С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
74 25 яну 2013, 12:30, 20764 прочитания

Знаем, че и ти поръчваш онлайн

Интернет търговията в България продължава да расте с между 10% и 20% годишно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Вероятно си спомняте как протичаше изборът на телевизор преди масовото навлизане на интернет. Едва ли сте забравили безкрайно обикаляне по магазини за битова електроника, допитване до кварталните експерти по дадения въпрос и загуба на ужасно много време. Днес всичко това е в миналото. Ако ви трябва нов телевизор, смартфон, лаптоп, холна гарнитура, спалня или килим, нужен ви е само достъп до малко свободно време, пари, интернет и телефон - като последното не е задължително. В рамките на час можете да получите необходимата информация за търсената от вас стока или услуга, да направите запитване на няколко места и да осъществите поръчка, която да бъде при вас в рамките на следващите няколко дни.
 
И докато удобството да се пазарува пред монитора е ежедневие за потребителя в САЩ и Западна Европа сравнително отдавна, масовото навлизане на този тип търговия в България се случва с няколко години закъснение. Данните от 2012 г. обаче показват, че онлайн покупките са все по-естествен процес и за българския потребител. Разбира се, все още има немалка част клиенти, които са недоволни, но това е резултат от структурата и нивото на развитие на бранша.

Малки, големи и още по-големи


В момента в България работят няколко хиляди електронни магазина. В интернет директориите лесно могат да бъдат открити между 600 и 1000, но според управителя на Store.bg Петър Ванчев става въпрос за между 3000 и 5000. По-задълбочен поглед разкрива и структурата на бранша. "В момента в България има няколко големи интернет търговеца, които са огромни в сравнение със средните и несравнимо по-големи спрямо малките", коментира за "Капитал" Петър Ванчев. Според него разликата в мащабите е наистина фрапираща: някои от средно големите интернет магазини реализират по-малко продажби за година, отколкото Store.bg за един от по-силните пазарни дни. Ванчев твърди, че неговата компания обработва между 500 и 2000 (покрай Коледа например) поръчки дневно, а през 2012 реализира двуцифрен ръст на оборота, дължащ се на навлизането в нови продуктови категории. Колко е голям обаче бизнесът на най-стария е-магазин у нас остава тайна. Дейността му е разхвърляна между множество фирми и приходите са трудни за проследяване. Подобен модел на работа е бил възприет "заради нездравия интерес към бизнеса на Store.bg", разяснява Ванчев.
 
"Освен няколкото големи играчи има около 500 средно големи и 2000 - 3000 малки", казва още Ванчев. Според него част от ръста на пазара идва именно от тези малки, "гаражни" търговци, които внасят свеж капитал, рекламират и привличат нови клиенти. Особеното при тях е, че често това са физически лица, които работят изцяло в сивия сектор на икономиката. Много от тях фалират или прекратяват дейност, разочаровани от резултатите, които постигат, но на тяхно място идват нови, привлечени от обещанията за лесни печалби. Подобни заблуди според Ванчев идват от компаниите, които продават евтини електронни магазини и обещават бърза и лесна печалба на собствениците на малки офлайн бизнеси.

Това обаче често се оказва далеч от истината. "Много хора си мислят, че е-търговията е изключително лесна и евтина, и затова скачат в нея, без да са подготвени, да имат необходимата инфраструктура и знания", коментира Ванчев. Според него това е добре за големите играчи като Store.bg, защото по този начин се привличат нови клиенти, които да се доверят на онлайн търговците за пръв път, но е проблем за малките предприемачи, които често виждат в тази дейност последно спасение за своя бизнес и накрая остават разочаровани.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

За кожата на един гайджин За кожата на един гайджин

Бившият автомагнат Карлос Гон избра да е беглец от японската правосъдна система, но животът му тепърва ще става по-сложен

17 яну 2020, 409 прочитания

Без вода няма индустрия Без вода няма индустрия

Промишленото водоснабдяване засега е осигурено на повечето места в страната, но за някои компании има притеснения

17 яну 2020, 539 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Всичко, което искате да знаете за "Глобул"

Пет кандидат-купувача задават на GSM оператора въпроси за 700 млн. евро

Още от Капитал
Горещите строителни територии на 2019 г. са "Хладилника" и "Изгрев"

В познатите дестинации ще се налива още бетон, забързва се развитието на периферните райони на София

Шумната хазартна война

Доскорошните бизнес партньори на Васил Божков - фамилията Найденови, се опитват да се разделят с него. Разводът ще пренареди бизнес за стотици милиони

България по вълните на бизнес цикъла

Местната икономика продължава да се носи по течението на европейската, докато прозорецът за реформи бавно се затваря

Държавата срещу Перник

Жителите на Перник са на "скрит" воден режим още от лятото, а официалният такъв сега не се спазва

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10