Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
37 11 фев 2013, 19:04, 12408 прочитания

Открил ли е Volkswagen "Светият граал" на автоиндустрията

Въпреки потенциалните рискове, универсиализацията на частите дава все по-очевидно предимство на германския концерн

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Улрих Хакенберг все още не е световноизвестно име, но ако инвестицията за 70 млрд. долара в неговата идея от страна на концерна Volkswagen се отплати, той може да се нaреди до Хенри Форд, Алфред Слоун и Таичи Оно в канона на пионерите на автомобилната индустрия, пише в свой анализ Reuters.

Още от времената на прочутия Модел Т на Ford, автомобилостроителите считат за Свети граал на своята индустрия "глобалния автомобил" - един и същ основен дизайн, който може да бъде произвеждан – с леки вариации - и продаван на различните пазари. Ако си представим тази фундаментална концепция, разпънем я върху много различни превозни средства с различна големина и марка, произвеждани в милиони бройки, ще започнем да усещаме мащаба на бързо еволюиращата "мега платформа" на Volkswagen и потенциалното й влияние върху сектора в световен мащаб.


Автомобилният инженер Хакенберг изгражда концепцията си в течение на три десетилетия, през които до голяма степен е пренебрегван, преди сегашният изпълнителен директор на концерна Volkswagen Мартин Винтеркорн да реши да заложи на идеите му. Фундаменталното преосмисляне на платформите на превозните средства – индустриалното Лего, от което колите са проектирани и произвеждани, вече помага на германската компания да се издига към лидерското място по продажби в света. Концепцията на Хакенберг също така може да превърне VW в един от най-печелившите производители на автомобили в света.

Предимства и рискове

Новата стратегия идва с рискове – възможна е например заплахата от изтегляне на милиони автомобили от цял свят, ако се установи проблем само с една от универсалните части, използвани при производството. Конкурентите на VW обаче вече си вземат бележка от позитивите на този ход. Модулните платформи на германския концерн са се превърнали в база за сравнение за много от най-големите й конкуренти като Toyota Motor и Ford Motor, отбелязва Reuters, цитирайки длъжностни лица от компаниите.

Работата на VW по голямата мега платформа, известна като MQB, започна в началото на 2007 г., а изграждането й през следващите четири години е струвало 70 млрд. долара, изчислява Morgan Stanley. Потенциалната възвръщаемост обаче напълно оправдава такава инвестиция – прогнозираните брутни спестявания до 2019 г. възлизат на 19 млрд. долара, като брутните маржове ще доближат 10%.



Анализаторите очакват в края на месеца VW да обяви рекордна печалба от над 30 млрд. долара за 2012 г. "VW изглежда е набрал необратима инерция – в Китай, САЩ, Европа и в много други части на света", отбелязва Макс Варбъртон от Bernstein Research. Положителните тенденции за компанията започнаха да се усещат още преди въвеждането в експлоатация на системата на Хакенберг. Високите нива на сходство между частите, които могат да бъдат използвани в различни модели не са нищо ново за VW.

Да изпревариш конкуренцията

Служител на Renault-Nissan разказва на Reuters как преди пет годни висши мениджъри на сдружението са обсъждали с притеснение сходството на частите в различни модели на VW Group, включително коли от марките Skoda, Seat и Audi. "Те имаха еднакви двигатели, съединители, вентилация и т.н. Това бе ниво на универсалност, което не съществуваше в Renault-Nissan", заявява той.

В края на 2011 г., когато перспективите пред френския производител Peugeot Citroen започнаха да се влошават, управителния съвет на компанията преживява съшия шок, когато техници демонстрират как могат да разменят голяма част от механиката на два различни автомобила на  VW. "Те бяха втрещени като осъзнаха, че вече има цел нов свят в сектора и тяхното развитие изостава с 10 години", коментира пред Reuters един от присъствалите.

Това ниво на универсиализация е постигнато още преди прилагането на сложната и изключително гъвкава платформа MQB - немски акроним за "модулна напречна матрица". На практика всички малки и средни семейни автомобили с предно задвижване на групата, включително последените поколения VW Golf и Audi A3, са изградени на база на MQB. Новата платформа предлага много по-голяма модуларност, гъвкавост и взаимозаменяемост на частите, отколкото който и да е конкурент в Япония, САЩ или Европа.

Историческа иновация

"MQB може да е най-важната иновация в автомобилната индустрия за последните 25 години. Това наистина променя играта", коментира Майкъл Робине, управляващ директор на IHS Consulting. Новата мега платформа поддържа всички 12 марки на групата, като се почне от Skoda и  Audi и се стигне до Porsche и Lamborghini. Това ще помогне на компанията да измести Toyota от първото място още през следващата година, прогнозират анализаторите от Morgan Stanley.

VW предвижда MQB да му донесе огромна добавена стойност. Концернът планира да увеличи продажбите си до над 10 млн. бройки годишно, като две трети от автомобилите ще са изградени на основата на MQB. Снабдителите на VW вече усещат промяната, идваща с новата платформа, като техни представители са коментирали пред Reuters че ако преди компанията е поръчвала идентични части в партиди от 6-7 млн. бройки, то вече има поръчки за по 35 млн.

Германската компания е единственият производител на автомобили в света, който разполага с разнообразието от марки, мащаб на технологиите, географското разпространение и финансовите ресурси, нужни, за да се възползва пълноценно от широкообхватна инициатива като MQB, отбелязва Reuters.

Дори сегашният лидер по продажби Toyota, известна с опростената си схема на производство, е в положение да догонва германския си конкурент. "Няма никакво съмнение, че сме изостанали. Дори не сме започнали да правим фундаментални структурни промени, каквито ма във VW", коментира висш служител на японската компания, пожелал анонимност.

"Модулните платформи надраснаха технологията сама по себе си, за да се превърнат в инструмент за управление, който подпомага развитието на марката. Тази съвкупност помага за запазването на характера на марката и изострянето на индивидуалността й", коментира от своя страна самият Хакенберг, който вече оглавява звеното за разработки във Volkswagen.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата Как да "уловим момента" и да спечелим от кризата

"Карол Капитал Мениджмънт" със специален инвестиционен план, съобразен с днешните високи нива на несигурност

2 апр 2020, 478 прочитания

ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения ПРОФОН ще подпомогне изпълнители и продуценти с авансови възнаграждения

Към българските правоносители ще бъдат насочени близо 1 млн. лв.

1 апр 2020, 681 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Албания срещу CEZ: рунд последен

След отнемането на лиценза й чешката компания заведе международен иск срещу Тирана

Още от Капитал
Шокът понякога ражда успех

Има примери, че настоящата криза подобрява бизнес моделите на много компании

Експериментална ваксина за икономиката

Обявените от правителството икономически мерки за 2.2 млрд. лв. от бюджета изглеждат тромави и недостатъчни за фирмите, а без промени схемата за субсидирана заетост няма да проработи

Масови тестове или карантина без край

България не може да издържи повече от два месеца със спряла икономика, а разхлабване на мерките без масово тестване носи голям икономически и здравен риск

Проф. д-р Коста Костов: Колкото повече знаем за заразата, толкова по-добре ще се справим с нея

Ръководителят на Медицинския експертен съвет към Министерския съвет пред "Капитал"

Емисия "Добри новини"

За конструктивната журналистика и начините да намалим стреса от информационния поток

20 въпроса: Надежда Цекулова

Журналистката е в основата на сайт, който събира научни статии и ресурси на български за коронавируса

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10