Моден могул
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Моден могул

Моден могул

Създателя на ZARA – Амансио Ортега, е човекът, увеличил най-много богатството си през миналата година

6699 прочитания

© Reuters


Зорба? Алексис Зорба, това естествено е главният герой в легендарния филм "Зорба, гъркът", изигран от Антъни Куин. Зорба е и вид мастив, който през 1981 г. е обявен за най-тежкото и дълго куче в света. Zorba можеше да бъде и най-известната модна марка, за която в момента е окупирала Европа.  Замалко, но не се е случило. Защото първоначално било замислено ZARA да се казва Zorba. Създателят на текстилното чудо, започнал бизнеса си в средата на 70-те, бил омагьосан от гръцкия мюзикъл и искал да си кръсти марката по него. Отказал се, защото едноименен бар в Ла Коруня, от чийто район е и Амандо Ортега, заплашил със съд заради името. И тъй като буквите за логото вече били поръчани, останало единствено да бъдат разместени. Не е известно дали въпросният бар все още съществува, но със сигурност ZARA е най-известният моден испански бранд.

А и едва ли името е причината днес модният свят да се кланя пред облеклата, тръгнали преди повече от 35 години от Испания. Преди дни създателят на марката - Амандо Ортега, защити позицията си сред най-богатите хора, като стъпи здраво на третото място в света и на първото за Европа. През изминалата година, докато Испания се бореше за своето финансово оцеляване, 76-годишният испанец увеличи личното си състояние до 57.5 млрд. долара. Той е и човекът, който за една година е забогатял с най-голяма скорост – 22,2 млрд. долара в плюс.

Числата доказват само едно: че моделът на ZARA и на останалите марки на испанската текстилна компания Inditex е дотолкова уникален и устойчив, че може да пребори дори световната криза. Иновативният бизнес модел, с който ZARA разраства мрежата си из целия свят, доведе до увеличение на акциите на компанията от 66.7% за година. Колкото и опити да се правят, досега никой не е успял да изкопира модела така, че да го застраши.

Момчето от бедния квартал

Колкото ZARA и останалите марки на Inditex да са известни, колкото магазините с четирибуквеното лого да се срещат зад всеки ъгъл в европейските и световните градове, толкова човекът отзад остава скрит. Всъщност официално от 2011 г. Ортега дори не управлява вече компанията, но като неин създател той и до днес ходи всеки ден в офиса и следи работата на дизайнерите, шивачите, логистиците.

Ортега е абсолютната немедийна личност. В живота си да е дал не повече от 3-4 интервюта и източниците, в които се цитира лично, са с историческа стойност. За неговия живот, бизнес и начин на управление се знае най-вече от хора, които са работили с него и познават стила му през лични наблюдения. Книгите за модела на ZARA от първо лице също са единици.

"Той е изключително близо до бизнес операциите, където среща, вижда и говори с всеки", казва Антонио Камунас, който е бивш президент на Испанско-американската търговска камара, пред Bloomberg и е работил като съветник с Ортега повече от 20 години.

Най-богатият днес в Европа и третият по богатство в света мъж е роден в малък град в северната част на Испания. На 13-14-годишна възраст семейството му се премества в Ла Коруня, където бащата работи в железниците. Ортега напуска училището, за да започне да работи в текстилен магазин. Идва от бедно семейство и още от ранна възраст той и останалите деца е трябвало да помагат в изкарването на пари. През 1963 г. бъдещият милиардер започва семеен бизнес с брат си и сестра си – производство и продажба на хавлии. Първите колекции са се шиели на ръце.

Ортега има два брака и три деца. Сега единствено малката дъщеря, която е от втората му съпруга, работи в компанията като търговец.

Макар и днес да има десетки милиарди на свое име, за Ортега се твърди, че не е променил човешките си отношения. Разхожда се по кецове и обикновена тениска, говори си с момчето в бара, отдаден е на работата и на (вече бивши) служителите със същата сила, с която и преди.

От Zero до Zara

Ортега отваря първия си магазин за облекла през 1975 г. в Артеихо. След това прави още няколко. Позиционира ги на места, през които минава на път за фабриките за платове. Малко след това купува компютър, за да анализира клиентите.

"За мен не беше честно само богатите жени да могат да се обличат добре", казва Ортега в едно от малкото си интервюта от 2003 г. за Times of London.

Тук е скрита една от причините за уникалността на ZARA. Компанията предлага мода, която наподобява облеклата от ревютата в Париж или Милано, но на ниска цена. Достъпна за всички. В същото време марката няма имиджа на евтина стока, а с нея се обличат буквално всички.

"Той разбра, че модата трябва да бъде достъпна, а не само за избран елит", казва Ковадонга О’Шеа, който през 2008 г. публикува единствената оторизирана биография на испанския милиардер.

Днес 400 дизайнери работят над колекциите и измислят над 20 хил. артикула на година. Те се съветват с всекидневните анализи от магазините по света за това какво се търси и какво изостава по складовете. Със ZARA дойде и определението за бързооборотната мода. Колкото по-бързо бъдат подредени закачалките с това, което клиентите харесват, толкова по-успешен ще е бизнесът. Всъщност анализът на клиентите започва от първия момент, още от 1975 г., когато Ортега следи и размишлява върху вкусовете на клиентите си.

През първите десетилетия ZARA разчита на затворен цикъл на производство, в който всичко е под един покрив – от измислянето на модела, през неговото изработване до превозването му до магазина. Тази форма позволява на компанията да е гъвкава, да отреагира бързо на пазарните настроения. Успехът е толкова голям, че Inditex успява да увеличава оборота и печалбите си дори и в условията за завишени разходи.

Днес около половината на производството вече е изнесено към пазарите с евтина работна ръка. Както всички други компании за облекла от световен мащаб, и ZARA е забърквана в казуси за производство на облеклата при лоши условия и занижено заплащане.

Световни амбиции

Това, което Ортега успява да направи с компанията си, е да създаде иновативен бизнес модел, който вече близо 40 години никой не съумява да прекопира и разклати. Ако при компании като Apple например иновациите са в продуктите, тук успешният подход е в намирането и построяването на правилния бизнес модел отвътре. Често пъти дори тайната остава неразкрита, което я прави още по-успешна. Така през 2012 г. замислената като Zorba компания направи 11.4 млрд. евро оборот за деветте месеца на миналата година и увеличи продажбите си със 17%. Текстилната група има вече над 6 хил. магазна.

Сега пред бързата ZARA има ново предизвикателство. Да надмогне европейската си зависимост (70% от оборота й идва от континента) и да стане глобална компания. Така, както Зорба гъркът направи страната си известна по целия свят.

Зорба? Алексис Зорба, това естествено е главният герой в легендарния филм "Зорба, гъркът", изигран от Антъни Куин. Зорба е и вид мастив, който през 1981 г. е обявен за най-тежкото и дълго куче в света. Zorba можеше да бъде и най-известната модна марка, за която в момента е окупирала Европа.  Замалко, но не се е случило. Защото първоначално било замислено ZARA да се казва Zorba. Създателят на текстилното чудо, започнал бизнеса си в средата на 70-те, бил омагьосан от гръцкия мюзикъл и искал да си кръсти марката по него. Отказал се, защото едноименен бар в Ла Коруня, от чийто район е и Амандо Ортега, заплашил със съд заради името. И тъй като буквите за логото вече били поръчани, останало единствено да бъдат разместени. Не е известно дали въпросният бар все още съществува, но със сигурност ZARA е най-известният моден испански бранд.

А и едва ли името е причината днес модният свят да се кланя пред облеклата, тръгнали преди повече от 35 години от Испания. Преди дни създателят на марката - Амандо Ортега, защити позицията си сред най-богатите хора, като стъпи здраво на третото място в света и на първото за Европа. През изминалата година, докато Испания се бореше за своето финансово оцеляване, 76-годишният испанец увеличи личното си състояние до 57.5 млрд. долара. Той е и човекът, който за една година е забогатял с най-голяма скорост – 22,2 млрд. долара в плюс.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    townboy avatar :-|
    townboy

    Елегантна и достъпна мода за уважаващи себе си жени.Ходил съм много пъти в дубайския им магазин с моя близка и съм се удивлявал колко много и хубави модели предлагат на достъпни цени.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.