с договор от началото на 2011 г. Общо отпуснатите от КТБ кредити, заради които са учредени залози, са пет, с обща стойност 13.65 млн. евро. Официално собственици на "Фанти-Г" са Ваня Йорданова и Теодор Йорданов.

От "Капитал" не успяхме да се свържем с дружеството на посочените телефони. Фирмата няма сайт, а основната информация, която излиза за нея, е свързана с наложени санкции от СЕМ заради излъчване на програми без регистрация и без да плаща лицензи.

Група с медийни интереси

Връзки с КТБ има и другата компания в обединението - "Шип инвест" е с регистрация на ул. "Дебър" 17 в София, където е и седалището на "Бромак" - дружеството е еднолична собственост на Василев и чрез нея той държи контролния пакет в КТБ. До началото на 2011 г. "Шип инвест" е била еднолична собственост на "Афлик България" - фирма, която е била собственик на инвестиционния посредник "Фина-С", свързван с Василев. "Афлик" е регистрирана също на ул. "Дебър", там е и "Вивес", която по последна информация на "Капитал" е акционер в "Шип инвест" заедно с "Афлик".

От офиса на "Шип инвест" отказаха коментар за получената концесия, като заявиха, че няма кой да отговори на въпросите ни.

Проверка на "Капитал" преди няколко месеца показа, че "Вивес" е собственост на Александър Цветков (90%) и Бисер Лазов (10%), а предишен собственик е Венета Николова. Преди няколко години "Вивес" е била собственик на "Нова българска медийна група", заедно с Ирена Кръстева, като в периода 2007-2008 г. Това е медийната група, издаваща вестниците "Монитор", "Телеграф" и др., които неофициално се финансират от КТБ и се отличават с висока степен на положителна нагласа към управляващите още от времето на Тройната коалиция.

 

Една добра политика

След заседанието на Министерския съвет транспортният министър Ивайло Московски определени като "успешна политика" последните концесии, организирани от ведомството му. "При кризата и при липса на възможност от държавата да инвестира в пристанищна инфраструктура, фактите говорят, че привличането на частни инвеститори, публично-частното партньорство, каквото е концесията, е един успешен метод и начин да се развиват пристанищата" е казал Московски, цитиран от агенция "Фокус".
12.22

млн. лв. трябва да инвестита новият оператор в "Русе-запад"

Обединение, свързано с банкера Цветан Василев, е новият концесионер на пристанище Русе-запад. Това реши правителството на днешното си заседание, на което портът беше даден за 35-години на консорциума "Пристанищен терминал Русе-запад" ДЗЗД. За периода на концесията новият оператор трябва да инвестира общо 12.22 млн. лв., почти половината от които в първите шест години. Обединението ще плаща по 120 хил. лв. без ДДС на година, като прогнозите са оборотът от товари да е 176 445 тона годишно през първите шест години от договора.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

36 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    "По този начин влиянието на Василев в пристанищната дейност се разширява, след като през декември правителството определи единствения кандидат за пристанищен терминал Несебър – "Видмар" "


    >>> Леле, то направо картел се заформи. Очаквам пристанище Варна и пристанище Бургас да сезират КЗК по този повод.

  • 2
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    КЗК е казала че картели няма.Казала го е веднъж завинаги и не иска повече да я безпокоят с такива глупости.

  • 3
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    Картелите са болест по капитализма,ние такава болест не можем да хванеме.

  • 4
    cezar_cezar avatar :-|
    есе

    Сделка като сделка. Не видях за какво толкова се лае срещу луната. Тъкмо си мислих, че ще прочета нищо пиперливо, пък то дори не можахте да си вържете гащите. :))))

  • 5
    robbie_williams avatar :-|
    robbie_williams

    Капитал, винаги сте претендирали за поднасяне на обективна информация за каквото и да било, а тук една важна част от нея липсва. Наблегнали сте коя фирма с кого е свързана, коя фирма на кой адрес се помещава, сякаш това е в някакъв интерес за обществото или за положителното бъдеще на пристанището. Един много интересен факт, смея да заявя, сте пропуснали, незнайно защо! Става въпрос за това, че минималното изискване за инвестиции за това пристанище за концесионния период е 7,4 милиона лева. Тоест, че разликата от минималното изискано и това, което ще се инвестира по договор от новите концесионери - цели 12,22 милиона лева за периода, е почти двойно. Виждали ли сте го това пристанище какво представлява в момента? На фона на безогледното му състояние, държавата определено е на сметка от тази концесия.

  • 6
    alexxandra avatar :-|
    Alexx

    развиват се разни теории, но май водещ в принципа чул-недочул

  • 7
    lady_garga avatar :-|
    lady_garga

    Нищо интересно. Аз лично дори си мислех, че това пристанище вече е фалирало.

  • 8
    ku4e avatar :-|
    ku4e

    Едва ли може да се оспори правотата на Московски, особено що се отнася до губещи пристанища.

  • 9
    simval avatar :-|
    simval

    Цветан Василев и КТБ. Срутването на този човек ще бъде грандиозно.

  • 10
    nina_lalovaa avatar :-|
    nina_lalovaa

    А защо не се пише и за братя Домусчиеви, които нагушиха пристанище Бургас също миналата година, както и това, че Георги Домусчиев му беше подарено и пристанището в Несебър също? Хм? :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.