Марките на "Ален мак" - между дела и продажба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Марките на "Ален мак" - между дела и продажба

Шампоан "Кря-кря" може да бъде намерен в една от големите аптечни вериги, а кремът за бръснене "Каро" и "Крем для рук" се продават в магазините по селата

Марките на "Ален мак" - между дела и продажба

Синдикът на дружеството е обявил начална цена от 1 млн. лв., но споровете отблъскват кандидатите

Десислава Николова, Иглика Филипова
25369 прочитания

Шампоан "Кря-кря" може да бъде намерен в една от големите аптечни вериги, а кремът за бръснене "Каро" и "Крем для рук" се продават в магазините по селата

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Някогашният производител на едни от най-популярните марки козметика по време на социализма - пловдивският завод "Ален мак", поема по пътя на разпродажбата на парче. След два неуспешни опита да намери купувач за цялото предприятие синдикът на обявената преди две години във фалит фирма наскоро насрочи търг за отделни части от нея. Така на 25 януари за продажба ще бъдат предложени отделни групи имущество, включително и търговските марки, които се смятат за най-ценния актив и се предлагат за общо 1.048 млн. лв. Въпреки това бавните и скъпи процедури за връщане на собствеността върху марките за пазарите на ЕС и Русия, които бяха регистрирани от друга фирма зад гърба на кредиторите, е много вероятно да откажат част от потенциалните купувачи въпреки потенциалния интерес от козметичните компании към популярните и много познати на руските пазари и в България брандове "Кря-кря" ("Па-па"), "Поморин", "Каро".

Проблемът с марките за чужбина на практика съществува от няколко години, но новият момент е, че продукти с надписи на руски заливат аптеките и малките извънградски магазинчета в България напълно незаконно.

Марков проблем

Според списъка на синдика и регистъра на Българското патентно ведомство правата върху марките са на неработещото "Ален мак" и единствено то може да се разпорежда с тях в рамките на страната. На традиционните пазари обаче все още има проблеми.

Преди две години кредитори на дружеството откриха, че на практика те държат само правата за България, тъй като собствеността върху марките за ЕС и бившите съветски републики са били прехвърлени от компанията майка "Ален мак България" на офшорното дружество VVPP Investment Anstalt. То от своя страна се свързва с бившия председател на надзора на "Ален мак", а преди това изпълнителен директор на "Ален мак България" Петър Терзиев, който е зет на последния министър-председател преди демократичните промени Георги Атанасов. А самото офшорно дружество се свързва с първите букви от имената на самия Терзиев и неговата съпруга. Макар че Терзиев вече не е в управата на "Ален мак България", той се явява пълномощник на едноличния собственик на компанията - регистрираното в Ангуила, Британски Западни Индии, N&U Laboratoires. "Ален мак България" пък от своя страна беше посочена като бенефициент на най-интересните търговски марки, запазени от VVPP в Службата за хармонизация на вътрешния пазар (OHIM) в Аликанте, Испания, където се регистрират марките, валидни за целия ЕС, като някои от тях бяха за срок от 10 години. В същото време дружеството и близки до него компании правеха опити да регистрират същите марки и в Русия.

Кредиторите поведоха дълга съдебна битка и до момента са успели да заличат всички дизайни, регистрирани от VVPP, сред които са "Ален мак България", "Ален мак", "Кря-кря", "Крем за ръце", "Каро" и др., а според решението на OHIM офшорната компания трябва да възстанови разноските и таксите за производствата. Най-големият успех е, че дизайните се заличават със задна дата, считано от датата на подаване на заявките, която е 19 май 2010 г. Проблемът е, че процедурата за заличаването в ЕС трае около година и половина, по подобен начин се развиват нещата и в Русия. Там кредиторите успяха да блокират на първоначален етап някои от предстоящите регистрации.

Произведено от "Рубелла"

По времето, в което VVPP държеше възможността марките на фалиралото предприятие да се произвеждат на територията на ЕС, тя прехвърля обратно правата за ползване на марките на "Ален мак България", която пък сключва тригодишен договор за производство на ишлеме с "Рубелла бюти". Договорът е от началото на 2011 г., или месец преди съдът окончателно да обяви несъстоятелността на "Ален мак".

В договора директорът на "Ален мак България" Иван Анастасов се явява лицензодател, който предоставя на "Рубелла" ексклузивна сублицензия за регистрираните европейски марки и дизайни, като договорът включва производство на ишлеме по предварително съгласувани марки, асортимент и количества. Според източници от пазара, които не пожелаха имената им да се споменават, на първата година "Рубелла" произвежда поръчаните количества и естествено плаща за това, на следващата година обаче се появява проблем - в Русия компанията лицензодател "Ален мак България" е продала изключителните права на местна фирма. Собственикът й пък иска "Рубелла" да му плати, за да разпространява продуктите в Русия. Самите поръчители на ишлемето - представителите на "Ален мак България", пък изчезват. Така българската компания се оказва задръстена с продукция, която няма как да продаде и вероятно е прибегнала до помощта на местните си партньори - магазини и аптеки.

Точно името на рудоземската фирма е изписано върху продуктите на "Ален мак". Като производител върху опаковките е посочена "Ален мак България", а като завод производител - "Рубелла бюти". Детският шампоан "Кря-кря" например може да бъде намерен в една от големите аптечни вериги, като освен класическият вариант вече се предлагат и разновидности с плодови аромати. В магазините по селата пък, където се търсят повече стоки в ниския ценови сегмент, могат да се купят крем за бръснене "Каро" и "Крем для рук" ("Крем за ръце"). Нещо повече, на всички опаковки стои и самото име на "Ален мак". Продуктите явно са предназначени основно за пазарите на Изток, тъй като освен на български и английски информацията е представена на руски, украински, арменски, грузински, узбекски и латвийски.

Тук обаче възниква следващ проблем. "Рубелла" няма право да продава тези марки в България, защото официалният собственик на марките "Ален мак" не й дал подобно право. Аптеките пък са в нарушение, без да знаят това. Обикновено те не сверяват патентния статус на 15-те хиляди артикула, които продават. Според Закона за марките и географските означения обаче всеки се счита за уведомен чия е марката, след като тя бъде публикувана в официалния бюлетин на Патентното ведомство. Ведомството може да прави проверки дали се спазват правата на притежателите без съдебно решение и без предупреждение и да налага глоби на нарушителите. Точно по този начин през миналата година аптеките бяха глобени, че разпространяват продукт, в който е близък по изписване с Aspirin на Bayer. Контролен орган на аптеките е лекарствената агенция, която също няма отношение към запазените марки.

Конкуренти без интерес

Междувременно миналата година дори правата за България бяха оспорени от фирмата "Билдинг и метал груп", чийто бизнес, както показва и името й, не е в козметичния бранш. Тя поиска отмяна на регистрацията на осем от най-популярните марки на "Ален мак" на базата на това, че не се ползват. Тогава синдикът коментира, че това най-вероятно са подставени лица и атаките идват от другаде. Вероятността фирмата да получи марките е почти нулева, но при всички положения казусът в българското Патентно ведомство успя да попречи на по-бързото възстановяване на собствеността върху тях и навън, а и като цяло създава напрежение около брандовете.

Всичко това се отразява на евентуалните купувачи и попарва желанието им да наддават. "Неяснотата около търговските марки е на такова ниво, че считаме всякакво участие за изключително рисковано", коментира председателят на съвета на директорите на "Арома" Лукан Луканов. Без интерес е и едно от по-малките козметични предприятия в страната - варненското "Ариес козметикс", което произвежда продукт с подобно на "Кря-кря" "патешко" име. "Шампоанът ни "Пате" се продава много добре и нямаме нужда от марката на "Ален мак", каза Йордан Франц от фирмата. Собственикът на "Рубелла бюти" Красимир Митев пък, който беше в чужбина, лаконично отговори по телефона, че няма желание да работи "с остатъците от "Ален мак".

Земно богатство

За продажба в момента освен марките се предлагат общо пет съвкупности имущество за около 2.8 млн. лв. Оценката на цялото предприятие е 17 млн. лв. Кандидатите могат да наддават само за цели групи, но не и за отделни части от тях. "Това са активи, към които предварително има заявен интерес", каза синдикът Стефан Георгиев. Единият от тях е за 81 дка в регулация в с. Розово, община Брацигово, който е оценен за 589 хил. лв. Отделно от това синдикът продава два пакета ниви с площ от 49 дка в Розово и село Хвойна, община Чепеларе, и с. Розово, община Брацигово, с обща оценка 10.6 хил. лв. Предлага се и тубният цех на фирмата в с. Хвойна, включително земята и постройките, за малко над 300 хил. лв. В офертите влизат също машини и съоръжения на обща стойност 851 хил. лв. Преди време обаче от козметичния бранш коментираха, че машините са доста стари, а българските производители по-скоро имат нужда от обновяване на мощностите, отколкото от разширяване.

Някогашният производител на едни от най-популярните марки козметика по време на социализма - пловдивският завод "Ален мак", поема по пътя на разпродажбата на парче. След два неуспешни опита да намери купувач за цялото предприятие синдикът на обявената преди две години във фалит фирма наскоро насрочи търг за отделни части от нея. Така на 25 януари за продажба ще бъдат предложени отделни групи имущество, включително и търговските марки, които се смятат за най-ценния актив и се предлагат за общо 1.048 млн. лв. Въпреки това бавните и скъпи процедури за връщане на собствеността върху марките за пазарите на ЕС и Русия, които бяха регистрирани от друга фирма зад гърба на кредиторите, е много вероятно да откажат част от потенциалните купувачи въпреки потенциалния интерес от козметичните компании към популярните и много познати на руските пазари и в България брандове "Кря-кря" ("Па-па"), "Поморин", "Каро".

Проблемът с марките за чужбина на практика съществува от няколко години, но новият момент е, че продукти с надписи на руски заливат аптеките и малките извънградски магазинчета в България напълно незаконно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Добре е най-сетне да научим ценността на патентите и търговските марки.

  • 2
    izabell avatar :-|
    izabell

    Пазарът на Ален Мак се зае от РЕФАН,какво да говорим.Използват се опаковките на някои марки само докато се забравят напълно.

  • 3
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Егати кашата, не могат да я оправят никога.

  • 4
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    че има ли още пазар за "Ален мак" при наличето на такава инвазия от чужди марки?

  • 5
    nikowhy avatar :-|
    Nikowhy

    доста тъжна картинка! много български производители имат сериозен проблем с управлението на фирмите си! това беше само един пример как най-големият производител на козметика през соца се превръща в бунище от неправилна политика!

  • 6
    pa_pa avatar :-|
    pa_pa

    До коментар [#5] от "nikowhy":

    По скоро тъжното е, че частните пенсионни фондове набутаха милиони левове кредити в тази фирма, а сега ще съберат жълти стотинки......и после ние трябва да чакаме пенсии.

  • 7
    nikowhy avatar :-|
    Nikowhy

    До коментар [#6] от "pa_pa":

    а това не се ли дължи на управлението?

  • 8
    pa_pa avatar :-|
    pa_pa

    До коментар [#7] от "nikowhy":

    В България са много примерите на образувания и преобразувания, където едни дружества остават с огромни дългове и никакви активи....има и пробойни много в законите.

    Но да, дължи се на управлението на частните пенсионни фондове ;)

  • 9
    teardrop avatar :-|
    teardrop

    Тази статия ми напомни за нелепостите в поморииските солници, незаконното строителство там прахосването на вятър на уникалните природни дадености, каква е била пастата "Поморин" и защо тя вече не се произвежда в България - колко от нас знаят за това и на колко им пука? - политика на прахосционизъм. Като отидеш в Старбъкс и ги питаш защо си дават задниците и какви са тия чуждици в менюто им те ти казват "Какво ти пука? - Нали ти е добре?" е приказките са едно , но нашето реално отношение показва друго - че всички в крайна сметка сме "ОК" със случващото се .

  • 10
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    "Аптеките пък са в нарушение, без да знаят това. Обикновено те не сверяват патентния статус на 15-те хиляди артикула, които продават."

    Ахаааа. Горките неграмотни и невежи собственици на аптеки. Да ги ожалиш направо. Дали покрай тези пропуски не правят и други, ей така от незнание?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK