Телевизорът на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Телевизорът на бъдещето

Reuters

Телевизорът на бъдещето

Потенциалното развитие на тв индустрията в новия дигитален свят, очертано от технологичния гигант Cisco

Юлиян Арнаудов
9700 прочитания

Reuters

© Reuters


Телевизията като начин на консумиране е изпаднала в черна дупка на фона на технологичния напредък на умните мобилни устройства, бързия интернет, развитието на онлайн услугите и дигиталното разпространение. Силната консервативна нагласа на потребители, производители на съдържание и техника, както и доставчиците на сигнал в този сектор не позволява или спира реформирането на един от най-емблематичните пазари на изминалия век.

Това не пречи на големите IT корпорации да мислят за визията на телевизията след пет, десет или дори тридесет години, както и да предлагат нови решения още днес. Не всички от тях обаче се оказват успешни или поне не във вида, в който се предлагат в момента. Подобни примери могат да се дадат с експериментите за нови интерфейси за управление – чрез глас или жестове. Въпреки усилията на производителите на телевизори те все още не могат да заменят доброто старо дистанционно. 

Неизбежната промяна

Подобно на телевизорите е ситуацията и с мобилните телефони, които се променят драстично след появата на iPhone на Apple през 2007 г. Преди да излезе това устройство, е имало модели със сензорни екрани, интернет, приложения, но те не успяха да се наложат сред масовия потребител. Затова е наивно да мислим, че технологиите, които в момента не могат да грабнат хората, няма в един момент да променят до основи индустрията.

Така че революцията, която настъпи при смартфоните и появата на таблетите – непрекъсната връзка с интернет и пренасянето на съдържанието там, ще доведе до така желаната промяна на тази индустрия.

Подобни предположения правят и експертите от звеното за интернет бизнес решения на Cisco (IBSG). Основните тенденции според тях са три.

Първата е свързана с нарастващото разпространение на широколентовия интернет и използването му като основно средство за достъп до съдържание на телевизора. "В Япония над 70% от домакинствата имат интернет достъп със скорост 60 Mbps и по-бърз, в САЩ високоскоростният интернет също е постигнал над 50% покритие, обяснява Скот Пуополо, вицепрезидент глобални практики в Cisco IBSG. В същото време продукти с резолюция 4К са вече по магазините, а скоро се очаква и дисплей с резолюция 8К", добавя той.

Втората тенденция са промените на бизнес модела както при разпространението на съдържание, така и при начина за рекламиране. Последното е промяната на поведението на самите зрители, които от статични наблюдатели ще се превърнат в активни участници.

Всички те ще изменят драстично представата ни за гледането на телевизия през следващите пет до тридесет години.

Близко бъдеще

Очакванията на Cisco се простират дори до все още футуристични технологии като холограмни образи, изкуствен интелект, 4D (възпроизвеждане на миризми и други сетивни ефекти), следене на реакцията на потребителя при реклама и др. Но предположенията на специалистите обхващат тенденции и технологии, които са налични или се развиват в момента. Чрез тях и с внедряването им в телевизионната индустрия ще може да се формира една по-реалистична визия за близкото бъдеще.

Например развитието на екраните ще позволи потребителят да гледа телевизия или да има достъп до съдържание на всяка гладка повърхност – огледало, витрина, прозорец или стена. Вече има първи стъпки в пренасянето на съдържание от едно устройство на друго, както и пренасянето на видео от телевизора към смартфона или таблета и обратно. Това ще изисква съдържанието да бъде достъпно най-вече през интернет, а не по традиционните в момента методи, които предоставят кабелните, сателитните и ефирните оператори.

Връзката с мобилните устройства означава и край на дистанционното. Въпреки опитите на производителите на телевизори за налагането на управление чрез глас или жестове засега най-практично е използването на смартфоните или таблетите вместо дистанционно.

Пренасянето на телевизията в глобалната мрежа ще доведе до радикална промяна в бизнес модела на самите медийни компании. Каналите ще изчезнат или поне в традиционната форма, в която ги познаваме в момента.

Съдържанието ще се пуска по желание, а не по фиксирана програма. Потребителят ще получава предложения какво да гледа на база на информация, получена по предпочитания в социални мрежи, интернет търсачки и какво видео е пускал до момента. Отделно ще се засили и тенденцията да се излъчва любителско или полупрофесионално съдържание. С други думи - принципите, на които работи сайтът за видеосподеляне YouTube, ще намерят приложение до известна степен в новата визия на телевизията.

Не само зрители

Друг аспект, който ще се промени радикално, е връзката потребител - съдържание. Тя няма да бъде пасивна и еднопосочна, както е в момента. "30-секундните спотове ще бъдат заменени от динамично персонализирано продуктово представяне на база на поведението на зрителите. Рекламодателят ще може да проследи как е реагирал на рекламата даден потребител. Рекламите ще бъдат "по-вградени" и не толкова натрапващи се", смята Кейт Грифин, консултант в Cisco IBSG.

В зависимост от предпочитанията на потребителя ще се променя продуктът, който ще се рекламира вътре в самото съдържание. Например гледате филм за Джеймс Бонд, като агент 007 се качва в кола. На базата на вашите предпочитания, тоест ако харесвате Audi или BMW, автомобилът, който ще се покаже, ще бъде последният модел от тези марки. Рекламите нямат да показват детайли поради многоекранната среда подробната информация ще бъде достъпна на таблета или смартфона.

Потребители ще могат да променят и да участват активно в преживяването. В момента също има такива възможности – гласуване на различни състезания със SMS, онлайн заявки и др. Те ще могат да играят роля в развитието на историята на сериали, филми или дори спортни събития. На базата на направеното вече профилиране на различните потребители ще се показват различни сцени или съдържание.

Съпротивата

Независимо че от няколко години различни компании от IT бранша очертават ново начало за телевизията и че технологията в повечето случаи вече съществува, за момента опитите да се наложат подобни концепции срещат силна съпротива. От една страна, са медийните компании, които не желаят да се промени настоящият бизнес модел. Те полагат неимоверни усилия тяхното съдържание да остане в рамките на традиционните канали или да се качва онлайн при частичен или пълен техен контрол.

Това се предполага, че е една от основните пречки пред Apple в създаването на собствен телевизор, който да разчита основно на онлайн съдържание през интернет магазина iTunes. Лесно достъпното и евтино съдържание е и една от спирачките за пълното разгръщане на телевизията през интернет (IPTV). Защото, ако потребителите не могат да гледат любимите си предавания през глобалната мрежа лесно и достъпно, то тогава няма как да се реализират повечето концепции за промяна на бизнес модела на телевизията.

Подобна съпротива има и при самите производители на ТВ техника. Те се опасяват, че продуктите им ще се превърнат в големи екрани без добавена стойност. Едно от решенията, които предлагат експертите от Cisco, е превръщането на телевизорите в дигитален домашен център.

Макар и бавно някои догми в телевизионния сектор започват да се разчупват, все още ни делят години, преди да видим истинската трансформация на индустрията. Но когато тя стане факт – в центъра й ще бъдат фокусирани технологии като интернет услуги, насочена реклама и възможност за интеракция.

Българската реалност

България може да има един от най-бързите интернет връзки в света, но не успява да материализира това предимство при развитието на телевизията. Потребителите на IPTV в страната са едва 26 хил., при положение че абонатите на кабелна телевизия са 903 хил. души, показват данните на Комисията за регулиране на съобщенията  в ежегодния си доклад за състоянието на пазара за 2011 г. Макар че някои от големите медийни компании предоставят значително съдържание онлайн (платформата VoYo на bTV, интернет стрийминга на каналите на БНТ и др.), то все още не е достатъчно, за да може да накара зрителите да променят своите навици на гледане на телевизия. Остава непроменен и начинът за разпространение на телевизионния сигнал – чрез кабел, сателит или по радиоефира. Преминаването към изцяло цифрова ефирна телевизия може да промени малко ситуацията – като се добавят възможности за интеракция, но пак няма да се достигнат възможностите, описани от Cisco. Поради тези причини голяма част от българския пазар ще запази своя традиционен облик поне още няколко години.

Телевизията като начин на консумиране е изпаднала в черна дупка на фона на технологичния напредък на умните мобилни устройства, бързия интернет, развитието на онлайн услугите и дигиталното разпространение. Силната консервативна нагласа на потребители, производители на съдържание и техника, както и доставчиците на сигнал в този сектор не позволява или спира реформирането на един от най-емблематичните пазари на изминалия век.

Това не пречи на големите IT корпорации да мислят за визията на телевизията след пет, десет или дори тридесет години, както и да предлагат нови решения още днес. Не всички от тях обаче се оказват успешни или поне не във вида, в който се предлагат в момента. Подобни примери могат да се дадат с експериментите за нови интерфейси за управление – чрез глас или жестове. Въпреки усилията на производителите на телевизори те все още не могат да заменят доброто старо дистанционно. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    Технологии, технологии... , а съдържание!?

  • 2
    papoose avatar :-|
    Boris Radoslavov

    Само това, което ти налеят в главата

  • 3
    objective avatar :-P
    objective

    Моите поздравления за Вашата публикация !
    Развитието на съвременния IT свят се определя от два главни фактора:
    - конвергенция в технологичен и в потребителски аспект;
    - интерактивност на услугите.
    Или с други думи, светът върви с все по-ускорени темпове към функционално универсализиране на всеки тип потребителско устройство (било то мобилно, преносимо или домашно) на интерактивни услуги върху взаимосвързана IP базирана мрежова преносна среда ! И въпреки неизбежната съпротива на конюнктурата, „телевизията” като вид информационна услуга (в т.ч. и по отношение на интерактивност) не може да прави повече изключение и да противостои на могъщия поток на прогреса. Съвременният потребител сам решава кога кой ТВ обект върху какво устройство да гледа ! Ето защо, въпреки „Европейската директива“ с гръмкото име „цифровизация“, наливането тепърва на значителни финансови средства и прахосването за целта на ценен национален честотен ресурс за „развитие” на морално остарялото DVB-T наземно ТВ радиоразпръскване представлява по същество раздуване на пробит балон !
    А що се отнася до „българската IP TV реалност”, информацията на автора е май доста поостаряла ! Домашните потребители на IP телевизионни услуги в страната отдавна са надхвърлили цифрата „100 хиляди”, а ежемесечният им прираст е вече над 10 хиляди !

  • 4
    beriya avatar :-|
    beriya

    Матрицата е все по близо!

  • 5
    buxter avatar :-|
    buxter

    Подобно развитие е описано в проницателния роман "451 градуса по Фаренхайт" от Рей Бредбъри - ужасна, но напълно реалистична картина. С тези високи технологии няма да станем по-удовлетворени от живота даже напротив.

  • 6
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Рекламите ще бъдат "по-вградени" и не толкова натрапващи се", смята Кейт Грифин, консултант в Cisco IBSG."

    ...за сметка на това, сигурно ще ни ги имплантират още при раждането, като вероятно ще получаваме съответната доза "подпрагово" в рамките на живота си?!

    :-)

  • 7
    mto avatar :-?
    mto

    "Например гледате филм за Джеймс Бонд, като агент 007 се качва в кола. На базата на вашите предпочитания, тоест ако харесвате Audi или BMW, автомобилът, който ще се покаже, ще бъде последният модел от тези марки."

    Ами ако съм фен на Вартбург или Трабант? Смята, че е неуместно да се персонализират в такива детайли филмите! Все едно да четеш книга, в която постоянно да заменят предмети с такива, каквито ти си бил "харесвал"... Обаче какво ли не се прави за пари!

  • 8
    2.5 avatar :-P
    2.5

    [quote#7:"mto"]Ами ако съм фен на Вартбург или Трабант?[/quote]

    тогава вероятно динамично героят ще мутира от 007 в Щирлиц...

    :-)

  • 9
    mto avatar :-P
    mto

    До коментар [#8] от "2.5":

    ++++++++++
    Хахаха... "За Джейм Бонд с БМВ, изберете "1", за Щирлиц с Лада изберете "2", за Джеки Чан с Деу изберете "3", за инспектор Стрезов не изберете "стоп"..."

  • 10
    mto avatar :-|
    mto

    .. за инспектор Стрезов изберете "стоп"..."


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK