Серия от аварии приземи самолетите Boeing 787 в Япония
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Серия от аварии приземи самолетите Boeing 787 в Япония

Аварийното приземяване в сряда е е последния и най-сериозен от поредица инциденти с най-новия и авангарден модел на щатската компания Boeing

Серия от аварии приземи самолетите Boeing 787 в Япония

Поредицата от инциденти през последните седмици повдигат въпроси около безопасността на най-модерния пътнически лайнер

5006 прочитания

Аварийното приземяване в сряда е е последния и най-сериозен от поредица инциденти с най-новия и авангарден модел на щатската компания Boeing

© Reuters


Двата водещи японски авиопревозвача Japan Airlines (JAL) и All Nippon Airways (ANA) спряха полетите на своите Boeing 787 Dreamliner, след като самолет от този модел направи аварийно приземяване в западна Япония в сряда. Това е последният и най-сериозен от поредица инциденти с най-новия и авангарден модел на американската компания Boeing, които станаха причина миналата седмица щатските авиорегулатори да започнат своя проверка.

ANA съобщи, че ще приземи 17-те си Boeing 787 Dreamliner за инспекция заради опасения за безопасността, след като самолетът по линията от Ямагучи до Токио със 129 пътници на борда беше принуден да се приземи по-малко от час след излитането заради проблеми с акумулаторите и странна миризма, усетена от пилотите. Миналата седмица подобен проблем с електрическата система причини пожар на друг японски Dreamliner на летище в САЩ.

Инцидент след инцидент

Това беше четвъртият сериозен инцидент с този модел на Boeing само за седмица, поради което другият основен авиопревозвач в страната JAL също нареди спиране на полетите. По информация на Reuters проверките може да бъдат завършени още в четвъртък. Двете компании са оператори на близо половината от 50-те Boeing 787 Dreamliner, произведени досега.

Поредицата от инциденти предизвиква сериозни притеснения за безопасността на революционния самолет, който влезе в експлоатация в ANA през септември 2011 г. - с повече от три години закъснение заради проблеми с разработката.

Японският съвет по безопасност на транспорта, който е независим орган на транспортното министерство, започна разследване в сряда, заявявайки, че счита последния проблем с Dreamliner за "сериозен инцидент, който е можел да доведе до злополука". Отделно от това екип специалисти от транспортното министерство разследва няколкото случая на течове на гориво от миналата седмица.

Самолетът вече е подложен на цялостен преглед на безопасността от Федералната авиационна администрация на САЩ, след като на 7 януари Boeing 787 на JAL претърпя пожар на литиево-йонен акумулатор на летището в Бостън. На следващия ден друг 787 на JAL, подготвящ се да излети от Бостън, имаше теч на гориво. По-късно проблемът се повтори със същия самолет при презареждане на летището в Токио.

Освен авариите с акумулаторите и течовете на гориво, през последните две седмици бяха отчетени проблеми със спирачната система и пукнатини в стъклото на пилотската кабина. Boeing 787, който е изработен основно от леки композитни материали, получи повече предварителни поръчки от който и да било пътнически самолет в авиационната история. В момента Boeing изостава с повече от 800 поръчки за модела, като тази година компанията планираше да увеличи производството, за да навакса.

Технологичен скок

Boeing 787 Dreamliner, чиято цена е около 207 млн. долара, представлява технологичен скок в проектирането и изграждането на самолети, но проекта бе възпрепятстван от високи преразходи и закъснения. Вече се появиха мнения, че проблемите се дължат на бързането на Boeing да навакса с производството, нещо, което компанията категорично отрича.

"Ситуацията вече наближава повратна точка и те трябва да се отнасят с към това като към сериозна криза. Ако не действат бързо, това ще промени възприятието на хората за самолета", коментира пред Reuters Ричард Абулафия, старши анализатор в щатската Teal Group.

Единственият американски оператор на самолета - United Airlines, не коментира дали ще спре полетите на 787, но според представители на компанията скорошните инциденти се разглеждат. През миналата година полет на United Airlines беше принуден да направи аварийно кацане заради проблеми с електричеството. През декември Qatar Airways спря полетите на един от своите 787 Dreamliner заради няколко производствени дефекта, които водят до проблеми с електрическата система.

В началото на миналата година основният конкурент на Boeing при пътническите самолети – Европейския авиационен и отбранителен консорциум (EADS) също имаше технологични проблеми с последният си модел Airbus 380. Откритите пукнатини в крилата на самолети от този модел доведоха до извънредни разходи на компанията от стотици милиони евро за ремонт и обезщетения на клиенти.

Прекият европейски конкурент на Boeing 787 Dreamliner - Airbus A 350, се очаква да започне полети тази година и да влезе в широка употреба през втората половина на 2014 г. Подобно на Dreamliner, A 350 е изграден от въглеродни влакна и композитни материали, и също като американския си конкурент изостава от графика за разработка и производство.

Двата водещи японски авиопревозвача Japan Airlines (JAL) и All Nippon Airways (ANA) спряха полетите на своите Boeing 787 Dreamliner, след като самолет от този модел направи аварийно приземяване в западна Япония в сряда. Това е последният и най-сериозен от поредица инциденти с най-новия и авангарден модел на американската компания Boeing, които станаха причина миналата седмица щатските авиорегулатори да започнат своя проверка.

ANA съобщи, че ще приземи 17-те си Boeing 787 Dreamliner за инспекция заради опасения за безопасността, след като самолетът по линията от Ямагучи до Токио със 129 пътници на борда беше принуден да се приземи по-малко от час след излитането заради проблеми с акумулаторите и странна миризма, усетена от пилотите. Миналата седмица подобен проблем с електрическата система причини пожар на друг японски Dreamliner на летище в САЩ.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Тежки дни за Boeing. Хич нямаха нужда от такъв PR. Предполагам, скандалите с оргии на team building(имаше такива преди няколко години) са далеч за предпочитане пред това да ти приземят Dreamliner(какъв dream, направо си е кошмар). Хубавото е, че поне засега се разминава без човешки жертви!

  • 2
    aliceinchains avatar :-|
    aliceinchains

    Охохохо.Американски БОКЛУК.ГАвно Машина

  • 3
    l_i_k_a_t_a avatar :-|
    l_i_k_a_t_a

    ЗА това не се купува на куп стока, която не е изпробвана.Даден модел трупа опит с години.Това не е детска играчка.Добре че няма загинали.

  • 4
    gerotheone avatar :-|
    gerotheone

    За съжаление засега този нов самолет се оказва повече "лайнер" отколкото дрийм. Да не дава Господ да стане някаква по-сериозна авария с човешки грешки.

  • 5
    seg00516098 avatar :-|
    JediMonster

    До коментар [#3] от "l_i_k_a_t_a":

    Вие да не си мислите, че Японците са искали да копуват самолети накуп?! Задължили са ги да го "купят", това и на малките деца е ясно!!!

  • 6
    rosen1957 avatar :-P
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

    До коментар [#2] от "aliceinchains":

    Това е заговор на американските комунисти срещу Япония! Просто нема друг начин.

  • 7
    rosen1957 avatar :-P
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

    Ако това е "най-новия и авангарден модел", какви ли са другите?!

  • 8
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    авангарден, ветър... и децата знаят, че истински най-авангардните самолети падат съссе дизайнерите у деретата... :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK