Четирима на влака
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Четирима на влака

Shutterstock/Капитал

Четирима на влака

ПИБ, Домусчиев, румънски превозвач и австрийски консултант продължават в сделката за "БДЖ - Товарни превози"

Калина Горанова
15772 прочитания

Shutterstock/Капитал

© Shutterstock/Капитал


Tова е поредната  приватизация на държавното дружество, която не предизвика никакъв интерес сред големите международни компании в дадения сектор.
Интересът на кандидати при втория опит за приватизация на жп компанията е по-силен, затова в ръководената от Емил Караниколов агенция се надяват на сделка
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Първа инвестиционна банка, Кирил Домусчиев през наскоро учреденото "Бългериан карго експрес", румънският жп превозвач Grup Feroviar Roman и австрийската Donau Finanz, занимаваща се с консултантски услуги. Това е списъкът със заинтересованите кандидати от приватизацията на "БДЖ - Товарни превози".

От него се очертават няколко извода. Първо, кандидатите са повече от явилите се на дебютната процедура от лятото на миналата година, когато имаше само един желаещ. Но вторият е по-неприятен - това е поредната приватизация на държавното дружество, която не предизвика никакъв интерес сред големите международни компании в дадения сектор, в случая отсъстват жп гиганти. Сред купувачите има само едно стратегическо дружество с опит в сферата на жп услугите, а зад финансовите претенденти крайният интерес остава неясен. Местното участие отново е силно - два български кандидата и един под въпрос.

От девет към четири

В понеделник изтече срокът за подаване на документи от кандидатите, които искат да бъдат проверени от агенцията за приватизация дали отговарят на условията на конкурса. Четирите участника бяха обявени официално от ведомството.

Така първото сито на отся наполовина заинтересованите от сделката - от деветте кандидата, закупилите документация, само четири стигнаха до по-сериозния етап с подготвянето на документи. Отпаднаха няколко неизвестни адвокати. Сред кандидатите липсва и групата "Химимпорт", която закупи първоначално документи през "Българска корабна компания".

До 18 февруари агенцията трябва да реши кои от кандидатите ще бъдат допуснати да се запознаят със състоянието на активите и на финансите на "БДЖ - Товарни превози", като за целта ще им бъде предоставен и информационен мемурандум на товарното поделение. На 12 март пък ще стане ясно кои кандидати все още имат интерес, като до тази дата те ще трябва да подадат и конкретните си оферти. Напълно възможно е състоянието на дружеството да откаже някой и офертите да са под четири.

Който играе, печели

Сред кандидатите с най-голям опит в сферата на жп услугите се откроява румънската Grup Feroviar Roman. Тя е собственик на най-големия конкурент на "БДЖ - Товарни превози" в страната - "Българска железопътна компания", която също беше закупила документации, но сега не е сред претендентите. Румънската компания е най-големият частен карго жп превозвач в северната съседка, като приходите й през 2011 г. са 187 млн. евро. Сред клиентите на GFR са Petrom, Lafarge, Dacia и Mechel. GFR развива бизнес в шест държави в Югоизточна Европа. Притежава и транспортни фирми и фабрики за ремонт на вагони в Сърбия, Унгария, Молдова и Украйна. Grup Feroviar Roman е част от румънския холдинг Grampet. Той включва общо 17 различни компании. Мажоритарен собственик на Grampet е един от най-богатите румънци, Груя Стоица. Състоянието на известния като Краля на вагоните се оценява на 380 - 400 млн. евро от "Forbes Румъния". Започва бизнеса си в началото на 90-те. Според собствените му думи със спестяванията на родителите си създава една от първите акционерни фирми в страната - Turnomet, и започва търговия с метали. През 1994 г. изкарва 4 млн. долара от продажбите на стоманени продукти на различни компании в Румъния и чужбина. През 1999 г. се либерализира жп транспортът в страната и Стоица създава товарен превозвач. Постепенно бизнесът се разраства.

Друг едър собственик на разнородни големи компании, но този път български, също е заинтересован от "БДЖ - Товарни превози" - това е Кирил Домусчиев, който постепенно разширява бизнеса си с сферата на транспорта. През 2008 г. Параходство "Български морски флот" беше приватизирано от германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" срещу 440 млн. лв. за 70%, като Домусчиев е представител на обединението от българска страна. През миналата година БМФ спечели концесията на двата терминала за насипни товари на пристанище Бургас, а от пролетта на 2012 г. "Порт рейл" - компания, свързана с Домусчиев, има лиценз за жп превозвач, като фокусът й е основно маневрената дейност. Другият основен бизнес на Домусчиев е

Фармацията и недвижимите имоти.

Първоначалните документи за участие в приватизационната сделка на компанията на Домусчиев бяха купени от адвокат Иван Тодоров. По неофициална информация тогава българското дружество е водило преговори за съвместно участие с американски фонд, но до окончателно споразумение не се е стигнало. Затова пък част от финансирането при евентуална сделка можело да дойде по линия на Citigroup. Фонд на банката преди години придоби дял от "Хювефарма" (фармацевтично дружество на Домусчиев).

Причините за интереса на Първа инвестиционна банка към товарния превозвач пък остават все така неизвестни. От финансовата институция не коментираха участието си в сделката. Различни източници чертаят две възможни причини за интереса. През миналата година пък контролираното от банката дружество "Надин" беше един от купувачите на товарни вагони, продавани за скрап. Освен това възможно е интересът да е свързан и с Христо Ковачки, който е собственик на редица мини и ТЕЦ-ове, които са и сред големите клиенти на жп превозвача. Кум на Ковачки е Ивайло Мутафчиев, един от собствениците на ПИБ.

Открийте разликите

Най-непозната на публиката обаче е консултантската австрийска компания Donau Finanz. "Може да смятат БДЖ за успешна покупка", обясни интереса на кандидата адвокат Тодор Ангелов, който е пълномощник на дружеството. По неговите думи компанията се занимава основно с консултантските си услуги при различни приватизационни сделки или инвестиционни проекти, като управлява и фондове. Ангелов допълни, че това е първата сделка в страната, по която участва компанията. Той обаче не даде категоричен отговор дали зад фирмата стои друг кандидат. От компанията не отговаряха на посочените телефони в Австрия, така че не става ясно дали плановете й предвиждат опериране на компанията след нейното придобиване.

Профилът на компанията обаче много напомня на единствения кандидат от провалената първа процедура за продажба. Тогава като кандидат остана само "Дует реълуей България", собственост на кипърска компания, 100% притежавана от британския инвестиционен фонд Duet Group. Инвестиционната компания управлява различни видове взаимни и хедж фондове, като предоставя и консултантски и инвестиционни услуги за конкретни лица. Или интересът към БДЖ не беше изключено да е произтекъл от друго място, като български източници сочеха за двигател на сделката банкера Цветан Василев. Въпреки че преди месеци Duet Group демонстрира най-засилен интерес, сега тя липсва от списъка с кандидатите. Преди седмици пък представителят й не беше категоричен дали е купил документ през някой адвокат, или не е. Сега в процедурата изгря нов енигматичен участник.

При така описаните кандидати, интересът на пръв поглед изглежда приличен. Ако всички подадат оферти, то ще има състезание и може да бъде нахвърлена летвата от 100 млн. лв., колкото е неофициалната оценка на държавната компания. Интрига също ще има, защото единият от кандидатите поне засега е маскиран.

Tова е поредната  приватизация на държавното дружество, която не предизвика никакъв интерес сред големите международни компании в дадения сектор.
Интересът на кандидати при втория опит за приватизация на жп компанията е по-силен, затова в ръководената от Емил Караниколов агенция се надяват на сделка
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    dggm avatar :-?
    dggm

    Каква е структурата на достъп до жп инфраструктурата?

  • 2
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    Без да съм вътре в сделката, имам предчувствие, че ПИБ на близкия до тази власт г-н Цеко Минев има много големи шансове да придобие БДЖ-товарни превози.
    Не че ще ги стабилизира и развива - просто задават се избори, когато - за разлика от референдума - на циганите трябва да се плаща, за да им гласуват с правилната бюлетина.
    Защо за това да не платим всички ние?

  • 3
    nockout avatar :-|
    nockout

    До коментар [#2] от "Г-н D.":

    И Домусчиев не е за подценяване.

  • 4
    dimko avatar :-P
    dimko

    Драги Авторе,
    Както редиш кандидатите, колкото и много да биват, накрая един ще остане...

  • 5
    whizkid avatar :-|
    whizkid

    Приватизацията за съжаление е най-лесният начин за решаване на проблемите от това правителство, никакви опити нямаше поне да се оздрави това дружество, а това можеше да стане на първо място с намаляване на разходите за персонал, като гледам как става във ВМЗ, обаче...

  • 6
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    В случая - който продава, не печели.

  • 7
    asen56 avatar :-|

    Цеко Минев има опит с влек превозите...

  • 8
    mima2 avatar :-|
    Горгона Медуза

    Първо ВМЗ, после БДЖ, а накрая направо България. Ще дишаме частен въздух някой ден и ще сме първите в света.

  • 9
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Има ли някой съмнения кой ще е?!

  • 10
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Домусчийката е хиена, изобщо няма да ме изненада, ако спечели...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK