Ферибот за един
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ферибот за един

Към момента пристанищата не предизвикват голям интерес, като почти на всички процедури има само по една оферта, което на практика елиминира елемента "надпревара"

Ферибот за един

Компания от групата "Химимпорт" е подала оферта за концесията на фериботния терминал при Никопол

Калина Горанова
6646 прочитания

Към момента пристанищата не предизвикват голям интерес, като почти на всички процедури има само по една оферта, което на практика елиминира елемента "надпревара"

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт", е подало единствената оферта за концесията на фериботния терминал при Никопол. Отварянето й е станало на 30 януари, а в момента офертата се разглежда. Кандидатурата на БРП не е изненада, тъй като речният превозвач оперира и самата линия Никопол - Турну Мъгуреле в комбинация с румънска общинска фирма, като всяка от двете компании участва с по един кораб. От БРП обясниха, че концесионирането на терминала ще облекчи организационно работата им, както и че на повечето фериботни терминали се работи на принципа "оператора на линията и този на терминала да са един и същ".

Ако офертата на БРП бъде одобрена, това ще е вторият фериботен терминал за групата на Дунава, както и втората спечелена концесия от началото на 2013 г. 

Закотвяне по реката

Освен при Никопол параходството има опит във фериботните превози и при Видин - Калафат. Там то оперира както фериботната линия, така и терминала. Концесионер е и на част от пристанището (Видин-север), която взе преди няколко години. Най-големият си речен актив обаче компанията спечели съвсем наскоро след като стана концесионер на пристанището в Лом, което според редица представители на транспортния бранш има голям индустриален потенциал като бивш дунавски пристан на товарите на "Кремиковци". Концесията там се държи от наскоро учреденото дружество "Порт инвест", което е 100% собственост на БРП. Офертата му беше и единствена, като компанията ще трябва да инвестира 22.4 млн. лв. за целия срок на договора в пристанището. През дружествата "Порт Балчик" и "Пристанище Леспорт" холдингът държи съответните морски концесии. БРП наскоро кандидатства и за двете кейови места на Видин-юг, но загуби в състезанието с ТЕЦ "Свилоза".

Малкият терминал

Терминалът в Никопол към момента далеч не впечатлява с финансовите си резултати. От БРП обясниха, че линията при Видин прави около 20 пъти повече превози. От отчета на компанията "Пристанище Никопол", което се води под шапката на държавното "Пристанищен комплекс Русе", за 2011 г. е видно, че оборотът е едва 25 хил. лв., така че поне за към момента БРП концесионира по-скоро актив, отколкото бизнес. Толкова е поискало и министерство на транспорта от кандидатите под формата на минимални инвестиции. Размерът на фиксираното годишно концесионно плащане пък не може да е по-малко от 3000 лева. Участниците пък трябваше да докажат пред изборната комисия балансова стойност на активите от минимум 500 хил. лв. за последната финансова година, както и че е регистриран пристанищен оператор.

От БРП обясниха, че състоянието на терминала е добро, но не такава е ситуацията с пътната мрежа в по-голяма степен на румънския бряг и отчасти и на българския. Най-голямото предизвикателство за новия собственик обаче ще бъде намирането на товарите.

Един след друг

Концесията на фериботния терминал при Никопол е поредната процедура на министерство на транспорта, която напредва активно през последните няколко месеца. Освен пристанище Лом и Видин-юг на концесия беше даден и пристанищен терминал Русе-запад на обединение, свързано с банкера Цветан Василев. Пак свързана с него компания ще управлява в следващите 35 години и морската гара на старинния Несебър. Преди ден пък беше отворена и офертата за контейнерния терминал на пристанище Бургас (Бургас-запад). Единствен кандидат е "БМФ - Порт Бургас", собственост на Параходство "Български морски флот", приватизиран през 2008 г. 70% от "Кей Джи маритайм шипинг" за 440 млн. лв., като представител на обединението от българска страна е Кирил Домусчиев. От година дружеството "БМФ - Порт Бургас" оперира и двата терминала за насипни товари там, които спечели в средата на 2011 г. на концесия.

Концесионните процедури продължават. Очаква се скоро да стане ясно дали ще се намери желаещ и за терминала на Тутракан. Търси се също и оператор за терминала Русе-център, като и двете процедурите са обявени и в момента тече срокът за набиране на оферти. В списъка на концесиите, които се подготвят, но все още няма решения на Министерския съвет за откриване на процедура, са Русе-изток и Видин-център. С тях почти всички терминали по Дунава вече ще разполагат с частни оператори.

Лошото е, че към момента пристанищата не предизвикват голям интерес, като почти на всички процедури има само по една оферта, което на практика елиминира елемента "надпревара".

Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт", е подало единствената оферта за концесията на фериботния терминал при Никопол. Отварянето й е станало на 30 януари, а в момента офертата се разглежда. Кандидатурата на БРП не е изненада, тъй като речният превозвач оперира и самата линия Никопол - Турну Мъгуреле в комбинация с румънска общинска фирма, като всяка от двете компании участва с по един кораб. От БРП обясниха, че концесионирането на терминала ще облекчи организационно работата им, както и че на повечето фериботни терминали се работи на принципа "оператора на линията и този на терминала да са един и същ".

Ако офертата на БРП бъде одобрена, това ще е вторият фериботен терминал за групата на Дунава, както и втората спечелена концесия от началото на 2013 г. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    gospodin avatar :-(
    Г-н D

    Хей, будистите, престанете да продавате държавна собственост на наглесени търгове с един участник!

  • 2
    daniboy avatar :-|
    Daniboy

    До коментар [#1] от "Г-н D.":

    Да продават?
    Че те най-често подаряват - справка стадион "Тича".

  • 3
    purple_rain avatar :-P
    purple_rain

    До коментар [#1] от "Г-н D.":

    Това което правят е с пристанищата се нарича концесия,какви продажби сънуваш?

  • 4
    yordanovg avatar :-|
    Georgi Yordanov

    т.нар. концесия си е чисто подаряване. Специално за Ферибота при Никопол, в него вложиха няколко милиона Евро от Европрограмите и преди 4 г. го пуснаха в експлоатация. Сега го дават на ТИМ, като единствен кандидат, при съмнително (за времето и публичността си) проведени конкурси, което надали изненадва някого.За съжаление обаче, ако се разрови случая - сигурен съм, че ще се установи поредната кражба от обществените ресурси на България, които ще се подарят на престъпни групировки.

  • 5
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    никой не го ползва този ферибот, много е умряла работата там

  • 6
    marksman avatar :-|
    marksman

    Ти не се тревожи за ферибота.Тимаджии като са изискали подарък ,явно знаят за какво им е.Истината на тези договори е в анексите.
    Поздрави на "печелившия в търга".

  • 7
    gospodin avatar :-|
    Г-н D

    До коментар [#3] от "purple_rain":

    Георги Йорданов, пост № 4:

    т.нар. концесия си е чисто подаряване. Специално за Ферибота при Никопол, в него вложиха няколко милиона Евро от Европрограмите и преди 4 г. го пуснаха в експлоатация. Сега го дават на ТИМ, като единствен кандидат, при съмнително (за времето и публичността си) проведени конкурси, което надали изненадва някого.За съжаление обаче, ако се разрови случая - сигурен съм, че ще се установи поредната кражба от обществените ресурси на България, които ще се подарят на престъпни групировки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK