Проблемите с Dreamliner поставят Boeing на ръба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал
Новият брой: Новите визи

Проблемите с Dreamliner поставят Boeing на ръба

Boeing ще трябва да изплати на авиокомпаниите до 1.5 млн. долара за всеки ден, в който 787 не лети

Проблемите с Dreamliner поставят Boeing на ръба

Щатските и японски регулатори започнаха съвместно разследване на японската компания, произвеждаща проблемните акумулатори

4783 прочитания

Boeing ще трябва да изплати на авиокомпаниите до 1.5 млн. долара за всеки ден, в който 787 не лети

© Reuters


Само преди няколко седмици Boeing беше процъфтяващ концерн с растящи печалби, а наскоро изпревари конкурента Airbus по поръчки и стана номер едно в индустрията. Спирането на полетите на най-модерния му модел 787 Dreamliner заради поредицата аварии с акумулаторите обаче спъна възхода на щатската компания, пише New York Times. В момента наред с държавните регулатори и инвеститорите следят внимателно колко точно е голям проблемът в компанията, която е един от най-големите износители в САЩ. Макар от компанията да заявяват, че очакват да открият проблема и решението му бързо, в неделя регулаторите изключиха най-простото обяснение – че акумулаторът е бил презареден. Ако причините за инцидентите се окажат по-сложни, това може да заплаши плановете на Boeing да разшири продукцията на 787 и да разкрие нови работни места.

Голям залог

"За Boeing залогът е голям – както за флагманския лайнер, така й за самата марка", коментира Скот Хамилтън, управляващ директор на авиационната консултантска фирма Leeham Company. Според него няма съмнение, че компанията в крайна сметка ще успее да намери изход от ситуацията, но докато не станат известни повече факти за проблема с акумулаторите, "е невъзможно да се вадят изводи кое се е объркало, как да се поправи и колко време ще отнеме, както и какви ще са щетите за фирмата".

Щатските и японски регулатори започнаха съвместно разследване на GS Yuasa – японската компания, произвеждаща проблемните акумулатори, съобщи BBC. Според изявлението на японските власти ще се проверява възможността за проблеми в производствения процес. След последния инцидент акциите на GS Yuasa спаднаха с 11%. Освен за авиоиндустрията, компанията произвежда акумулатори за мотоциклети, индустриално оборудване и елетроснабдителни съоръжения. Засега японският авиопревозвач ANA, чиито самолети Dreamliner претърпяха няколко аварии, е спряла полетите с този самолет до следващата неделя. Това ще засегне общо 48 хил. пътници, включително 4000 по международни полети.

Най-лошият сценарий за Boeing е да да трябва да направи редизайн на литиево-йонната електрическа система на самолета, или дори да се върне към по-стари и по-тежки, но по-сигурни никелово-кадмиеви модели. Според авиационни експерти, запитани от NYT, това би струвало стотици милиони долари и ще увеличи разходите за гориво. Според специалистите Boeing, чиито продажби достигат 80 млрд. долара годишно, има финансовите ресурси да се справи с проблемите в производството на най-усъвършенствания пътнически самолет в света.

Последните инциденти обаче бяха напомняне за премеждията по време на разработката и тестването на самолета, които забавиха излизането му на пазара с три години. Всякакви нови забавяния ще са изпитание за търпението на авиокомпаниите и инвеститорите, които смятаха, че базираната в Чикаго компания е оставила проблемите със 787 зад гърба си.

Инвеститорите са "предпазливо оптимистични"

Две седмици след поредицата инциденти с Dreamliner, което доведоха до спирането на полетите му в цял свят, акциите на Boeing са поевтинели само с 3.4% до 75.04 долара. Според Дейвид Е. Щраус, анализатор в банка UBS, големите инвеститори засега са "предпазливо оптимистични", че акумулаторите просто са били от лоша партида, или че проблемът е лесно отстраним. "Ако обаче утре регулаторите обявят, че трябва редизайн на акумулаторите, а компанията каже, че ще са й нужни три месеца, акциите ще се сринат", предупреждава той.

Освен опасността за пасажерите в случай на пожар или дим от акумулаторите, проблемът е съществен и защото 787 разчита на електричската система в по-голяма степен, отколкото по-старите самолети. Използването на електрическа, вместо хидравлична система е една от многото иновации в самолета, наред с по-ефективните двигатели и леката структура от композитни материали, които намаляват разхода на гориво.

От Boeing изтъкват, че бе са имали други проблеми с акумулаторите по време на всичките 1.3 млн. летателни часа на тествания и експлоатация от авиокомпаниите. В зависимост от споразуменията си с отделните оператори на 787, Boeing ще трябва да им изплатят компенсации от няколко стотин хиляди до 1.5 млн. долара за всеки ден, в който самолетите не летят. Освен в брой, част от тези задължения могат да бъдат изплатени чрез отстъпки за бъдещи поръчки.

Засега компанията планира да продължи производството на 787 със същия темп от пет машини на месец, за да не прекъсва веригата си за доставки. Според анализаторите всеки самолет струва на Boeing между 175 и 225 млн. долара, като не е ясно проблемите на акумулаторите с колко ще повишат цената. Ако се наложат по-съществени промени в конструкцията, компанията ще трябва да отложи плановете си за увеличаване на производството до 7 бройки месечно до средата и до 10 в края на на тази година.

Компанията обаче може да разчита на паричните си резерви от 11 млрд. долара, военната си продукция и производството на другите си пътнически модели 737 и 777, поръчките за които не смогва да изпълни.

Само преди няколко седмици Boeing беше процъфтяващ концерн с растящи печалби, а наскоро изпревари конкурента Airbus по поръчки и стана номер едно в индустрията. Спирането на полетите на най-модерния му модел 787 Dreamliner заради поредицата аварии с акумулаторите обаче спъна възхода на щатската компания, пише New York Times. В момента наред с държавните регулатори и инвеститорите следят внимателно колко точно е голям проблемът в компанията, която е един от най-големите износители в САЩ. Макар от компанията да заявяват, че очакват да открият проблема и решението му бързо, в неделя регулаторите изключиха най-простото обяснение – че акумулаторът е бил презареден. Ако причините за инцидентите се окажат по-сложни, това може да заплаши плановете на Boeing да разшири продукцията на 787 и да разкрие нови работни места.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    bluewater avatar :-P
    BlueWater

    Можете да прочетете оригинала на тази статия в Ню Йорк Таймс тук. В него има повече информация.

    Dreamliner Troubles Put Boeing on Edge
    http://www.nytimes.com/2013/01/21/business/battery-fire-resolution-may-weigh-on-boeing.html?_r=0

  • 2
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Белята е направена обаче.

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Явно проблемът е в мембраната на литиево-йоните акумулатори. Боинг ще трябва за преглътне хапа о поръча по солидни (по-скъпи) акумулатори, т.е. Приоритет на инженерите пред счетоводителите.

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    "Ако обаче утре регулаторите обявят, че трябва редизайн на акумулаторите, а компанията каже, че ще са й нужни три месеца, акциите ще се сринат"

    И аз ще си купя колкото мога, за всичките си свободни пари! С най-голямо удоволствие започвам да купувам по цена от $15 за акция!

  • 5
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    В 787 е най-доброто в гражданската авиация в последните години! Всички проблеми ще бъдат решени много скоро! Надявам се А 350 да бъде също толкова добър.

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    Преди години същите надежди са възлагани на DC10, а той се оказа един от камъните, който обърна каруцата на McDonnell Douglas. Наистина машината изглежда извънземно, остава да я накарат да спре да "прави фасони".

  • 7
    zumz avatar :-|
    zumz

    Пример на лошо преведено заглавие - Dreamliner Troubles Put Boeing on Edge - в английския език в този контекст "on еdge" означава "притеснява, тревожи, безпокои" докато в българския "на ръба" е доста крайно - "на ръба на банкрута" или "на ръба на пропастта", примерно, което, разбира се, не се отнася до "Боинг" в случая - солидна и с безупречна репутация американска компания която има конкретен технически проблем с революционен нов самолет и най-вероятно скоро ще го отстрани.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Професия "Game Dev"

Професия "Game Dev"

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK