Български компании ще възстановяват спрян от производство електрокар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Български компании ще възстановяват спрян от производство електрокар

Български електрокари, подготвени за износ на пристанище Лом, 60-те години на ХХ век. Снимката е от сайта <a href="http://www.lostbulgaria.com">lostbulgaria.com</a>

Български компании ще възстановяват спрян от производство електрокар

От Съюза по каростроене се надяват до няколко месеца да има нов прототип на машината

Весела Николаева
17958 прочитания

Български електрокари, подготвени за износ на пристанище Лом, 60-те години на ХХ век. Снимката е от сайта <a href="http://www.lostbulgaria.com">lostbulgaria.com</a>

© lostbulgaria.com


България отново може да започне производство на 1-тонен електрокар, съобщиха от Съюза по каростроене. Няколко компании от бранша са обсъдили възстановяването на подемната машина, която е била сред основната продукция на софийския "Балканкар-6 септември" и масово е била използвана в бившия социалистически блок. Засега се планира разработката на нов проект, в който могат да се включат различни машиностроителни дружества, обясни пред "Капитал Daily" инж. Димитър Димитров, председател на съюза.

Проект до есента

Димитров, който е изпълнителен директор на "Димекс Лифт" - Пловдив, каза, че се надява тяхната фирма да може да започне по-масово производство на кари, след като проектът бъде готов. От "Димекс" се надяват да могат да представят прототип на Есенния технически панаир в Пловдив, след което да започне и производството за клиенти.

На срещата за обсъждането на проекта са участвали още заводите за кари "Балканкар Рекорд" - Пловдив, "Балкан" - Ловеч, "Ди Вен" - Лом, както и фирми, които правят части, използвани в индустрията - "Искра Силатроник" - София, "Капрони" - Казанлък и "ХЕС" - Ямбол. Освен тях, в проекта могат да се включат и други компании, желаещи да участват, каза още Димитров.

Почти без конкуренция

От българските компании са проучили предлаганите електрокари по света и досега не са намерили производител на машина с товароподемност 1 тон и 4-опорна система. Димитров обясни, че сега предлаганите кари с такава подемност са с 3 опори, които са по-нестабилни. Първите клиенти на българските електрокари ще се търсят сред бившите страни от Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ), т.е. предишния социалистически лагер, където машината е била много разпространена. От съюза по каростроене смятат, че интерес към подемната техника може да има от компании по целия свят. Карите се използват в различни фабрики, складове, на пристанища, гари, логистични центрове и др.

Българското производство на 1-тонен електрокар е спряно през 90-те години, когато затваря "Балканкар-6 септември". Дотогава годишното производство на електрокари от завода е около 30 хил. броя. Машиностроителният завод беше приватизиран от "Регионо инвестиция УАБ", производството му не беше възстановено, а няколко години по-късно той беше препродаден на литовската "ВР Груп". Преди време тя обяви, че ще строи на негово място огромен жилищен комплекс, но плановете така и не се осъществиха.

От "Димекс Лифт" се надяват на Есенния технически панаир в Пловдив да представят прототип на новия електрокар (снимката е архив)
Фотограф: Иван Григоров

България отново може да започне производство на 1-тонен електрокар, съобщиха от Съюза по каростроене. Няколко компании от бранша са обсъдили възстановяването на подемната машина, която е била сред основната продукция на софийския "Балканкар-6 септември" и масово е била използвана в бившия социалистически блок. Засега се планира разработката на нов проект, в който могат да се включат различни машиностроителни дружества, обясни пред "Капитал Daily" инж. Димитър Димитров, председател на съюза.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

20 коментара
  • 1
    borabora54 avatar :-P
    borabora54

    Е...е...е...е... няма ли МОЛ да се построи на мястото на бившия електрокарен завод...

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Да си припомним продадения по времето на Р. Овч. завод "Балканкар 6-ти септември" срещу "Пирогов". Там условието на търга беше "запазване на наличното производство", което прогони всички международни инвеститори. Засега обаче освен една яма на недовършен мол, електрокари не съм забелязвал да се правят. Но кой знае, може би най-долу в дупката нещо се прави, което да не се вижда от трамвай 5-ца. Сигурно е така, защото ако беше иначе, Агенцията за следприватизационен контрол задължително щеше да наложи санкции. Нали не се съмняваме в акуратността на чиновниците ;-)

  • 3
    hasmokar avatar :-|
    hasmokar

    Ми неа лошо, стига да не точат пари от данъкоплатеца за поредната ''БГ''натовска мисия до Марс.

  • 4
    mcphisto38 avatar :-|
    Димитър Димитров

    Малко ме съмнява ако има толкова голямо търсене за четириопорни електрокари никой да не се е сетил да ги предлага на пазара. Пък и да обявиш, че тепърва ще разработваш нещо е покана конкуренцията да го направи преди теб.

  • 5
    ditora avatar :-|
    ditora

    До коментар [#4] от "Димитър Димитров":

    Със сигурност няма голям пазар, този продукт ще бъде по скоро за реклама на нашите фирми , един вид да покажат какво могат - много интернационални компании имат в портфолиото си такива продукти, които не носят печалба, но пък носят престиж на компанията .

  • 6
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#4] от "Димитър Димитров":

    Риск има, затова не трябва да се увличат с разходите по развоя. От друга страна, както съм разказвал тук многократно, на младини работих в научни лаборатории на запад. Колкото проекта минаха, нито един не беше безсмислен. Най-често обаче се получаваше така, че търсиш едно нещо, а стигаш до друго или съвсем друго, но еднакво полезно или още по-полезно.

  • 7
    rantantan avatar :-|
    rantantan

    Браво идеята е добра, сега да видим реализацията, интересно ми се срува, има потенциал,

  • 8
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    требва доста бързичко да почнат производството... че двайсетината живи складажии от бившото гедере нема още дълго да изкарат... :)

  • 9
    bestbuy avatar :-|
    За да останат ХОРА в България.

    [quote#5:"ditora"]много интернационални компании имат в портфолиото си такива продукти, които не носят печалба, но пък носят престиж на компанията . [/quote]
    Е, да ама те произвеждат и други неща - не само продукти на загуба, нали. Нашите фирми какво ще рекламират е въпроса?

  • 10
    mobiman avatar :-|
    mobiman

    Щяли да строят електрокари за страните от бившата СИВ. :-)

    Все назад гледат и все по комунизма тъгуват.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK