Бъдещите екоавтобуси от Брезник получиха европейско одобрение
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бъдещите екоавтобуси от Брезник получиха европейско одобрение

Само в Шънджън има над 1000 електрически автомобила на BYD

Бъдещите екоавтобуси от Брезник получиха европейско одобрение

Документът ще даде възможност на китайската BYD да започне масово производство в страната

13636 прочитания

Само в Шънджън има над 1000 електрически автомобила на BYD

© Reuters


25

теста са преминали електрическите автобуси на BYD, за да получат типовото одобрение

Електрическите автобуси на китайската BYD, които предстои да се произвеждат и в Брезник, получиха европейско типово одобрение. Документът позволява на компанията да продава превозните средства в цяла Европа, без да се изисква разрешение от властите в отделните страни. "Това ще гарантира успешното изпълнение на бизнес плана ни за електрическите автобуси в ЕС тази година", се казва в съобщението на BYD.

Европейското одобрение ще даде възможност да започне и масово производство в България. В момента в Брезник се строи първият тестов автобус, който трябва да е готов до края на февруари.

Задължителен сертификат

Типовото одобрение WVTA е задължителен сертификат, който фирмите трябва да получат, преди да започнат да продават превозни средства или части за тях в страните от ЕС. Процедурата включва 25 теста, чиято цел е да се докаже, че автомобилът отговаря на всички изисквания на европейското законодателство. На базата на този документ производителят издава сертификат за съвместимост, който трябва да придружава новия модел. Страните членки не могат да откажат регистрация на превозно средство, което има такъв сертификат.

Европейски планове

BYD е сред най-големите производители в света на батерии за мобилни телефони. Сред акционерите й е и Уорън Бъфет чрез дружеството MidAmerican Energy Holdings. Със своите 10 завода в Китай подразделението BYD Auto е водещ производител на електромобили в страната. Компанията се стреми да наложи на европейския пазар 12-метровите си електрически автобуси, които могат да изминат 250 км с едно зареждане, и вече има поръчки от страни като Холандия, Финландия и Дания, както и от Израел, Уругвай, Канада и САЩ. Превозните средства в момента се използват в редица китайски градове, а само в Шънджън броят им е над 1000.

Местни проекти

За интереса на китайската компания към България за първи път се разбра преди две години по време на посещението на тогавашния икономически министър Трайчо Трайков на световното изложение в Шанхай. В края на миналата година стана ясно, че плановете на BYD вече са в напреднал етап, като през декември дружеството подписа договор за учредяване на съвместно акционерно дружество във варненската компания "Булминерал". Целта е в началото да започне строителство на електрически автобуси в Брезник, където заводът ще е с капацитет 40-60 бройки на месец, а на по-късен етап да бъде изграден технологичен парк за производство на LED осветление, зарядни електростанции и акумулатори, но на друго място в страната. Инвестицията се оценява на 135 млн. евро.

Проверка в Търговския регистър показва, че фирмата, която ще се казва "Авто груп моторс", все още не е регистрирана. "Това ще стане скоро, очакваме китайските ни партньори в началото на другата (тази - бел. авт.) седмица", каза съсобственикът на "Булминерал" Александър Усачов преди няколко дни.

25

теста са преминали електрическите автобуси на BYD, за да получат типовото одобрение

Електрическите автобуси на китайската BYD, които предстои да се произвеждат и в Брезник, получиха европейско типово одобрение. Документът позволява на компанията да продава превозните средства в цяла Европа, без да се изисква разрешение от властите в отделните страни. "Това ще гарантира успешното изпълнение на бизнес плана ни за електрическите автобуси в ЕС тази година", се казва в съобщението на BYD.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

32 коментара
  • 1
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Хайде, успех, лек и безавариен път по българските и европейски (дай Боже) пътища!

  • 2
    solaar avatar :-|
    solaar

    Автобус на ток е сериозен напредък. Може би пътят към електрификацията първо трябва да бъде изминат от масовия транспорт, за да паднат цените и да се убедят хората в предимствата на технологията.

  • 3
    k_ avatar :-|
    k_

    Огромен успех!
    Поздревления за този, който е успял да свърши работата по документацията.
    Сега, обаче администрацията трябва да внимава - помилят ли си, че са хванали някой за шлифера и почнат да цицат, китайчетата си вземат папирите и бегат в Румъния, Гърция или дори Хърватска.
    Между другото а попитаме кво стана със захарните афери на Гришата в Ловеч?
    Дали ставаше въпрос за захар или някой искаше да намаже от китайската баница?
    Или може би вече намаза.

  • 4
    diablo avatar :-|
    diablo

    Имах нужда от тази новина, след изтощителното четене за ВМЗ-Сопот.

  • 5
    daniboy avatar :-P
    Daniboy

    "се строи първият тестов автобус"
    Строи?
    Автобуса?
    Вие сериозно ли?

    А иначе новината е хубава.

  • 6
    b_mitov avatar :-|
    b_mitov

    Нищо кой знае колко хубаво не виждам. Вероятно в България няма да се произведе нито една част. Ще бъдем просто един трамплин за Китайците да достигат европейския пазар. Това ми звучи като - "България ще произвежда китайска пица полуфабрикат. За целта са поръчани китайски микровълнови печки, които ще затоплят заготовки внесени от Китай и ще бъдат продавани полузатоплени на гладните европейци."

    Също така не съм запознат, но тролеите не са ли по енергоефективни и "еко". Какво е замърсяването от производството на тези акумулатори и какъв е техния живот (3 години?).

  • 7
    krasi_kara avatar :-|
    krasi_kara

    Абе, митов, абе "хейтър" такъв! Я, не се пънкяй с логическо и аналитично мислене. Автобуси ще "строим", бе ей!

    То колко ли пък ти трябва, за да построиш един автобус - хале, комплект Гедоре, 2 кръсати отверки, и си готов.

    Айде, да се гмуркаме, че почивката свърши!

  • 8
    oserv avatar :-|
    Patilan

    До коментар [#6] от "b_mitov":

    Много добър въпрос :)

    Акумулатори найстина са едни от най-замърсяващата част от електрическият автомобил.

    Няма да се впускам в подробностти, но се оказва, че една нова електрическа кола е едва 10% по-икономична и по-еко от нов аналог в същият сегмент.

    Тролейте найстина са си едни от най-енергоефективните алтернативи.

  • 9
    plamkata_76 avatar :-?
    Пламката

    Нещо като рециклиране на акумолатори, или пък използването им за вторични суровини....

  • 10
    sadparrot avatar :-|
    sadparrot

    До коментар [#8] от "Patilan":

    При сметките с икономиите - вероятно е така, ако включиш и производството на батериите. Не забравяй обаче, че тези технологии тепърва стават масови, и вероятно ще се развият доста.

    За тролеите - единствения недостатък на тролея, за който се сещам в момента, са жиците, но това не е никак малко. Ограничават местата, където могат да работят тролеите, изискват доста инфтаструктура и персонал (станции, ремонт и поддръжка), скъпи са, падналите "жартиери" предизвикват забавяния и задръствания, и още куп други недостатъци.

    Силно се надявам да са успешни тези електробуси, и да ги видим по-скоро по улиците на градовете.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK