С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 4 фев 2013, 20:14, 4960 прочитания

Предприватизационен контрол за БДЖ

С напредване на процедурата по продажба на товарните превози облигационерите на държавния холдинг се опитват да си гарантират вземанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С наближаването на приватизацията на "БДЖ Товарни превози" нервите на кредиторите на компанията му майка се опъват все повече и те търсят начин да се презастраховат. Облигационерите вече са овластили банката си довереник в България при поискване да предприеме действия по изпълнение на залога им, а отделно са завели и иск за предявяване на просрочено вземане в английски съд. За момента обаче не става въпрос за процедура по несъстоятелност на държавния холдинг, нито са направени реални постъпления за осребряване на заложеното имущество, а ходовете са по-скоро превантивни.

Не точно фалит
В понеделник вестник "Труд" съобщи, че пет банки - облигационери на БДЖ, са внесли иск за обявяване на компанията за несъстоятелност в Лондон. Информацията, изглежда, се е изкривила по трасето, тъй като това може да стане само в български съд. Най-вероятно става въпрос за иска за предявяване на просрочените от БДЖ задължения по облигационния заем за 120 млн. евро, изтеглен през 2007 г. Претенциите по този заем би следвало да се търсят по английската законодателство и това е и хипотезата на председателя на съвета на директорите Владимир Владимиров, изказана пред "Труд"  


"Няма как да ни обявят в несъстоятелност, защото това може да се направи само в България. Ако искаха да ни фалират, така щяха да направят. Това е по-скоро знак, че трябва да си погасим дълговете, и ние работим в тази посока", казва той. 

Сред мотивите на облигационерите за иска в лондонския съд може да е и възможността, ако съдът постанови даденото вземане, кредиторите да могат да го осребрят с претенция върху допълнително имущество на БДЖ, което в момента не е обезпечение по облигационната емисия от 120 млн. евро. Например сградите на холдинга.

Не е ясно кога и от кого точно е бил подаден искът, нито дали вече има произнасяне на лондонския съд. Ръководството от БДЖ не беше открито да поясни за какъв иск точно става въпрос.



Основните облигационери по тази емисия за 120 млн. евро са германска и австрийска банка. Първата по информация на "Капитал" е германска държавна банка. Втората е австрийското подразделение на белгийско-френската Dexia - Dexia Kommunalkredit Bank AG. Малък дял от облигациите притежава и българска банка и това според два независими източника на "Капитал" е Корпоративна търговска банка.

Презастраховка
Искът в Лондон реално е втора крачка в един процес по своеобразно презастраховане на облигационерите, че ще си получат просрочените суми. По думите на самия Владимиров пред "Труд" става въпрос за около 30 млн. евро. 

Първата крачка бе направена в средата на ноември, когато на извънредно общо събрание болшинството от облигационерите са овластили банката си довереник - Българска банка за развитие (ББР), при поискане от тяхна страна да пристъпи към частично изпълнение на особения залог в тях полза, а именно да инициират продажбата на около 3500 товарни вагони. Отделно от това ББР е овластена да обяви всички дължими суми по облигациите за предсрочно изискуеми, да пристъпи към изпълнение на заложеното имущество, да поиска принудителното изпълнение на решенията на български или чуждестранен съд, да поиска налагането на обезпечителни мерки и накрая да заведе и иск за обявяването на холдинга и/или дъщерните му дружества в несъстоятелност. По информация на "Капитал" обаче нищо от това не е заведено в ход, т.е. мнозинството от облигационерите все още не са поискали това от ББР.

Парите от продажбата
Причина за активните превантивни действия на кредиторите е очакваната приватизация на "БДЖ - Товарни превози" и по-специално последващото разпределение на сумата от продажбата му. Явно кредиторите се опитват всячески да се подсигурят, че холдингът, където ще постъпят парите от приватизацията, ще ги използва за погасяването на просрочените задължения.

"Ние като съвет на директорите сме взели решение половината от парите от приватизацията да отидат към облигационерите, а другата половина - към KfW за изплащане на мотрисите "Дезиро", казва още Владимиров. По думите му другата германска банка KfW пък е запорирала една от сметките на "БДЖ - Пътнически превози", което се субсидира от държавния бюджет.

Засега изглежда, че постъпленията от приватизацията може да стигнат без малко за изплащането на просрочените задължения и към облигационерите и към KfW. Първоначално се очакваше цена от около 100 млн. евро за "БДЖ - Товарни превози", но след като държавата реши да прекрати първата и да стартира втора процедура по приватизация, реалистичната цена е някъде наполовина на първоначалната.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg 1 Германската Offerista придоби платформата Broshura.bg

Те ще слеят технологията си за онлайн брошури с цел да станат лидер на европейския пазар

19 яну 2020, 1643 прочитания

Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба Lime напуска 12 пазара в търсене на печалба

Компанията ще съкрати 100 души глобално, или 14% от персонала си

19 яну 2020, 1898 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Трейс София" е най-вероятният изпълнител на ремонта на част от бул. "Витоша"

Компанията предложи по-добри условия от другия кандидат за изграждане на втората пешеходна отсечка

Още от Капитал
Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

По Scala-та на добрия вкус

Как домашните рецепти за сладки и соленки на Калина Иванова се превърнаха в продукти за масовия пазар

Скритите мащаби на водната криза

Водният режим в Перник е най-строгият от години насам, но това далеч не е единственото място, където има подобен проблем

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

20 въпроса: арх. Анета Василева

Част от платформата за архитектурна критика и публицистика WhАТА

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10