Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
22 12 фев 2013, 19:23, 9963 прочитания

Да пребориш вятърните мелници

Или как една германска компания в Пловдив създава кадри за себе си и партньорите си

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Когато преди шест години идва в България със задачата да даде насока на развитие на пловдивската фабрика на Liebherr и да осигури добре обучен персонал, управителят на производството на бяла техника там Герхард Грубер се изправя пред предизвикателство. Икономиката по това време е в разцвет и инженерите, които дотогава са работели на по-сложните машини в предприятието като обикновени оператори, постепенно напускат и си намират нови места като инженери. В същото време младите хора, завършили професионални училища, се оказват крайно неподготвени за практическа работа.

Подобен проблем имат и много други германски (и не само) фирми, решили да произвеждат в страната. Това, което отличава "Либхер - Хаусгерете Марица", е, че днес компанията не само успява да се подсигури с необходимите кадри, но и помага на доставчиците и партньорите си да си намерят знаещи и можещи работници. Пробивът идва с т.нар. модел на комплексно обучение, след като фирмата не успява да наложи дуалното обучение в училищата - едно чисто германско изобретение, което обаче вече се прилага и далеч отвъд границите на страната. Макар че за себе си компанията е открила решение, въвеждането на системата в училищата се е превърнало в нещо като лична кауза за Герхард Грубер, който е твърдо убеден, че от това българското образование само би спечелило.


Практика на живо

Системата всъщност е много проста. Най-общо казано, тя съчетава обучението в професионално училище с практиката в дадено предприятие. Въпреки че съществуват различни варианти, обикновено част от времето обучаемите прекарват в училище, където получават знания по общообразователните предмети и теория по специалността. През останалото време са във фабриката, където също имат теоретична подготовка, както и практическо обучение. Така в края на курса те получават не просто диплома, а реални технически умения.

Именно силната практическа насоченост отличава дуалното обучение от това, което се предлага в професионалните училища у нас. Герхард Грубер разбира това още през 2007 г., докато се опитва да осигури работници за предприятието. "Забелязахме, че училищата са доста слабо оборудвани, че всичко се обяснява на теория и няма практика", разказва той. Започва диалог с Министерството на образованието и професионалните училища в района на Пловдив за възможностите да се обучат добри специалисти. Година по-късно обаче открива, че развитие няма и решава да вземе нещата в свои ръце. "Казахме си, че щом сме предприятие, трябва да предприемем нещо", казва Грубер.



От втори опит

След неуспешния опит за сътрудничество с държавната образователна система, управителят на "Либхер" разбира, че в България има и друг вариант - Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО). Компанията решава да създаде свой собствен център за обучение след средно образование и да го сертифицира в агенцията. Избира специалността "машинен техник", която е подобна на германската "машинен оператор" и която присъства в образователните документи, но без конкретен учебен план. Затова "Либхер" прехвърля инструментите на обучение от Германия и обогатява българската специалност не само със съдържание, но и с методите на дуалната система. Така през есента на 2009 г. центърът започва работа. "По този начин получихме възможност не само да обучаваме млади хора за нашата фабрика, но и да развием самия център", посочи той.

Началото, разбира се, се оказва трудно. Въпреки широката рекламна кампания в местните медии и презентациите в училищата, през първата година кандидатстват едва 70 души за 10 места. Компанията дори се вижда принудена да избере само седем от тях. "За нас е важно да обучим хора, които ще останат при нас, а не да попълним бройките", уточни Грубер. Колелото обаче се завърта през втората година, когато броят на желаещите да се обучават се оказва десет пъти по-голям. От тогава насам всяка година кандидатстват между 700 и 900 души. "Това доказва, че създадохме нещо ново, което е интересно за младите хора и им обещава бъдеще", категоричен е управителят на "Либхер". През 2011 г. компанията взима за обучение двама души за свой доставчик, а от есента на миналата година разширява групата на 12 места, осем от които са за други фирми.

Стъпка по стъпка

Системата за подбор на кандидати до голяма степен дава представа за същността и приоритетите на самото обучение. Приемът минава на два етапа - тест и разговор. Тестът много прилича на поредица от логически задачи и пъзели, чиято цел е да се провери по-скоро способността за мислене и връзки, а не толкова предварителната теоретична подготовка. Има и чисто практически елемент, идеята на който пък е да покаже сръчността на кандидата и умението му да работи с ръцете си. Макар че този етап от изпита е много важен, от компанията поставят голяма тежест и на интервюто. "Има случаи, когато някой кандидат се справя отлично с теста, но не показва необходимите личностни качества по време на разговора и отпада", разказва техническият асистент Валентин Рудов.

Обучението продължава една година, като през този период младежите получават заплащане. През първите шест месеца се прилага моделът на комплексно действие, който се състои от шест стъпки, а основният акцент е върху самостоятелната работа. Всъщност инструкторите присъстват само на две от стъпките - третата и шестата. След като получат заданието си, в началото младежите се учат да се информират и планират работата си, като използват техническата литература и интерактивните помагала в центъра. След това идва производствената част от курса, където те трябва да изработят определен детайл. Вторите шест месеца от обучението вече са практика в съответното предприятие, където бъдещите работници се подготвят на специализираните съоръжения.

Успоредно с това през целия едногодишен период два пъти седмично се провеждат и езикови курсове, тъй като основните учебни материали са на немски. "Освен това в бъдеще на работниците ще им се налага да разговарят с колегите си от Германия и Австрия, да решават сходни проблеми и така комуникацията ще е много по-лесна", обяснява Рудов.

Поглед напред

Обучението завършва със заключителен изпит, който на практика е държавен изпит. Теоретичната подготовка се проверява в учебния център на "Либхер", а практическата - в съответното предприятие. Завършилите получават свидетелство за професионална квалификация трета степен по специалността "Машинен техник". "Ние инвестираме много в обучението, надеждата ни е да останат", казва Грубер. "Винаги казвам, че трябва да сме толкова добри като организация, че те да не искат да се махнат. Ако искат, значи правим нещо погрешно", добавя той. Факт е, че досега никой не си е тръгнал.

По време на цялото обучение, а и след това, компанията обръща голямо внимание на личностното развитие, като организира семинари и инициативи за усвояване на социални умения. "За нас е важно хората не само да знаят и да могат, но и да са уверени в себе си, да имат самочувствие", обяснява Грубер. "В дългосрочен план тези младежи може би ще се развият като инженери в технологичните отдели, може би ще отидат да следват, после ще се върнат, така че това е инвестиция за нас", добавя той.

Управителят на "Либхер" не се е отказал от идеята си да помогне за налагането на дуалната система на обучение в страната. За това активно работи и Германско-българската индустриално-търговска камара. "Мисля, че това, което правим, е важно не само за нас, но и за целия регион", казва Грубер. С това той обяснява и икономическия успех на страната си. "Германия няма нищо, няма полезни изкопаеми. Имаме обаче стратегии като тези учебни центрове, имаме и много средно големи фирми, които наемат добре обучени технически кадри, а това движи икономиката", категоричен е той. Заявките на новия просветен министър Стефан Воденичаров за въвеждане на публично-частното партньорство в сферата на образованието може да се окажат стъпка в правилната посока. Стига да се случат.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове Дълговите инвеститори предявяват претенции към острови, круизни кораби и тематични паркове

Компаниите залагат всички видове активи като обезпечение за спасителни сделки в следствие на COVID-19

25 май 2020, 1015 прочитания

"Хоризонт 2020" предоставя 122 млн. евро за проекти, свързани с коронавируса "Хоризонт 2020" предоставя 122 млн. евро за проекти, свързани с коронавируса

Компаниите от ЕС могат да кандидатстват с решения за пренастройване на производствени линии и иновативни технологии

25 май 2020, 1526 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
Скандал с подкупи във Finmeccanica

Изпълнителният директор на отбранителната компания е арестуван заради сделка в Индия

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Парите ваши, схемите наши

Държавата нахлува на пазара на горива с верига бензиностанции и бази. Зад идеята прозират амбиции на политици, а проектът може да разбие пазара

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

20 въпроса: Мартин Михайлов

Михайлов стои зад две от заведенията, които бяха (отново ще бъдат?) обичайна част от нощните походи в София

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10