Жалба след жалба
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Жалба след жалба

Рибарите се притесняват, че няма да има къде да спират корабите си

Жалба след жалба

Концесията на морската гара в Несебър доведе до втора жалба в КЗК

Калина Горанова
7905 прочитания

Рибарите се притесняват, че няма да има къде да спират корабите си

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


Концесията на морската гара в Несебър доведе до втора жалба на местна организация. Малко след като Комисията за защита на конкуренцията отхвърли тази на сдружението с нестопанска цел "Месамбрия Понтика", вече е входирана тази на сдружение "Мена". Този път то е рибарско, а притесненията на корабособствениците са, че ще зависят от благоразположението на новия частен оператор и скоро може да няма къде да спират корабите си.

От "Месембрия Понтика" пък коментираха, че ще обжалват отхвърлянето на жалбата си пред Върховния административен съд и че планират протести пред централата на ЮНЕСКО в Париж. На несебърска почва протестите също предстоят.

Има ли заинтересовани

На 12 декември Министерският съвет излезе с решение, че консорциум "Видмар" печели концесията на пристанище Несебър и ще го стопанисва през следващите 35 години. Свързаният с банкера Цветан Василев консорциум (виж карето) беше и единствен кандидат за морската гара. Наскоро пристанището вече бе модернизирано с публични средства за над 2 млн. лв., отпуснати от държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура". Концесионерът пък се ангажира да инвестира още 2.886 млн. лв. през следващите 35 години (от които 854 хил. лв. през първите 10 години). Предложеното от дружеството годишно фиксирано концесионно годишно плащане е 23 хил. евро без ДДС.

Гарата е основното пътническо пристанище на юг, тъй като все още няма изграден пасажерски терминал в Бургас. Освен от пътническите кораби, които на година са по 40 - 50, гарата обаче се ползва и от няколко по-големи рибарски. Според изискванията рибарските кораби трябва да стоят на отделни рибарски пристанища. На практика обаче в Несебър няма такова, на което да могат да акостират по-големи кораби. Голямото рибарско пристанище е продадено в миналото и вече се използва за яхти, а малкият общински кей от другата страна на полуострова е плитък и подходящ само за малки лодки, разказват рибари. Така корабите им съжителстват с пасажерските, като при пристигането на голям плавателен съд с гости на града от пристанището ги предупреждават, за да преместят корабите си.

"През пролетта, когато се подготвяше концесията, изпратихме писмо до транспортното министерство, за да имат предвид, че на пристанището има и рибарски кораби", разказва председателят на сдружението Кирил Жеглев. При смяната на оператора обаче гаранции за рибарите няма. Преди дни в Несебър с тях се среща Иван Мирински, управител на "Видмар". "Той се опита да ни увери, че е благосклонно разположен към нас, че няма да ни изгони. Не сме убедени обаче, че на по-късен етап няма да каже търсете си друг начин. Вече сме изтъкани от недоверие към всичко, което се случва в Несебър. Ако не можем да ползваме пристанището, ще трябва да нарежем корабите си на скрап", коментира Жеглев.

Така в жалбата си до КЗК сдружението иска да се развали концесията. Друг вариант за тях е да се запише, че рибарските кораби ще могат да ползват пристанището.

В буфера на ЮНЕСКО

От сдружението се надяват, че ще бъдат приети от КЗК като заинтересована страна. Не като такава беше прието сдружението на местни жители "Месамбрия Понтика", което първо започна да обжалва процедурата за концесия в края на миналата година. Жалбата стъпваше върху други опасения породени от кореспонденция между инвеститора и министерството на транспорта. В нея министерството дава разяснения какво може да се развива като съпътстваща дейност на терминала, а именно малък ресторант, хотел и паркинг. Тъй като пристанището попада в т.нар. буферна зона на старинния град Несебър и ЮНЕСКО наложи мораториум върху строителството, местните жители се притесняват, че изграждането на подобни здания може да разклати и без това несигурното бъдеще на града в списъка на световното културно наследство. Сдружението стъпи на Закона за културното наследство, според който на концесия не се предоставят недвижими културни ценности с категория световно значение, археологически резервати или части от тях, но жалбата не издържа пред КЗК.

Така за "Месамбрия Понтика" остава опцията да обжалва пред административния съд (ВАС). Остават и уверенията на Министерството на културата, откъдето обясниха преди време, че строителство не може да има без тяхно одобрение. На 11 декември (ден преди официалното решение на Министерския съвет) Министерството на културата изпраща становището си до министерството на транспорта, в което се казва, че не бива да се допуска промяна на параметрите на морската гара, ново строителство и разширения. Драгажните дейности също трябва да се извършват съобразно Закона за културното наследство и след археологически проучвания. Иначе възможно ще е паркирането, информационното обслужване, пристанищната дейност и услуги, както и преместваемата търговия.

Остават и уверенията на концесионера, че в плановете му не влиза изграждането на хотели или на нещо, което няма да се допуска от бъдещия план за опазване и управление на Старинен град Несебър. Все пак не трябва да се подминават строителния профил на една от фирмите във обединението, малкия наплив от кораби и привлекателността на различните допълнителни дейности, които могат да генерират приходи. На територията на съседното яхтено пристанище пък се строи, което от министерство на културата окачествиха като "заварено положение". 

Кой е концесионерът

"Съдружници във "Видмар" са "Водстрой 98" и "Марков и син". Първата компания се контролира от Иван Мирински, който чрез своята "ПМ Контрол" през 2008 г. придобива 96% дял за 2 млн. лв. Сделката е финансирана с банков заем от КТБ. Според отчета на "Водстрой" за 2011 г. то има заеми за общо 20.8 млн. лв. от КТБ, а справка в Имотния регистър показва, че централата му на софийската ул. "Шандор Петьофи" 13-15 е ипотекирана в банката. През 2011 г. "Водстрой 98" приватизира "Промишлено строителство холдинг" за 12 млн. лв. и заедно с него е активен участник във всевъзможни инфраструктурни обществени поръчки, често в консорциуми и с други играчи. Другият съдружник, "Марков и син", е малка бургаска компания за морско агентиране, собственост на "МВМ консултинг" - еднолично дружество на Магдалена Трайкова. Тя придобива компанията на 17 октомври (седмица преди създаване на консорциума) за 50 хил. лв. Магдалена Трайкова е управител на "Бояна пропърти мениджмънт", изцяло дъщерно дружество на "Инвест мениджмънт", което е компания на фамилния "Тръст Василеви". На 23 октомври "МВМ консултинг" е придобила и самото "Бояна пропърти мениджмънт".

Концесията на морската гара в Несебър доведе до втора жалба на местна организация. Малко след като Комисията за защита на конкуренцията отхвърли тази на сдружението с нестопанска цел "Месамбрия Понтика", вече е входирана тази на сдружение "Мена". Този път то е рибарско, а притесненията на корабособствениците са, че ще зависят от благоразположението на новия частен оператор и скоро може да няма къде да спират корабите си.

От "Месембрия Понтика" пък коментираха, че ще обжалват отхвърлянето на жалбата си пред Върховния административен съд и че планират протести пред централата на ЮНЕСКО в Париж. На несебърска почва протестите също предстоят.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    офф, за едни може, за други не може. Къде бяха досега тия природозащитници и разни други? Несебър приличаше дълги години на битак, но това явно не им правеше впечатление? защо чак сега?ТИМ изкупиха пристанищата у нас, ама или въобще не се писа, или едва едва, макар че добре ги е изкупил и той. По-добре концесия, отколкото негодна приватизация. И по-добре да спре някой там и да разгледа, отколкто да подмине, защото няма къде да акостира. Като няма кой да гледа обект на ЮнЕСКО, все тая. По-интересно къде къде е пристанището в Бургас, Русе, Лом, и това във Варна, което още не е барано.

  • 2
    bulgartapak avatar :-|
    ь

    И кое наложи отдаването му на концесия за 35 години? Колосалните 60000 лв. годишно или огромната инвестиция от няма и 2 милиона? Държавата наля толкова само за година, за да укрепи вълнолома :) Пореден вилает за без пари! А от грозотията която сътвориха собствениците на бившето рибно пристанище, на човек направо му спира дъха! Ето и един сполучлив колаж, който може и да стане реалност ако безвремието продължи :))
    http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10152505058250268&set=a.10150124271960268.390540.105497995267&type=1&theater
    Кола

  • 3
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    "притесненията на корабособствениците са, че ще зависят от благоразположението на новия частен оператор и скоро може да няма къде да спират корабите си":)))))))))))))ми то по тая логика да не се продават къщи със земя, т.е съседите да не дават да се продаде или отдаде под наем нещо, защото се плашат, че след това няма да могат да минават или спират с колите или каруците си:))абсурдно. В цял свят пристанищата се стопанисват и е съвсем резонно акостиращите да плащат някаква минимална такса за това, а и нищо още не е казано или установено, за да имат собствениците на кораби притеснения. Забележете - хората нямат притеснения, корабособствениците имат:))))

  • 4
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    богатите хора взимат на концесия - да стопанисват, защото държавата не може. Пристанища взеха доста хора и фериботи. И то и евросредства се използваха. Включително и собственикът на тази медия беше взел - ферибота в Силистра, имаше цял репортаж по телевизията за това. Но е нормално да се взема нещо и да се развива. Но да работи, а не да стои пусто, след като са източили парите покрай него. Ми ВМЗ Сопот малък пример ли е държавата какъв безотговорен стопанин е? или Кремиковци?пък и концесиите по принцип са с по-дълъг срок.

  • 5
    purple_rain avatar :-?
    purple_rain

    Мястото на рибарските кораби и лодки е на рибарско пристанище,а не заедно с пасажерските кораби.Има достатъчно европейски пари по програмата за рибарство и аквакултури,община Несебър да си направят един проект и да се направи едно рибарско пристанище с рибен пазар и всичко останало което е нужно около него.Концесионера е взел пристанището за да инвестира в него и да го развива като пътнически терминал и той не е виновен,че някой в миналото е продал рибарското пристанище и що е направил яхтено.Как очаквате да убедим големите круизни кораби на спират в Несебър,като до тях някой ще разтоварва риба?

  • 6
    bulgartapak avatar :-|
    ь

    [quote#1:"todortrifonov"] И по-добре да спре някой там и да разгледа, отколкто да подмине, защото няма къде да акостира.[/quote]
    Къде да акостира в Несебър? В последно време няма такива малки кораби посещаващи наши води :)))
    Държавата трябва да си остави във всяка морска община собственост, чрез която да осигурява свободен достъп на населението до морето! Така както е в повечето морски държави. У нас ако имаш малка лодка почти няма къде да я пуснеш на вода.

  • 7
    nochkopenev avatar :-P
    nochkopenev

    До коментар [6] от "ь":

    Така или иначе който има малка лодка, както се изрази, пристанището в Несебър е последното място, от което ще я пуска или ще я паркира. Преди 2 години, когато последно ходих в Несебър ми направи неприятно впечатление, че на пристанището има само скъпи яхки! Така че нека да ги обуват с такси, те тия със скъпите яхти бълха ги ухапала! И защот не протестират природозащитници ли са, не ги знам какви са, за концесията на простанището в Бургас? Нима там не минава най-големия покот от кораби, нима там държавата няма най-голяма далавера да го задържи, ами го даде на концесия на Домусчиев? Като щесе мери, да бъде с един и същи аршин!

  • 8
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    До коментар [#6] от "ь":

    :))0глупости. Скокни до Созопол. Ще видиш край скалите в Стария град стотици лодки:))буквално стотици. Но акостирали покрай скалите, издърпани на завет и т.н. А не да акостира туриста от голям пасажерски кораб на пристанището и първото нещо, което да види той ии детето му е някой да корми риба и да мирише. Има си места за всичко. Колкото до това, че държавата е длъжна да си остави нейна собственост - ами това е концесия бе, пич, не приватизация. Пък и искам да ми кажеш кога си отишъл на море и не си влязъл безпрепятствено в него или да си пуснеш лодка в него? Ти на море ходил ли си? пълно е с частни лодки по къмпинзите. Всеки сигурно пети си влачи и лодката като отива на море. Не приказвай глупости, празни приказки. И Несебър ще замре ако не се развива, не може да няма развитие, не разбирате ли, нали хората трябва и хляб да ядат

  • 9
    todortrifonov avatar :-|
    todortrifonov

    До коментар [#7] от "nochkopenev":

    не бе, забележи - корабопритежателите, т.е. "патроните", не им бендисва нещо, не на жителите на Несебър. Богаташите искат да си паркират безнаказно скъпите яхти и да си правят каквото искат и сега се притесняват да не би някой да им поиска такса. Ми да ходят на "Марина Диневи", там да не би да е евтино:)))))или без пари?:))))

  • 10
    nochkopenev avatar :-|
    nochkopenev

    До коментар [#9] от "todortrifonov":

    Ама то е така, те са свикнали сега на аванта, ама той социализмът отдавна си отиде! Българите така са научени, ако има как за всичко, което не им изнася да протестират и тука говорим за баровци - с големите яхти! Сещам се за зърнопроизводителите миналата година - при най-малкия проблем - веднага на протест, въпреки че получават най-много пари от Европейския съюз и карат новите трактори, и карат скъпите коли! Не е ли малко нагло това?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK