С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
11 28 яну 2013, 19:58, 15188 прочитания

Четирима на влака

ПИБ, Домусчиев, румънски превозвач и австрийски консултант продължават в сделката за "БДЖ - Товарни превози"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Tова е поредната  приватизация на държавното дружество, която не предизвика никакъв интерес сред големите международни компании в дадения сектор.
Интересът на кандидати при втория опит за приватизация на жп компанията е по-силен, затова в ръководената от Емил Караниколов агенция се надяват на сделка

Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Първа инвестиционна банка, Кирил Домусчиев през наскоро учреденото "Бългериан карго експрес", румънският жп превозвач Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz, занимаваща се с консултантски услуги. Това е списъкът със заинтересованите кандидати от приватизацията на "БДЖ - Товарни превози".

От него се очертават няколко извода. Първо, кандидатите са повече от явилите се на дебютната процедура от лятото на миналата година, когато имаше само един желаещ. Но вторият е по-неприятен - това е поредната приватизация на държавното дружество, която не предизвика никакъв интерес сред големите международни компании в дадения сектор, в случая отсъстват жп гиганти. Сред купувачите има само едно стратегическо дружество с опит в сферата на жп услугите, а зад финансовите претенденти крайният интерес остава неясен. Местното участие отново е силно - два български кандидата и един под въпрос.


От девет към четири

В понеделник изтече срокът за подаване на документи от кандидатите, които искат да бъдат проверени от агенцията за приватизация дали отговарят на условията на конкурса. Четирите участника бяха обявени официално от ведомството.

Така първото сито на отся наполовина заинтересованите от сделката - от деветте кандидата, закупилите документация, само четири стигнаха до по-сериозния етап с подготвянето на документи. Отпаднаха няколко неизвестни адвокати. Сред кандидатите липсва и групата "Химимпорт", която закупи първоначално документи през "Българска корабна компания".



До 18 февруари агенцията трябва да реши кои от кандидатите ще бъдат допуснати да се запознаят със състоянието на активите и на финансите на "БДЖ - Товарни превози", като за целта ще им бъде предоставен и информационен мемурандум на товарното поделение. На 12 март пък ще стане ясно кои кандидати все още имат интерес, като до тази дата те ще трябва да подадат и конкретните си оферти. Напълно възможно е състоянието на дружеството да откаже някой и офертите да са под четири.

Който играе, печели

Сред кандидатите с най-голям опит в сферата на жп услугите се откроява румънската Grup Feroviar Roman. Тя е собственик на най-големия конкурент на "БДЖ - Товарни превози" в страната - "Българска железопътна компания", която също беше закупила документации, но сега не е сред претендентите. Румънската компания е най-големият частен карго жп превозвач в северната съседка, като приходите й през 2011 г. са 187 млн. евро. Сред клиентите на GFR са Petrom, Lafarge, Dacia и Mechel. GFR развива бизнес в шест държави в Югоизточна Европа. Притежава и транспортни фирми и фабрики за ремонт на вагони в Сърбия, Унгария, Молдова и Украйна. Grup Feroviar Roman е част от румънския холдинг Grampet. Той включва общо 17 различни компании. Мажоритарен собственик на Grampet е един от най-богатите румънци, Груя Стоица. Състоянието на известния като Краля на вагоните се оценява на 380 - 400 млн. евро от "Forbes Румъния". Започва бизнеса си в началото на 90-те. Според собствените му думи със спестяванията на родителите си създава една от първите акционерни фирми в страната - Turnomet, и започва търговия с метали. През 1994 г. изкарва 4 млн. долара от продажбите на стоманени продукти на различни компании в Румъния и чужбина. През 1999 г. се либерализира жп транспортът в страната и Стоица създава товарен превозвач. Постепенно бизнесът се разраства.

Друг едър собственик на разнородни големи компании, но този път български, също е заинтересован от "БДЖ - Товарни превози" - това е Кирил Домусчиев, който постепенно разширява бизнеса си с сферата на транспорта. През 2008 г. Параходство "Български морски флот" беше приватизирано от германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" срещу 440 млн. лв. за 70%, като Домусчиев е представител на обединението от българска страна. През миналата година БМФ спечели концесията на двата терминала за насипни товари на пристанище Бургас, а от пролетта на 2012 г. "Порт рейл" - компания, свързана с Домусчиев, има лиценз за жп превозвач, като фокусът й е основно маневрената дейност. Другият основен бизнес на Домусчиев е
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати 1 Tencent обяви изненадващо по-слаби резултати

Китайската компания, известна с приложението WeChat, усеща влиянието на продължаващите протести в Хонконг и забавянето на икономиката

16 ное 2019, 1047 прочитания

Трудни времена за SoftBank Трудни времена за SoftBank

След фиаското с WeWork империята на Масайоши Сон има нужда от промяна

15 ное 2019, 1669 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Николай Банев губи къмпинг след къмпинг

След "Градина" той е на път да се раздели и с част от "Каваците"

Още от Капитал
Искам ново и по-хубаво жилище

Преориентирането на търсенето към по-качествени имоти в София води до лек ръст в средните цени

Тази карта ми излезе златна

Защо лихвите по кредитни карти не падат и как да платим по-малко по тях

Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Пресъхналият Перник

Приблизително 60 хил. души ще бъдат засегнати от бъдещия воден режим в област Перник

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

Филм след филм

Забравени класики и модерно авторско кино на "Киномания" 2019

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10