Наземен сблъсък

Swissport обяви, че може да се оттегли от летище София, ако цените продължат да бъдат подкопавани

Битката за наземните услуги на летище София е в решителна фаза
Битката за наземните услуги на летище София е в решителна фаза    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Битката за наземните услуги на летище София е в решителна фаза
Битката за наземните услуги на летище София е в решителна фаза    ©  НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Разпределението на пазара на наземни услуги на летище София навлиза в решителната си фаза. Наземните оператори са тези, които обслужват авиокомпаниите, техните самолети и пътници. В близките дни компанията с най-голям пазарен дял на база превозени пътници (след "България ер", която има лиценз за самообслужване) Wizz Air трябва да обяви с кой оператор ще работи в следващите три години. Решението може да размести сектора.

Сега нискотарифната компания се обслужва от швейцарската Swissport. През октомври обаче международната компания подава две жалби в Комисията за защита на конкуренцията. Едната срещу гръцката Goldair Handling за нелоялна конкуренция, а другата срещу летище София - за злоупотреба с господстващо положение, тъй като е собственик на цялата инфраструктура и това му дава предимство. "Ако цените продължат да бъдат все така подкопавани, това може да ни принуди да напуснем България", заяви пред медиите Марк Скинър, старши вицепрезидент за Европа Север и Африка Север и член на борда на директорите на "Суиспорт България".

Съмнения за дъмпинг

Наземните оператори на летището са три. Единият е самото летище, швейцарската Swissport работи в София от 2007 г. (малко след като броят на пътниците премина 2 млн. души), а в световен мащаб на над 190 летища. В България основни клиенти на Swissport са Lufthansa и Австрийските авиолинии. От ноември 2010 г. работа започна и българското дъщерно дружество на гръцката Goldair Handling, която работи още в Гърция и Кипър. На летище София компанията вече има договори със 7 авиолинии на сметката си, сред които Qatar Airway, EasyJet, Turkish Airways.

Съмненията на Swissport по отношение на конкурента са, че компанията трупа загуби с цел привличане на клиенти на всяка цена, като по този начин не отговаря на изискването за финансова стабилност (виж интервюто). От гръцката компания отговарят, че всяка компания в бранша има нужда от време, за да привлече клиенти, като едновременно има и разходи и в резултат се трупа загуба. От Swissport обаче смятат, че става въпрос за дъмпинг на цените. "Загубихме един от клиентите си, защото конкурентна компания за наземно обслужване предложи 60% по-ниски цени", каза Марк Скинър, президент на Swissport за Северна Европа и Северна Африка. "Друг оператор пък вместо отстъпка предложи 6 месеца безплатно обслужване, как можем ние да се справим с такава конкуренция, ако искаме да запазим качеството на услугите, които предлагаме", допълни той.

Разместване на пазара  

Случаят в момента се разглежда от КЗК. "Ако останем неудовлетворени от решението на регулатора, ще наблегнем на европейските институции", заяви още Скинър. Комисията всъщност вече е уведомена, но разговорите между нея и министерството на транспорта са все още само неофициални. Докато КЗК, съдът и институциите разглеждат казуса, бизнесът и пресмятането на приходите и разходите могат да решат нещата и по-бързо. Полетите на летище София на седмица са около 550. По груби изчисления Swissport има пазарен дял от 30% на база обслужени полети, гръцката компания 25%, а останалото се разпределя между летищния наземен оператор и "България ер". Броят на полетите на Wizz Air на седмица са 40, като през лятото достигат до 50. Или спечелването на авиокомпанията може да доведе до разместване на пазара и дори и до напускането на играч.

Още от Капитал

Данни отложено гледане

Данни отложено гледане