До Виена по-назад
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

До Виена по-назад

До Виена по-назад

Спирането на полетите на Fly Niki до Австрия ще свие конкурнцията значително

Калина Горанова
9232 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Точно 445 297. Толкова пътници през миналата година са прелетели отсечката София - Виена. Линията е втората най-предпочитана дестинация от столичното летище. Изпреварва я единствено София - Лондон. Половината от пътниците са кацнали в австрийската столица с цел трансфер. За останалите обаче алтернативите за придвижване от 28 януари намаляват с една, при това най-често летящата по линията. Ден по-рано в шест без пет излита последният самолет на Fly Niki от летище София, тъй като компанията - собственик на Niki - Air Berlin, има нова стратегия за оптимизиране на мрежата от полети и пренасочване на източноевропейските връзки към основния си хъб в германската столица. Компанията спира да лети директно от Виена и до Белград и Букурещ.

Плюсът от промяната е, че Air Berlin ще пусне 7 полета седмично от София до берлинското летище "Тегел". Първият полет ще излети 24 часа и 35 минути след последния на Fly Niki. Така "България ер" най-накрая ще се сдобие с конкуренция по тази линия, която попада под номер 16 в класацията на топ дестинациите от летище София (виж графиката). Битката за пазарен дял по нея ще стане още по-оспорвана, след като и нискотарифната авиокомпания EasyJet започне да лети от 31 март София - Берлин (Шьонефелд) четири пъти седмично.

Минусът е 18 полета на седмица по-малко по линията София - Виена, като останалите два играча - "България ер" и Austrian Airlines, не предвиждат увеличаване на честотите. Отпадането на конкурент винаги поставя на дневен ред и въпроса с цените. Така пътниците към Виена нямат основание за празник.

За летище София решението на Air Berlin означава по-малко бизнес и приходи под формата на такси за кацане и наземно обслужване. През последните две години полетите си преустановиха Чешките авиолинии CSA, Germanwings, швейцарската Swiss, нискотарифният турски превозвач Pegasus Airlines, Cimber Sterling (с полети до Копенхаген). Списъкът на новите е значително по-кратък - Qatar Airways, която кацна в София в началото на 2011 г., и испанската нискотарифна Vueling, която ще лети до Барселона от лятото на тази година.

Линия на мечтите

Fly Niki навлезе на българския пазар след фалита на словашката нискотарифна авиокомпания SkyEurope. Тя обяви, че спира полетите си на 1 септември 2009 г., като Виена беше основна дестинация в портфолиото й. Тогава изпразнената ниша бързо беше запълнена от Fly Niki и играчите останаха три (с Austrian Airlines и "България ер"). Сега обаче по информация от летище София интерес към дестинацията от страна на други компании няма. От EasyJet обясняват това така: "Виена не е в нашите планове, тъй като е сложно да оперираме маршрут там, където нямаме бази в една от двете страни. Също така високите летищни такси във Виена ни възпрепятстват да развиваме наша мрежа на австрийския пазар", коментира Питър Воец, маркетинг мениджър на easyJet за Австрия, Швейцария и Източна Европа.

Едновременно с това от Austrian Airlines и "България ер" коментираха пред "Капитал", че не предвиждат увеличаване на броя на полетите си. "По наше мнение до този момент имаше свръхпредлагане на пазара. В рамките на следващите няколко месеца търсенето и предлагането ще се регулират. Austrian Airlines ще запази броя на полетите непроменен, за да се запази качеството на продукта. По този начин пътниците, които транзитират, имат възможност да изберат най-удобния за тяхното пътуване полет", коментира Филип Нордфелд, представител на Austrian Airlines за България и Македония, който допълва, че за момента не планират увеличение на цените, "но, разбира се, постоянно следим развитието на пазара, разходите и натоварването на полетите". Austrian Airlines изпълнява 32 полета седмично по линията Виена - София - Виена, което означава 5 полета дневно почти всеки ден от седмицата и ежедневни полети до и от Варна.

В "България ер" също не очакват недостиг, тъй като голяма част от пътуванията до Виена са с цел трансфер. От българския превозвач обясниха, че не планират да увеличат трите си полета на седмица. Едновременно с това обаче въпреки предстоящата конкуренция по линията София - Берлин полетите там ще останат 5 през зимата и 7 през лятната програма.

Докато въздушният пазар София - Виена почти се изчерпва с Аustrian Airlines, към Берлин ще има пренареждане. "Като се има предвид, че се конкурираме с две високотарифни авиокомпании, очакваме конкуренцията да се случи между България Ер и Air Berlin. Ще управляваме търсенето благодарение на нашите ниски тарифи", коментира Питър Воец. Билетите (с включени всички такси, административна такса и таксата за плащане с кредитна карта) на EasyJet ще започват от 40.99 евро в едната посока. "Разбира се, че увеличената конкуренция е от полза за потребителя, тъй като цените ще спаднат. Хората могат да очакват да плащат увеличени цени за дестинации като Виена, където конкуренцията почти няма да съществува", коментира още той.

В името на хъба

Fly Niki беше напълно интегрирана в групата на Air Berlin в края на 2011 г. С 9300 служители, 158 самолета и над 35 млн. превозени пътници Air Berlin е втората най-голяма авиокомпания в Германия. Отделно превозвачът от Абу Даби Etihad Airways държи малко над 29% в Аir Berlin. Освен полетите до София Fly Niki прекратява и директните си полети от Букурещ и Белград. Въпреки свиването Niki няма да ограничава авиофлотилията си, която в момента е от 23 самолета. Преди време Air Berlin обяви, че ще бъдат увеличени полетите от Виена към туристически дестинации като гръцките Каламата, Кавала, Валос и Лесбос, както и към Испания, Египет и Турция. Компанията майка пък реши да съсредоточи усилията си за развитие на авиоцентъра си в германската столица, който ще използва все по-активно за презокеански полети.

"Преустановяването на полетите до Виена е част от общата стратегия на компанията за оптимизиране на мрежата от полети и пренасочване на източноевропейските връзки към основния хъб в германската столица Берлин", обясняват мотивите на авиопревозвачите от "Летище София". "През Берлин пътуващите от София разполагат с множество свързващи полети в рамките на Германия, като например към Дюселдорф, Щутгарт или Мюнхен. Компанията не намалява мощности, а ги пренасочва към стратегическите си пазари. В бъдеще Air Berlin ще се фокусира и върху възможностите, произтичащи от свързаността й със стратегическия партньор Etihad Airways, както и превозвачите, членуващи в алианса Oneworld, за да се извлече максимална полза от потенциала на създадените съюзи и партньорства", допълват от софийското летище.

Автор: Капитал

Точно 445 297. Толкова пътници през миналата година са прелетели отсечката София - Виена. Линията е втората най-предпочитана дестинация от столичното летище. Изпреварва я единствено София - Лондон. Половината от пътниците са кацнали в австрийската столица с цел трансфер. За останалите обаче алтернативите за придвижване от 28 януари намаляват с една, при това най-често летящата по линията. Ден по-рано в шест без пет излита последният самолет на Fly Niki от летище София, тъй като компанията - собственик на Niki - Air Berlin, има нова стратегия за оптимизиране на мрежата от полети и пренасочване на източноевропейските връзки към основния си хъб в германската столица. Компанията спира да лети директно от Виена и до Белград и Букурещ.

Плюсът от промяната е, че Air Berlin ще пусне 7 полета седмично от София до берлинското летище "Тегел". Първият полет ще излети 24 часа и 35 минути след последния на Fly Niki. Така "България ер" най-накрая ще се сдобие с конкуренция по тази линия, която попада под номер 16 в класацията на топ дестинациите от летище София (виж графиката). Битката за пазарен дял по нея ще стане още по-оспорвана, след като и нискотарифната авиокомпания EasyJet започне да лети от 31 март София - Берлин (Шьонефелд) четири пъти седмично.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    stan72 avatar :-P
    Станислав Генов

    Берлинското летище е Тегел а не Хегел

  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Явно от Виена се преместват интересите към Берлин :-)

  • 3
    zumz avatar :-|
    zumz

    "Точно 445 297. Толкова пътници през миналата година са прелетели отсечката София - Виена".

    ОК, нека сметнем - получава се по 1216 пътника средно всеки ден, 366 дни в годината (2012 е високосна).

    Повечето време по линията летят малкогабаритни самолети, "Ембрайър", "Фокер", от време на време "Еърбъс 320" или "Боинг 737". Първите два събират средно до 80 човека, вторите два до 140. Средно нека приемемче са 110 на полет. Излиза всеки ден по 11 полета - 366 дни годишно - всеки самолет пълен капацитет, няма сезон, няма нищо.

    Някой да има проблем с такава статистика? Аз имам, летял съм 3 пъти миналата година по отсечката, наблюденията ми са различни. Бих казал - наполовина. Поне.

  • 4
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    До коментар [#3] от "zumz":

    Първо мисля, че е по коректно да се смятат нещата на седмична база, защото през работен ден има 16 полета на ден - 5 на Остриън 3 на Ники в двете посоки, по време на уикендите по-малко, и включваме 6-те полета на БГ Еър.

    Второ - на Ембраер(използвани от Ники) съм се возил само веднъж на Луфтханза, но за Фокер 100 мога да гарантирам, че са над 20 реда седалки, по 5 в редица(тоест поне 100). Това прилича ли ви на 80 места?
    А с Еърбас 320 на Остриън кога за последно сте летял? Аз на 12.12.2012. И понеже обичам да съм по-назад в самолета, мога да ви гарантирам, че броят на редиците са над 25 (към 30 са). 25 редици по 6 места в редица са 180, не са 140.
    Така че сметките ви са леко грешни.
    Да не говорим, че Остриън са пускали и Еърбас 321 по линията, който е още по-голям

  • 5
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    [quote#4:"rainbou1"]25 [/quote]
    Тоест и аз съм в грешка - 25х6 са 150 места, но 28-29 са леко повече :)

  • 6
    reckless avatar :-(
    Consumer

    С изключение на летния сезон, Austrian остана единствената нормална връзка на Варна с Европа, след фалита на Мърляв и помощта на ТИМ Сеир, които клатят люлката и май "накрая ще остане само един".

  • 7
    james1 avatar :-|
    james1

    Капитал, напишете все пак нещо за Иван Йорданов Костов и как той продаде БГА Балкан за никакви пари, вероятно понеже е комунистическа" компания", създадена от "комуняги".
    Иначе си взе комисионната от продажбата и с нея направи първият си дворец в с.Драгалевци.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK