С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 4 фев 2013, 20:14, 4921 прочитания

Предприватизационен контрол за БДЖ

С напредване на процедурата по продажба на товарните превози облигационерите на държавния холдинг се опитват да си гарантират вземанията

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
С наближаването на приватизацията на "БДЖ Товарни превози" нервите на кредиторите на компанията му майка се опъват все повече и те търсят начин да се презастраховат. Облигационерите вече са овластили банката си довереник в България при поискване да предприеме действия по изпълнение на залога им, а отделно са завели и иск за предявяване на просрочено вземане в английски съд. За момента обаче не става въпрос за процедура по несъстоятелност на държавния холдинг, нито са направени реални постъпления за осребряване на заложеното имущество, а ходовете са по-скоро превантивни.

Не точно фалит
В понеделник вестник "Труд" съобщи, че пет банки - облигационери на БДЖ, са внесли иск за обявяване на компанията за несъстоятелност в Лондон. Информацията, изглежда, се е изкривила по трасето, тъй като това може да стане само в български съд. Най-вероятно става въпрос за иска за предявяване на просрочените от БДЖ задължения по облигационния заем за 120 млн. евро, изтеглен през 2007 г. Претенциите по този заем би следвало да се търсят по английската законодателство и това е и хипотезата на председателя на съвета на директорите Владимир Владимиров, изказана пред "Труд"  


"Няма как да ни обявят в несъстоятелност, защото това може да се направи само в България. Ако искаха да ни фалират, така щяха да направят. Това е по-скоро знак, че трябва да си погасим дълговете, и ние работим в тази посока", казва той. 

Сред мотивите на облигационерите за иска в лондонския съд може да е и възможността, ако съдът постанови даденото вземане, кредиторите да могат да го осребрят с претенция върху допълнително имущество на БДЖ, което в момента не е обезпечение по облигационната емисия от 120 млн. евро. Например сградите на холдинга.

Не е ясно кога и от кого точно е бил подаден искът, нито дали вече има произнасяне на лондонския съд. Ръководството от БДЖ не беше открито да поясни за какъв иск точно става въпрос.



Основните облигационери по тази емисия за 120 млн. евро са германска и австрийска банка. Първата по информация на "Капитал" е германска държавна банка. Втората е австрийското подразделение на белгийско-френската Dexia - Dexia Kommunalkredit Bank AG. Малък дял от облигациите притежава и българска банка и това според два независими източника на "Капитал" е Корпоративна търговска банка.

Презастраховка
Искът в Лондон реално е втора крачка в един процес по своеобразно презастраховане на облигационерите, че ще си получат просрочените суми. По думите на самия Владимиров пред "Труд" става въпрос за около 30 млн. евро. 

Първата крачка бе направена в средата на ноември, когато на извънредно общо събрание болшинството от облигационерите са овластили банката си довереник - Българска банка за развитие (ББР), при поискане от тяхна страна да пристъпи към частично изпълнение на особения залог в тях полза, а именно да инициират продажбата на около 3500 товарни вагони. Отделно от това ББР е овластена да обяви всички дължими суми по облигациите за предсрочно изискуеми, да пристъпи към изпълнение на заложеното имущество, да поиска принудителното изпълнение на решенията на български или чуждестранен съд, да поиска налагането на обезпечителни мерки и накрая да заведе и иск за обявяването на холдинга и/или дъщерните му дружества в несъстоятелност. По информация на "Капитал" обаче нищо от това не е заведено в ход, т.е. мнозинството от облигационерите все още не са поискали това от ББР.

Парите от продажбата
Причина за активните превантивни действия на кредиторите е очакваната приватизация на "БДЖ - Товарни превози" и по-специално последващото разпределение на сумата от продажбата му. Явно кредиторите се опитват всячески да се подсигурят, че холдингът, където ще постъпят парите от приватизацията, ще ги използва за погасяването на просрочените задължения.

"Ние като съвет на директорите сме взели решение половината от парите от приватизацията да отидат към облигационерите, а другата половина - към KfW за изплащане на мотрисите "Дезиро", казва още Владимиров. По думите му другата германска банка KfW пък е запорирала една от сметките на "БДЖ - Пътнически превози", което се субсидира от държавния бюджет.

Засега изглежда, че постъпленията от приватизацията може да стигнат без малко за изплащането на просрочените задължения и към облигационерите и към KfW. Първоначално се очакваше цена от около 100 млн. евро за "БДЖ - Товарни превози", но след като държавата реши да прекрати първата и да стартира втора процедура по приватизация, реалистичната цена е някъде наполовина на първоначалната.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

05 ноември 2019
София Ивент Център

Конференция The Future of Retail


Ранна регистрация до 21 октомври.

Как ще изглежда ритейл секторът през следващите 5 години и какви са възможностите за нови пазари пред местните търговци?
Водещи лектори от България и чужбина ще представят своите отговори по време на ежегодния форум на Капитал, посветен на ритейл бизнеса.

Още акценти в програмата:


  • Нови технологии и дигитализация
  • Тенденции в ритейл маркетинга
  • Клиентско поведение и преживяване
  • Устойчива и екологична търговия
  • Синергия между физическите и онлайн магазини
  • Иновации в търговските пространства

Конференция The Future of Retail Запазете билет

Прочетете и това

Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара Nestlé ще върне на акционерите 20 млрд. долара

Средствата ще се насочат към тях най-вече чрез обратно изкупуване на акции през следващите три години

17 окт 2019, 376 прочитания

"Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност 1 "Въгледобив Бобов дол" е обявена в несъстоятелност

Компанията системно е нарушавала задълженията си по оздравителния план и дължи на държавата над 102 млн. лв.

17 окт 2019, 627 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
"Трейс София" е най-вероятният изпълнител на ремонта на част от бул. "Витоша"

Компанията предложи по-добри условия от другия кандидат за изграждане на втората пешеходна отсечка

Още от Капитал
Ново време за "Славянска беседа"

Двама френски предприемачи са купили 2 хил кв. м за близо 3 млн. евро, за да направят офиси и споделено простраство

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Кеч с корупцията

За близо две години съществуване антикорупционната комисия не само не постигна резултати, но и създаде корупция

20 въпроса: Здравко Петров

Урбанистът познат от "Исторически маршути" издаде книга, която обединява две от архитектуните разходки

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10