"Химимпорт" взима на концесия пристанище Лом
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Химимпорт" взима на концесия пристанище Лом

"Химимпорт" взима на концесия пристанище Лом

Дружеството "Порт инвест", което е част от групата, ще инвестира 22.4 млн. лв. в терминала

Калина Горанова
14491 прочитания

© ИВАН ГРИГОРОВ


"Химимпорт" прибавя в портфейла си от транспортни активи и пристанище Лом. На редовното си заседание в сряда Министерският съвет го даде на концесия за срок от 35 години на "Порт инвест". Наскоро учреденото дружество е 100% собственост на Параходство "Българско речно плаване" (БРП), което е част от "Химимпорт". Решението не е изненадващо, тъй като други оферти за дунавското пристанище нямаше.

Концесионерът е предложил да инвестира 22.4 млн. лв. за целия срок на договора, като 6.7 млн. лв. от тях ще бъдат вложени през първите четири години. Фиксираната част на годишното концесионно възнаграждение е 187.1 хил. лв. Предложението надхвърля минималните изисквания, предвидени от министерството на транспорта - 16 млн. лв. за целия срок на концесията и минимум 6.3 млн. лв. през първите четири години.

В производствената програма пък е заложен средногодишен товарооборот от 480 хил. тона и 1800 обслужени пътници на година. "Порт инвест" възнамерява да превърне пристанищен терминал Лом в модерно международно речно пътническо пристанище с висока конкурентоспособност и отговарящо на всички международни нормативни и технически изисквания за обект от подобен вид", се казва още в съобщението на правителствената пресслужба.

Един позагубен блясък

Пристанище Лом загуби част от бизнеса си с фалита на "Кремиковци", тъй като оттам основно минаваха товарите по Дунав на металургичния комбинат. Според експерти обаче то е с най-голям индустриален потенциал сред българските пристанища на Дунав, тъй като е на запад от най-плитките участъци на реката, което позволява на товарите да се придвижват по-бързо и безпроблемно към Западна Европа.

Първият опит за отдаването му на концесия започна през 2007 г. Тогава за него се бореха хазартният бос Васил Божков, активният в енергетиката Христо Ковачки и Валентин Захариев. Процедурата обаче се оплете в дълга съдебна сага и в крайна сметка стигна до задънена улица. При новата процедура няколко години по-късно вече никой от тях не прояви реален интерес към него.

И още едно

"Химимпорт" има доста активи и в сферата на авиацията. Освен авиопревозвача "България ер" съвместно с германската Fraport оперира на концесия летищата във Варна и Бургас, а заедно с Lufthansa Technik - "Луфтханза техник София", занимаващо се с ремонт на самолети с база на софийското летище. Холдингът се опитва да навлезе и в безмитната търговия. През септември беше учредена "Нюанс БГ", в която са авиационната група на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" и швейцарският duty-free оператор The Nuance Group. Създаването на съвместното дружество обаче трябва да бъде одобрено на европейско ниво. Предметът на дейност на новата компания е предоставяне на търговски услуги на пътници с безмитни и обмитени стоки в самолети и на летища, пристанища, сухопътни граници, дипломатически магазини и военни бази в България и други.

"Химимпорт" прибавя в портфейла си от транспортни активи и пристанище Лом. На редовното си заседание в сряда Министерският съвет го даде на концесия за срок от 35 години на "Порт инвест". Наскоро учреденото дружество е 100% собственост на Параходство "Българско речно плаване" (БРП), което е част от "Химимпорт". Решението не е изненадващо, тъй като други оферти за дунавското пристанище нямаше.

Концесионерът е предложил да инвестира 22.4 млн. лв. за целия срок на договора, като 6.7 млн. лв. от тях ще бъдат вложени през първите четири години. Фиксираната част на годишното концесионно възнаграждение е 187.1 хил. лв. Предложението надхвърля минималните изисквания, предвидени от министерството на транспорта - 16 млн. лв. за целия срок на концесията и минимум 6.3 млн. лв. през първите четири години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    sashko_k avatar :-|
    Aleksandar Kuyumdzhiev

    Дано го разработят. Района определено има нужда.

  • 2
    des14 avatar :-|
    дрън дрън

    Нищо добро не чакайте от тимаджиите.

  • 3
    hk avatar :-P
    the next K

    Хаха, значи вицът гласеше, че на изток България граничи с ТИМ; бройте пет години от сега нататък и на север ще граничи с ТИМ :)

  • 4
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    Общият устройствен план на местноста България е одобрен окончателно!? Възражения не е имало!

  • 5
    drakar65 avatar :-|
    drakar65

    Само питам...
    "Химимпорт","Порт инвест" , фирми на ТИМ ли са?

    [quote#3:"the next K"]Хаха, значи вицът гласеше, че на изток България граничи с ТИМ;[/quote]
    Преди време вицът гласеше, "На изток България граничи с Премянов".
    Деййй...още ли има за ограбване в държавата?

  • 6
    fanetti_ma avatar :-|
    Dollar Akbar

    Похвално, че се занимават с легален бизнес, за разлика от хората на Драгалевския клептоман от СИК и ДС, които по-късно се омешиха с Мутрата и метресата му.

  • 7
    nergal avatar :-|
    Paolo Di Canio

    [quote#5:"drakar65"]още ли има за ограбване в държавата?[/quote]
    Никога няма да престане да има, защото тези, които произвеждат благата сме всички ние - обикновените хора, а крадците - назначени слуги, които прибират плодовете на чуждия труд, все още не са ни затрили:)

  • 8
    hk avatar :-|
    the next K

    До коментар [#5] от "drakar65":

    "Химимпорт" е наименование на цялата група, коят означаваме като ТИМ. Така да се каже новото (колко да е ново), легално име на груп(ировк)ата, загърбвайки "героичното" минало на набиране на капитал и мускули :)

  • 9
    maximxx avatar :-|
    Максим Александров

    Парите не миришат, така че който и да е инвеститора, пак добре, че има такъв... Дано това помогне за развитието на района, щото в момента всичко на 10 км след АЕЦ-а си е баш северозападнала България.

  • 10
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    нека се разработва. Иначе отива в руини


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK