Нови провинения в борбата за клиенти
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нови провинения в борбата за клиенти

Нови провинения в борбата за клиенти

Мобилните оператори вземат сканирани подписи на абонатите си

Юлиян Арнаудов
6887 прочитания

© Георги Кожухаров


Някои телекоми предлагат на клиентите си да сканират подписа им при парафирането на договорите си с тях, като им показват общите си условия на екран, а не разпечатани на хартия, възмути се председателят на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Веселин Божков пред БНТ. Според него това е много опасна и тревожна практика, защото подписът може да се използва и след това извън контрола на потребителите. Например ще могат да се подновяват договорите на абонатите, без те да са дали съгласието си затова.

"Нали разбирате колко е опасно да поставите подписа си на нещо, което телекомите казват, че е само за конкретната цел (подписването на дадения договор). Не се дава и самият документ, а общите условия се показват на монитор, който много лесно може да се манипулира", заяви Божков. Той е категоричен, че регулаторът е абсолютно против тази практика. В момента се извършват проверки на провинилите се компании, чиито имена не се споменават, като е възможно да им бъдат наложени административни санкции. Божков препоръча хората да слагат подписа си само на договори на хартиен носител, в които са описани ясно общите условия.

Сделка от дистанция

Над 5 хиляди са оплакванията, постъпили в КРС, на потребители от мобилни оператори през 2012 г., съощи още Божков. Около 20% от тях са свързани с надписани сметки, а 10% - с автоматичното подновяване на договорите. С последните изменения в Закона за елекстронните съобщения и след разговори между КРС и операторите проблемът с автоматичното подновяване е почти решен, твърди Божков. Сключването или подновяването на контракт от разстояние продължава да е възможно, но само при наличието на запис на проведения телефонен разговор, в който потребителят изрично дава съгласието си. Друго задължително изискване е операторът да запознае клиента максимално подробно с условията на договора.

Някои телекоми предлагат на клиентите си да сканират подписа им при парафирането на договорите си с тях, като им показват общите си условия на екран, а не разпечатани на хартия, възмути се председателят на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Веселин Божков пред БНТ. Според него това е много опасна и тревожна практика, защото подписът може да се използва и след това извън контрола на потребителите. Например ще могат да се подновяват договорите на абонатите, без те да са дали съгласието си затова.

"Нали разбирате колко е опасно да поставите подписа си на нещо, което телекомите казват, че е само за конкретната цел (подписването на дадения договор). Не се дава и самият документ, а общите условия се показват на монитор, който много лесно може да се манипулира", заяви Божков. Той е категоричен, че регулаторът е абсолютно против тази практика. В момента се извършват проверки на провинилите се компании, чиито имена не се споменават, като е възможно да им бъдат наложени административни санкции. Божков препоръча хората да слагат подписа си само на договори на хартиен носител, в които са описани ясно общите условия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    finland avatar :-|
    Finland

    Менте-Л.

  • 2
    thermobee avatar :-|
    Thermobee

    Ментел
    Грабул
    Свиваком

    Публикувано през m.capital.bg

  • 3
    mto avatar :-?
    mto

    Че това го правеха още преди поне 2-3 години... Чак сега ли се усетиха от регулатора?

  • 4
    vesmil avatar :-|
    vesmil

    Виваком го правят. Не знам редно ли е,но го правят!

  • kak_taka

    Абсолютно ненужно опасение. Ако оператор реши да злоупотребява с подписа на клиентите със същия успех може да го сканира от положения на хартия оригинал.
    Що са манипулативни твърдения от шеф на такъв орган ?!?

    Освен това в белите страни хората се подписват с пластмасова писалка по електронен плот и в магазина за яйца при плащане с кредитна карта.

    Вместо тези подобни инвестиции на бизнеса (водещи към драстично намаление на употребата на хартия) да се стимулират - регулатора се опитва да ги окепази.

    Разбира се, че общите условия трябва да се дадат на хартия, но да се всяват съмнения за сигурността на цифрово положен подпис, без да се направи провера на технологията си е чиста проба заблуда на хората.

  • 6
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Остава КРС и другите държавни структури да изпълнят със съдържание израза 'е-правителство', тогава сканираното подписване няма да е форма на далавера,а нормална и обезопасена бизнес практика.

  • 7
    dicon avatar :-|
    Димитър Димитров

    Като се замисли човек, имеме един телеком с три имена. И трите предлагат: днакви цени, еднакви условия, еднакво тарифиране, еднакви лъжи...........

  • 8
    vassilun avatar :-(
    vassilun

    [quote#5:"kak_taka"]Освен това в белите страни хората се подписват с пластмасова писалка по електронен плот и в магазина за яйца при плащане с кредитна карта.[/quote]

    Нямам идея защо имате толкова минуси за нещо, което е абсолютно вярно! Не чак в магазин за яйца, но в Best Buy (а и не само там) се подписваш на едно екранче, когато плащаш с карта. Тази комисия, вместо да се бори против прогресивни нововъведения, да измисли как да се контролира неоторизирано използване на този подпис!

  • 9
    hinhril avatar :-|
    hinhril

    До коментар [#8] от "vassilun":

    Това, че в САЩ, където защитата на лични данни е на много "високо" ниво, някой си позволява да ти сканира подписа въобще не ме интересува, а от друга страна, ако там нещо се случи, ще може да се очаква резултатна намеса на властите. Като цяло е безумно да си полагаш подписа на електронен носител...утре може и отпечатък да искат да ми вземат...И не е същото да го сканираш от хартиен носител - може да го изведеш до високо качество, но няма да е същотото, защото електронно взетия може да бъде обработван доста по-успешно...

  • 10
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#9] от "hinhril":

    С последното ви твърдение не съм съгласен защото чисто технически т.н електронен носител е скенер. Т.е дали ще ти го сканират от хартия или директно от ръката няма особенна разлика.
    Но конкретно по темата аз също не съм много спокоен, предвид ниската култура на защита на данните в България.
    Отделно липсата на копие за клиента ме вбесява. Всеки път се налага да си искам изрично копие и га ги гледам как ми се цупят докато го копират на ксерокса.
    А последния път забравих да си поискам и "случайно" се оказах с договор за максималния период. А изрично исках по-къс и го повторих сто пъти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK