С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
29 18 яну 2013, 16:02, 16082 прочитания

ДДС шанс за автопазара

С нови промени се връщат много отстъпки отпреди 2007 г. за ползването на данъчен кредит при придобиване и наем на коли от фирмите

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Търговците на автомобили в България отдавна искат поправки в Закона за ДДС, чрез които фирмите да получават данъчен кредит при покупка и наем на коли. Досега една от малкото отстъпки беше възстановяването на ДДС при купените от компании превозни средства от категория N1 (товарни автомобили по регистрация в КАТ, но външно изглеждат като пътнически), като се търсеха всякакви законови "вратички" за доказване на изключението. Но през 2012 г. мерките бяха значително затегнати. Сега посоката е обратната - ограниченията се разхлабват.

Няколко нови промени в закона предоставят по-широки възможности пред компаниите да си приспадат ДДС. Накратко казано, фирмите ще могат да използват данъчен кредит в няколко случая: когато ползват оперативен лизинг, когато купуват за основния си бизнес коли с 6+1 седалки (които вече може да са префасонирани от вносителите) и когато транспортни и други специализирани фирми купуват коли, които ползват извън основната си дейност. И не на последно място по важност се връща една стара опция отпреди 2007 г., която дава възможност на фирмите да си регистрират транспортни дружества, чрез които всички коли и разходите по тях в групата ще ползват данъчен кредит. При всички опции става въпрос и за нови, и за употребявани автомобили.


Най-харесваната опция

Според влезлите в сила изменения от началото на 2013 г. вече данъчен кредит ще ползват фирмите, които наемат мотоциклети и леки автомобили и ги ползват за дейността на фирмата, за която се начислява ДДС. Данъкът ще се приспада и върху всички съпътстващи разходи по наетата кола - горива, ремонтни дейности, резервни части и т.н. Всъщност измененията в закона не са някаква новост - те съществуваха до края на 2006 г. преди приемането на България в Европейския съюз и сега натиск от Европейската комисия предизвика връщането им.

Най-пряк ефект от новите правила ще има за колите с договори за оперативен лизинг, които всъщност са наемане на актива за определен период от време. Все повече компании се ориентираха към този вид обновяване на автомобилния си парк още преди измененията в ЗДДС и в бранша очакват новостите да стимулират пазара в тази му част.



"Имаме дори клиенти с повече от 50 автомобила, които не ползват ДДС кредит, а е ясно, че колите са взети за работа, че са средства за производство. Сега и самите автомобили, и поддръжката им, и горивото поевтиняват с 20%", казва Димо Николов, управител на "Мото-Пфое груп". Според него променитe може да дадат тласък и на икономиката ни.

Скокът на оперативния лизинг за леки автомобили през последните шест тримесечия до септември 2012 г. е почти 38% по данни на БНБ. В същото време финансовият продължава да намалява, но съотношението между двата варианта все още е около десет към едно в полза на финансовия, като варира при различните компании. Прогнозите в автомобилния бранш са тази тенденция да се ускори след нововъведенията в ЗДДС. "През 2013 очакваме сделките за нови автомобили чрез оперативен лизинг да се повишат до 3 пъти и съответно делът на оперативния лизинг от общия брой сделки, финансирани чрез лизинг, да нарасне от 5 на 15%", казва Иван Антров, старши бранд мениджър на "Тойота Балканс".

Засега вносителите не се ангажират със съвсем точни прогнози за ефекта от направените промени. Все още се изчаква публикуването на правилник за прилагане на закона за ДДС. "Конкретни цифри в момента буквално ще са предсказание. Ще се позова обаче на тенденцията, която следим. Експертизата ни е за твърдо нарастване дела на оперативния лизинг през последните 4-5 години. Ако през 2008 г. той представляваше 6% от сделките ни, през 2012 г. вече е 24%. С благоприятните данъчни промени от началото на януари следва да очакваме рязко и значително увеличение и – на по-напреднал етап – изравняване с финансовия лизинг", допълва Димо Николов.

"Друг е въпросът дали лизинговите компании в България са напълно готови за увеличеното търсене на този лизингов продукт", уточнява Иван Антров. Именно по тази причина и според колегата му Емил Гърнев, мениджър "Продажби" в "Рено Нисан България", постоянно се водят разговори с лизинговите дружества.

Според представителите на вносителите, ако досега от оперативен лизинг са се възползвали компаниите с по-голям автопарк, се очаква измененията да привлекат и по-малките предприятия. Тук донякъде пречка може да бъде нагласата у някои фирми, че непременно трябва да се придобие собственост върху автомобила.

Още възможности

Една от най-обсъжданите поправки касае фирмите, ползващи транспортни услуги от други компании. Те ще имат право на данъчен кредит за получените услуги, ако ги използват за своята икономическа дейност, независимо дали търговска или друга. Така се връщат правилата отпреди 2007 г., когато много големи и малки компании създаваха свързано дружество, в което като активи са всички леки автомобили на фирмата. Това дружество извършва с колите само транспортни услуги или наем и получава данъчен кредит, а от този данъчен кредит се възползват и другите фирми в групата, които ползват транспортните услуги.

Друга промяна пък дава възможност за ползване на данъчен кредит при придобиване на автомобили от компании, които реализират над 50% от приходите си от няколко дейности: транспортни, охранителни, таксиметрови, куриерски услуги, отдаване под наем и подготовка на водачи на МПС. Те и досега можеха да си възстановяват ДДС при покупка на автомобилите за основния си бизнес. Но вече могат да го правят и за коли, които използват за други цели - например автомобилния парк на мениджърите.

В автомобилния бранш наричат новите промени в Закона за ДДС "стъпка в правилната посока". Безспорно облекчението е добро за фирмите. Но крайният ефект върху продажбите ще се види най-малко след половин година.

Още две седалки от нас
Друга промяна в ЗДДС премахва изискването седалките да са монтирани от производителя. Така се връща правилото, което беше преди началото на 2010 г. Например, ако един високопроходим автомобил е произведен фабрично с 4 плюс 1 седалки и вносителят постави още две седалки, след това той няма да е лек за целите на ЗДДС и за него няма да се прилага ограничението за данъчен кредит. Тоест от него ще се възползва всяка фирма, която извършва облагаеми с ДДС доставки с тези коли. Досега можеше да се възстановява данък само за фабрично произведените модели с 6+1 седалки. Сега от бранша не очакват новата промяна да доведе до осезаем реален ръст на продажбите, но да измести до известна степен търсенето към модели, които позволяват локално монтиране на допълнителни седалки. "По време на действието на ограничението голямата част от вносителите отговориха на търсенето на клиентите и намериха начин да доставят тези автомобили със заводска трансформация. Така че възможността съществуваше, но при по-скъпа и сложна процедура. Със сигурност обаче промяната ще улесни работата ни и ще спести скъпи разходи по трансформации в чужбина", смята Димо Николов от "Мото-Пфое груп".

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

3 октомври 2019
Хотел Империал Пловдив

Годишен бизнес форум Industry 4.0


Къде е мястото на България в Индустрия 4.0 и европейската карта на автомобилните производители?
Запазете своето място на форума Industry 4.0, организиран от Капитал, за да почерпите от първа ръка от опита и знанието на глобалните и местни лидери: Daimler, Volvo Group, McKinsey & Company, Schneider Electric, Aurubis и други.

Основни теми на събитието:


  • Перспективите за развитие на индустриалния и автомобилния сектори в страната и региона
  • Бизнес стратегиите за прилагане на нови технологии като AI и 5G на водещи европейски производители
  • Умните решения за по-добро използване на ресурсите и кръгова икономика
  • Конкретните ангажименти на държавата и общините за развитие на индустриалния сектор

Годишен бизнес форум Industry 4.0 Запазете билет

Прочетете и това

Възходът и падението на General Electric Възходът и падението на General Electric

Гигантът има динамична 127-годишна история, като от икона на американската икономика се превръща в обект на разследване за масивна финансова измама

23 авг 2019, 984 прочитания

Пробуждането на къмпингите Пробуждането на къмпингите

Четири нови къмпинга се изграждат в Южна България

23 авг 2019, 1239 прочитания

24 часа 7 дни

23 авг 2019, 4116 прочитания

23 авг 2019, 3712 прочитания

23 авг 2019, 2595 прочитания

23 авг 2019, 1807 прочитания

23 авг 2019, 1628 прочитания

Всички новини

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Новата строителна "Перла"

Обръчът от курорти около природата по Южното Черноморие се затяга

Помните ли фразата: "Защото сте абсолютен престъпник!"

Стратегията на Иван Гешев за повече публичност на прокуратурата не е нова, вече има достатъчно примери за вредите от подобни практики

Новото златно тепе на Крумовград

Първата нова мина в България след социализма започва да работи край Крумовград в местността Ада тепе

Индексите на борсата започнаха седмицата с ръст

"Стара планина холд" реализира най-голям ръст след съобщението за дивидент

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Добрият, лошият и безучастният

Важните уроци от кампанията "Не ми се обиждай, но...", която обръща внимание на щетите, нанасяни от предразсъдъците и езика на омразата

Ново място: Клуб за естетическо възпитание на артиста (К.Е.В.А.)

Втори живот за знаковото място до НАТФИЗ