Мобилната реклама дава надежда за Facebook
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Мобилната реклама дава надежда за Facebook

Миграцията на потребителите към мобилни устройства се превърна в основно предизвикателство за бизнеса на интернет компании като Facebook

Мобилната реклама дава надежда за Facebook

Нетната печалба на социалната мрежа е спаднала до 64 млн. долара, но приходите от реклама растат

4070 прочитания

Миграцията на потребителите към мобилни устройства се превърна в основно предизвикателство за бизнеса на интернет компании като Facebook

© Reuters


Facebook е удвоила приходите си от мобилна реклама през четвъртото тримесечие, което е знак, че най-популярната социална мрежа в света успява да стъпи в този сектор, който става все по-важен заради миграцията на потребителите към смартфони и таблети. Изграждането на пълноценен бизнес модел, включващ мобилните платформи, се превръща в основно предизвикателство за всички технологични и интернет компании, включително и гиганта Google.

Инвеститорски очаквания

Това предизвикателство е особено важно за 8-годишната компания на Марк Зукърбърг, която трябва да си върне доверието на инвеститорите, след като акциите й загубиха половината от стойността си скоро след първичното публично предлагане през миналата година. В последните месеци цените на акциите постепенно се възстановяват, като от средата на ноември са се оскъпили с около 60%. Веднага след обявяването на резултатите, които като цяло не отговориха на най-оптимистичните очаквания на пазарите, акциите на Facebook спаднаха с близо 5%, но в последствие изтриха тази загуба и поскъпнаха с 1.4% до 31.24 долара.

"Прогнозите за приходите от мобилна реклама сред някой анализатори бяха необосновано високи, в резултат на което дойде разочарованието", обясни първоначалната реакция на Wall Street Арвинд Батия, анализатор в Sterne, Agee & Leach, цитиран от Reuters. "Като цяло обаче резултатите на Facebook са окуражителни", отбеляза той.

При представянето на резултатите финансовият директор на компанията Дейвид Ейберсмън изтъкна, че през четвъртото спрямо третото тримесечие мобилната реклама "на практика се е удвоила". "Преди две тримесечия ние реално нямахме приходи от мобилните платформи. За много кратък период от време драматично увеличихме възможностите си да монетизираме мобилния бизнес", заяви той.

Добри и лоши новини

Цялостният рекламен бизнес отчита най-бързия си ръст от листването на компанията през май, което е спомогнало приходите на компанията да нараснат с 40%, надминавайки прогнозите. През последните три месеца на миналата година постъпленията са достигнали 1.585 млрд. долара спрямо 1.131 млрд. за съшия период на миналата година.

Броят на месечно активните потребители на социалната мрежа е достигнал 1.06 млрд. души в края на годината, като 618 млн. от тях са активни всеки ден. Повечето от новите потребители обаче са от развиващите се пазари в Азия, а не от Европа и САЩ, където приходът от потребител е значително по-висок. В САЩ и Канада например постъпленията от потребител достигат 13.58 долара, при само 2.35 долара в Азия.

Нетната печалба на Facebook за периода е била 64 млн. долара, или 3 цента на акция, спрямо 302 млн., или 14 цента на акция година по-рано. Компанията очаква разходите да скочат с 50% през 2013 г., като е вероятно да надминат ръста на проходите. Капиталовите инвестиции ще се увеличат до 1.8 млрд. долара, с 14% над 1.575-те милиарда за миналата година. "Те ще трябва да продължат да разработват нови продукти, което ще им струва скъпо. Пазарите обаче ще са по-недоволни, ако компанията не създава нови възможности", коментира Арвинд Батия.

Нови услуги

През последните месеци Facebook представи редица нови услуги като част от усилията си да убеди пазарите, че може да изгради успешен бизнес модел на основата на своите 1 млрд. потребители. Изпълнителният директор Марк Зукърбърг заяви, че планира да не пести инвестициите си за набиране на талантливи служители, най-вече по линията на разработката на нови мобилни услуги.

"Тази година няма да работим за максимизиране на печалбата, а ще правим каквото е нужно за изграждането на най-добрата услуга и бизнес в дългосрочен план", заяви той. По думите му наскоро представената услуга Gifts, която позволява на потребителите да поръчват стоки за своите приятели във Facebook, както и новите възможности на търсачката в социалната мрежа, могат да се превърнат във важна част от бизнеса в бъдеще. В краткосрочен план обаче Зукърбърг посочва рекламата като основа на бизнеса си.

Facebook е удвоила приходите си от мобилна реклама през четвъртото тримесечие, което е знак, че най-популярната социална мрежа в света успява да стъпи в този сектор, който става все по-важен заради миграцията на потребителите към смартфони и таблети. Изграждането на пълноценен бизнес модел, включващ мобилните платформи, се превръща в основно предизвикателство за всички технологични и интернет компании, включително и гиганта Google.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Не, не!-няма надежда!
    Аз нямам фейсбук и няма да си направя
    И познавам и други умни хора!

  • 2
    nedyalkodonev avatar :-|
    nedyalkodonev

    3 (три!) цента на акция, която струва 30 долара! Що за възвращаемост е това?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK