Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 20 яну 2013, 17:21, 10586 прочитания

Цифровизацията ще повиши продажбите на телевизори с до 30%

Иван Иванов, управляващ директор "LG Electronics България" пред "Капитал Daily"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Как се развиваше пазарът за потребителска техника в България през миналата година и какви са тенденциите за тази?
 
- Като цяло пазарът се възстановява след две години на спад, особено след 2010-2011 г., когато реално в България се усети кризата на търсенето. Тук обаче трябва да се разделят категориите, защото има две групи продукти, които не претърпяха толкова големи загуби. Става въпрос най-вече за телевизорите, където има стабилни продажби. Като цяло за 2012 г. има ръст от над 10% със сигурност. Той се дължи на това, че навлизат все по-нови модели и се налагат нови технологии, като смарт телевизорите и 3D съдържанието например. Това кара голям част от клиентите да заменят по-старите си приемници. Пазарът на телевизори в България е около 300-320 хил. броя на година, като се взимат предвид само тези устройства, които се продават в рамките на страната. Като стойност пазарът е около 80-100 млн. евро. Данните са приблизителни и не включват реекспорта. Поради свободното движение на стоки в рамките на ЕС е много трудно да се проследи къде точно остават и се реализират като краен продукт, затова е трудно да се дадат и точни данни.

А при бялата техника?

- През 2012 г. за първи път се забеляза възстановяване на търсенето при нея, което беше и доста добър сигнал в началото на годината. В предишни периоди този сегмент беше с най-голям спад на търсенето от всички категории. За 2012 г. очакваме ръст от 10-15% при бялата техника. Най-динамично естествено е в сегмента на лаптопи, таблети и, разбира се, на мобилни телефони. LG не участва на пазара за лаптопи и таблети за момента, но така или иначе следим този пазар. Той се развива стабилно особено при таблетите, където търсенето е много силно и там всички търговци на дребно отчитат силни ръстове на продажбите. Точно заради конкуренцията на таблетите при лаптопите търсенето през 2012 г. почти съвпада с това спрямо предходната година.


При мобилните телефони се наблюдава намаление на количеството продадени продукти. Но това е за сметка на стойността, където имаме стабилни продажби, но като брой продадените продукти са по-малки обеми и това се дължи най-вече на по-високите цени на смартфоните и преориентирането на потребителите към този тип устройства.
Визитка Иван Иванов е управляващ директор на "LG Electronics България" от юли 2010 г. Става част от екипа на "LG Electronics България" при откриването на местния офис през 2006 г. По това време е назначен като мениджър "Маркетинг и продажби за черна и бяла техника". Преди това е работил в други международни компании от бранша, като например Genco Bulgaria (част от Fourlis Group) и Indesit Company Bulgaria. Иванов е първият българин, оглавил местния клон на LG Electronics.
По наши изчисления при мобилните телефони като стойност пазарът е между 70-80 млн. евро, подобно на този за телевизори. Тук се включват и смартфони, и обикновени мобилни телефони. Тук ще оказва влияние поведението на основния играч Nokia, който в момента оперира основно извън сегмента на смартфоните, докато ние и повечето компании се ориентираме основно към смартфон сегмента.

През 2012 г. за първи път се забеляза възстановяване на търсенето при бялата техника.

Като бройка "умните" мобилни телефони заемат 30% от пазара. Като стойност е по-голям заради по-високите средни цени на устройствата. Това не е негативно за производителите на мобилни телефони, просто се променя структурата на самия пазар. Добра беше годината и за климатичната техника. Тук трябва да се отчете, че това е бизнес, който зависи много от времето. Пазарът има ръст от около 10%. Целият сегмент за потребителска техника се движи стабилно малко над 1 млрд. евро при цени на дребно.
Потребителите се въздържат от покупката онлайн на по-обемни продукти като телевизори, перални, хладилници.

Какви са нагласите на българските потребители и особеностите на местния пазар?

 
- Българският потребител обича новите продукти. Той, разбира се, иска да има най-доброто, което се намира на пазара, но на много ниска цена, което е по-специфичното. Въпреки това има един оформен голям сегмент от хора, които търсят и са готови да платят по-високата цена в името на това да имат последната дума на техниката. Това е една трайна тенденция и за нас е и добър сигнал. Защото в предишни години основният фокус беше върху базовите продукти със съвсем ниска цена. Нещо, което не удовлетворява доста компании, включително и LG, като ние се стремим да привлечем клиенти в по-високия клас продукти. От тази гледна точка пазарът в България спрямо другите е доста стабилен, предсказуем и с ясно обособени играчи. Поради тази причина могат да се правят сравнително точни средносрочни и дългосрочни анализи. Клиентите са много добре ориентирани, много добре информирани и се обслужват доста по-добре, отколкото в други държави.

Българският пазар продължава да е много специфичен по отношение на потребителската електроника, защото, първо, е съставен само от местни компании. Това е много специфично за нашия пазар, малко са регионите, където няма международни играчи в дистрибуторската и ритейл мрежата. Има и добри, и лоши страни, но аз се радвам, че българските компании успяха да изградят една много сериозна база за развитие и те са много сериозен фактор. Включително и регионален по отношение на продажбите. В тази връзка нашият пазар се наблюдава от много хора, на които им е интересно как местните компании се справят с конкуренцията и как международните играчи се въздържат от инвестиции в региона заради силните позиции на българските фирми. Това ще се запази в близко бъдеще. Можем да кажем, че имаме собствен почерк по отношение на този пазар. Другото важно нещо е развитието на интернет продажбите.



Започва постепенно да се наблюдава повишение на продажбите в този сегмент. Той може да се сметне за голям поради ниската си база, но като процент от целия пазар все още е малък - от порядъка на 5-8%. Но в близките една-две години ще има много сериозен ръст в този сегмент. Именно тук ще се усети влиянието на международните компании. Най-малкото Amazon вече изгражда много голям регионален склад в Чехия, който ще обслужва Източна Европа. Можете да си представите за какво става въпрос. Навлизането на такъв играч, първо, променя самия пазар и, второ, привлича и други компании от този сегмент. Поради тези развития ще наблюдаваме разместване на играчите, както и на самия пазар като разпределение. Интернет продажбите очакваме да нарастват с около 20-25% на годишна база. Това според мен е неизбежен и естествен процес.
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40 4 Какво отговори министър Деница Сачева на въпросите на бизнеса за схемата 60/40

След ясно тълкувание на приетите от Народното събрание текстове правителството ще измени постановлението си за помощта

7 апр 2020, 3882 прочитания

С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите 3 С нова регулация държавата иска да вкара повече български храни във веригите

Търговците смятат предложението за непазарно, ще изисква време и инвестиции, няма да има ефект и обслужва интересите на сивия сектор

7 апр 2020, 2531 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Концесионер с висящи дългове

Съдебни изпълнители водят общо 35 дела срещу един от участниците в консорциума, спечелил конкурса за оператор на порт "Русе-запад"

Още от Капитал
В енергетиката всичко върви надолу

Блокирането на икономиката заради COVID-19 доведе до най-драстичния спад в цените на електроенергията и природния газ

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Глобалната рецесия изглежда неизбежна

Коронавирусът инфектира както търсенето, така и предлагането по света

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10