Наземен сблъсък
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Наземен сблъсък

Битката за наземните услуги на летище София е в решителна фаза

Наземен сблъсък

Swissport обяви, че може да се оттегли от летище София, ако цените продължат да бъдат подкопавани

Калина Горанова
9873 прочитания

Битката за наземните услуги на летище София е в решителна фаза

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Разпределението на пазара на наземни услуги на летище София навлиза в решителната си фаза. Наземните оператори са тези, които обслужват авиокомпаниите, техните самолети и пътници. В близките дни компанията с най-голям пазарен дял на база превозени пътници (след "България ер", която има лиценз за самообслужване) Wizz Air трябва да обяви с кой оператор ще работи в следващите три години. Решението може да размести сектора.

Сега нискотарифната компания се обслужва от швейцарската Swissport. През октомври обаче международната компания подава две жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Едната срещу гръцката Goldair Handling за нелоялна конкуренция, а другата срещу летище София - за злоупотреба с господстващо положение, тъй като е собственик на цялата инфраструктура и това му дава предимство. "Ако цените продължат да бъдат все така подкопавани, това може да ни принуди да напуснем България", заяви пред медиите Марк Скинър, старши вицепрезидент за Европа Север и Африка Север и член на борда на директорите на "Суиспорт България".

Съмнения за дъмпинг

Наземните оператори на летището са три. Единият е самото летище, швейцарската Swissport работи в София от 2007 г. (малко след като броят на пътниците премина 2 млн. души), а в световен мащаб на над 190 летища. В България основни клиенти на Swissport са Lufthansa и Австрийските авиолинии. От ноември 2010 г. работа започна и българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling, която работи още в Гърция и Кипър. На летище София компанията вече има договори със 7 авиолинии на сметката си, сред които Qatar Airway, EasyJet, Turkish Airways.

Съмненията на Swissport по отношение на конкурента са, че компанията трупа загуби с цел привличане на клиенти на всяка цена, като по този начин не отговаря на изискването за финансова стабилност (виж интервюто). От гръцката компания отговарят, че всяка компания в бранша има нужда от време, за да привлече клиенти, като едновременно има и разходи и в резултат се трупа загуба. От Swissport обаче смятат, че става въпрос за дъмпинг на цените. "Загубихме един от клиентите си, защото конкурентна компания за наземно обслужване предложи 60% по-ниски цени", каза Марк Скинър, президент на Swissport за Северна Европа и Северна Африка. "Друг оператор пък вместо отстъпка предложи 6 месеца безплатно обслужване, как можем ние да се справим с такава конкуренция, ако искаме да запазим качеството на услугите, които предлагаме", допълни той.

Разместване на пазара  

Случаят в момента се разглежда от КЗК. "Ако останем неудовлетворени от решението на регулатора, ще наблегнем на европейските институции", заяви още Скинър. Комисията всъщност вече е уведомена, но разговорите между нея и министерството на транспорта са все още само неофициални. Докато КЗК, съдът и институциите разглеждат казуса, бизнесът и пресмятането на приходите и разходите могат да решат нещата и по-бързо. Полетите на летище София на седмица са около 550. По груби изчисления Swissport има пазарен дял от 30% на база обслужени полети, гръцката компания 25%, а останалото се разпределя между летищния наземен оператор и "България ер". Броят на полетите на Wizz Air на седмица са 40, като през лятото достигат до 50. Или спечелването на авиокомпанията може да доведе до разместване на пазара и дори и до напускането на играч.

Разпределението на пазара на наземни услуги на летище София навлиза в решителната си фаза. Наземните оператори са тези, които обслужват авиокомпаниите, техните самолети и пътници. В близките дни компанията с най-голям пазарен дял на база превозени пътници (след "България ер", която има лиценз за самообслужване) Wizz Air трябва да обяви с кой оператор ще работи в следващите три години. Решението може да размести сектора.

Сега нискотарифната компания се обслужва от швейцарската Swissport. През октомври обаче международната компания подава две жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Едната срещу гръцката Goldair Handling за нелоялна конкуренция, а другата срещу летище София - за злоупотреба с господстващо положение, тъй като е собственик на цялата инфраструктура и това му дава предимство. "Ако цените продължат да бъдат все така подкопавани, това може да ни принуди да напуснем България", заяви пред медиите Марк Скинър, старши вицепрезидент за Европа Север и Африка Север и член на борда на директорите на "Суиспорт България".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    10001 avatar :-|
    d10001

    насълзиха ми се очите...недеите толко резко де

  • 2
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    60 % по ниска цена? и то от гръцка фирма? да не би да са решили проблемите си?

  • 3
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    През пистата им е на нашенците, че някакви швейцарци имали оплаквания... Не се плаши тъй лесно Бай ти Ганя...

  • 4
    goshogoshev avatar :-|
    goshogoshev

    Еми какво искат ? Нали пазар конкуренция Те нещо на монопол ги избива

  • 5
    georgi960 avatar :-|
    КМЕТ В СЯНКА

    да си дадат калкулацията на цената да видим колко им е печалбата та другите работят по-ниско и не са фалирали ! много ме изуми фактът, че турците са избрали гръцката фирма като им знам междудържавните отношения !

  • 6
    epoc avatar :-|
    epoc

    Колкото пъти съм летял с Луфтханза багажът на софийскоро летище ми е пристигал без проблем. Веднъж летях с чехите и багажът ми беше преджобен. Така че на летище София най-вероятно трябва да му забранят изобщо да извършва такава дейност.

  • 7
    ugi avatar :-|
    ugi

    Е, сега, да плачем за печалбата на швейцарците ли? Като не могат да работят на конкурентни цени друг ще се намери. В крайна сметка по-добре парите да остават в български фирми. Надали швейцарците плащат много повече на служителите си от другите.

  • 8
    asen_g avatar :-|
    asen_g

    100 пъти предпочитам фирма от Швеицария да оперира у нас, вместо скапаните маляки. От последните нищо не става, хубавото е че в следващите 10 години малко по-малко ще се махнат от държавата ни като "инвеститори"

  • 9
    sql_dude avatar :-|
    PMK

    Половината чужди авиокомпании се изнесоха от София, сега и наземните оператори, за да се отвори повече жизнено пространство на ТИМ. Са правят каквото искат. И без това полетите от и до София вече са прекалено скъпи - ще летим от и до съседните държави.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 10
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е така е калвинистите, капитализЪм, Парица царица..... което е по евтинко по се търси.... така че понамалете стригането, докато не са ви духнали под опашката от летище София..... ще последват и други летища.....


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK