Новият брой:
Първият опит за ротационен кабинет в България

Концесионер с висящи дългове

Съдебни изпълнители водят общо 35 дела срещу един от участниците в консорциума, спечелил конкурса за оператор на порт "Русе-запад"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Нови инвестиции за над 12 млн. лв. обещава да осигури новият оператор на пристанище "Русе-запад", който получи концесия за 35 години. Единственият кандидат в конкурса на Министерството на транспорта беше консорциумът "Пристанищен терминал Русе-запад ДЗЗД", в който влизат две фирми – основният акционер на Русенската корабостроителница  - "Шип инвест", и транспортната "Фанти-Г". Проверка обаче показва, че последната е много вероятно да не отговаря на изискванията за концесионер.

Дълг по дълг - дело


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

33 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 7
    • + 14

    Това ли ви е приватизацията бе боклуци. Да оставим на страна дълговете и коректността на единия от партньорите. Тези пристанища се нуждаят от нови кранове, ремонт на съоръжения и пр. Но най-вече се нуждаят от товари, които да увеличат оборота, да разкрият нови работни места и донесат обслужващи трафика дейности. Кой от тия тюфлеци ще донесе товарите? Трябват ни спедиторски фирми от Австрия, Германия или Холандия, а не поредните наши посредници-монополисти, които да доят българските фирми. Аман от простотия и далавери. Тоя транспортен министър е най-добрия слуга на мафията.

    Нередност?
  • 2
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel
    • - 6
    • + 9

    Оня банкер като купи корабостроителницата да не би да е донесъл клиенти. Стига с тия големи монополисти които ги създавате. Аман от тъпи имащи цървули. Не разбрахте ли, че собствеността е бреме. Всяко имане иска грижа. Някой трябва да си вложи сърцето и душата. И как очаквате аз ли да отида на вашата собственост да си сложа душата. Явно и Русенската корабостроителница отива на скрап. Амат от говеда.

    Нередност?
  • 3
    purple_rain avatar :-P
    purple_rain
    • - 6
    • + 10

    До коментар [#1] от "proizvoditel":

    Ти правиш ли разлика между концесия и приватизация? Капитал са ясни,те ще продължават да правят черен ПР на Цветан Василев,а либерална медия като тях да ни убеждава как е по-хубаво пристанищата да не се концесионират е смешно.Спедиторските фирми нито от Европа,нито българските имат интерес да концесионират пристанища,още по-малко един малък терминал като Русе Запад.

    Нередност?
  • 4
    georgi_colov74 avatar :-|
    georgi_colov74
    • - 3
    • + 10

    Малко неподготвени по темата коментари чета, което ме натъжава. Ако поне малко има представа господина от първите два коментара от приватизация и концесия би трябвало да знае, че няма приватизирано пристанище до сега, или поне не знам да има. Всичките български пристанища се отдават на концеесии, което си е един вид наем и няма нищо общо с приватизацията. Докато приватизацията е придобиване на активи и смяна на собсвеността от държавата в частни ръце, то на практика концесията е договор за нещо като наем, който в случая се прави за 35 и е обвързан с не малки инвестиции за концесионния период. Все едно си вземаш квартира, правиш ѝ ремонт, купуваш ѝ хладилник, телевизор и климатик, ама после като я напускаш - всичко остава за хазяйна.

    Нередност?
  • 5
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov
    • + 7

    интересна статия. Но все пак аз съм "за" концесиите, защото иначе всичко отива по дяволите. примерът не е подходящ, защото е завод, но вижте какво стана с ВМЗ - Сопот. Или какво става в БДЖ. Държавата не може да се грижи явно. Любопитно ми е обаче, при толкова пристанища, защо точно с това се хващате, защото напоследък, колкото и да не ми се иска да го спомена, но го виждам, пишете малко както Дявола чете Евангелието. Колкото до концесионери, много нередовни сред тях има, нали знаете.

    Нередност?
  • 6
    merunka avatar :-|
    merunka
    • - 2
    • + 6

    До коментар [#1] от "proizvoditel":

    За съжаление, държавата не е добър стопанин и не може да поеме отговорност да инвестира средства в пристанищата, за това ги отдава на концесия, както правят и по белия свят. По-добре така, отколкото да плащаме за некадърността на поредната шайка кадърни бг мениджъри, които довеждат всичко до фалит. Виждаме сега на какво приличат пристанищата ни, че искат пари за иновации и повишаване на качеството на услугите, с което и потокът от обслужвани товари ще е по-голям, респективно и печалбата за държавата под формата на концесионни плащания.

    Нередност?
  • 7
    svoboden_udar avatar :-|
    мрачен интелектуалец
    • - 1
    • + 5

    Разбирам, че Капитал имат изключително силна нужда да плюят по Цв. В., но ако се загледат малко по-дълбоко в нещата, ще разберат, че по-големи апетити за пристанища има разградския бизнесмен, а не Василев. Плюс това, все още нито едно пристанище не е приватизирано до този момент и единствено става дума само за интереси.

    Нередност?
  • 8
    alexxandra avatar :-|
    Alexx
    • - 5
    • + 6

    Българските пристанища имат нужда от инвестиции. Този който поема стопанисването на русенския терминал трябва да може да осигури сериозна по мащаби инвестиция за първите шест години. Отделно, инвестицията за целия период (не само за първите 6 години) ще надхвърля милиони. Това бреме е непосилно за държавата, затова най-логично е да бъде поверено в ръцете на някой виден бизнесмен, който успешно може да оперира с големи капитали.

    Нередност?
  • 9
    adon avatar :-|
    RUSE
    • - 4
    • + 6

    До коментар [#3] от "purple_rain":

    Абе цървул, ти някога ходил ли си на Пристанище Русе запад. Знаеш ли, че то се състои от 2 отделни пристанища наречени участъци с кранове, открити и закрити складове, работилници... Единия участък има корабни места само в защитения лиман, а другия има корабни места както на самия Дунав, така и в лимана. Останалата част от лимана на Русенски Лом е заета от Русенска Корабостроителница, която затвори врати. А знаеш ли, че през последните 20 години 90 % от железата, които влизаха от Украйна се стоварваха именно в 2-те русенски пристанища. И това е обективно обусловено от местоположението на гр. Русе. Праговете при Свищов могат да задържат всеки товар неопределено време. Затова в Русе е развита добре пристанищната инфраструктура. Неслучайно Русенската митница доскоро беше на първо или второ място по приходи.

    Нередност?
  • 10
    adon avatar :-|
    RUSE
    • - 5
    • + 6

    Другото пристанище Изток е предателство ако бъде концесионирано. Това е най-стратегическото пристанище по целият ни дунавски участък. Там освен метали, трупи и зърно се обработват и почти всички ветрогенератори инсталирани в България, че и в Румъния. Обработват се и всички селскостопански машини за България и Румъния влизащи за свободна продажба и по линия на еврофондовете. В пристанището са обособени и огромни буферни складове за тази техника. При голямото наводнение преди 7 години всички български и румънски пристанища бяха залети с вода над 1 м. Единственото работещо пристанище остана Пристанище Русе Изток. Това е и пристанището на Букурещ. Защото пристанището в Гюргево е малко и разполага с кранове, които обработват само леки товари.

    Нередност?
Нов коментар