Автопродажбите в ЕС се потопиха до 17-годишно дъно

Очакванията за тази година остават негативни

Европейският автопазар ще бъде под натиск е през тази година.
Европейският автопазар ще бъде под натиск е през тази година.    ©  Reuters
Европейският автопазар ще бъде под натиск е през тази година.
Европейският автопазар ще бъде под натиск е през тази година.    ©  Reuters

Автомобилната индустрия в Европейския съюз (ЕС) изпрати една от най-лошите си години, след като търсенето на нови коли в общността се е понижило до най-ниското си ниво от 1995 г., резултат от продължаващата дългова криза в най-големите икономики от еврозоната, съобщи Reuters.

В допълнение към негативните годишни резултати е и представянето на компаниите от сектора в последния месец на 2012 г. Заради повечето почивни дни покрай коледните празници продажбите на автомобили в ЕС са се сринали с 16.3 процента - до 799 407 броя, показват данните на Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA).

Негативните резултати се отразяват на автомобилните компании на Стария континент и в още една посока - банките трудно кредитират клиенти за закупуване на нови коли, притеснени от рекордната безработица от 12 процента.

На годишна база продажбите са се свили с 8.2 процента, най-големия спад от 1993 г., когато понижението е било 16.9 на сто. Сривът на месечна основа през декември не е бил толкова голям от 2008 г. Изключение от негативния тренд през последния месец на годината са били Великобритания, вторият по големина пазар в ЕС, и Швеция, където търсенето се е увеличило. На Острова продажбите са се вдигнали през 2012 г. с 5.3%, а за декември - с 3.7 на сто.

На най-големият пазар в Европа - германският, търговците на нови автомобили отчитат с 16.4% по-слаби продажби за декември (204 331) и с 2.9 на сто по-малко сделки за годината (3 082 540). Във Франция, която е третият пазар по продажби в ЕС, отстъплението е 14.6% за декември и 13.9 процента за годината. В Италия спадът е 22.5% през декември и 19.9 на сто за цялата 2012 г.

През миналата година в ЕС са продадени 12.5 млн. коли, което е с 8.2 процента по-малко в сравнение с година по-рано. В еврозоната понижението е още по-голямо - 11.3 на сто, или общо малко под 9 млн., сочат данните на Reuters. Последните прогнози за тази година на LMC Automotive са за продължаващ спад на продажбите в Западна Европа - този път с 3.1 на сто, до 11.4 млн. превозни средства. През 2011 и 2010 г. резултатите бяха съответно 12.8 и 13 млн.

Сред най-ударените от декемврийския срив на пазара са американските автомобилни компании General Motors и Ford, които отчитат по 27% спад на продажбите.

Дори Volkswagen се представя твърде слабо, след като продажбите на основния му бранд VW са с 22 процента по-малко. Подобен е резултатът и на производителя на луксозни автомобили Audi.

Корейските компании Hyundai и Kia печелят от слабото представяне на останалите, като увеличават сделките си съответно с 10.5 и 6.8 процента.

България в дъното по продажби

България остава пета отзад напред по отношение на реализираните обеми с 19 419 продадени нови леки коли през миналата година. Единствено в Естония (17 267), Литва (12 170), Кипър (10 967) и Латвия (10 665) сделките са по-малко. Данните за страната ни обаче са условни, тъй като от октомври 2011 г. официална информация не се разпространява заради изкривяването й от реекспорта.

Развиващите се пазари спасиха луксозните марки

Развиващите се пазари се оказаха спасението за производителите на луксозни автомобили, след като икономическата криза в Европа доведе до рязък спад на автомобилния пазар.

Германският производител на автомобили BMW обяви рекордни продажби през изминалата година, както за основната си марка, така и за базираните във Великобритания Mini и Rolls-Royce. През 2012 г. групата е пласирала в цял свят 1.845 млн. автомобила, което представлява 11% ръст на годишна база.

Продажбите на марката BMW, които имат най-голям дял от общите, са нараснали с 12 на сто до 1.54 млн. При Mini покачването е 6% до 301.5 млн., а при луксозните лимузини Rolls-Royce - с 1% до 3538 бройки. По данни на българското представителство на BMW Group у нас през миналата година са доставени 775 автомобила с марка BMW и 79 с марка Mini.

Продажбите на групата са нараснали на всички пазари по света, като ръстът варира от 1% в Европа, до 33% в Русия, 32% в Азия и 14% в САЩ. На азиатските пазари най-голямо е повишението в Китай – 40%. И за трите марки продажбите през 2012 г. са рекордни за цялата им история. Очакванията на анализаторите са китайският автомобилен пазар да се увеличи с още 7-8% през тази година, а руският – с 5 на сто.

Макар Rolls-Royce да е продала най-много лимузини в цялата си 108-годишна история, ръстът от 1% не може да се сравнява с постигнатото предишните две години увеличение от 31 и 150 процента.

Друг германски автомобилостроител – Audi, също отчете рекордни продажби от 1.45 млн. бройки, като то също се дължи на доставките в САЩ и Китай, които са достигнали най-високото си ниво в историята на компанията. За цялата 2012 г. ръстът на продажбите достига 11.7%. През декември обаче той е само 0.8%, тъй като сривът на продажбите на основните европейски пазари с 19.2% почти е изтрил печалбите на останалите пазари. Подобно на BMW, Audi се зарече да подобри рекордите и през 2013 г.

Същевременно глобалните продажби на френския автомобилен концерн Peugeot Citroen през 2012 г. също отбелязаха рекорд, само че с негативен знак. За разлика от германските си конкуренти, Peugeot не са постигнали достатъчен ръст на развиващите се пазари, за да компенсират спада в Европа, където дълговата криза сви рязко потребителските разходи. В сравнение с предишната година продажбите на компанията са се свили с 16.5%.

Европейският автомобилен пазар е на най-ниското си ниво от две десетилетия, както и представянето на Peugeot в региона. Компанията очаква още 3-5% спад на пазара през тази година. "Ако тези очаквания се окажат верни, не виждаме начин финансовата ситуация на Peugeot да се подобри дори малко през 2013 г.", коментира през миналата седмица анализаторът на Credit Suisse Ерих Хаузер, цитиран от Reuters.

В резултат от трупащите се загуби, френската компания продава активи, съкращава 10 хил. служители и намалява производствения си капацитет. Изпълнителният директор на компанията Филип Варен предупреди, че въпреки мерките, връщането към печалба не може да се очаква преди 2015 г.

В глобален мащаб Peugeot е продала 2.97 млн. превозни средства през 2012 г., в сравнение с 3.55 млн. година по-рано. Особено тежко се отразява свиването на пазарите в Южна Европа, които са основни за компанията и са най-засегнати от кризата. Дори при силен спад, пазарите на Франция, Испания, Италия и Португалия отговарят за повече от половината европейски продажби на Peugeot. Пазарният дял на компанията в региона е спаднал с 0.5% до 12.7 на сто.

Другият водещ френски автопроизводител - Renault, планира да уволни 7500 работници във Франция до 2016 г. в опит да се пребори с продължаващия спад на продажбите и печалбата, съобщи BBC. Плановете предстоят да се обсъдят със синдикатите, обясни говорителят на компанията.

Това представлява около 14 процента от персонала на компанията в страната, а за нея по света работят повече от 120 хил. служители. Целта на мярката е да бъдат спестени 396 млн. евро до 2016 г. През лятото главният изпълнителен директор Карлос Госн предупреди, че производителят действа в "трудна и неопределена" среда.

През декември продажбите на компанията в страната са сринали с 27%, въпреки че се представи по-добре зад граница. На годишна база сделките във Франция са паднали с 20 на сто, до 551 334.

Китайската конкуренция

Китай ще продължи да бъде най-големият производител на автомобили, като през 2016 г. страната ще прави около 26 млн. коли на година, или със 7.5 млн. повече от сега. Това се прогнозира в анализ на WardsAuto/AutomotiveCompass. В същото време в САЩ, втората по обем на производството страна, от поточните линии ще слизат само с 1.3 млн. повече превозни средства.

Очакванията са капацитетът на заводите за автомобили в Япония до 2016 г. да бъде намален с около 875 хил. броя заради засилващата се тенденция за изграждане на мощности в други страни. Прогнозите са, че след четири години Индия ще заеме третото място в класацията за най-много произведени автомобили, като изпревари Южна Корея и Германия. Според анализа през следващите шест години световното производство на автомобили ще нарасне с 23%.

Още от Капитал