Заразен монопол
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Заразен монопол

Цигарите на "Булгартабак холдинг" се предлагат на магазините в цялата страна само от "Табак Логистик Груп".

Заразен монопол

Или как търговията с цигари постепенно спира да бъде конкурентен пазар

Десислава Николова, Паулина Михайлова
28161 прочитания

Цигарите на "Булгартабак холдинг" се предлагат на магазините в цялата страна само от "Табак Логистик Груп".

© Юлия Лазарова


Пет процента. Толкова печелят магазините от продажбата на цигари на дребно. При дистрибуторите на едро отстъпката е още по-малка - три процента. И ако търговските обекти ползват тютюневите изделия по-скоро като артикул, който привлича клиентела за другите стоки, от които изкарват повече, при дистрибуторите не е така. Затова при тази ниска печалба (но пък от иначе безпроблемна стока с лесен за управление асортимент) те могат да компенсират ниския процент само с оборот. Дотук - ясно. Новото и интересно явление е, че определени фирми завземат не просто много голям оборот. Те получават целия. На цигарения пазар в момента текат два едновременни процеса, които водят в една посока: монопол. Докато купеният преди повече от година от групата VTB и Цветан Василев "Булгартабак холдинг" постепенно изгражда собствена мрежа за търговия на дребно под формата на павилиони в повечето градове, "Табак логистик груп" тотално слага ръка върху дистрибуцията на марките му и тези на един от концерните-вносители. А най-новото е, че друг търговец се опитва да повтори схемата с марките на друг вносител. Резултатът - бизнесът с цигари постепенно спира да е конкурентен сектор.

Забраненият пазар

От няколко седмици борсите в цялата страна вече не получават цигари на "Булгартабак", казаха за "Капитал" собствениците на обекти на едро от няколко града. Продажбата на марките на холдинга вече става само и единствено на разнос от микробусите на "Табак логистик груп" (ТЛГ) - основният дистрибутор на компанията.

Практически ТЛГ е дистрибутор на "Булгартабак" от 2010 г., когато в него се обединиха дотогавашните търговци "на първо ниво" от цялата страна (няколко на брой фирми, доминирани от софийската "Симеон 2" на Емил Димитров). Впоследствие по-малките от тях се оттеглиха от обединението, като в момента най-голям дял (67%) има "Табак трейдинг партнър", а по-малък (33%) - "Деливъри" - Пловдив. Самият Емил Димитров като депутат от ГЕРБ не е акционер там, но в борда на директорите е 72-годишната му майка Елеонора.

Процесът на пълно навлизане на ТЛГ на пазара на едро всъщност започна отдавна. Новото е, че сега той вече обхваща цялата страна и достъп до цигарите на "Булгартабак" няма никой освен него. И понеже пак ТЛГ е дистрибутор и на Philip Morris (с изключение на София, Пловдив, Варна и Бургас, където функцията е поверена на "Кавен Орбико"), борсите нямат достъп и на нейните марки. Ефектът е, че обектите на дребно вече нямат избор от кого да пазаруват Victory и Marlboro с всички последствия от това: режим на зареждане по преценка на дистрибутора, задължения за поръчки на допълнителен трудно продаваем асортимент, обвързване и с покупка на други марки от същия дистрибутор и всичко останало, което би му хрумнало като условие.

"Досега получавах без ограничения цигари на "Булгартабак", макар и да работех на отстъпка, която ми дава възможност на печалба 1%. От няколко седмици обаче ми се отпускат минимални количества, колкото за собствените ми обекти на дребно, с отстъпка като за магазин", каза един от големите търговци на едро в Перник. Същото потвърди негов колега от Радомир. Както се оказа - стоката вече не достига до почти нито една борса в държавата. В София и няколко други града това е така от близо две години: ако собствениците на борси изобщо получават цигари на "Булгатабак" и Philip Morris, те са колкото за обектите им на дребно. А към всеки примерно десет стека Victory им се налага да поръчат и стек от най-слабо продаваните марки - условие, валидно и за самите магазини. "Доставчиците от ТЛГ директно настояват да поръчваме заедно с търсените марки, и такива, които почти не се продават", казва собственичка на верига павилиони от близък до София град. Същото твърдят нейни колеги от цялата страна, които "Капитал" потърси.

Според Славян Теофилов, член на директорския борд на ТЛГ, компанията като дистрибутор на "Булгартабак" залага на директния достъп до търговската мрежа, има свои представители в страната и не работи с търговци на едро.

Ефектите "на дребно"

Практиката даден производител да работи с ексклузивен дистрибутор нито е нова, нито пък забранена. Но това, което се получава в момента като ефект, е твърде неизгодно за крайния търговец. По няколко причини. Първо, освен че цигарите се "въртят" през малка печалба, те са и сравнително капиталоемки. Като се има предвид, че те винаги се плащат на момента, ако ванът на доставчика зарежда даден обект веднъж седмично сега, за него доскоро беше възможно да зареди по-малко от количеството, необходимо му за цялата седмица, и да си добави още стока след два-три дни от местната борса. Сега това вече не е опция. Второ,  пакетирането на търсени марки с трудно продаваеми "затваря" оборотни средства. Трето, оказва се, че разносвачите на "коронясания" дистрибутор, които продават и други марки (например Karelia) настояват клиента да си поръча и тази марка от тях, въпреки че принципно я разпространява и друг - ако искат да получат Marlboro и Victory, те вървят с Karelia.

Вирусен апетит

"Освен че българските цигари изчезнаха, след това ни отказаха доставки и на Philip Morris. А в момента същото започва да се случва и с цигарите на British American Tobacco и Japan Tobacco International. Причината е, че българската фирма, която ги дистрибутира, "Табако трейд", реши да прилага модела на ТЛГ", разказва собственик на борса в София. Тоест схемата на ТЛГ явно е харесала на "Табако трейд" и столичния им филиал VAT 94 и те започват да я прилагат едно към едно, но за други марки. Така, ако една борса иска да зареди продукти на BAT, трябва да купи с ниска отстъпка цигари на Karelia или на JTI. Копира се и изискването да се пакетира поръчка за търсени цигари със задължение за покупка на такива, които събират прах с месеци.

Още по-неприлични предложения са отправяни от "Табако трейд" и VAT 94 в провинцията: на местния голям търговец на цигари се предлага да стане основен партньор за стоката на "Табако трейд" (цигари на BAT и JTI) с обещанието, че местните борси няма да я получават. Но с уговорката, че печалбата ще се поделя в съотношение 60/40. Ако той не се съгласи, също вече не получава въпросните марки. В един от най-големите градове вече се е получил парадокс, при който цигари в целия регион се продават само екс-ван от няколко микробуса на търговец от съседния град, а основният търговец просто няма стока. Самият той отказа да застане с името си зад историята, за да се предпази от допълнителни неприятности. Мениджърът на VAT 94 Пламен Георгиев не пожела да разговаря с "Капитал".

Така част от борсите както в София, така и в страната, в момента продават съвсем ограничени количества цигари на "Булгартабак", Philip Morris , BAT и JTI, заредени през собствените им павилиони, и то на бандеролна цена. Горе-долу единственият производител, чиято стока все още е достъпна свободно за продажба от всички възможни разносвачи и от борсите, е цигарената фабрика на собствениците на "Винпром Пещера" - Kings Tobacco. Нейната стока се разпространява без ограничения навсякъде, а търговците получават традиционната близо 3-процентна отстъпка. От създаването си преди три години Kings организираха и своя дистрибуторска мрежа, която до голяма степен повтаря тази за алкохолните напитки, а в момента пазарния дял на цигарите им е 12%.

Кой печели и кой губи

Освен ТЛГ и "Табако трейд", които очевидно печелят от новия ред в търговията с цигари, и практически изхвърлените от бизнеса борси и разносвачите им, които губят, интересно е и как се отразяват промените на самите производители.

"Булгартабак", който залага на един, но пък мощен дистрибутор (ТЛГ разполага с доста над 200 микробуса), явно не страда. Пазарният му дял по данни на търговците е около 33.6%. Същото важи за Philip Morris, които в момента имат около 18.5% от пазара. От самия Philip Morris – България не коментираха дистрибуцията си до редакционното приключване на броя.

По-скромни обаче са постиженията на обвързаните с "Табако трейд" BAT. През 2009 г., когато имаше своя дистрибуторска мрежа в България, концернът държеше тук пазарен дял от около 13%, а втората най-продавана марка след Victory беше неговият Viceroy. Оттогава обаче присъствието на брандовете му пада и в момента е около 8%, въпреки намалената цена на някои от марките. И е съмнително, че спирането на стоката му към останалите търговци от основния дистрибутор (който все пак продава и JTI, Imperial Tobacco и Karelia Tobacco), ще изиграе положителна роля за покачване на пазарния дял.

Съществен пробив за момента не личи да има и за JTI. Компанията предприе две много важни стъпки – намали цената на един от най-известните си брандове – Camel, до тази на Victory и свали тази на втората най-популярна марка в света изобщо – Winston, която е в тяхното портфолио. Явно стратегията им от последните три месеца е за рязко увеличаване на пазарния дял. Засега обаче дистрибуторът не им е осигурил видими резултати. Делът им по последни данни е малко над 3%.

Самите цигарени компании не изглеждат особено притеснени от ситуацията на пазара. Техни екипи следят дали марките им са налични при ключовите клиенти (хипермаркети, бензиностанции) и отчитат по свои схеми до каква степен покриват страната. От BAT – България, отбелязаха, че изборът на един логистичен партньор "е в съответствие с общите бизнес практики на компанията и на българския тютюнев пазар". "Не можем да влияем върху търговските условия на нашия партньор и по цялата търговска верига на тютюневия пазар, включваща много независими търговци на едро и на дребно", коментират от компанията. "Japan Tobacco има дългосрочни амбиции за присъствие и увеличаване на дела си на българския пазар. Компанията ни извършва директни доставки към веригите хипермаркети, бензиностанции и ключови клиенти, а "Табако трейд" снабдява останалите ни клиенти, но не ни е известна практика за групиране на цигари", коментира Николай Михайлов от Japan Tobacco International – България. Подобна е реакцията и на друга голяма мултинационална компания. От Imperial Tobacco – България, също отбелязаха, че нямат информация за ограничения на пазара. "Работим с дистрибутори, които оперират както в национален, така и в регионален план, и до този момент не сме получавали оплаквания от който и да било наш контрагент", отбелязаха оттам.

От гледна точка на мултинационалните цигарени концерни реакцията им всъщност не е изненадваща. България просто е сравнително малък пазар. За самия него обаче установяването на монополи при дистрибуцията, особено в комбинация с настаняване на местния голям производител като лидер в търговията на дребно чрез павилиони в цялата страна, води до вертикална схема на олигопол, който няма как да е полезен за никой друг, освен за самия "Булгартабак" и основния му дистрибутор. А е и съвсем логично двете свързани в симбиоза дружества да станат и една собственост след време, нищо че засега това са само слухове, а от ТЛГ категорично ги отричат. Но дори и сегашната концентрация е достатъчно силна, за да диктува пазара.

Пет процента. Толкова печелят магазините от продажбата на цигари на дребно. При дистрибуторите на едро отстъпката е още по-малка - три процента. И ако търговските обекти ползват тютюневите изделия по-скоро като артикул, който привлича клиентела за другите стоки, от които изкарват повече, при дистрибуторите не е така. Затова при тази ниска печалба (но пък от иначе безпроблемна стока с лесен за управление асортимент) те могат да компенсират ниския процент само с оборот. Дотук - ясно. Новото и интересно явление е, че определени фирми завземат не просто много голям оборот. Те получават целия. На цигарения пазар в момента текат два едновременни процеса, които водят в една посока: монопол. Докато купеният преди повече от година от групата VTB и Цветан Василев "Булгартабак холдинг" постепенно изгражда собствена мрежа за търговия на дребно под формата на павилиони в повечето градове, "Табак логистик груп" тотално слага ръка върху дистрибуцията на марките му и тези на един от концерните-вносители. А най-новото е, че друг търговец се опитва да повтори схемата с марките на друг вносител. Резултатът - бизнесът с цигари постепенно спира да е конкурентен сектор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    mima2 avatar :-|
    Горгона Медуза
    • -102
    • +30

    Всъщност схемата на Табако Трейд е изключително печеливша за цялата ни държава и за икономиката ни. Не мога да повярвам как най-нагло може да се каже на бялото черно.

  • 2
    simeonov_ avatar :-|
    simeonov_

    Има голяма разлика между олигопол и вертикална интеграция.Вярно е,че Булгартабак прави по-добра дистрибуция,но това важи и за Philip Morris,BAT,Imperial Tobacco,Japan Tobacco International и българите от Kings Tobacco,които взимат все по-голя пазарен дял.По принцип пазара на цигари е олигополен и по-важното е да няма картел между големите играчи и да има конкуренция между марките,защото това ще ощети крайния потребител.Иначе сегашното ви обвинение е все едно да обвинявате търговските вериги на храни,че си правят собствени логистични центрове,а не пазаруват от търговците на едро.

  • 3
    yoankata avatar :-|
    yoankata

    До коментар [#1] от "Маричка":

    Брей, изключително печеливша и то за цялата държава И за икономиката ни? Демек всички на келепир! Тия цигари голямо богатство били, не знаех!

  • 4
    iwonow1 avatar :-P
    iwonow

    Eмо-Фас -къмпани и сие ще открият скоро и топлата вода , но май по трудния начин - почти е кауза пердута да направиш печеливша дистрибуция, на собствените си марки, при малки маржове , но какво знаем ние ...:D

  • 5
    filip2 avatar :-|
    filip2

    Изключително тъпа и непрофесионално написана статия с изсмукани от пръстите факти и заключения, тип "една жена ми каза", заедно с разбира се дежурните внушения.
    Капитал - по този начин си вредите на реномето.

  • febra

    това е начин за ръст на заетост и увеличаване на доходите извън София
    Браво! Толкова умело водена политика и то с автор 72 годишна баба

  • 7
    robbie_williams avatar :-|
    robbie_williams

    Нека да върви родното производство и дистрибуцията на родните цигари. Въобще не ме интересуват чуждестранните марки. В тази мизерия, в която живеем, който както може да се оправя в крайна сметка. А от гледна точка на конкуренцията, Капитал, бъдете спокойни - има достатъчно много контрабандни цигари, които влизат в страната и са продавани по пазари, магазинчета и от ръка на ръка, което вече е проблем на държавата. Лошото е, че за контрабандата и за ощетяването на българското, че и на вносното производство - никой не пише, а трябва, защото всъщност това ни е основния проблем! При наличието на контрабанда, сме тръгнали да говорим кой колко буса имал и кой кого задължавал да купува Карелиа от него. Пишете за контрабандата ако имате сигнали, че правителството малко да го натиснем по този начин, да вземе по-сериозни мерки, че само се правят на ударени и те.

  • 8
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    хайде стига с това пушене бе, лекарските кабинети са пълни все

  • 9
    fve avatar :-P
    Федор Езерский

    [quote#8:"todortrifonov"]хайде стига с това пушене бе, лекарските кабинети са пълни все[/quote]

    Ама тя и дистрибуцията на никотинови лепенки и дъвки по аптеките е по същата схема бре, колега :-))))
    И дори, колкото и невероятно да ти звучи, и лекарствата по подобна схема се разпространяват ;-)
    Колкото до пушенето, сега смятам да припаля една, да поотровя вирусите ;-)

  • 10
    mariamarinova avatar :-|
    mariamarinova

    До коментар [#9] от "Федор Венедиктович Езерский":

    пуши си. На разрешени места


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK