Peugeot декларира успехи въпреки рекордна загуба от 5 млрд. евро

Френския производител на автомобили е надвишил плана си за икономии през 2012 г.

Peugeot прогнозира, че продажбите на автомобили в Европа ще се свият с още 3-5% през тази година
Peugeot прогнозира, че продажбите на автомобили в Европа ще се свият с още 3-5% през тази година    ©  Reuters
Peugeot прогнозира, че продажбите на автомобили в Европа ще се свият с още 3-5% през тази година
Peugeot прогнозира, че продажбите на автомобили в Европа ще се свият с още 3-5% през тази година    ©  Reuters

Вторият най-голям производител на автомобили в Европа - френската компания Peugeot Citroen, заяви, че плановете за възстановяване са започнали да дават ефект, макар да оповести най-голямата нетна загуба в историята си, дължаща се на отписване на активи и спада на продажбите. Френската компания обаче е съумяла да понижи производствените си разходи с 1.18 млрд. евро през миналата година, надминавайки заложената цел от 1 млрд. евро.

Peugeot обеща през текущата година да съкрати разходите с още поне 900 млн. евро, 600 млн. от които се очаква да дойдат по линия на сътрудничеството с General Motors. Компанията също така планира да набере 300 млн. от продажба на имоти. "Резултатите от икономиите и продажбата на активи надминаха целите ни. Основата за възстановяването на компанията е поставена", коментира изпълнителният директор Филипе Варин, цитиран от Reuters. Неговата стратегия за преобръщане на негативните тенденции за Peugeot обаче среща скептицизъм от страна на някои анализатори на фона на нетната годишна загуба от 5.01 млрд. евро, 4.7 млрд. от които се дължат на отписване на активи.

Рекордна загуба

Това е първата нетна загуба за компанията от три години насам, след като за 2011 г. постигна нетна печалба от 588 млн. евро, и надминава значително предишната рекордна загуба от 1.16 млрд. евро през 2009 г. Общите приходи са спаднали с 5.2% до 55.45 млрд. евро, като основната дейност – производството на автомобили, отчита оперативна загуба от 1.5 млрд. евро, спрямо 92 млн. загуба за предишната година. Автомобилното звено има и основен принос за отрицателния оперативен паричен поток от 3 млрд. евро. Според плановете на компанията намаляването на паричните резерви трябва да бъде овладяно до края на 2014 г., като още през тази година трябва да спадне наполовина.

"Резултатите не изглеждат чак толкова катастрофални, колкото пазара очакваше. Перспективите определено не са добри, но може би най-тежките моменти са минали", коментира през Bloomberg Юрген Пайпър, анализатор в Bankhaus Metzler. След обявяването на резултатите акциите на Peugeot се оскъпиха с 2.7% до 6.12 евро.

Държавна намеса

Прилагането на един от основните елементи от плана на компанията за икономии – съкращаване на над 11 хил. от общо 100 хил служители във Франция и затваряне на една от фабриките в близост до Париж, се бави заради съпротивата на синдикатите и държавата. Миналия месец френският съд постанови, че компанията не може да пристъпи към съкращенията, преди производителя на автомобилни части Faurecia, който е 57% собственост на Peugeot, да информира работниците си за ефектите от плановете за преструктуриране в съответствие с трудовото законодателство.

От друга страна, финансовото звено на компанията Banque PSA Finance получи временно добрение от европейските регулатори за получаването на държавна помощ в размер на 1.2 млрд. долара, която ще се осъществи чрез емитиране на държавно-гарантирани тригодишни облигации. За окончателно разрешение Париж трябва да представи план как компанията и банката да станат рентабилни без повече помощ.

Peugeot е най-голямата жертва на колапса на автомобилните продажби на Стария континет, който е особено тежък в основните пазари на компанията в Южна Европа. Регионалният пазарен дял на френската компания е спаднал до 11.7% през миналата година спрямо 12.4% през 2011 г., основно за сметка на конкуренти като Volkswagen и Hyundai-Kia. Продажбите на компанията в региона са намалели с внушителните с 15%, докато в световен мащаб свиването е още по-голямо - 17%, до 2.97 млн. автомобила. Според прогнозите на Peugeot търсенето на автомобили в Европа ще се свие с още 3 до 5 процента през тази година и ще остане потиснато в "обозримо бъдеще".

Още от Капитал