С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
47 3 фев 2013, 17:56, 18258 прочитания

Ново данъчно затруднение

Един и същ данък девет месеца ще се внася от фирмите, за останалите три това ще е задължение за над 150 хил. души

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Прокарана в сянката на данъка върху лихвените доходи, една поправка в Закона за облагането на физически лица ще усложни плащането на данъци на над 157 хил. души. За промяната не се чу и дума в хода на парламентарните дебати, липсва и информационна кампания, която да поясни какви са последствията за данъкоплатците. А тя е следната: за един и същ доход се въвеждат два режима - първите девет месеца данъкът по гражданските договори ще се плаща от фирмата, а за последните три - това ще е задължение на физическото лице. Мотивът за новото затруднение за данъкоплатците е, че така на държавата ще й е по-лесно.

Кого засяга


Много хора получават авторски и изпълнителски хонорари, наем за отдадени имоти и други доходи извън работната им заплата. Тези пари трябва да се декларират в данъчната декларация, освен това върху тях се дължи данък. Досега фирмите, които изплащаха дохода, задържаха 10% от сумата и я превеждаха като авансов данък директно на Националната агенция за приходите (НАП). Физическите лица трябваше само да декларират въпросните доходи и на практика си спестяваха време и транзакционни разходи да превеждат средствата към бюджета лично. Тази практика обаче ще се прекъсне в края на 2013 г. и в началото на 2014 г. съгласно законовата поправка.

При новия режим фирмите ще удържат 10% авансов данък за периода от януари до септември. Сумите ще се превеждат на три месеца -  през април, юли и октомври. Това са първите месеци, следващи тримесечието, в което са изплатени доходите, и се заменя старият режим, при който тези данъци се внасяха ежемесечно. За последното тримесечие - от октомври до декември - обаче платецът на дохода вече няма да удържа авансов данък, а ще изплаща пълните суми за хонорари, за наем и т.н. Данъкът върху тези суми вече ще се плаща от лицата, които са получили доходите. 

Усложнението идва от това, че вместо само да попълнят данъчната си декларация и да я пратят примерно по пощата, хората с доходи, различни от тези по трудов договор, ще трябва да си платят и дължимия данък върху тях.



Потенциално засегнати ще са всички, които получават доходи от категорията "Друга стопанска дейност", които се попълват в приложение номер три на данъчните декларации. По данни на НАП миналата година това приложение е било попълнено от 157.8 хиляди души. От тях самостоятелно са плащали данъци само хората, които са отдавали имоти под наем на физически лица, а задълженията на останалите са удържани от фирмите, платци на доходите.

Кой какво губи

За хората това означава, че ще отделят повече време за изчистване на ангажиментите си към данъчната администрация и ще плащат банкови такси за преведените към НАП средства. Частично успокоение е, че данъчните задължения за последното тримесечие ще може да се намалят с до 5%, ако се платят до 10 февруари или ако данъчната декларация се подаде по електронен път.

Държавата обаче ще получи със закъснение част от приходите си, защото вместо тези пари да постъпят в бюджета през януари, който е първи месец след четвъртото тримесечие на предната година, може внасянето на данъка да се забави до 30 април. Това е крайният срок, в който физическите лица трябва да декларират данъците си и ако имат суми за довнасяне, да ги платят.

Въпреки че официален вносител на промяната е Министерството на финансите, реално предложението е направено от Националната агенция за приходите (НАП). Оттам казаха, че промяната е предприета с цел да не се затруднява системата за управление на приходите. Според обяснението на НАП авансово удържаният данък може да се плаща в годината, когато е бил удържан, и ако през януари се внесат средства, удържани в периода от октомври до декември, ще се създаде объркване в софтуера, който обработва декларациите и плащанията.

Допълнителни усложнения

В още по-затруднено положение пък се оказват фирмите, които изплащат наеми и хонорари на чуждестранни физически лица. Причината е, че ако България има спогодба за избягване на двойно данъчно облагане с държавата на въпросния чужденец, той може да поиска да не му се удържат данъци за българския бюджет. В този случай платецът на дохода праща запитване до НАП, като отговорите се бавят до два месеца и ако хонорарите са изплатени през февруари или март, фирмата не може да удържи данъка, но през април трябва да го внесе, ако становището на данъчните се е забавило.

"На практика бизнесът трябва да внесе този данък и да плати пълния брутен доход на чуждестранния гражданин, за да е едновременно коректен и към него, и към данъчната администрация. Процедурата по възстановяване на надвнесеното след това обаче е много тежка и продължителна", коментира Павлина Калчева, управляващ партньор в счетоводна кантора "Хроника".
 
Авансовият данък печалба - лесен за заобикаляне
Друг нов законов текст действа по-скоро в полза на данъкоплатците, но пък държавата се изправя пред риск фирмите да злоупотребят с либерализирания режим при авансово внасяне на корпоративен данък и да спрат да правят авансови плащания.

По новата формула за авансовата вноска се изчислява прогнозираната данъчна печалба за годината, в която се правят плащанията. Фирмите с оборот над 300 хил. лв. ще правят вноските си веднъж на тримесечие и трябва да внасят по една четвърт от данъка (10% от прогнозната  печалбата). Компании с оборот над 3 млн. лв. пък трябва да правят ежемесечно авансови вноски и всеки месец превеждат по една дванадесета.

Държавата въвежда и наказателна лихва, с която ще наказва фирмите, ако заложат ниски прогнози за печалбите си и така спестят от авансови вноски, докато не декларират финансовия си резултат в началото на следващата година.

Лихва ще се начислява, ако реално дължимия данък за фирми с оборот над 3 милиона лева надхвърли с повече от 20% сумата на авансовите вноски. За компаниите, които са с тримесечни авансови вноски пък, лихва ще се плаща, ако 75% от реално дължимия данък надхвърли с над 20% внесените суми за деветмесечието.

Според данъчни консултанти обаче фирмите могат едновременно да занижават авансовите си вноски и да избегнат наказателната лихва. Това може да стане с еднократно внасяне на авансов данък през декември, когато данъчната печалба е лесна за прогнозиране и след като 11 месеца преди това са внасяни вноски на занижена прогноза или дори са отсъствали авансови вноски.

Счетоводител на голям данъкоплатец все пак коментира, че периодичното внасяне на авансови вноски може да бъде и за предпочитане пред вариант те да се задържат до момент, когато всичко се внесе накуп. "Отлагането на вноските наистина увеличава ликвидността, но тези средства трябва да се използват така, че след няколко месеца със сигурност да са отново на разположение, иначе изваждането им накуп може да създаде затруднения", твърди счетоводителят.

Вариант за компаниите в този случай е да държат сумата на депозит в банка и така да трупат лихви от средствата, които трябва да преведат на държавата веднъж на тримесечие, но удържат ежемесечно.
Подобни ползи могат да извлекат и фирмите, които удържат авансово подоходния данък на физическите лица. До края на миналата година той се внасяше ежемесечно, но сега се внася до последно число на месеца, следващ тримесечието, през което е бил удържан. Ако например една фирма наема офис от физическо лице, всеки месец тя му плаща 90% от договорената сума. Декларирането и внасянето обаче ще стане през април, а от януари до март ще задържа средствата по сметките си, докато се наложи да ги внесе през април.
Допитване на "Капитал Daily" показва, че тази възможност създава затруднения на фирмените счетоводители, които начисляват задълженията ежемесечно, но не ги внасят. 

Представител на финансовото министерство коментира, че не допуска изпълнението на бюджета да се затрудни от масово избягване на внасянето на корпоративен данък. Дори да се проявят такива практики, мащабът им няма да е достатъчно голям, смята той.

Справка с бюджет 2013 показва, че правителството прогнозира приходите от корпоративен данък за годината да са 1.49 млрд. лв. Това е данъкът с най-ниско тегло в републиканския бюджет и е 8% от очакваните общи данъчни приходи.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил" Наградите за иновации, IT и аутсорсинг: "Империя онлайн", "Софтсърв България", "Каргил"

Победители в категориите "IT продукт на годината", "Иновации в бизнес процесите и операциите" и "Център за споделени услуги на 2019 г."

23 май 2019, 155 прочитания

Подрязаните крила на Huawei Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

23 май 2019, 390 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Изкупуването на тютюна приключва с по-високи цени

Увеличението е между 10 и 30 на сто за различните сортове

Екатерина Тупарева: Ръстът на рекламния пазар ще се забави

Изпълнителният директор на Ogilvy Group Bulgaria пред "Капитал"

Да летиш в облака

Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud

Миролио продаде дела си в "Булгартабак" за 26.6 млн. лв.

През фондовата борса бяха прехвърлени 7.22% от капитала, които отговарят точно на дела на италианския бизнесмен

"Съгласие" купи животозастрахователния портфейл на "Дженерали" (коригирана)

Сделката е сключена в началото на декември, след като италианската компания обяви, че в България ще се съсредоточи само върху общото застраховане

20 въпроса: Тихомир Стоянов

С проекта Imaginary Archive Стоянов допринася към все още колебливия диалог за социалистическото минало и ранния Преход

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"