С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
14 23 яну 2013, 20:15, 13887 прочитания

"Химимпорт" взима на концесия пристанище Лом

Дружеството "Порт инвест", което е част от групата, ще инвестира 22.4 млн. лв. в терминала

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Химимпорт" прибавя в портфейла си от транспортни активи и пристанище Лом. На редовното си заседание в сряда Министерският съвет го даде на концесия за срок от 35 години на "Порт инвест". Наскоро учреденото дружество е 100% собственост на Параходство "Българско речно плаване" (БРП), което е част от "Химимпорт". Решението не е изненадващо, тъй като други оферти за дунавското пристанище нямаше.

Концесионерът е предложил да инвестира 22.4 млн. лв. за целия срок на договора, като 6.7 млн. лв. от тях ще бъдат вложени през първите четири години. Фиксираната част на годишното концесионно възнаграждение е 187.1 хил. лв. Предложението надхвърля минималните изисквания, предвидени от министерството на транспорта - 16 млн. лв. за целия срок на концесията и минимум 6.3 млн. лв. през първите четири години.


В производствената програма пък е заложен средногодишен товарооборот от 480 хил. тона и 1800 обслужени пътници на година. "Порт инвест" възнамерява да превърне пристанищен терминал Лом в модерно международно речно пътническо пристанище с висока конкурентоспособност и отговарящо на всички международни нормативни и технически изисквания за обект от подобен вид", се казва още в съобщението на правителствената пресслужба.

Един позагубен блясък

Пристанище Лом загуби част от бизнеса си с фалита на "Кремиковци", тъй като оттам основно минаваха товарите по Дунав на металургичния комбинат. Според експерти обаче то е с най-голям индустриален потенциал сред българските пристанища на Дунав, тъй като е на запад от най-плитките участъци на реката, което позволява на товарите да се придвижват по-бързо и безпроблемно към Западна Европа.



Първият опит за отдаването му на концесия започна през 2007 г. Тогава за него се бореха хазартният бос Васил Божков, активният в енергетиката Христо Ковачки и Валентин Захариев. Процедурата обаче се оплете в дълга съдебна сага и в крайна сметка стигна до задънена улица. При новата процедура няколко години по-късно вече никой от тях не прояви реален интерес към него.

И още едно

Пристанище Лом няма да е първото дунавско на групата. Чрез БРП холдингът оперира и две кейови места във Видин (Видин-север), както и фериботния комплекс там. Наскоро БРП кандидатстваше и за двете кейови места на Видин-юг, но загуби в състезанието с ТЕЦ "Свилоза". През дружествата "Порт Балчик" и "Пристанище Леспорт" холдингът държи съответните морски концесии.

"Химимпорт" има доста активи и в сферата на авиацията. Освен авиопревозвача "България ер" съвместно с германската Fraport оперира на концесия летищата във Варна и Бургас, а заедно с Lufthansa Technik - "Луфтханза техник София", занимаващо се с ремонт на самолети с база на софийското летище. Холдингът се опитва да навлезе и в безмитната търговия. През септември беше учредена "Нюанс БГ", в която са авиационната група на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" и швейцарският duty-free оператор The Nuance Group. Създаването на съвместното дружество обаче трябва да бъде одобрено на европейско ниво. Предметът на дейност на новата компания е предоставяне на търговски услуги на пътници с безмитни и обмитени стоки в самолети и на летища, пристанища, сухопътни граници, дипломатически магазини и военни бази в България и други.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Най-рентабилните динамични компании: Все още силно печеливши Най-рентабилните динамични компании: Все още силно печеливши

Нормата на печалба на растящите малки и средни предприятия продължава да се увеличава, но вече се забелязват признаци на забавяне

9 дек 2019, 390 прочитания

Repsol си постави за цел да стане въглеродно неутрална до 2050 г. Repsol си постави за цел да стане въглеродно неутрална до 2050 г.

Инвеститорите настояват и другите петролни компании да последват примера й

9 дек 2019, 160 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Огнян Донев увеличи дела си в "Софарма" за сметка на Любомир Павлов

Дружество на бизнесмена вече държи малко над 26% във фармацевтичната компания

Още от Капитал
Какво прави една реклама ефективна

Николай Караджов, Светослава Диновска и Радомир Иванов от агенцията Saatchi&Saatchi Sofia, пред "Капитал"

Супер звук в мини тяло

Кои са най-добрите TWS слушалки на пазара

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10