Авария с продажбата на БДЖ
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авария с продажбата на БДЖ

Авария с продажбата на БДЖ

Кредиторите на държавния холдинг затягат примката около компанията и вече имат запор върху 100% от дяловете на "Товарни превози"

Калина Горанова, Татяна Пунчева-Василева
10891 прочитания

Кредиторската хватка около БДЖ се затяга все повече с напредването на процедурата по приватизация на товарните превози. Поредното им действие е запор върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози", което пречи на приключването на процедурата. Засега по всичко личи, че действията им са по-скоро за да си гарантират бъдещо плащане на просрочените вземания преди или около приватизацията.

Нов запор

Малко след информацията, че облигационери са завели иск за предявяване на просрочено вземане в английски съд, и основният облигационер по първия облигационен заем на холдинга - базираната в Дъблин германско-ирландската банка Depfa bank, наложи запор върху дяловете на холдинга - длъжник в дъщерното му дружество "БДЖ - Товарни превози", представляващи 100% от капитала му. Това става ясно от документи в Търговския регистър.

Този път съдебната сага се води на местна почва, като на 5 февруари Софийският градски съд излиза с определение, въз основа на което е издадена и обезпечителна заповед до общия размер на вземането от 6.3 млн. лв. Така "БДЖ - Товарни превози", което в момента се намира в процедура по приватизация, се оказа с два запора. Един в полза на Depfa bank и първия, който е в полза на свързаната с Васил Божков "Трансимпекс", наложен в края на 2011 г. Според Търговския регистър той все още не е вдигнат.

Когато първият запор стана факт, от транспортното министерство коментираха: "Ако процедурата беше в по-напреднал етап, този запор щеше да й попречи. Тя обаче е в много начална фаза – тепърва предстои да се избере консултант, така че няма проблем."

Сега обаче приватизацията е по-скоро на финалната права, има четири заинтересовани кандидата и нервите на повечето кредитори, които с години си търсят правата, като преговарят с държавата, са сериозно обтегнати.

Според юристи запорът трябва да означава, че приватизацията не може да приключи. Те обясниха, че евентуална продажба на дружеството не би била нищожна, но който се разпореди със запорирано имущество, носи наказателна отговорност. Едва ли ръководството на БДЖ или на генцията за приватизация (АП) желаят да влязат в затвора, така че такава сделка изглежда невъзможна.

"Уведомени сме за запора. Продължаваме процедурата, като смятаме да поканим кредитора на среща. Търсим начин приватизацията да не се провали", каза за "Капитал" Емил Караниколов, изпълнителен директор на АП.

Нито Depfa bank, нито съдия-изпълнителят, нито БДЖ коментираха пред "Капитал".

Първо за кредиторите

Depfa bank е основният кредитор по първия облигационен заем на БДЖ, който бе теглен през 2004 г. и е общо за 30 млн. евро, като остатъка е на Пощенска банка. По-голямата част от него е погасена, сега общият размер на вземането е 6.3 млн. лв.

Първият запор на дяловете на компанията майка в товарното поделение беше наложен през есента на 2011 г., като вземането е прехвърлено на две дружества от групата на "Трансимпекс". Към момента на налагането на запора железниците дължаха на компанията близо 7.5 млн. лв. плюс 1.5 млн. лв. лихви и 232 хил. лв. такси. Според източници на "Капитал" към момента дългът към фирмата, свързана с Васил Божков, е стопен до под 1 млн. лв. и скоро може да бъде вдигнат. Изплащането на дълга и към Depfa е най-лесният начин запорът да падне и приватизацията да приключи със сделка. Стига обаче БДЖ да има средства да плати на двата кредитора със запори. Тогава обаче вероятно ще се появят нови.

И в случая с "Трансимпекс", и сега запорът става чрез частния съдебен изпълнител Стоян Якимов, чието име нашумя покрай описването на имуществото на вестниците "Труд" и "24 часа" заради запора на активи на "Медийна група България".

По-големият дълг

Отделно БДЖ има втора облигационна емисия за 120 млн. евро, която също не обслужва редовно. Обезпечение по нея са около 3500 вагона на "БДЖ - Товарни превози". За да се подсигурят, държателите на тази емисия (които са различни от първата) вече са овластили банката си довереник при нужда да започне да осребрява вагоните и дори да поиска несъстоятелност на холдинга и на дъщерните му дружества. За момента няма информация тези кредитори да са направили подобни реални стъпки, макар просрочените им задължения да са около 30 млн. евро.

Публично не е обявено и кой кредитор на БДЖ е завел иск срещу компанията в лондонски съд и за какво точно. Възможно е това да е Depfa, но много по-вероятно е да са кредиторите от по-голямата емисия.

Активните кредитори

За момента изглежда, че кредиторите просто искат да принудят холдинга и съответно държавата да се разплати с тях с парите от самата приватизация. Още повече че холдингът не обслужва редовно и задълженията си към германската KfW, с чиито пари бяха купени мотрисите "Дезиро". Общо дълговете на БДЖ към финансови институции са за над 500 млн. лева (към края на 2011 г.) А по последни данни от януари общите задължения са за над 720 млн. лв.

"Ние като съвет на директорите сме взели решение половината от парите от приватизацията да отидат към облигационерите, а другата половина - към KfW за изплащане на мотрисите "Дезиро", казва преди седмица пред "Труд" Владимир Владимиров, председател на борда на директорите на железниците. Той дори заяви, че освен историята със съдебните искове холдингът трябва да се справя и със запорирани сметки на товарните превози от KfW.

Засега изглежда, че постъпленията от приватизацията може да стигнат без малко за изплащането на просрочените задължения и към облигационерите и към KfW. Първоначално се очакваше цена от около 100 млн. евро за "БДЖ - Товарни превози", но след като държавата реши да прекрати първата и да стартира втора процедура по приватизация, реалистичната цена е някъде наполовина на първоначалната. Не е ясно обаче и дали някой от потенциалните кандидати за дружеството не търси вариант да свали още цената, като си сътрудничи с част от кредиторите. 

Задлъжнелият холдинг е обграден от всички страни от кредиторите си - в български и лондонски съдилища
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА
Фотограф: николай николов
Фотограф: НАДЕЖДА ЧИПЕВА

Кредиторската хватка около БДЖ се затяга все повече с напредването на процедурата по приватизация на товарните превози. Поредното им действие е запор върху дяловете на "БДЖ - Товарни превози", което пречи на приключването на процедурата. Засега по всичко личи, че действията им са по-скоро за да си гарантират бъдещо плащане на просрочените вземания преди или около приватизацията.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

44 коментара
  • 1
    cinik avatar :-|
    cinik

    На тези кредитори ще припомня българската поговорка, че ако не целуваш ръка когато е време, после ще се наложи да целуваш задник. Ако опропастят продажбата на основния актив на БДЖ заради ламтеж за повече плячка, след има-няма 6 месеца ще имат една фирма, засилена в стената. А отделно следва да се разучи въпросът, как банките са си устроили пореден случай на "държавен капитализъм" по книгата на Румен Аврамов. Аман от тази държавна ясла, всичко около този казан се навърта и само него сънува...

  • 2
    birdman avatar :-|
    birdman

    БДЖ се е запътило по пътя на ВМЗ със стремглава скорост .

  • 3
    izabell avatar :-|
    izabell

    Обречени на провал,за съжаление.

  • 4
    ivanko77 avatar :-|
    ivanko77

    Нещата си вървят по логичния си път. И виновните са от двете страни управляващи и синдикати. През последните години холдинга постоянно е на червено, ясно беше че е необходимо да има огромни съкращения и модернизация, но за това са необходими пари, а пари нямаше. Е, крайния резултат е повече от ясен. Управлението беше некадърно(или не желаеше) да обясни необходимостта от тези стъпки, а синдикатите трябваше да се превърнат от изнудвач в двигател на промените, за да спасят поне част от служителите. Е, има и други моменти, които не са само от компетенцията на БДЖ, но след като на пазара функциунират и други компании, значи има начини.

  • 5
    itoskov avatar :-|
    Woland

    Нищо, нека си държим на държавните предприятия, вижте колко добре се развиват.

  • 6
    yavor31 avatar :-|
    Мартин Akakka

    До коментар [#2] от "niceprson":

    Да се запътва на където ще , само да не е на шията на държавата . Разберете вече не е комунизъм и държавата не е длъжна да плаща за каквото и да било !!! Бъхтя се като грешен дявол всеки ден по 10 часа и най малкото което искам е моите парички събрани от данъци да отидат към "фирми " като бдж и вмз и бг пощи ...и други !!!!

  • 7
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Добре е администрацията да се научи на търговски хватки. Иначе - номерът с постановление на МС вече не играе :-)

  • 8
    ajsaider avatar :-?
    ajsaider

    [quote#5:"itoskov"]Нищо, нека си държим на държавните предприятия, вижте колко добре се развиват. [/quote] Ковачки??! .. той ще ги раздвижи??!Де що има държавно- на него .. защото частникът е къде къде по-пич!
    Или Банев-един бизнесмен изградил се сам??!

  • 9
    stanislav_yankov avatar :-P
    Станислав Янков

    Чудесна новина! Да се отложи поне за малко поредната управленска кражба и унищожение на стратегически актив. Че откак е дошла тая "демокрация" у нас, ми е дошло до гуша от бъкането във властта от некадърни търгаши, дето сами наричат себе си "лоши стопани", ама не оставят незабавно кокала и да отстъпят мястото си на свестни, развиващи и изграждащи стопани...

  • 10
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#9:"Станислав Янков"]Да се отложи поне за малко поредната управленска кражба и унищожение на стратегически актив.[/quote]

    Стратегически актив, който носи само загуби и има дългове от над 720 млн. лв.??? Не искам такъв "актив"!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK