Концесионер с висящи дългове
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Концесионер с висящи дългове

Концесионер с висящи дългове

Съдебни изпълнители водят общо 35 дела срещу един от участниците в консорциума, спечелил конкурса за оператор на порт "Русе-запад"

Весела Николаева
10935 прочитания

© Капитал


Нови инвестиции за над 12 млн. лв. обещава да осигури новият оператор на пристанище "Русе-запад", който получи концесия за 35 години. Единственият кандидат в конкурса на Министерството на транспорта беше консорциумът "Пристанищен терминал Русе-запад ДЗЗД", в който влизат две фирми – основният акционер на Русенската корабостроителница  - "Шип инвест", и транспортната "Фанти-Г". Проверка обаче показва, че последната е много вероятно да не отговаря на изискванията за концесионер.

Дълг по дълг - дело

Причината е, че срещу нея има заведени общо 35 дела от частни съдебни изпълнители, поне едно от които е по искане на служител, който не е получил заплатата си. Според изискванията на транспортното министерство концесионерът не трябва да има просрочени дългове към работниците и служителите, на които е работодател. Едно от делата срещу "Фанти-Г", водено от частния съдебен изпълнител Иван Хаджииванов, обаче е на работник, който чака забавено възнаграждение. Това обясни пред "Капитал Daily" Хаджииванов, който работи на територията на Русенския окръжен съд. Невярното деклариране на данни и наличие на задължения към работници е една от причините, поради която концесионният договор може да бъде прекратен, става ясно от изискванията на конкурса за порт "Русе-запад".

По думите на съдебния изпълнител Хаджииванов делото е за малко вземане и затова не са прибягвали до продажба на имущество на фирмата заради дълга. И това дело, както и останалите 34 продължават да са висящи. Най-много дела има при частния съдебен изпълнител Виолета Томова, която работи във Видин. Томова отказа да коментира дълговете на "Фанти-Г", като обясни единствено, че в момента по водените от нея дела няма обявени продажби на активи.

Банково оплитане

Тъй като няма обявени продажби в публичния регистър, няма и официална информация кои са кредиторите, заради чиито вземания се водят делата. По неофициална информация на съдебни изпълнители става въпрос за голямо лизингово дружество и различни контрагенти, с които фирмата е работила. Освен това тя е имала дългове към различни банки, като с всеки следващ е покривала кредита към предишната. Така в момента "Фанти-Г" има наложени общо пет залога в Корпоративна търговска банка заради дългове на обща стойност 13.65 млн. евро. Официалните собственици на "Фанти-Г" са Ваня Йорданова и Теодор Йорданов.

Държавата като кредитор

Друг от съдебните изпълнители, който не пожела да бъде цитиран, разказа, че "Фанти-Г" е имала просрочени дългове към НАП, заради които са били налагани запори. Това се потвърждава и от Търговския регистър, в който има вписани два, вече вдигнати запора по искане на НАП. Единият е за 707 хил. лв., а другият – за 1.38 млн. лв., и двата вдигнати през 2010 г.

В момента със сигурност "Фанти-Г" няма задължения към приходната агенция за над 5 хил. лв., които да не са разсрочени. За участие в процедурата за избор на концесионер кандидатите са представили декларация, че дори да имат задължения, те са разсрочени. Това е т.нар. декларация по чл. 87, ал. 6 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, каквато има и от "Фанти-Г", и от "Шип инвест", издадена към септември 2012 г. До приключването на конкурса никоя от фирмите не е подавала информация за промяна на тези обстоятелства, обясниха от Министерството на транспорта. Представител на "Фанти-Г" не беше открит за коментар. От транспортното министерство са заложили като минимум 7.41 млн. лв., които новият оператор на "Русе-запад" трябва да осигури за общия период на концесията. Консорциумът между "Фанти-Г" и "Шип инвест"е обещал общо 12.22 млн. лв. инвестиции, а за да изпълни поне минимума според договора, обединението е дало банкова гаранция. При непълно изпълнение или забавяне на програмата ще има санкции, посочват от транспортното ведомство.

"Пристанищен терминал Русе-запад ДЗЗД" е единственият кандидат, подал оферта за порта, макар документи да са купили общо три фирми. Другите две са русенската "Булмаркет ДМ" и варненската "Космос шипинг". Според сайта на русенското пристанище терминал "Запад" има площ от 118 396 кв.м, разполага с десет корабни места, 34 500 кв.м складове и има връзка с железопътен и автомобилен транспорт. Портът може да обработва както насипни стоки, така и контейнери и генерални товари.

Адресът на кандидата

"Фанти-Г" беше кандидат за концесия и на пристанище Видин. Още през 2007 г. при обявяване на процедурата там за видинския порт имаше доста спорове между тримата желаещи: "Фанти-Г", "Стомана индъстри" и компании от групата на "Химимпорт". Накрая за концесионер на "Видин-север" беше избрано "Параходство БРП", контролирано от "Химимпорт", а за "Видин-юг" и "Видин-център" процедурите не са приключили.

Към русенското пристанище отдавна се говори, че интерес има банкерът Цветан Василев, основен акционер в КТБ. Освен залога на "Фанти-Г" в банката другият участник в консорциума – "Шип инвест", има доста по-преки връзки с банкера. Седалището на дружеството е на софийската ул. "Дебър" 17, където се намира и "Бромак" – компанията, чрез която Василев е акционер в КТБ. До началото на 2011 г. "Шип инвест" е била еднолична собственост на "Афлик България" - фирма, която е била собственик на инвестиционния посредник "Фина-С", свързван с Василев. "Афлик" е регистрирана също на ул. "Дебър", там е и "Вивес", която по последна информация на "Капитал" е акционер в "Шип инвест" заедно с "Афлик". Преди няколко години "Вивес" е била собственик на "Нова българска медийна група" заедно с Ирена Кръстева, в периода 2007-2008 г. Това е медийната група, издаваща вестниците "Монитор", "Телеграф" и др.

Нови инвестиции за над 12 млн. лв. обещава да осигури новият оператор на пристанище "Русе-запад", който получи концесия за 35 години. Единственият кандидат в конкурса на Министерството на транспорта беше консорциумът "Пристанищен терминал Русе-запад ДЗЗД", в който влизат две фирми – основният акционер на Русенската корабостроителница  - "Шип инвест", и транспортната "Фанти-Г". Проверка обаче показва, че последната е много вероятно да не отговаря на изискванията за концесионер.

Дълг по дълг - дело


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

33 коментара
  • 1
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Това ли ви е приватизацията бе боклуци. Да оставим на страна дълговете и коректността на единия от партньорите. Тези пристанища се нуждаят от нови кранове, ремонт на съоръжения и пр. Но най-вече се нуждаят от товари, които да увеличат оборота, да разкрият нови работни места и донесат обслужващи трафика дейности. Кой от тия тюфлеци ще донесе товарите? Трябват ни спедиторски фирми от Австрия, Германия или Холандия, а не поредните наши посредници-монополисти, които да доят българските фирми. Аман от простотия и далавери. Тоя транспортен министър е най-добрия слуга на мафията.

  • 2
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Оня банкер като купи корабостроителницата да не би да е донесъл клиенти. Стига с тия големи монополисти които ги създавате. Аман от тъпи имащи цървули. Не разбрахте ли, че собствеността е бреме. Всяко имане иска грижа. Някой трябва да си вложи сърцето и душата. И как очаквате аз ли да отида на вашата собственост да си сложа душата. Явно и Русенската корабостроителница отива на скрап. Амат от говеда.

  • 3
    purple_rain avatar :-P
    purple_rain

    До коментар [#1] от "proizvoditel":

    Ти правиш ли разлика между концесия и приватизация? Капитал са ясни,те ще продължават да правят черен ПР на Цветан Василев,а либерална медия като тях да ни убеждава как е по-хубаво пристанищата да не се концесионират е смешно.Спедиторските фирми нито от Европа,нито българските имат интерес да концесионират пристанища,още по-малко един малък терминал като Русе Запад.

