Цифровизацията ще повиши продажбите на телевизори с до 30%
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Цифровизацията ще повиши продажбите на телевизори с до 30%

Цифровизацията ще повиши продажбите на телевизори с до 30%

Иван Иванов, управляващ директор "LG Electronics България" пред "Капитал Daily"

Юлиян Арнаудов
10752 прочитания

© ЦВЕТЕЛИНА БЕЛУТОВА


Как се развиваше пазарът за потребителска техника в България през миналата година и какви са тенденциите за тази?

- Като цяло пазарът се възстановява след две години на спад, особено след 2010-2011 г., когато реално в България се усети кризата на търсенето. Тук обаче трябва да се разделят категориите, защото има две групи продукти, които не претърпяха толкова големи загуби. Става въпрос най-вече за телевизорите, където има стабилни продажби. Като цяло за 2012 г. има ръст от над 10% със сигурност. Той се дължи на това, че навлизат все по-нови модели и се налагат нови технологии, като смарт телевизорите и 3D съдържанието например. Това кара голям част от клиентите да заменят по-старите си приемници. Пазарът на телевизори в България е около 300-320 хил. броя на година, като се взимат предвид само тези устройства, които се продават в рамките на страната. Като стойност пазарът е около 80-100 млн. евро. Данните са приблизителни и не включват реекспорта. Поради свободното движение на стоки в рамките на ЕС е много трудно да се проследи къде точно остават и се реализират като краен продукт, затова е трудно да се дадат и точни данни.

А при бялата техника?

- През 2012 г. за първи път се забеляза възстановяване на търсенето при нея, което беше и доста добър сигнал в началото на годината. В предишни периоди този сегмент беше с най-голям спад на търсенето от всички категории. За 2012 г. очакваме ръст от 10-15% при бялата техника. Най-динамично естествено е в сегмента на лаптопи, таблети и, разбира се, на мобилни телефони. LG не участва на пазара за лаптопи и таблети за момента, но така или иначе следим този пазар. Той се развива стабилно особено при таблетите, където търсенето е много силно и там всички търговци на дребно отчитат силни ръстове на продажбите. Точно заради конкуренцията на таблетите при лаптопите търсенето през 2012 г. почти съвпада с това спрямо предходната година.

При мобилните телефони се наблюдава намаление на количеството продадени продукти. Но това е за сметка на стойността, където имаме стабилни продажби, но като брой продадените продукти са по-малки обеми и това се дължи най-вече на по-високите цени на смартфоните и преориентирането на потребителите към този тип устройства.

През 2012 г. за първи път се забеляза възстановяване на търсенето при бялата техника.

Като бройка "умните" мобилни телефони заемат 30% от пазара. Като стойност е по-голям заради по-високите средни цени на устройствата. Това не е негативно за производителите на мобилни телефони, просто се променя структурата на самия пазар. Добра беше годината и за климатичната техника. Тук трябва да се отчете, че това е бизнес, който зависи много от времето. Пазарът има ръст от около 10%. Целият сегмент за потребителска техника се движи стабилно малко над 1 млрд. евро при цени на дребно.

Потребителите се въздържат от покупката онлайн на по-обемни продукти като телевизори, перални, хладилници.

Какви са нагласите на българските потребители и особеностите на местния пазар?

- Българският потребител обича новите продукти. Той, разбира се, иска да има най-доброто, което се намира на пазара, но на много ниска цена, което е по-специфичното. Въпреки това има един оформен голям сегмент от хора, които търсят и са готови да платят по-високата цена в името на това да имат последната дума на техниката. Това е една трайна тенденция и за нас е и добър сигнал. Защото в предишни години основният фокус беше върху базовите продукти със съвсем ниска цена. Нещо, което не удовлетворява доста компании, включително и LG, като ние се стремим да привлечем клиенти в по-високия клас продукти. От тази гледна точка пазарът в България спрямо другите е доста стабилен, предсказуем и с ясно обособени играчи. Поради тази причина могат да се правят сравнително точни средносрочни и дългосрочни анализи. Клиентите са много добре ориентирани, много добре информирани и се обслужват доста по-добре, отколкото в други държави.

Българският пазар продължава да е много специфичен по отношение на потребителската електроника, защото, първо, е съставен само от местни компании. Това е много специфично за нашия пазар, малко са регионите, където няма международни играчи в дистрибуторската и ритейл мрежата. Има и добри, и лоши страни, но аз се радвам, че българските компании успяха да изградят една много сериозна база за развитие и те са много сериозен фактор. Включително и регионален по отношение на продажбите. В тази връзка нашият пазар се наблюдава от много хора, на които им е интересно как местните компании се справят с конкуренцията и как международните играчи се въздържат от инвестиции в региона заради силните позиции на българските фирми. Това ще се запази в близко бъдеще. Можем да кажем, че имаме собствен почерк по отношение на този пазар. Другото важно нещо е развитието на интернет продажбите.

Започва постепенно да се наблюдава повишение на продажбите в този сегмент. Той може да се сметне за голям поради ниската си база, но като процент от целия пазар все още е малък - от порядъка на 5-8%. Но в близките една-две години ще има много сериозен ръст в този сегмент. Именно тук ще се усети влиянието на международните компании. Най-малкото Amazon вече изгражда много голям регионален склад в Чехия, който ще обслужва Източна Европа. Можете да си представите за какво става въпрос. Навлизането на такъв играч, първо, променя самия пазар и, второ, привлича и други компании от този сегмент. Поради тези развития ще наблюдаваме разместване на играчите, както и на самия пазар като разпределение. Интернет продажбите очакваме да нарастват с около 20-25% на годишна база. Това според мен е неизбежен и естествен процес.

Кои типове продукти са най-купувани онлайн?

- Понякога влияе размерът на самия продукт, но като сложим таблети, смартфони, диктофони, фотоапарати, камери. Общо взето, по-компактните устройства. Потребителите се въздържат от покупката онлайн на по-обемни продукти като телевизори, перални, хладилници. Климатичната техника пък е много специфичен пазар, който е свързан с допълнителна инженерна работа – монтаж и т.н. Затова при него интернет продажбите няма да имат голям успех.

Къде се позиционира LG на пазара при най-популярните сегменти – тези на смартфоните и телевизорите?

- Развиваме нашето продуктово портфолио във всички направления, усилията ни не са само в една или друга посока. LG е със значителен пазарен дял в продажбите на телевизори, имаме ръст от над 20% за миналата година, което е значително на фона на представянето на други марки. Това се дължи донякъде на трансформацията на пазара и повечето производители ограничават разработването на нови продукти. LG продължава да инвестира в нови разработки и сме водеща компания при телевизорите в България с пазарен дял около 30% към момента.

По отношение на мобилните телефони за нас 2012 г. беше година по-скоро на подготовка. Във втората половина пуснахме серията Optimus L и първите резултати дойдоха през последното тримесечие на годината, в които отбелязахме значителни ръстове спрямо резултатите от предходната 2011 г., и очакваме да има сериозно отражение през новата година. В България пазарният ни дял при мобилните телефони е по-малък от този на телевизорите, като там се позиционираме на трето-четвърто място спрямо нашите конкуренти.

При климатичните инсталации имаме значителни ръстове на продажбите през изминалата 2012 г. при домашните системи, но ние инвестираме много сериозно и в промишлената климатизация, сградните системи, където смятам, че LG вече има водеща роля. При домашните системи компанията има пазарен дял от 20-22%. Българският офис на LG скоро ще поеме повече отговорности и работа в региона. Включително и ще започне да отговаря за някои по-близки територии като Македония, Косово и Албания. Това се дължи най-вече на стабилните продажби в региона. 

Ще се отрази ли цифровизацията на продажбите на телевизори през новата 2013 г.?

- Всички споменават тази вълшебна дума, но цифровизацията е процес, тя не е еднократна сделка между клиентите и нас и няма да бъде. Според мен не съществува компания, която да може да отговори на еднократно високо търсене в рамките на много кратък период от време. Ние разчитаме първо на това, че клиентите ще се съобразят с това, че могат да се подготвят предварително и да си купят съответните продукти, ако нямат такива вече. Но този пазар е доста наситен, тъй като през последните няколко години ние предлагаме изцяло и само цифрови тунери. Въпреки това LG оценява, че има един много голям сегмент от пазара, може би над 600  - 700 хил. домакинства ще се нуждаят от устройство за цифров сигнал – било то крайно устройство телевизор или цифров декодер. Ръст, който ще бъде генериран от цифровизацията, ще има, но според мен той ще бъде по различен начин оценен и отчетен както от нас като производители, така и от търговците на дребно.

Ще има увеличение, но то няма да бъде в трицифрено изражение, както в някои други държави, като например Хърватия, същото се случи в Гърция. Там се получи постепенен преход към цифровия сигнал, но за много кратък период от порядъка на шест месеца беше отчетен ръст от около 50% на цифрови телевизори. В България това няма да се случи, разбира се, увеличение на продажбите ще има, но то няма да е по-голямо от 20-30%, макар все още да не сме го оценили напълно.

Бихте ли ни дали вашата прогноза за 2013 г. за развитието на пазара?

- Следим всички сегменти. Очакванията са оптимистични, съответно ние не само на тази база, но и на базата на собствените си очаквания смятаме, че 2013 г. ще бъде по-добра за потребителската електроника. Прогнозите са базирани не само на вече споменатите фактори, като цифровизацията например, но и стабилността, начинът, по който клиентите подхождат към новите продукти, ще осигурят един постоянен ръст. Той ще се концентрира най-вече при телевизорите, ще продължи сериозният интерес към таблетите, смартфоните, разбира се, но подобни са очакванията и за по-конвенционалната техника като бяла и климатична техника. Като цяло сме оптимисти на пазара и смятаме, че ще в края на годината ще се поздравим с добър резултат, който ще е съпоставим с този от 2012 г.

Компаниите са в много затруднено положение всъщност. Големите производители на електроника са в процес на доста сериозни трансформации в момента. Някои от тях съкращават производство, затварят заводи и т.н. Общо взето, засега компаниите, които се държат стабилно, са южнокорейските заедно с някои от Китай и Тайван. Но дори и там те срещат трудности. Това не се забелязва само в сферата на потребителската електроника. Просто те са единствените, които успяват дори в момент на криза да отчитат стабилни ръстове. Това важи и за автомобилния бизнес, за химическата индустрия и т.н.

Получава се така, че стратегията, която южнокорейските компании са възприели, е по-печеливша от другите. Няма да се учудя, ако някой от брандовете изчезне догодина. Японски, някои европейски и т.н. За съжаление това не е добра новина и не е новина, а сигнал какво се случва на пазара. Това е лошо и за конкуренцията, ние не желаем да работим в такава среда, защото именно конкуренцията генерира новите продукти и търсенето на нови решения за клиентите. Но това е нещо, което нашият топ мениджмънт казва, че е неизбежно. Тоест част от компаниите са прекрачили границата, от която могат да се възстановят. От тази гледна точка ще наблюдаваме много сериозни промени. И клиентите, които са свикнали с някои любими техни марки, трябва да се преориентират.

На кои технологии ще заложи LG, за да привлече повече клиенти особено в България?

- Динамиката в технологиите е много сериозна. Не случайно компаниите, които разработват подобни технологии, водят т.нар. патентни войни, много е важно кои от тях ще бъдат вложени в масовите продукти и компанията ще може да реализира печалби от тях. LG е технологична компания, която разработва свои неща. Като цяло обаче пазарът се промени, южнокорейските корпорации се превърнаха в лидер по отношение на технологичното развитие. Това се получи, защото те не се отклониха от пътя на развитието въпреки кризите, които се случват на вълни през последните две-три години. Запазиха развойните си центрове и така запазиха предимството си пред останалите в разработването на нови продукти. Смарт технологиите при телевизорите са една необятна територия.

Честно казано, много е трудно да се каже как ще изглежда един телевизор в бъдеше време, но той все повече се превръща в един интерактивен център на дома. Той служи не само за забавления, но и за работа, за диагностика на състоянието на другите уреди в дома. Тоест има много какво да се работи в тази насока и през следващите няколко години ще има много новини в това отношение. При мобилните телефони от ключово значение е развитието на LTE технологията. Ние очакваме реакцията на другите играчи извън производителите на смартфони, които да покажат какви услуги могат да се развият с помощта на LTE мрежите. Това засяга най-вече обмяната на данни, разплащанията, мобилния интернет. Това е територията, където има много широко поле за действие.

LG е технологично готова за тези промени. Обикновено продуктите, които предлагаме, а и не само ние, са разработени на базата на последните достижения и търсения по света. България зависи накъде ще върви като пазар, но ние сме готови и смятаме, че технологиите винаги са една стъпка преди реалното търсене на този тип устройства и услуги. Важно е и потребителите да оценят ползата от тях и затова LG и останалите се стараем да им обясним например предимствата от ползването на мобилния телефон като разплащателно средство, като терминал за достъп до интернет и др., за да може да пласираме по-добре продуктите си.

Намира ли пазарна реализация 3D при телевизорите?

- LG е лидер в 3D технологията. Това, което компанията предложи преди година, се оказа чисто технологично и ценово по-добро. Това ни осигури предимства при този тип устройства. Разполагаме с много удобни 3D очила, които не изискват зареждане.

Хората възприемат тази технология като допълнителна екстра към продукта, който имат. Това е свързано повече със свободното време. Когато имаме достъп до хора с повече свободно време, тогава ще имаме по-висока оценка от 3D телевизорите. Търсене има, хората неминуемо питат, като си взимат нов приемник, дали устройството има подобна функционалност или не. В този сегмент съдържанието в интернет все повече се увеличава. Имаме мобилни телефони и камери с 3D възможности, които осигуряват допълнително генериране на съдържание. Това стимулира хората, които имат подобно съдържание, да искат да го видят в този формат. Поради тези фактори има предпоставка за стабилен ръст на телевизори с подобна функционалност. Но все пак, като имаме предвид развитието на интернет и на приложенията, смарт технологията е водеща при телевизорите в момента. Триизмерните възможности засега са една сериозна екстра, добавка към характеристиките на продукта.

Засегната ли беше България от патентните войни?

- Не трябва да разглеждаме от тази негативна гледна точка тези спорове. Трябва да се има предвид, че в зависимост от резултата от патентните войни на определени пазари това неминуемо се отразява и на нашия. Защото всички компании разглеждат България като част от един регионален пазар. Нямаме продукти, насочени само към страната, имаме такива с регионална насоченост. От тази гледна точка не смятам, че сме претърпели някакви промени вследствие на тези спорове. Добрата страна на медала е, че информацията за развоя на тези патентни войни, макар че тя не е полезна за пазара като цяло, поддържа интереса на хората към тях. Те следят какво се случва и също така ги провокира да тестват и пробват нови продукти, за да видят за какво става въпрос. По този начин те се опитват да вникнат по-надълбоко в съдържанието на самите устройства. В крайна сметка понякога се засягат патенти, за които обикновените потребители дори нямат представа, че съществуват в самите крайни устройства. Това ги кара те да проверяват своите телефони, телевизори, таблети за тези функционалности. От тази гледна точка смятам, че това е положителната страна на тези патентни спорове.

Как се развиваше пазарът за потребителска техника в България през миналата година и какви са тенденциите за тази?

- Като цяло пазарът се възстановява след две години на спад, особено след 2010-2011 г., когато реално в България се усети кризата на търсенето. Тук обаче трябва да се разделят категориите, защото има две групи продукти, които не претърпяха толкова големи загуби. Става въпрос най-вече за телевизорите, където има стабилни продажби. Като цяло за 2012 г. има ръст от над 10% със сигурност. Той се дължи на това, че навлизат все по-нови модели и се налагат нови технологии, като смарт телевизорите и 3D съдържанието например. Това кара голям част от клиентите да заменят по-старите си приемници. Пазарът на телевизори в България е около 300-320 хил. броя на година, като се взимат предвид само тези устройства, които се продават в рамките на страната. Като стойност пазарът е около 80-100 млн. евро. Данните са приблизителни и не включват реекспорта. Поради свободното движение на стоки в рамките на ЕС е много трудно да се проследи къде точно остават и се реализират като краен продукт, затова е трудно да се дадат и точни данни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    "Като цяло пазарът се възстановява след две години на спад..."
    Може би!? Прогнозистите повече ми приличат на врачки или маркетингови манипулатори отколкото на сериозни анализатори!?

  • 2
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    През '95г. си купих ГолдСтар, е още карам с него. Не съм от потребителите на които компаниите могат да разчитат. Същия телевизор работи перфектно и нямам намерение да купувам нов.

  • 3
    chasovnik avatar :-P
    chasovnik

    е намалете цената на телевизорите бре. сега се оглеждам за нещо по-така и под 2500лв няма.

  • 4
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Откъде го изровиха тоя "специалист" ?

  • 5
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    виж ти, само че едва ли ще могат 30% да си го позволят

  • 6
    margaritkailieva avatar :-|
    margaritkailieva

    Естествено,че ще се повиши,защото хората имат по 2-3 стари телевизора,сега вместо да дадат по 90 лева за всеки телевизор,предпочитат да си купят един-нов, аз също ще постъпя по този начин,вижда ми се безсмислено да давам много пари за подобни "антени". А това,че смятам цялата история за изнудване няма да го коментирам....

  • 7
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Всъщност наистина доста хора ще си купят нови телевизори.. и после ще се оплакват, че нямат пари за здравни застраховки и какво да ядат...

    Така беше и е с телефоните, че и с колите.

  • 8
    thetheacher avatar :-|
    The.Teacher

    Проблемът, който аз виждам е, че 100 процента от т.нар. потребителска електроника се произвежда навън и се внася напълно сглобен готов продукт, което е много лошо за нас. С изключение на търговската печалба на веригите на електроника и минималния брой работни места там, ползата за икономиката ни е никаква от този прогнозиран ръст. Т.е. едни пари ще изтекат към Китай и Южна Корея, като държавата я прибере ДДС, я не, и 2-3 собственици на вериги ще реализират печалба, която кой знае дали пак няма да замине за чужбина. То е ясно, че няма да имаме тук развойна дейност или друго такова, но поне може да се сглобяват тука монитори, телевизори и т.н.

  • 9
    bgmw avatar :-|
    БМЗ

    До коментар [#2] от "plamenss":

    Не се притеснявай, и на това са му намерили цаката - като почнат да излъчват във формат 16:9, след време ще ти писне да гледаш "крива" картина и ще си купиш нов.
    Виж, някои от немските телевизии излъчват с корекция и просто ти излизат две черни полето отгоре и отдолу, но образът не се изкривява. Само дето нашите умници едва ли ще го направят.

  • 10
    plamenss avatar :-|
    plamenss

    До коментар [#9] от "Bulgarische Motoren Werke":

    Аз нямам такъв проблем тъй като със с цифров приемник и мога да избирам формата на екрана. :-)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK