Корпорациите на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Корпорациите на бъдещето

Shutterstock

Корпорациите на бъдещето

Компании от нововъзникващите пазари са на път да изместят традиционните лидери в индустрията

8980 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Докато нововъзникващите пазари устремно са се запътили да изместят развитите икономики от челните места в класациите, много компании са на път да направят същото със западните си конкуренти. От 2006 г. консултантската фирма Boston Consulting Group (BCG) поддържа списък от 100 компании от развиващите се страни, които растат толкова бързо, че променят облика на цели индустрии и хващат неподготвени традиционните международни корпорации.

В последния си доклад BCG отбелязва, че такива фирми все по-често изместват познатите имена в САЩ и Европа и имат огромно влияние върху световната икономика. През последните пет години тези компании, много от които са малко познати на Запад, са създали 1.4 млн. работни места, докато заетостта в компаниите в рамките на индекса Standard and Poor's 500 е останала почти непроменена. През 2011 г. средният приход на тези компании е възлизал на 26.5 млрд. долара в сравнение с 21 млрд. за нефинансовите компании в S&P 500. През същата година компаниите от списъка на BCG са похарчили 1.7 трлн. долара за стоки и услуги и са направили капиталови инвестиции за 330 млрд. долара.

Пример за подражание

"Ако нещо трябва да се приеме като аларма за събуждане на западните бизнес лидери, то е точно това", коментира Дайвид К. Майкъл, един от авторите на доклада. "Ние наблюдаваме възхода на тези компании от близо десетилетие и амбициите им никога не са били по-силни", отбелязва той. Петият пореден доклад на BCG, озаглавен "Съюзници и съперници", е част от по-голяма програма на компанията, чиято цел е да са помогне на компаниите да капитализират възможностите, създадени от разместванията на глобалната икономика.

Анализаторите на BCG призовават бизнес лидерите от Запада да последват примера на някои международни корпорации, които вече работят с новите звезди от развиващите се пазари. Като примери за такова сътрудничество се посочват индийският производител на генерични лекарства Dr. Reddy’s Laboratories и германската фармацевтична компания Merck, както и индийската Bajaj Auto и японската Kawasaki, които продават съвместно продуктите си във Филипините и Индонезия. "Бързо развиващите се компании предлагат повече от ниски цени. Международните компании, които гледат на тях само като на low-cost конкуренти, не разбират нито заплахата от тяхната конкурентоспособност, нито потенциала за партньорство", отбелязва друг от анализаторите на BCG.

Печеливши и губещи

През 2013 г. в списъка на обещаващите компании влизат 26 нови имена, изместили други, чиито опити да глобализират бизнеса си са срещнали препятствия. Голяма част от отпадналите компании са от страните от групата на БРИК – Бразилия, Русия, Индия и Китай. Ако преди 84 от компаниите в списъка са били от БРИК, тази година това се отнася за 69. Макар да остава лидер, Китай вече е представен от 14 компании по-малко, отколкото през 2006 г. Излизането от списъка за някои компании обаче се дължи не на неуспеха им, а точно обратното - дубайската авиокомпания Emirates например, която от 24 години лети само на печалба, вече не е претендент за глобален успех, а реално го е постигнала.

Промяната на класацията през годините показва, че компаниите, които са собственост или са контролирани от държавата, изостават от частните си конкуренти в борбата за място на глобалната сцена. Броят на държавните фирми е спаднал от 36 през 2006 г. до 26 през 2013 г. "Много от държавните предприятия все още не са разгадали кода на глобалната експанзия. Те трябва да се научат как да привличат таланти, да поемат рискове и да разработват бизнес модели, работещи и извън вътрешния им пазар. Това са задачите пред всички компании, но могат да се окажат по-голямо предизвикателство за тези, свързани с държавата", обяснява един от съавторите на доклада Дейвид Лий.

Методология

За да изготви класацията, BCG прави цялостен анализ на хиляди компании от нововъзникващите пазари. Основен критерий е фирмите да имат годишен приход от поне 1 млрд. долара, като приходите от операции в чужбина трябва да са поне 10% от всички или да възлизат на поне 500 млн. долара. BCG вземат предвид големината на всяка компания както в сравнение с останалите участници в класацията, така и спрямо международните й конкуренти в съответния сектор. Анализира се международното присъствие на компаниите, броят и големината на чуждестранните й инвестиции, активността й на пазара на сливания и придобивания през последните пет години, както и устойчивостта на бизнес модела й. От класацията се изключват компании, които залагат само на експортно ориентиран бизнес с продукти от ниския ценови клас.

Тази година класацията е по-разнообразна от всякога както като географски обхват, така и по броя бизнес сектори. В селекцията влизат компании от бързо развиващите се икономики в Азия, Централна и източна Европа, Организацията на независимите държави, Средния изток, Латинска Америка и Африка. През 2013 г. кандидатите за глобални бизнес лидери са от 17 държави – със 7 повече, отколкото в първата класация от 2006 г. Както и в предишните години, най-много са фирмите от Китай и Индия – съответно 30 и 20. На трето място се нарежда Бразилия с 13 компании, следвана от Мексико със 7, Русия с 6, а Южна Африка е увеличила представителите си от три на пет. Малайзия и Индонезия имат по две компании в списъка, а съседна Турция има три представителя – Turkish Airlines, Koc Holding и Sabanci Holding. Претенденти за глобалния бизнес вече имат и Чили, Египет, Колумбия, Тайланд, Катар, Саудитска Арабия и Обединените арабски емирства.

