С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
15 7 фев 2013, 20:43, 18874 прочитания

Следвай клиента

Заводът на германската фирма Mecalit край Пловдив поема производството за Югоизточна Европа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
7.5
млн. евро е инвестицията в завода досега, но Mecalit планира и разширение

Ниските данъци и макроикономическата стабилност в България често се рекламират от правителството като основния мотор за привличане на чуждестранни инвестиции. Разбира се, немалко фирми, които вече работят тук, биха отвърнали, че тези предимства трудно компенсират липсата на предвидимост и бюрокрацията. Има обаче и други фактори, които могат да накарат една компания да се насочи към страната. Такъв е случаят с германската Mecalit, която през септември миналата година откри завод край Пловдив. Причината фирмата да инвестира близо 7.5 млн. евро тук чрез дъщерното си дружество "Мекалит България" е, че това й осигурява стратегическа близост до основните й западноевропейски клиенти, които все по-често изнасят производствата си на Изток, привлечени от големите азиатски пазари и конкурентните разходи за труд.

Тайната е в детайлите


"Мекалит" произвежда детайли за вграждане в бяла техника, като например специални водонепромокаеми плотове, капаци, врати, дръжки и други компоненти за перални, сушилни, съдомиялни, фризери и хладилници. Германската фирма започва този бизнес през 1984 г. на базата на патентована технология за пластмасово обкантване в производството на домакински уреди, а по-късно се преструктурира като преработвател на пластмаса. През годините компанията развива нови техники като тази за обкантване на стъклени плотове за хладилници и производство на плотове с ултразвуково заварени плоскости, така че днес може да съчетае няколко материала в един детайл.

Всичко това става и с инициативата на основните й клиенти, сред които са компании като Bosch-Siemens Hausgeraete (BSH), Liebherr и Miele. За целта развойният екип в Германия работи в тясно сътрудничество със специалисти от фирмите. Това вероятно обяснява защо Mecalit е включена в Топ 20 на BSH за доставчик на десетилетието.

Поход на Изток



През последните години много големи компании преместиха производствата си на Изток, включително и клиентите на Mecalit, а след тях естествено тръгнаха и доставчиците им. "Следваме основните си клиенти към държавите, където производството е по-евтино. Затова големите инвеститори са толкова важни, защото водят със себе си цял кръг от по-малки фирми", каза директорът на "Мекалит" Красен Кръстев.

Още през 2004 г. германската компания основава дъщерно дружество в Лодз, Полша, след като BSH открива голям завод там. Пак заради същия клиент през 2008 г. Mecalit прави смесено дружество с Maanshan Yongxing Plastics Mould в Китай. През есента на миналата година пък компанията започна производство и в Пловдив. "Нямаше да сме тук, ако Liebherr не бяха дошли", обясни Кръстев.
Засега "Мекалит" все още не обслужва "Либхер хаусгерете Марица" в село Радиново. В момента предприятието работи за завода на BSH в Черкезкьой, Турция, където е концентрирано огромно производство - от миксери до огромни хладилници, и където работят близо 4500 души. Досега клиентът е бил обслужван от полския завод на Mecalit. Сега обаче българското предприятие поема доставките в Югоизточна Европа и дори има планове да започне да изнася за свои клиенти в Индия. Фабриката в Лодз пък ще се концентрира върху доставки за BSH в Полша и ще изнася за Русия, докато германският завод, който се намира в Лихтенау, ще обслужва Западна Европа. "Работим за глобални фирми и за нас е важно да сме близо до клиентите си", посочи Кръстев.

Удобна ниша

Независимо от кризата оборотите на групата постоянно се увеличават. "Компонентите за бяла техника не са производство, където има големи скокове - растежът е малък, но стабилен", обясни Кръстев. За 2012 г. продажбите на Mecalit са нараснали до 56 млн. евро от 50 млн. евро за 2011 г., а плановете за тази и следващата година са оборотите да достигнат съответно 58 и 63 млн. евро.

Въпреки че е германска компания и въпреки производствения си профил, Mecalit няма амбиции да прави компоненти за автомобилостроенето. По думите на Кръстев този пазар е характерен с големи скокове, но и с големи спадове, докато в производството на детайли за домакински уреди няма балони. "Освен това за бялата техника криза няма, защото хората не могат без нея", добави той. Друг фактор, който гарантира стабилните приходи, е това, че марките, за които Mecalit работи, са в по-високия ценови клас. Купувачите на такава техника по принцип са консервативни и след като веднъж си купят и харесат една марка, рядко я сменят.

Растеж по време на криза

Историята за разрастването на Mecalit наистина доказва, че икономическият спад и свитите пазари не са засегнали компанията. След като две години е произвеждала в сграда под наем в Полша, през 2006 г. фирмата изгражда свой собствен завод на площ от 7500 кв.м. Пет години по-късно - през 2011 г., тя разширява производствените помещения до 10 хил. кв.м. Инвестицията й в Китай пък е точно в началото на кризата през 2008 г. Едва ли може да се определи като добра за икономиката и миналата година, когато Mecalit стъпи в България. Нещо повече, в близко бъдеще компанията планира да разшири производството край Пловдив. В момента заводът там е с площ от 5500 кв.м, но целият парцел е около 20 декара. "Идеята е в следващите две-три години мястото да се застрои, това е планирано от германските собственици още в началото", уточни Кръстев.

С разширяването на завода ще дойдат и повече работни места. В момента в Пловдив са заети над 50 души. По думите на Кръстев за високотехнологично производство като това на "Мекалит", където голяма част от дейностите се извършват от роботи, това наистина е сериозен брой. Той признава, че не е много лесно да се намерят добри работници, особено висококвалфицирани. Затова обаче компанията си има изградена система за обучение на всеки новопостъпил. "Инвестицията ни не е за година-две, тя е дългосрочна и затова усилията си струват", категоричен е той.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд Два кандидата привлече повторният конкурс за мениджър на стартъп фонд

Фондът за ускоряване и начално финансиране ще трябва да разпредели 35.6 млн. лв. публичен ресурс

23 юли 2019, 1013 прочитания

"Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк "Агрополихим" инвестира 26 млн. лв. в нов резервоар за амоняк

Компанията ще разшири капацитета си за складиране на суровината, която е основна за производството на азотни торове

23 юли 2019, 942 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

Кой спечели конкурса за стипендии на ARC Academy

Петимата финалисти ще получат 50% от стипендията за магистърската програма "Реклама и бранд мениджмънт"

"Кариерен кошер" привлича обратно българите с опит и образование от чужбина

Събитието на 4 септември се очаква да събере над 1500 висококвалифицирани кандидати

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Да си отгледаш нови шампиони

Тайван е известен с HTC, Acer и ASUS, но покрай тях виреят и хиляди малки компании с мечти и потенциал да станат глобални брандове

Дунав не ни вълнува

България не се възползва от реката и регионите там са сред най-бедните в цяла Европа

Напрежението около Кипър: Газ, санкции и геополитика

Конфронтацията между Анкара и Никозия е лоша новина за възможността за алтернативни доставки за Европа, включително за България

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Чичо Томасовата България

Американският писател Томас Макгонигъл за спомените от НРБ и романа си за Никола Петков

Бързи, смели, бременни

За остарелите представи и новите проучвания, които доказват ползите от физическата активност и по време на беременността