"Химимпорт" взима на концесия пристанище Лом

"Химимпорт" взима на концесия пристанище Лом

Дружеството "Порт инвест", което е част от групата, ще инвестира 22.4 млн. лв. в терминала

Калина Горанова
15031 прочитания

© ИВАН ГРИГОРОВ


"Химимпорт" прибавя в портфейла си от транспортни активи и пристанище Лом. На редовното си заседание в сряда Министерският съвет го даде на концесия за срок от 35 години на "Порт инвест". Наскоро учреденото дружество е 100% собственост на Параходство "Българско речно плаване" (БРП), което е част от "Химимпорт". Решението не е изненадващо, тъй като други оферти за дунавското пристанище нямаше.

Концесионерът е предложил да инвестира 22.4 млн. лв. за целия срок на договора, като 6.7 млн. лв. от тях ще бъдат вложени през първите четири години. Фиксираната част на годишното концесионно възнаграждение е 187.1 хил. лв. Предложението надхвърля минималните изисквания, предвидени от министерството на транспорта - 16 млн. лв. за целия срок на концесията и минимум 6.3 млн. лв. през първите четири години.

В производствената програма пък е заложен средногодишен товарооборот от 480 хил. тона и 1800 обслужени пътници на година. "Порт инвест" възнамерява да превърне пристанищен терминал Лом в модерно международно речно пътническо пристанище с висока конкурентоспособност и отговарящо на всички международни нормативни и технически изисквания за обект от подобен вид", се казва още в съобщението на правителствената пресслужба.

Един позагубен блясък

Пристанище Лом загуби част от бизнеса си с фалита на "Кремиковци", тъй като оттам основно минаваха товарите по Дунав на металургичния комбинат. Според експерти обаче то е с най-голям индустриален потенциал сред българските пристанища на Дунав, тъй като е на запад от най-плитките участъци на реката, което позволява на товарите да се придвижват по-бързо и безпроблемно към Западна Европа.

Първият опит за отдаването му на концесия започна през 2007 г. Тогава за него се бореха хазартният бос Васил Божков, активният в енергетиката Христо Ковачки и Валентин Захариев. Процедурата обаче се оплете в дълга съдебна сага и в крайна сметка стигна до задънена улица. При новата процедура няколко години по-късно вече никой от тях не прояви реален интерес към него.

И още едно

"Химимпорт" има доста активи и в сферата на авиацията. Освен авиопревозвача "България ер" съвместно с германската Fraport оперира на концесия летищата във Варна и Бургас, а заедно с Lufthansa Technik - "Луфтханза техник София", занимаващо се с ремонт на самолети с база на софийското летище. Холдингът се опитва да навлезе и в безмитната търговия. През септември беше учредена "Нюанс БГ", в която са авиационната група на "Химимпорт" "Бългериан еъруейз груп" и швейцарският duty-free оператор The Nuance Group. Създаването на съвместното дружество обаче трябва да бъде одобрено на европейско ниво. Предметът на дейност на новата компания е предоставяне на търговски услуги на пътници с безмитни и обмитени стоки в самолети и на летища, пристанища, сухопътни граници, дипломатически магазини и военни бази в България и други.

"Химимпорт" прибавя в портфейла си от транспортни активи и пристанище Лом. На редовното си заседание в сряда Министерският съвет го даде на концесия за срок от 35 години на "Порт инвест". Наскоро учреденото дружество е 100% собственост на Параходство "Българско речно плаване" (БРП), което е част от "Химимпорт". Решението не е изненадващо, тъй като други оферти за дунавското пристанище нямаше.

Концесионерът е предложил да инвестира 22.4 млн. лв. за целия срок на договора, като 6.7 млн. лв. от тях ще бъдат вложени през първите четири години. Фиксираната част на годишното концесионно възнаграждение е 187.1 хил. лв. Предложението надхвърля минималните изисквания, предвидени от министерството на транспорта - 16 млн. лв. за целия срок на концесията и минимум 6.3 млн. лв. през първите четири години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


14 коментара
  • 1
    sashko_k avatar :-|
    Aleksandar Kuyumdzhiev

    Дано го разработят. Района определено има нужда.

  • 2
    des14 avatar :-|
    дрън дрън

    Нищо добро не чакайте от тимаджиите.

  • 3
    hk avatar :-P
    the next K

    Хаха, значи вицът гласеше, че на изток България граничи с ТИМ; бройте пет години от сега нататък и на север ще граничи с ТИМ :)

  • 4
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    Общият устройствен план на местноста България е одобрен окончателно!? Възражения не е имало!

  • 5
    drakar65 avatar :-|
    drakar65

    Само питам...
    "Химимпорт","Порт инвест" , фирми на ТИМ ли са?

    [quote#3:"the next K"]Хаха, значи вицът гласеше, че на изток България граничи с ТИМ;[/quote]
    Преди време вицът гласеше, "На изток България граничи с Премянов".
    Деййй...още ли има за ограбване в държавата?

  • 6
    fanetti_ma avatar :-|
    Dollar Akbar

    Похвално, че се занимават с легален бизнес, за разлика от хората на Драгалевския клептоман от СИК и ДС, които по-късно се омешиха с Мутрата и метресата му.

  • 7
    nergal avatar :-|
    Paolo Di Canio

    [quote#5:"drakar65"]още ли има за ограбване в държавата?[/quote]
    Никога няма да престане да има, защото тези, които произвеждат благата сме всички ние - обикновените хора, а крадците - назначени слуги, които прибират плодовете на чуждия труд, все още не са ни затрили:)

  • 8
    hk avatar :-|
    the next K

    До коментар [#5] от "drakar65":

    "Химимпорт" е наименование на цялата група, коят означаваме като ТИМ. Така да се каже новото (колко да е ново), легално име на груп(ировк)ата, загърбвайки "героичното" минало на набиране на капитал и мускули :)

  • 9
    maximxx avatar :-|
    Максим

    Парите не миришат, така че който и да е инвеститора, пак добре, че има такъв... Дано това помогне за развитието на района, щото в момента всичко на 10 км след АЕЦ-а си е баш северозападнала България.

  • 10
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    нека се разработва. Иначе отива в руини


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход