"Летище София" се разширява
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

"Летище София" се разширява

На новия терминал ще бъдат монтирани още няколко нови ръкава, а един ще бъде подменен, след като преди години беше съборен от силен вятър и в момента е неизползваем

"Летище София" се разширява

Аерогарата започна да се модернизира на части, преди да е ясна цялостната концепция за бъдещето й

Калина Горанова
7265 прочитания

На новия терминал ще бъдат монтирани още няколко нови ръкава, а един ще бъде подменен, след като преди години беше съборен от силен вятър и в момента е неизползваем

© ЮЛИЯ ЛАЗАРОВА


От 7 на 11 ръкава. Такава е равносметката от започналото разширение на галерията на новия терминал на "Летище София". Проектът е на стойност 2 млн. лв., а строител е компанията АТ "Инженеринг 2000", която преди половин година стана собственик на "Техноекспортстрой" срещу сумата от 51 млн. лв. Реконструкцията на терминала има за цел да увеличи капацитета му с 200 хил. пътници на година, а проектът трябва да е готов след 6 месеца.

За изчерпването на капацитета му и нуждата от по-бързо обслужване на полетите и пътниците се говори от месеци, като модернизациите вече се движат с няколко крачки напред пред процедурата за концесионирането му. Столичната аерогара е в списъка с инфраструктурни обекти на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, но концесионните анализи се бавят. Реконструкциите изпреварват и изработването на генералния план за развитие на летището, което трябва да начертае бъдещето му през следващите 15 - 20 години.

Належащи подобрения

Наскоро стана ясно, че летището е подписало рамкови споразумения с три обединения от компании, които ще се състезават за строителните му поръчки през следващите четири години, като общата сума ще е 115.7 млн. лв. Документът бе огласен от една от избраните компании - "Трейс груп холд", в информация до фондовата борса. Компанията е водещ партньор в сдружение "Трейс еър", което ще се конкурира с още две обединения - "ГБС и партньори" и "Хидрострой САПЛАСТ", за строителните и ремонтните поръчки на аеропорта.

А нуждите на летището са доста. Сега старата сграда на летището може да обслужва 1.5 млн. души годишно, новата - 2.5 млн., или общо 4 млн., като пътниците вече са около 3.5 млн. на година. Освен новите ръкави за самолетите зад правителствения перон на терминал 2 се планира създаването на специален такъв и за бизнес авиация, на който частните самолети да могат да бъдат настанени и да получават услуги по време на престоя си, съобщи изпълнителният директор на летище София Веселин Пейков. Сега те стоят разпръснати на няколко места. Планира се и строителството на две нови пътеки за рулиране: едната трябва да осигури по-бързото изтегляне от пистата на самолетите, кацащи от изток, а другата да даде възможност на машините да излизат по-бързо една след друга на пистата.

А старият терминал

Неясно обаче остава бъдещето на старият терминал на летището, който по думите на изпълнителния директор към момента е по-скоро една административна сграда с кръпки и халета, която не отговаря на съвременните изисквания. Все още обаче не е ясно дали тя ще бъде съборена и нейно място ще бъде изградена нова, или ще се търси ново място. Сега старият терминал се използва от нискотарифните авиокомпании, като една от тях, Wizz Air, е втора по пазарен дял на летището по брой превозени пътници на година (виж карето). Преди време лидерът "България ер" изрази желание да вземе под наем стария терминал за обслужването на своите полети. Идеята обаче не се осъществи.

"Летище София" е новия  наземен оператор на Wizz Air

Освен с новите проекти от "Летище София" се похвалиха и с увеличаване на дела си при наземното обслужване, след като нискотарифната авиокомпания Wizz Air е избрала за наземен оператор услугите на държавното летище. На този специфичен пазар то се конкурира с още две компании - швейцарската Swissport и гръцката Goldair Handling, като компаниите обслужват самолетите и пътниците на авопревозвачите. Досега втората по брой превозени пътници авиокомпания се обслужваше от Swissport. Швейцарската компания подаде две жалби в Комисията за защита на конкуренцията - една срещу летището за злоупотреба с господстващо положение и една срещу Goldair Handling за нелоялна конкуренция.

От 7 на 11 ръкава. Такава е равносметката от започналото разширение на галерията на новия терминал на "Летище София". Проектът е на стойност 2 млн. лв., а строител е компанията АТ "Инженеринг 2000", която преди половин година стана собственик на "Техноекспортстрой" срещу сумата от 51 млн. лв. Реконструкцията на терминала има за цел да увеличи капацитета му с 200 хил. пътници на година, а проектът трябва да е готов след 6 месеца.

За изчерпването на капацитета му и нуждата от по-бързо обслужване на полетите и пътниците се говори от месеци, като модернизациите вече се движат с няколко крачки напред пред процедурата за концесионирането му. Столичната аерогара е в списъка с инфраструктурни обекти на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, но концесионните анализи се бавят. Реконструкциите изпреварват и изработването на генералния план за развитие на летището, което трябва да начертае бъдещето му през следващите 15 - 20 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • А кмета на Пловдив иска да затваря Пловдивското летище защото само на 140 км било Софийското и просто било излишно...

  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    Аз продължавам да намирам идеята за разширяване на летище София да бъде един пладнешки грабеж.
    "Сега старата сграда на летището може да обслужва 1.5 млн. души годишно, новата - 2.5 млн., или общо 4 млн., като пътниците вече са около 3.5 млн. на година." Всеки мой опит с летище София показва, че то е ПРАЗНО!
    "Освен новите ръкави за самолетите зад правителствения перон на терминал 2 се планира създаването на специален такъв и за бизнес авиация, на който частните самолети да могат да бъдат настанени и да получават услуги по време на престоя си..."
    Да забравим за момент алчната необходимост за лукс, статус и номенклатурност на дебелог...те ни политици. Нека си направят ръкави за правителствения перон. Но колко частни самолета кацнаха на летище София за миналата година?! Това разширяване е едно необосновано пилеене на пари!

  • 3
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    [quote#2:"pzashev"] Всеки мой опит с летище София показва, че то е ПРАЗНО! [/quote]

    Напълно съм съгласен с Вас! Аз по-празно летище от софийското не съм виждал! Тези, които твърдят, че е необходимо увеличаване на капацитета му, нека поне веднъж кацнат / излетят от Лондон, Франкфурт или JFK! Дори Дюселдорф, което се промотира от доста години е по-не 10 пъти по-натоварено от софийското!

  • 4
    sjf18531334 avatar :-|
    Чоко

    До коментар [#1] от "Нямаме Закон за Банкрута на Физическите Лица.Защо ли?":

    Летище Пловдив надали може да се издържа само ако не са субсидиите на държавата (МТИТС). Факт!

  • 5
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    До коментар [#3] от "vassilun": Здравейте! Точно така! И тук аз започвам да се чудя! Къде са опозиционните партии? Нали те би следвало да искат да ни убедят, че са по-разумни и мъдри що се отнася до управлението на държавата и харченето на нашите пари!?
    Защо изпускат такава възможност да ухапят и уязвят политическите си опоненти? Защо не завладеят сърцата и умовете на избирателите като кажат, че е по-добре за всички ни тези 115 милиона лева да отидат за детски градини например?
    Тъжният отговор е май очевиден.

  • 6
    ikar avatar :-|
    ikar

    вие сега проблем за 2 млн. ли ще правите?ми след новият туристически бранд за 1,5млн. се очаква поне минимум 10 млн.заблудени туристи да пристигнат очаровани от новото лого:)

  • 7
    nodamncat avatar :-|
    nodamncat

    До коментар [#2] от "pzashev":
    Летището наистина е празно, но до колкото разбирам площта няма да се разширява, а ще се добавят съоражения, което е добре.

  • 8
    thesquirrel avatar :-|
    Aleksey

    Съгласен съм с постовете, които изразяват учудване от разширяването. Нека все пак не сравняваме София, с летища в Ню Йорк, Франкфурт и Лондон.
    Летището е празно! Колкото и пъти да отида не съм видял повече от 3-4 ръкава да се ползват. Ако го сравним с провинциални летища в Европа Торино, Прага, Гданск, Билбао, Палерно и др. на градове, чиито население е горе-долу на София, и все пак не столици (без прага), отчитайки, че на техните жители покупателната способност е по- голяма, летище София пак е по- празно дори и от тях! Просто като за финал наши фирми да гушнат някой лев, че може да няма още 4 години ГЕРБ и трябва да се източват някакви пари.

  • 9
    zheravna avatar :-|
    zheravna

    Наистина това е едно тъжно и празно летище.
    В понеделник бях там и мога да Ви кажа ,че подземния паркинг и подходите към него са едно от най мръсните места в София !!

  • 10
    maina100 avatar :-|

    До коментар [#4] от "Джони Браво":

    Грешиш-няма субсидии за летище Пловдив от страна на държавата.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK