Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
39 20 яну 2013, 15:44, 23194 прочитания

Дъвка "Идеал" се завръща

"Алпи комерс" подготвя и "мъжки" вариант на парфюмиращите си бонбони с розово масло

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Популярната някога българска дъвка "Идеал" се завръща на пазара до края на месеца. Тя ще бъде произведена от асеновградската бонбонена фабрика "Алпи", която вече е регистрирала търговската марка. Бившият производител - кооперация "Христо Ников", преди време изпадна в тежки финансови затруднения и от миналото лято е в процедура по несъстоятелност. Български дъвки на пазара обаче няма от 20-ина години.

Възобновяването на производството ще започне с класически дъвки, а на по-следващ етап ще бъдат пуснати и други разновидности. "В момента въвеждаме нова линия за дъвчащи бонбони с пълнеж чрез екструдиране, на която ще се правят и дъвки с пълнеж", каза управителят на "Алпи комерс" Венцислав Пейчев за "Капитал Daily". По думите му този метод е нов за България. Проектът се изпълнява с финансиране по оперативна програма "Конкурентоспособност" и трябва да приключи до края на август тази година. Общата инвестиция е около 920 хил. лв.


Единствен в света

Компанията, която е създадена в края на 1995 г., е единственият производител в света на парфюмиращи бонбони. За продукта си с розово масло "Део" тя получи сертификат за световна иновация от салона в Женева през 2011 г. и беше отличена за иновативно предприятие на 2012 г. от фондация "Приложни изследвания и комуникации". Бонбоните са разработвани в продължение на година и половина и се базират на научни изследвания на японски специалисти, които доказват, че прието чрез храната, розовото масло има парфюмиращ ефект.  Това се дължи на факта, че веществото гераниол, което е около 70% от състава на маслото, се излъчва от кожата след консумация и така на практика тялото ухае на рози. На подобен принцип например действа чесънът, в който има съединения, които не се разграждат от организма, а се отделят през порите.

Самият гераниол се произвежда от германска фирма, която го е патентовала за употреба в хранителната промишленост, и се влага в бонбоните на "Алпи". Те се предлагат в два варианта - със захар и с подсладител изомалт, който се прави от германската BENEO Palatinit Group, и допълнително подсилва парфюмиращия ефект. Колко време ще се усеща ароматът зависи от телесното тегло. Например при 65-килограмов човек ефектът се проявява при 3.6 мг гераниол и се задържа в продължение на 5-6 часа. "Това са приблизително два бонбона", обясни Пейчев.



Особености на търсенето

Най-големите консуматори на "Део" са момичета и жени от 18 до 40 години. Вероятно заради розовия им аромат бонбоните не са много популярни сред мъжете. Затова в момента компанията се опитва да разработи аналогичен продукт с друг аромат и търси растения с подобен ефект. Такова например е лавандулата. "Планираме да направим нещо по-различно, за да могат да го консумират спокойно и мъжете", каза Пейчев.

Основният пазар на бонбоните са САЩ, въпреки че те се предлагат и в големите вериги и повечето дрогерии в България, а се очаква да се появят и в специализираните магазини за козметични продукти на базата на розата. Продажбите отвъд океана се реализират през най-големия онлайн магазин - amazon.com, където се предлагат за 7.99 долара пакетчето (в България бонбоните са десетина пъти по-евтини), и се доставят на клиенти до всяка точка на света. Даже наскоро е била направена поръчка от Монтана - не щата, а българския град. Според Пейчев обаче българинът като цяло е скептик и му трябва по-дълго време, докато се убеди. "От друга страна, американците обичат да експериментират, задават въпроси, информират се", каза той. Интерес към бонбоните "Део" има и от източните държави - Китай, Индия, Япония, но там условията за внос и лицензионните режими са по-сложни и отнемат няколко месеца. Компанията очаква скоро да започне реални продажби и там.

Новаторски продукти


Асеновградската фабрика вече има близо 40 продукта, включително стандартни дъвчащи и твърди бонбони. Фокусът й обаче е върху т.нар. функционални храни, които са много популярни на Запад, но по-слабо познати в България. Освен че са вкусни, те решават и някои проблеми на човешкото тяло. Такъв е например другият награден продукт на фирмата - бонбоните за отслабване "Слимбо", за които има сертификат за световна иновация от парижкото изложение SIAL от 2006 г. и за които получи първия си приз за иновативно предприятие в България през 2008 г. "Алпи" предлага също енергийни и разхлаждащи бонбони, а като най-"интелигентния" им продукт Пейчев определи бонбоните с мюсли "Крис Крис". Едни от най-продаваните бонбони на фирмата обаче са билковите, които са на пазара от 1997 г. Те помагат при възпалено гърло и кашлица и се предлагат в 95% от аптеките в страната.
Всички продукти се разработват съвместно със специалисти от Университета по хранителни технологии в Пловдив и това е модел, който "Алпи" следва от самото си създаване. Тя вече има защитен полезен модел, а в момента работи по защитата на патент в Европа. "Нямаме нито един продукт, който да имитира нещо друго", посочи Пейчев. По думите му потребителите стават все по-взискателни и затова целта на фирмата е всяка година да предлага нещо ново на пазара.

Ново направление

През юли компанията трябва да приключи работа и по друг проект с европейско финансиране. Той е за внедряване на опаковъчна машина и преса за печат и е на стойност над 1 млн. лв. Това е свързано с едно от направленията, които "Алпи" развива в момента - производството на бонбони по поръчка на други фирми и с тяхното лого. Такива например се предлагат в заведенията на "Хепи". Новата линия ще има около 4 пъти по-голям капацитет от досегашния. "Надяваме се, като я монтираме, да се повиши ефективността на работа, да намалее себестойността на продукцията и като цяло да станем по-конкурентни", каза Пейчев.

Според него в период на криза именно новите инвестиции са начинът фирмите да продължат да работят и да са успешни на пазара. В "Алпи" икономическият спад през последните години е довел до преоценка на начина на работа и по думите на Пейчев управлението сега няма нищо общо с това, което е било преди десет години. "Анализирахме силните и слабите си страни и преценихме, че разработването на нови продукти е нашата най-силна страна, затова продължаваме да се развиваме в това направление и благодарение на него успяваме", посочи Пейчев. През 2012 г. компанията е увеличила продажбите си с 6-7%.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

АИКБ: Само компании, които не са в дълбока криза, могат да приложат схемата 23/77 5 АИКБ: Само компании, които не са в дълбока криза, могат да приложат схемата 23/77

Законът за извънредното положение трябва да бъде променен, за да помогне на повече хора в рамките на ресурса от 1 млрд. лв.

31 мар 2020, 3001 прочитания

AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса AirBnB ще компенсира с 250 млн. долара наемодателите си покрай коронавируса

Не се очаква сериозен ефект от помощта върху бизнеса с краткосрочни наеми в България

31 мар 2020, 1531 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Шах Дениз 2" официално купи опциите за 50% дял в "Набуко"

Окончателното решение дали консорциумът ще стане акционер в проекта ще стане ясно най-рано през юни

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Ваксината срещу COVID-19: В надпревара с вируса

Пандемията вероятно ще е достигнала своя пик и ще върви към овладяване, преди ваксината да е налице, но това не я прави непотребна

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

Голямото гледане 2

Отлични адаптации, талантлива актьорска игра, увлекателни сюжети и великолепно чувство за хумор – някои от сериалите, които си струва да изгледате (ако сте пропуснали)

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10