Открил ли е Volkswagen "Светият граал" на автоиндустрията

Всички нови малки и средни семейни автомобили с предно задвижване на VW, включително последените поколения VW Golf и Audi A3, са изградени на база на новата платформа

Открил ли е Volkswagen "Светият граал" на автоиндустрията

Въпреки потенциалните рискове, универсиализацията на частите дава все по-очевидно предимство на германския концерн

13033 прочитания

Всички нови малки и средни семейни автомобили с предно задвижване на VW, включително последените поколения VW Golf и Audi A3, са изградени на база на новата платформа

© Reuters


Улрих Хакенберг все още не е световноизвестно име, но ако инвестицията за 70 млрд. долара в неговата идея от страна на концерна Volkswagen се отплати, той може да се нaреди до Хенри Форд, Алфред Слоун и Таичи Оно в канона на пионерите на автомобилната индустрия, пише в свой анализ Reuters.

Още от времената на прочутия Модел Т на Ford, автомобилостроителите считат за Свети граал на своята индустрия "глобалния автомобил" - един и същ основен дизайн, който може да бъде произвеждан – с леки вариации - и продаван на различните пазари. Ако си представим тази фундаментална концепция, разпънем я върху много различни превозни средства с различна големина и марка, произвеждани в милиони бройки, ще започнем да усещаме мащаба на бързо еволюиращата "мега платформа" на Volkswagen и потенциалното й влияние върху сектора в световен мащаб.

Автомобилният инженер Хакенберг изгражда концепцията си в течение на три десетилетия, през които до голяма степен е пренебрегван, преди сегашният изпълнителен директор на концерна Volkswagen Мартин Винтеркорн да реши да заложи на идеите му. Фундаменталното преосмисляне на платформите на превозните средства – индустриалното Лего, от което колите са проектирани и произвеждани, вече помага на германската компания да се издига към лидерското място по продажби в света. Концепцията на Хакенберг също така може да превърне VW в един от най-печелившите производители на автомобили в света.

Предимства и рискове

Новата стратегия идва с рискове – възможна е например заплахата от изтегляне на милиони автомобили от цял свят, ако се установи проблем само с една от универсалните части, използвани при производството. Конкурентите на VW обаче вече си вземат бележка от позитивите на този ход. Модулните платформи на германския концерн са се превърнали в база за сравнение за много от най-големите й конкуренти като Toyota Motor и Ford Motor, отбелязва Reuters, цитирайки длъжностни лица от компаниите.

Работата на VW по голямата мега платформа, известна като MQB, започна в началото на 2007 г., а изграждането й през следващите четири години е струвало 70 млрд. долара, изчислява Morgan Stanley. Потенциалната възвръщаемост обаче напълно оправдава такава инвестиция – прогнозираните брутни спестявания до 2019 г. възлизат на 19 млрд. долара, като брутните маржове ще доближат 10%.

Анализаторите очакват в края на месеца VW да обяви рекордна печалба от над 30 млрд. долара за 2012 г. "VW изглежда е набрал необратима инерция – в Китай, САЩ, Европа и в много други части на света", отбелязва Макс Варбъртон от Bernstein Research. Положителните тенденции за компанията започнаха да се усещат още преди въвеждането в експлоатация на системата на Хакенберг. Високите нива на сходство между частите, които могат да бъдат използвани в различни модели не са нищо ново за VW.

Да изпревариш конкуренцията

Служител на Renault-Nissan разказва на Reuters как преди пет годни висши мениджъри на сдружението са обсъждали с притеснение сходството на частите в различни модели на VW Group, включително коли от марките Skoda, Seat и Audi. "Те имаха еднакви двигатели, съединители, вентилация и т.н. Това бе ниво на универсалност, което не съществуваше в Renault-Nissan", заявява той.

В края на 2011 г., когато перспективите пред френския производител Peugeot Citroen започнаха да се влошават, управителния съвет на компанията преживява съшия шок, когато техници демонстрират как могат да разменят голяма част от механиката на два различни автомобила на  VW. "Те бяха втрещени като осъзнаха, че вече има цел нов свят в сектора и тяхното развитие изостава с 10 години", коментира пред Reuters един от присъствалите.

Това ниво на универсиализация е постигнато още преди прилагането на сложната и изключително гъвкава платформа MQB - немски акроним за "модулна напречна матрица". На практика всички малки и средни семейни автомобили с предно задвижване на групата, включително последените поколения VW Golf и Audi A3, са изградени на база на MQB. Новата платформа предлага много по-голяма модуларност, гъвкавост и взаимозаменяемост на частите, отколкото който и да е конкурент в Япония, САЩ или Европа.

Историческа иновация

"MQB може да е най-важната иновация в автомобилната индустрия за последните 25 години. Това наистина променя играта", коментира Майкъл Робине, управляващ директор на IHS Consulting. Новата мега платформа поддържа всички 12 марки на групата, като се почне от Skoda и  Audi и се стигне до Porsche и Lamborghini. Това ще помогне на компанията да измести Toyota от първото място още през следващата година, прогнозират анализаторите от Morgan Stanley.

VW предвижда MQB да му донесе огромна добавена стойност. Концернът планира да увеличи продажбите си до над 10 млн. бройки годишно, като две трети от автомобилите ще са изградени на основата на MQB. Снабдителите на VW вече усещат промяната, идваща с новата платформа, като техни представители са коментирали пред Reuters че ако преди компанията е поръчвала идентични части в партиди от 6-7 млн. бройки, то вече има поръчки за по 35 млн.

Германската компания е единственият производител на автомобили в света, който разполага с разнообразието от марки, мащаб на технологиите, географското разпространение и финансовите ресурси, нужни, за да се възползва пълноценно от широкообхватна инициатива като MQB, отбелязва Reuters.

Дори сегашният лидер по продажби Toyota, известна с опростената си схема на производство, е в положение да догонва германския си конкурент. "Няма никакво съмнение, че сме изостанали. Дори не сме започнали да правим фундаментални структурни промени, каквито ма във VW", коментира висш служител на японската компания, пожелал анонимност.

"Модулните платформи надраснаха технологията сама по себе си, за да се превърнат в инструмент за управление, който подпомага развитието на марката. Тази съвкупност помага за запазването на характера на марката и изострянето на индивидуалността й", коментира от своя страна самият Хакенберг, който вече оглавява звеното за разработки във Volkswagen.

Улрих Хакенберг все още не е световноизвестно име, но ако инвестицията за 70 млрд. долара в неговата идея от страна на концерна Volkswagen се отплати, той може да се нaреди до Хенри Форд, Алфред Слоун и Таичи Оно в канона на пионерите на автомобилната индустрия, пише в свой анализ Reuters.

Още от времената на прочутия Модел Т на Ford, автомобилостроителите считат за Свети граал на своята индустрия "глобалния автомобил" - един и същ основен дизайн, който може да бъде произвеждан – с леки вариации - и продаван на различните пазари. Ако си представим тази фундаментална концепция, разпънем я върху много различни превозни средства с различна големина и марка, произвеждани в милиони бройки, ще започнем да усещаме мащаба на бързо еволюиращата "мега платформа" на Volkswagen и потенциалното й влияние върху сектора в световен мащаб.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


37 коментара
  • 1
    palaviq avatar :-|
    palaviq

    народна кола, не твърде скъпа

  • 2
    42 avatar :-|
    42

    С една дума конфекция. Още по-смешното ще е, че си даваш парите за Ауди, а получаваш Шкодичка с емблемка на Ауди.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Още 2-3 години да напредне малко развитието на електрическите батерии и половината редове и стълбове на обожествената в статията матрица ще се окажат нулеви. ДВГ, инжекциони, горивни помпи, катализатори, ауспуси, маслен филтър...всичко заминава

  • 4
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    До коментар [#3] от "cinik":


    [quote#3:"cinik"]Още 2-3 години да напредне малко развитието на електрическите батерии...[/quote]

    Абе, това го слушахме и преди пет години.

    Ако има шанс това да бъде реализирано скоро, не се и съмнявай, че германците ще са сред първите. Засега обаче се оказва, че дизеловата версия на "Голф" е също толкова икономична, колкото и Хибридите на Тойота, и то на по-ниска цена.

  • 5
    parkinson avatar :-|
    parkinson

    Развитието в батериите ще напредне тогава, когато свърши нефта.Следващите поне 20г. не се и надявайте да карате евтини електромобили...

  • 6
    stoyan_hristov avatar :-|
    Stoyan Hristov

    и ако се счупи нещо малко , сменяш цял модул? Дали няма да е твърде скъпо за поддръжка?

  • 7
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    До коментар [#3] от "cinik":

    Това е така и не е! Шасито и ламарините пак ще са еднакви и заменяеми, както и гуми, джанти, спирачки, стъкла и т.н. Със сигурност германците са отчели този факт и са универсализирали възможността за електро автомобили на тази платформа!

  • 8
    razlichen123 avatar :-|
    razlichen123

    До коментар [#5] от "parkinson":

    Абсолютно не си прав! На есенният Пловдивски панаир имаше китайски ел. автомобили, сглобявани у нас на цена 20 000 лева! Това означава, че след 5 години цената им ще бъде под 15 000 лева, а може би и по-малко, защото в един такъв автомобил има само ел. двигател и батерии!

  • 9
    cinik avatar :-|
    cinik

    До коментар [#7] от "razlichen123":

    То ламарините най-лесно могат да станат взаимозаменяеми, но как ще изглеждат 50-те предлагани от концерна модела като дизайн, ако същият трябва да се ограничи в еднаква мостра ламарина?

  • 10
    intergrup avatar :-|
    intergrup

    това е така във ВАГ групата от много години и съвсем не е измислено последните 10години. Поне от 20 години има взаимозаменяемост на много от частите, в това число еднакви двигатели, съединители, ск. кутии и т.н.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

My Motto се завръща

My Motto се завръща