Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
25 24 яну 2013, 20:15, 7521 прочитания

Забраната за вода в пилешкото месо отива в съда

Според производители новите изисквания поставят в неравноправно положение българския бизнес, според агенцията по храните му дават предимство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Удължаване на срокове за магазини, съдебни жалби, недоволство и разнопосочни мнения за ефектите. Това е картината в първите дни след влизането в сила на новата наредба на земеделското министерство за окачествяване, съхраняване и предлагане на пазара на месо и черен дроб от домашни птици. В текстовете й е заложено, че производителите няма да могат да влагат повече от 4.3% вода в пилешките продукти - регламент, който не съществува в европейското законодателство според производителите. Агенцията по храните и земеделското министерство го защитиха с аргумента, че имало случаи, при които те целенасочено инжектират месото с вода, за да повишат теглото му и да "спечелят повече" за сметка на потребителите.

Съдебни жалби


След като на 20 януари влязоха в сила новите изисквания стана ясно, че производители вече са предприели стъпки за обжалването им. Искът е подаден от асоциацията на месопреработвателите, които настояват административният съд да отмени наредбата. Основните им аргументи са няколко - едното е, че такъв регламент не съществува на европейско ниво, а вторият - че новите правила, забраняващи използването на вода, важат единствено за пилешкото месо, произвеждано от местни фирми, но не и за вносното. "След като пазарът е общ, искаме да се движим по едни и същи закони с партньорите и конкурентите ни от другите страни", казаха от сдружението, според което разликата в законодателството в момента поставя в неравноправно положение българските продукти спрямо чуждите.

От агенцията по храните обаче не се съгласиха с тези аргументи и дори съобщиха, че наредбата защитавала българските фирми. "Така например, ако на пазара има внос на пилешко месо с 30% съдържание на вода, а българското е с 3%, потребителят ще предпочете по-качествения български продукт", коментира директорът на агенцията Йордан Войнов пред "Капитал Daily". Дали този ефект може да бъде постигнат обаче е спорно, тъй като повечето пазарни проучвания показват, че основният мотив за избор на една стока пред друга в момента е по-ниската цена. Самият Войнов обясни, че дори и при тази хипотеза българските продукти ще бъдат по-предпочитани, защото "при тези с по-високо съдържание на вода потребителите ще плащат за водата, а не за месото".

От асоциацията на месопреработвателите са внесли първоначално жалбата си срещу наредбата във Върховния административен съд, който обаче я е върнал, тъй като техническата процедура изисква тя бъде отнесена до земеделското министерство, което да я окомплектова и изпрати в съда. Така документът е бил занесен и във ведомството, но все още не е стигнала до съда. От ведомството на Мирослав Найденов съобщиха вчера, че в момента се окомплектова документацията покрай наредбата и в следващите дни ще бъде изпратена.

Странни разпоредби за вече произведените количества
 



Междувременно през последните дни се създаде и абсолютен хаос за продуктите, които са били произведени преди влизането в сила на наредбата, но все още са в срок на годност. Само преди няколко дни бе издадена заповед от агенцията по храните, според която производителите не могат да реализират пилешките продукти с повече от 4.3% вода в търговската мрежа, но същевременно могат да ги дадат за преработка, да ги реализират в ресторантьорската мрежа или да ги дарят на хранителната банка или на социални домове. От асоциацията на месопреработвателите съобщиха, че е странно да бъде забранено тези продукти да се продават в магазини, но да е разрешено да се продават на ресторанти. Йордан Войнов коментира по този повод, че така производителите могат да реализират количествата си, но не може да се допусне реализация в търговската мрежа, защото "дълбоко замразените продукти" имали срок на годност повече от година. Същевременно обаче вчера бе направен компромис за търговските вериги, които са се оплакали в агенцията по храните, че имат около 300 тона пилешки продукти и ако не ги реализират, ще претърпят големи загуби. Така на тях се дава гратисен период от 1 месец да реализират продукцията.

Не е за първи път  

Казусът с пилешкото месо не е първият, в който земеделското министерство приема наредба, която поставя в неравноправни условия българските фирми. Само преди месец влезе в сила ограничение за производство на продукти от мляко и от растителни мазнини на територията на едно и също предприятие. И това изискване важи само за българските мандри, но не и за продуктите, внос от други държави. Тогава мярката също беше обяснена със защита на потребителите, защото имало случаи, при които на етикета пишело, че продуктът е от мляко, а всъщност в него имало палмово масло. И в случая със сирената, и в случая с пилешките продукти производителите коментират, че и в момента има глоби за поставянето на лъжлива информация на опаковките и при по-добър контрол тези казуси ще намалеят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Брандовете и вируса Брандовете и вируса

Тези, които не успеят ясно да (пре)дефинират мястото си в живота на хората, имат мрачно бъдеще

4 апр 2020, 1331 прочитания

"Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса "Тобо Груп" дарява 15 хил. лева за борбата с коронавируса

Компанията подкрепя дейността на лечебните заведения в условията на извънредната ситуация

4 апр 2020, 1456 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Руските чартъри политат към България

Москва премахва ограниченията пред авиокомпаниите

Още от Капитал
Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Тяхната първа криза

Финтех компаниите са изправени пред нови предизвикателства заради COVID-19 и първия им сблъсък с икономически проблеми

(Не)платени пътища

Тол системата работи официално вече от месец, на практика - не съвсем

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10