С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 5 фев 2013, 19:51, 6444 прочитания

Ферибот за един

Компания от групата "Химимпорт" е подала оферта за концесията на фериботния терминал при Никопол

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Параходство "Българско речно плаване", част от групата "Химимпорт", е подало единствената оферта за концесията на фериботния терминал при Никопол. Отварянето й е станало на 30 януари, а в момента офертата се разглежда. Кандидатурата на БРП не е изненада, тъй като речният превозвач оперира и самата линия Никопол - Турну Мъгуреле в комбинация с румънска общинска фирма, като всяка от двете компании участва с по един кораб. От БРП обясниха, че концесионирането на терминала ще облекчи организационно работата им, както и че на повечето фериботни терминали се работи на принципа "оператора на линията и този на терминала да са един и същ".

Ако офертата на БРП бъде одобрена, това ще е вторият фериботен терминал за групата на Дунава, както и втората спечелена концесия от началото на 2013 г. 


Закотвяне по реката

Освен при Никопол параходството има опит във фериботните превози и при Видин - Калафат. Там то оперира както фериботната линия, така и терминала. Концесионер е и на част от пристанището (Видин-север), която взе преди няколко години. Най-големият си речен актив обаче компанията спечели съвсем наскоро след като стана концесионер на пристанището в Лом, което според редица представители на транспортния бранш има голям индустриален потенциал като бивш дунавски пристан на товарите на "Кремиковци". Концесията там се държи от наскоро учреденото дружество "Порт инвест", което е 100% собственост на БРП. Офертата му беше и единствена, като компанията ще трябва да инвестира 22.4 млн. лв. за целия срок на договора в пристанището. През дружествата "Порт Балчик" и "Пристанище Леспорт" холдингът държи съответните морски концесии. БРП наскоро кандидатства и за двете кейови места на Видин-юг, но загуби в състезанието с ТЕЦ "Свилоза".

Малкият терминал
Терминалът в Никопол към момента далеч не впечатлява с финансовите си резултати. От БРП обясниха, че линията при Видин прави около 20 пъти повече превози. От отчета на компанията "Пристанище Никопол", което се води под шапката на държавното "Пристанищен комплекс Русе", за 2011 г. е видно, че оборотът е едва 25 хил. лв., така че поне за към момента БРП концесионира по-скоро актив, отколкото бизнес. Толкова е поискало и министерство на транспорта от кандидатите под формата на минимални инвестиции. Размерът на фиксираното годишно концесионно плащане пък не може да е по-малко от 3000 лева. Участниците пък трябваше да докажат пред изборната комисия балансова стойност на активите от минимум 500 хил. лв. за последната финансова година, както и че е регистриран пристанищен оператор.

От БРП обясниха, че състоянието на терминала е добро, но не такава е ситуацията с пътната мрежа в по-голяма степен на румънския бряг и отчасти и на българския. Най-голямото предизвикателство за новия собственик обаче ще бъде намирането на товарите.



Един след друг
Концесията на фериботния терминал при Никопол е поредната процедура на министерство на транспорта, която напредва активно през последните няколко месеца. Освен пристанище Лом и Видин-юг на концесия беше даден и пристанищен терминал Русе-запад на обединение, свързано с банкера Цветан Василев. Пак свързана с него компания ще управлява в следващите 35 години и морската гара на старинния Несебър. Преди ден пък беше отворена и офертата за контейнерния терминал на пристанище Бургас (Бургас-запад). Единствен кандидат е "БМФ - Порт Бургас", собственост на Параходство "Български морски флот", приватизиран през 2008 г. 70% от "Кей Джи маритайм шипинг" за 440 млн. лв., като представител на обединението от българска страна е Кирил Домусчиев. От година дружеството "БМФ - Порт Бургас" оперира и двата терминала за насипни товари там, които спечели в средата на 2011 г. на концесия.

Концесионните процедури продължават. Очаква се скоро да стане ясно дали ще се намери желаещ и за терминала на Тутракан. Търси се също и оператор за терминала Русе-център, като и двете процедурите са обявени и в момента тече срокът за набиране на оферти. В списъка на концесиите, които се подготвят, но все още няма решения на Министерския съвет за откриване на процедура, са Русе-изток и Видин-център. С тях почти всички терминали по Дунава вече ще разполагат с частни оператори.
Лошото е, че към момента пристанищата не предизвикват голям интерес, като почти на всички процедури има само по една оферта, което на практика елиминира елемента "надпревара".
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

"Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро "Барселона" стана първият футболен клуб с годишни приходи от над 800 млн. евро

В топ 20 са най-много отборите от Висшата лига на Англия

18 яну 2020, 890 прочитания

Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси 6 Мораториум върху вноса на боклуци ще спре заводи за метали, стъкло, пластмаси

Забраната противоречи на европейското законодателство

18 яну 2020, 2189 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Три строителя на пистата в София

Консорциуми, водени от "Трейс", "Главболгарстрой" и "Хидрострой", подписаха договор за ремонти на летището за 116 млн. лв.

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Ново място: Sweet and Lemon

От сурови торти до сaндвичи с омлети и specialty кафе

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10