На път към върха

Сред компаниите има имена, които вече са познати на световните пазари, като например Lenovo, която през 2005 г. купи производството на компютри на IBM, интернет компанията Alibaba, технологичният концерн Huawei и бразилската самолетостроителна компания Embraer. Повечето от компаниите обаче тепърва предстои да станат популярни сред широката публика. Сред тях са индийският производител на автомобили Bajaj, чилийската търговска верига Falabella, петролните концерни Petrochina и Sinopec, фармацевтичната компания Aspen Farmacare, индонезийският производител на палмово масло Golden Agri, руският мобилен оператор VimpelCom и др.

През тази година в списъка за пръв път влизат представители на сектора на финансовите услуги (Citic Group и China UnionPay), производството на медицинско оборудване (Mindray) и електронната търговия (Alibaba Group). Списъкът обаче все още е доминиран от производители на индустриални стоки (38) и суровини (20), чийто дял е двойно по-голям, отколкото в индекса на най-големите щатски компании S&P 500. От сектора на услугите са 24 от компаниите.

През последното десетилетие обаче акциите на фирмите от списъка на BCG са се представяли по-добре от компаниите от индексите S&P 500 и MSCI Emerging Markets, както и от най-големите си международни конкуренти в съответните сектори. Средната годишна възвращаемост на акциите им (Total Shareholder Return – TSR) от 17.3% е почти три пъти над тази на конкурентите от развитите пазари.

Картината обаче се обръща през последната година. Между края на октомври 2011 до ноември 2012 г., акциите на компаниите от S&P 500 и големите конкуренти се представят значително по-добре, докато "претендентите" на BCG едва изпреварват компаниите от индекса MSCI Emerging Markets. Експертите от BCG дават две обяснения за драматичната промяна. Едното е, че бързо развиващите се компании са се възстановили по-рано от глобалната финансова криза, докато при традиционните корпорации от развитите пазари това се случва едва през последните месеци. Освен това няколко големи суровинни компании от списъка на BCG са претърпели силен спад на акциите, което се е отразило на средната стойност и е прикрило доброто представяне на по-малките компании.

Компании, излези от калсацията заради постигнатия успех
ValeБразилия
Wilmar InternationalИндонезия
CemexМексико
AngloAmericanЮжна Африка
SABmillerЮжна Африка
Saudi AramcoСаудитска Арабия
EmiratesОАЕ

Нови компании в класацията
Lochpe-MaxionБразилия
TigreБразилия
Alibaba GroupКитай
Aviation Industry Corporation of ChinaКитай
China UnionPayКитай
Citic GroupКитай
GoldwnindКитай
MindrayКитай
PetroChinaКитай
Sany GroupКитай
Sinoma International EngineeringКитай
SinopecКитай
Trina SolarКитай
Grupo Empresarial AntioquenoКолумбия
Godrej Consumer ProductsИндия
Motherson Sumi SystemsИндия
Sun Pharmaceutical industriesИндия
Golden Agri-ResoursesИндонезия
Air AsiaМалайзия
Qatar AirwaysКатар
VimpelComРусия
Aspen PharmacareЮжна Африка
MTN GrupЮжна Африка
NaspersЮжна Африка
Turkish ArilwaysТурция
Etihad AirwaysОАЕ

Докато нововъзникващите пазари устремно са се запътили да изместят развитите икономики от челните места в класациите, много компании са на път да направят същото със западните си конкуренти. От 2006 г. консултантската фирма Boston Consulting Group (BCG) поддържа списък от 100 компании от развиващите се страни, които растат толкова бързо, че променят облика на цели индустрии и хващат неподготвени традиционните международни корпорации.

В последния си доклад BCG отбелязва, че такива фирми все по-често изместват познатите имена в САЩ и Европа и имат огромно влияние върху световната икономика. През последните пет години тези компании, много от които са малко познати на Запад, са създали 1.4 млн. работни места, докато заетостта в компаниите в рамките на индекса Standard and Poor's 500 е останала почти непроменена. През 2011 г. средният приход на тези компании е възлизал на 26.5 млрд. долара в сравнение с 21 млрд. за нефинансовите компании в S&P 500. През същата година компаниите от списъка на BCG са похарчили 1.7 трлн. долара за стоки и услуги и са направили капиталови инвестиции за 330 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    Компаниите, както и всяко нещо, имат предел на разрастване!?
    След тази граница са обречени на саморазрушение!?

  • 2
    vjacho avatar :-|
    Вячеслав Атанасов

    "Промяната на класацията през годините показва, че компаниите, които са собственост или са контролирани от държавата, изостават от частните си конкуренти в борбата за място на глобалната сцена."-
    За привържениците на държавната собственост в икономиката,това вероятно звучи като платена публикация на световния "неолиберализъм".
    За работниците от ВМЗ Сопот,ако гладът не ги е докарал до неспособност да мислят,също е полезно това да се знае.

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Както и очаквах повечето компании от развиващите се страни в списъка са от нискотехнологични и добивни производства: Vale Mining, Lochpe-Maxion (не бях ги чувал и попитах Google)! Други разчитат на огромен пазар при стар бизнесмодел - Алибаба! Няма нищо лошо, но никоя от тези компании не може да бъде заплаха за, например Lockheed Martin or Boeing! Технологичността води до повече "пари прим"!

  • 4
    tarna avatar :-|
    tarna

    Много интересна статия. Благодаря, Капитал)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Намери ми наемател

Намери ми наемател

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.