  • 4
    georgi_colov74 avatar :-|
    georgi_colov74

    Малко неподготвени по темата коментари чета, което ме натъжава. Ако поне малко има представа господина от първите два коментара от приватизация и концесия би трябвало да знае, че няма приватизирано пристанище до сега, или поне не знам да има. Всичките български пристанища се отдават на концеесии, което си е един вид наем и няма нищо общо с приватизацията. Докато приватизацията е придобиване на активи и смяна на собсвеността от държавата в частни ръце, то на практика концесията е договор за нещо като наем, който в случая се прави за 35 и е обвързан с не малки инвестиции за концесионния период. Все едно си вземаш квартира, правиш ѝ ремонт, купуваш ѝ хладилник, телевизор и климатик, ама после като я напускаш - всичко остава за хазяйна.

  • 5
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    интересна статия. Но все пак аз съм "за" концесиите, защото иначе всичко отива по дяволите. примерът не е подходящ, защото е завод, но вижте какво стана с ВМЗ - Сопот. Или какво става в БДЖ. Държавата не може да се грижи явно. Любопитно ми е обаче, при толкова пристанища, защо точно с това се хващате, защото напоследък, колкото и да не ми се иска да го спомена, но го виждам, пишете малко както Дявола чете Евангелието. Колкото до концесионери, много нередовни сред тях има, нали знаете.

  • 6
    merunka avatar :-|
    merunka

    До коментар [#1] от "proizvoditel":

    За съжаление, държавата не е добър стопанин и не може да поеме отговорност да инвестира средства в пристанищата, за това ги отдава на концесия, както правят и по белия свят. По-добре така, отколкото да плащаме за некадърността на поредната шайка кадърни бг мениджъри, които довеждат всичко до фалит. Виждаме сега на какво приличат пристанищата ни, че искат пари за иновации и повишаване на качеството на услугите, с което и потокът от обслужвани товари ще е по-голям, респективно и печалбата за държавата под формата на концесионни плащания.

  • 7
    svoboden_udar avatar :-|
    мрачен интелектуалец

    Разбирам, че Капитал имат изключително силна нужда да плюят по Цв. В., но ако се загледат малко по-дълбоко в нещата, ще разберат, че по-големи апетити за пристанища има разградския бизнесмен, а не Василев. Плюс това, все още нито едно пристанище не е приватизирано до този момент и единствено става дума само за интереси.

  • 8
    alexxandra avatar :-|
    Alexx

    Българските пристанища имат нужда от инвестиции. Този който поема стопанисването на русенския терминал трябва да може да осигури сериозна по мащаби инвестиция за първите шест години. Отделно, инвестицията за целия период (не само за първите 6 години) ще надхвърля милиони. Това бреме е непосилно за държавата, затова най-логично е да бъде поверено в ръцете на някой виден бизнесмен, който успешно може да оперира с големи капитали.

  • 9
    adon avatar :-|
    RUSE

    До коментар [#3] от "purple_rain":

    Абе цървул, ти някога ходил ли си на Пристанище Русе запад. Знаеш ли, че то се състои от 2 отделни пристанища наречени участъци с кранове, открити и закрити складове, работилници... Единия участък има корабни места само в защитения лиман, а другия има корабни места както на самия Дунав, така и в лимана. Останалата част от лимана на Русенски Лом е заета от Русенска Корабостроителница, която затвори врати. А знаеш ли, че през последните 20 години 90 % от железата, които влизаха от Украйна се стоварваха именно в 2-те русенски пристанища. И това е обективно обусловено от местоположението на гр. Русе. Праговете при Свищов могат да задържат всеки товар неопределено време. Затова в Русе е развита добре пристанищната инфраструктура. Неслучайно Русенската митница доскоро беше на първо или второ място по приходи.

  • 10
    adon avatar :-|
    RUSE

    Другото пристанище Изток е предателство ако бъде концесионирано. Това е най-стратегическото пристанище по целият ни дунавски участък. Там освен метали, трупи и зърно се обработват и почти всички ветрогенератори инсталирани в България, че и в Румъния. Обработват се и всички селскостопански машини за България и Румъния влизащи за свободна продажба и по линия на еврофондовете. В пристанището са обособени и огромни буферни складове за тази техника. При голямото наводнение преди 7 години всички български и румънски пристанища бяха залети с вода над 1 м. Единственото работещо пристанище остана Пристанище Русе Изток. Това е и пристанището на Букурещ. Защото пристанището в Гюргево е малко и разполага с кранове, които обработват само леки товари.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK