"Пикадили" расте с "Мандарин"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Пикадили" расте с "Мандарин"

 На столичната ул. "Христо Белчев" един срещу друг има магазини и на двете вериги<br />

"Пикадили" расте с "Мандарин"

Сделката е за осем магазина - половината във Варна, половината в София

Радостина Маркова
24594 прочитания

 На столичната ул. "Христо Белчев" един срещу друг има магазини и на двете вериги<br />

© СГ/ИИ


Собственикът на магазините "Пикадили" - белгийската Delhaize Group, купува бизнеса на конкурентната варненска верига "Мандарин". Новината за придобиването на първите два обекта бе съобщена от списание "Регал" и потвърдена от собственика на "Мандарин" Мартин Несторов. Той уточни, че сделката е за отделни магазини, а не за търговската марка или дружеството. Прехвърлят се осем от обектите, разположени във Варна и София, а останалите два ще продължат да оперират под сегашния си бранд.

Сделката е интересна, защото на наситения пазар на вериги не е имало придобиване от почти три години. Чрез нея "Пикадили" бързо ще порасне, при това чрез вече работещи обекти, а не чрез търсене на нови локации и бавното им разработване. А в случая с "Мандарин" съвпадението на концепции е почти пълно - белгийската верига иска да расте точно в София и Варна, и то основно с малки обекти, каквито има в портфейла на "Мандарин".

Какво купуват

Мартин Несторов разказа, че собствениците на двете вериги преговарят за прехвърляне на осем от общо десет магазина – по четири в София и във Варна. За всеки от тях обаче се водят отделни разговори. Два обекта - по един във всеки град, ще останат под марката "Мандарин", но кои – засега не е ясно.

"Мандарин" са в малкия формат на експресните магазини и след прехвърлянето им към Delhaize Group ще бъдат преименувани на "Пикадили Daily". Освен това всички са наети, така че реално договорката е белгийската група да встъпи в договорите за наем на обектите.

Подобна трансформация вече е извършена с магазина на "Мандарин" на ул. "27 юли" във Варна, който от 18 януари е преотдаден на "Пикадили" АД и вече работи под новата марка. По информация на "Регал" подобна сделка има и за този на основния бул. "Владислав Варненчик", но още не е отразена в имотния регистър. Очаква се скоро и той да отвори под новия бранд.

В София за момента е ясно, че Delhaize Group ще пренаеме обекта на "Мандарин" на ул. "Христо Белчев". Ситуацията с него е любопитна, защото е разположен директно срещу "Пикадили Daily", под чиято марка ще бъде ребрандиран. Според източници на "Капитал" плановете са на първо време двата магазина да работят успоредно като допълващи се концепции, като в единия ще се наблегне на пресните продукти, а в другия – на нехранителните стоки.

Партньорство и в бъдеще

По думите на Мартин Несторов отношенията му с Delhaize Group не се изчерпват с преговорите за осемте магазина, а включват по-дългосрочно партньорство. То предвижда собствениците на варненската верига да подпомагат експанзията на "Пикадили" в България, като откриват и разработват локации за нея. Успоредно с това ще развиват и "Мандарин".

"Решихме се на партньорството с Delhaize Group, защото концепциите ни се припокриват, а в същото време няма как да стигнем техните мащаби – те са международна верига, ние растем в национален план", посочи Мартин Несторов.

Варненската верига е на пазара на бързооборотни стоки от края на 2008 г. Развива мрежата си в София и Варна, където за момента е концентрирана и експанзията на "Пикадили". Другото припокриване между двете вериги е при малкия формат магазини, който стана акцент в експанзията на "Пикадили" след придобиването на веригата от Delhaize Group. Към момента марката оперира с 43 обекта в страната, от които 18 са във формата на т.нар. удобни магазини. Самата верига е седма по размер в страната (според последната налична класация по приходи от 2011 г.). Продажбите й тогава са за 185 млн. лв. Нейната собственост също се смени на два пъти - от варненските си основатели, през сръбската Delta Maxi до новия белгийски собственик.

Ефектът от сделката

Макар и страните по сделката за магазините на "Мандарин" за момента да не разкриват цената, това безспорно е едно от малкото по-значими корпоративни събития на пазара на бързооборотни стоки през последните години. Последната сделка за българска верига, която пазарът помни, бе тази за бизнеса на "Фамилия". През 2010 г. той бе разпределен между трима купувачи и роди нови марки като "Верде" и магазините "Ена" (впоследствие "Йога").

Тогава обаче до продажбата на "Фамилия" се стигна заради лошо управление и натрупани дългове. В случая с "Мандарин" е различно – веригата е на печалба (виж карето), расте с добре подбрани локации и е определяна като една от успешните концепции на пазара. Продажбата на част от обектите й е по-скоро стратегическа стъпка, а не по принуда.

Кои са "Мандарин" 

Варненската верига "Мандарин" е собственост на компанията "Мандарин МН", зад която стоят Мартин и Нестор Несторови. Фамилията притежава и мебелната къща "Мартинели", която е на пазара от 2003 г. и работи във високия ценови клас и ексклузивните поръчки. Финансовите отчети на "Мандарин МН" показват, че през последните години компанията отчита траен ръст на приходите си, вероятно и заради отварянето на нови обекти. През 2011 г. тя е реализирала оборот от 3.96 млн. лв. при малко над 1.5 млн. лв. година по-рано. За същия период печалбата й е нараснала почти двойно – до 214 хил. лв., при 123 хил. лв. през 2010 г.

Собственикът на магазините "Пикадили" - белгийската Delhaize Group, купува бизнеса на конкурентната варненска верига "Мандарин". Новината за придобиването на първите два обекта бе съобщена от списание "Регал" и потвърдена от собственика на "Мандарин" Мартин Несторов. Той уточни, че сделката е за отделни магазини, а не за търговската марка или дружеството. Прехвърлят се осем от обектите, разположени във Варна и София, а останалите два ще продължат да оперират под сегашния си бранд.

Сделката е интересна, защото на наситения пазар на вериги не е имало придобиване от почти три години. Чрез нея "Пикадили" бързо ще порасне, при това чрез вече работещи обекти, а не чрез търсене на нови локации и бавното им разработване. А в случая с "Мандарин" съвпадението на концепции е почти пълно - белгийската верига иска да расте точно в София и Варна, и то основно с малки обекти, каквито има в портфейла на "Мандарин".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    bta avatar :-|
    bta

    Пазарен дял

  • 2
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    "...това безспорно е едно от малкото по-значими корпоративни събития на пазара на бързооборотни стоки през последните години."

    Не'ам думи! Що за икономика и мащаби имаме, след като прехвърлянето на осем фалирали бакалии се смята за "значимо корпоративно събитие"?! Пренасищането от търговци на този пазар е толкова голямо, че подобна "новина" даже не си заслужава статията.

  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell

    Лично аз предпочитам пресните плодове и зеленчуци да са в отделен магазин:)

  • 4
    zlatina_zu avatar :-|
    zlatina

    много интересна сделка - това две конкурентни вериги да са на един собственик , макар и само отделни обекти

  • 5
    ariman_info avatar :-|
    Ariman

    До коментар [#2] от "КЛЮЧАРЪ":

    В случая с "Мандарин" е различно – веригата е на печалба (виж карето), расте с добре подбрани локации и е определяна като една от успешните концепции на пазара. Продажбата на част от обектите й е по-скоро стратегическа стъпка, а не по принуда.

  • 6
    nicks avatar :-|
    nicks

    Капитал явно нещо не ви се пишат новини имащи значение ?!? Следващия път може да напишете за това как чичо ви Гошо купи гаража на съседката.

  • 7
    sto67nes avatar :-?
    sto67nes

    Мисля,че Мандарин във Варна не вървяха добре и това една от причините собственика да гледа да се отърве от тях.......

  • 8
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Оборот от 4 милиона годишно за 8 магазина за оборотни стоки ми се вижда малко. При положение че работят с малки надценки и имат големи разходи чак ми се вижда съмнително.

  • 9
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    И подобни сделки ще са все по-голяма рядкост. Все пак пазара окрупнява и остават големите супер, хипер маркети и кварталните магазини. На много места има доста добре управлявани квартални хранителни магазини и такива които са под различен бранд всяка година.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK