Шоколади на диета
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Шоколади на диета

Reuters

Шоколади на диета

Българите ядат само по 2 кг. годишно, а пазарът е замръзнал на 110 млн. лв.

Десислава Николова, Константин Николов
17918 прочитания

Reuters

© Reuters


Вече не e тайна защо българите продължават да са най-нещастните и недоволните от живота си европейци. Страната ни е с най-малка годишна консумация на шоколад на глава от населението – едва около два килограма. За сравнение далеч по-усмихнатите граждани на Германия, Швейцария и Франция купуват пет пъти повече от продукта, съдържащ хормона на щастието. Въпреки че пазарът на бонбони, шоколади и вафли изглежда внушително - общо около 330 млн. лв. през 2012 г., продажбите на шоколади не растат като абсолютна стойност и се движат около 110 млн. лв., според участниците на пазара. А според данни на агенция "Ей Си Нилсен България" за дванайсетте месеца до юли 2012 г. продажбите на шоколад в страната са се увеличили с над 3% до 6100 т, но са намалели с около 1% в стойност.

Единственото увеличение на продажбите на шоколади е в най-ниския ценови сегмент, който отбелязва увеличение от 3 до 6% в стойност през миналата година. Основен принос за това имат собствените марки на търговските вериги като Carrefour, Lidl и др., които са позиционирани там. Промоциите на продукти - тип едно плюс едно, шоколад с подарък или покупката на пет на цената на три играят голяма роля в задържането на нивата на продажбите. Най-много шоколади се продават в хипер- и супермаркетите над 300 кв.м, следвани от големите магазини до 300 кв.м и традиционната търговия в обекти под 40 кв.м, показват данните на "Нилсен".

Малки или големи

Две стойности обаче не са пипани през последните години - грамажът на шоколадите и цените. Последното увеличение на шоколадите "Своге" например е от преди пет години при тогавашния голям скок на цените на какаото. Другата борсова стока, от която би трябвало да зависи цената, е захарта, но производителите засега преценяват, че няма да оскъпяват продуктите. Преди няколко години беше намалена големината и на някои шоколади, които се "свиха" с около 10 грама от 100 на 90. И си останаха така.

През миналата година обаче на пазара в България се върнаха малките шоколади, но те са по-скоро опит на компаниите да увеличат консумацията извън дома, а не толкова отговор на кризата. И нещо, което те едва ли ще признаят - за привличане на по-малките клиенти. В етичните кодекси на производителите е записано изрично, че те не рекламират към деца по никакъв начин и нямат право да раздават никакви мостри, включително и в търговските обекти, в които се продават захарни изделия. Комуникацията на производителите е насочена само и единствено към онези, които могат да вземат решение за покупката - родителите. Децата обаче трудно получават голям шоколад, а малките грамажи са по-приемливи.

Освен това "таблетът", както е известен 90-100-грамовият шоколад, обикновено не е удобен за носене в чантата, особено през лятото, когато може да се разтопи и освен това невинаги се консумира на един път. Затова "джобните блокчета" от 25 и 50 грама бележат ръст през миналата година. Не на последно място в сравнение с количеството цената на големите формати е най-ниска.

"Идеята ни беше да предоставим на клиентите си шоколад за еднократна употреба извън дома и малките формати на Milka например отбелязаха много висок ръст след пускането им на пазара. Въпреки това шоколадите от 100 г са непоклатим лидер по продажби", коментира Ивайло Найденов, изпълнителен директор на "Крафт Фуудс България".

"Истина е, че в последните години има голямо увеличение на някои от суровините, използвани при производството на шоколад, но дългосрочното планиране ни позволява да останем стабилни при ценообразуването и опаковането", отбелязват от "Нестле България". Оттам признават, че българският потребител обръща все по-голямо внимание на това, което консумира, и се опитва да води по-активен и балансиран начин на живот. Но тенденцията за смаляване, обхванала Европа, все още не е толкова разпространена в България, въпреки че се засилва. "В този смисъл можем да кажем, че търсенето на по-малки опаковки вече е факт и в България, но, разбира се, в зависимост от вида на шоколадовите продукти. За шоколадовите бонбони, бисквити и шоколадовите таблети най-предпочитани са големите формати", коментират от "Нестле".

Големите шоколади се възприемат като неформален подарък или пък шоколад за споделяне от няколко души и покупките им се увеличават особено около празници, а фирмите се опитват да предложат в голяма разфасовка допълнителни пълнежи и вкусове от традиционно познатите. "Шоколадът е импулсен продукт - купува се по вдъхновение", коментира Ивайло Найденов.

С вкус на мляко

За разлика от западноевропейските страни, където повечето клиенти предпочитат по-горчивия, натурален вкус на какао - т.нар. черен шоколад, тук той трябва да е млечен. Българският потребител харесва мекия вкус и над 90% от покупките са на млечни шоколади, а натуралните заемат само 10% от пазара.

"Потребителите предпочитат три основни вида млечен шоколад - чист млечен, млечен шоколад с лешници и млечен шоколад с лешници и стафиди, и това са най-продаваните вкусове", отбелязва Ивайло Найденов.

Напоследък популярни са и вариантите с плодове, които обаче са сезонен продукт през лятото (ягода, червени плодове и т.н.). В категорията на шоколадовите таблети обаче най-предпочитани остават обикновеният млечен шоколад с различни добавки (всички видове ядки) – те представляват 30% от целия пазар. Скорост набира и млечният шоколад с пълнеж (ягода, лешник и кремове), който достига 27% от пазара. Като цяло при продуктите с екзотични вкусове - например с пипер и различни южни плодове, става въпрос за еднократни покупки, колкото да се опита нещо различно, но потребителите не излизат встрани от рамките на тройната традиция. "Производството на качествен шоколад с високо съдържание на какао е една от силните страни на "Нестле" и въпреки че все още заема малка част от пазара в България, смятаме, че неговият дял ще нарасне значително през следващите години", коментират от компанията. Според основните производители добрата новина е, че продуктите с т.нар. смес с близък до шоколада вкус губят позиции и в момента съставляват едва 0.2% от общия пазар, което означава, че потребителите започват да правят разлика между "шоколад" и "съставка с вкус на шоколад". 

Сладкият лидер

Според пазарните данни лидер са продуктите на "Крафт Фуудс" с около 75% пазарен дял в стойност, не на последно място и заради много широкото портфолио от продукти. Стремежът на компанията е да има шоколади във всеки от ценовите сегменти. "В най-ниския е традиционната българска марка "Млечен", които са с общ пазарен дял от 10 процентни пункта (от 75% дял), в средния - "Своге" с 25% пункта от продажбите и във високия са Milka, които са пазарен лидер с 40%", отбелязва Найденов.

Всъщност ценовите сегменти при тези продукти са изключително близки, но принципно се разделят на под и около 1 лев като цена на дребно за най-евтините продукти, около 1.30 лв. за средната категория и над 1.60 - за високите марки. "Трудната икономическа ситуация прави потребителите по-чувствителни към това, което купуват. От една страна, търсенето на по-ниско позиционирани продукти се увеличава, като в същото време обаче расте и търсенето на продукти от по-високия ценови сегмент", коментират и от "Нестле България".

От Lidl твърдят, че продажбите на собствената марка шоколади продължават да растат, без да уточнят с колко. Цените и грамажът не са били увеличавани. "Промяна на цените в тази стокова група има само надолу по време на планирани промоции", казва Милена Драгийска-Денчева, управител на веригата.

Българско - от Своге и "Люлин"

В България се произвеждат всички шоколадови бонбони на "Крафт Фуудс", които са в търговската мрежа – Suchard, "Сезони" и I love Milka, като продукцията на завода се изнася и за страните от Централна Европа и всички съседни страни. При шоколадите съотношението е 50 на 50 - лимитираните серии на Milka например се произвеждат в други заводи на компанията. Серията "Своге" е изцяло българска, като част от специалните серии също са от други заводи.

От "Нестле" пък казват, че над 50% от сладкарските изделия в портфолиото на компанията са местно производство, които се правят в предприятието на гиганта в "Люлин"- бившата държавна фабрика "Малчика". Внасят се международни марки като Lion, After Eight, таблетите Nestle и Nesquik и вафлите Nesquik.

Вече не e тайна защо българите продължават да са най-нещастните и недоволните от живота си европейци. Страната ни е с най-малка годишна консумация на шоколад на глава от населението – едва около два килограма. За сравнение далеч по-усмихнатите граждани на Германия, Швейцария и Франция купуват пет пъти повече от продукта, съдържащ хормона на щастието. Въпреки че пазарът на бонбони, шоколади и вафли изглежда внушително - общо около 330 млн. лв. през 2012 г., продажбите на шоколади не растат като абсолютна стойност и се движат около 110 млн. лв., според участниците на пазара. А според данни на агенция "Ей Си Нилсен България" за дванайсетте месеца до юли 2012 г. продажбите на шоколад в страната са се увеличили с над 3% до 6100 т, но са намалели с около 1% в стойност.

Единственото увеличение на продажбите на шоколади е в най-ниския ценови сегмент, който отбелязва увеличение от 3 до 6% в стойност през миналата година. Основен принос за това имат собствените марки на търговските вериги като Carrefour, Lidl и др., които са позиционирани там. Промоциите на продукти - тип едно плюс едно, шоколад с подарък или покупката на пет на цената на три играят голяма роля в задържането на нивата на продажбите. Най-много шоколади се продават в хипер- и супермаркетите над 300 кв.м, следвани от големите магазини до 300 кв.м и традиционната търговия в обекти под 40 кв.м, показват данните на "Нилсен".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

25 коментара
  • 1
    casinoto avatar :-P
    casinoto

    Мммм вкусно :)

  • 2
    ms_pain avatar :-|
    ms_pain

    Милка - с лешници, това е шоколадът!

  • 3
    millen76 avatar :-|
    batMilen

    Ммм гнусно бих казал! Поради "високият" среден доход на българите, бележат ръст евтините шоколади... А от какво се произвеждат те? Пише го на гърба на опаковката. Всички Е-та и почти никакво какао. Който се е поинтересувал за здравето си и най вече за това на децата си, ще купува много по-малко но само качествен натурален шоколад. Което също не винаги е лесно, тъй като не се намира навсякъде.
    А относно " щастливите" германци и французи- е как няма са щастливи. Средният им доход е около 10 пъти по висок от този на българите, а цените на шоколада с до 30% по ниски от магазините в БГ :-) Даже не знаят колко трябва да са щастливи :-)))

  • 4
    ilinden avatar :-P
    Peacock

    [quote#2:"ms_pain"]Милка - с лешници, това е шоколадът![/quote]

    Но с Цял лешник! :)

    А пък имаше един гръцки ИОН с цял бадем - страхотия!


    ---------------------------------
    www.serama.bg

  • t3eo

    До коментар [#3] от "batMilen":

    Ако прочетеш по-внимателно няма как да не забележиш, че Е-тата са най-малкия проблем. Всички шоколади на Нестле и Крафт са натъпкани с палмово масло вместо какао. С тези супер вредни за здравето гадости естествено не се парадира, макар, че директива на ЕС изрично да посочва, че подобно нещо няма как да се нарича шоколад.

    http://bakedmedia.eu/bg/tehnology/tehnologii-shokolatierstvo/95-istinskia-schokolad

  • 6
    zumz avatar :-|
    zumz

    По принцип спорът води леко настрана тъй като истинският шоколад не съдържа млечни продукти и захар или само в минимални количества. Това са зарибяващи напълнители - отбелязано е в горните коментари, към които много хора се пристрастяват, но са като цяло вредни за организма. Бих препоръчал който може да си го позволи да опита продуктите на Valrhona от 70 процента какао тъмен шоколад до 90 процента. Това е особено усещане, но е за ценители и за хора с изтънчен усет. Конфекцията на Нестле, Милка, Крафт и друг подобен ширпотреб е създадена за масова консумация.

  • 7
    yankee avatar :-|
    Yankee

    И добре правят. Елате тука да видите "щастливите", дето ядат по 2 килограма шоколад на ден - като свини изглеждат (а и горе-долу така разсъждават)

  • 8
    finland avatar :-|
    Finland

    В най ниския сегмент синият шоколад "Млечен" го направиха 80 гр.

  • 9
    val_mladenov avatar :-|
    val_mladenov

    Млечен и Своге - това са ми фаворитите, е, понякога и Линдт, но като цяло за мен българско произведените шоколади са най-добри! Иначе изобщо не ми пука за изтънчени вкусове, мразя горчилка и си харесвам млечен. Е, без палмово масло и Е-та. Но без консерванти, колко ще е шел лайфа на едно такова произведение, уважаеми? А между другото, вкъщи още се приготвя т.нар. "домашен течен шоколад" от соц-а :Р

  • 10
    b_eco avatar :-|
    б_еко - върнете стария Дневник

    Поръчкова статия с цел да внуши да си купуваме шоколад, и че щастието има връзка с шоколада. ГНУСНО ! Аз шоколад и въобще захарни изделия не си купувам. Няма нужда да ям тези изкуственяци, които съдържат захар, трансмазнини, консерванти и др. боклуци. И с тия боклуци ни облъчват още от детството ни- реклами, шоколад, сладък живот, щастие. Аз се опитвам да се придържам към естественото, природното. Шоколада не е създаден от природата и затова предпочитам да изям една ябълка. Захарта е изкуствено създадена от човека чрез рафиниране, затова приемам плодове и зеленчуци. Кафе и чай пия без захар и определено повече ми харесва, защото по-добре усещам вкуса и ароматите. Няма радост без болка, няма печалба без страдание. Печалбите на захарната индустрия са за сметка на страданието на потребителите-затлъстяван, диабет,....А ни убеждават че част от щастието е в яденето на шоколад. Въпроса е как си расъл и как си се научил да възприемаш света. Човек се приспособява към всяка среда. Важно е да осъзнаваме дали е разумно, дали има нужда. Всеки сам си решава.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK