С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 15 фев 2013, 15:57, 4384 прочитания

Горчивина в сладкото

Една от мерките на производителите в Германия срещу кризата е намаляване на грамажа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
"Това, което ме обърка и не ми дава покой, е защо Milka Lu и Tuc Tafeln тежат само 87 грама, а струват точно толкова, колкото 100-грамовата Milka. Никак не е хубаво", написа в края на миналата година в собствения си блог "Frau Shopping" - запалена блогърка от Германия, която прекарва времето си в това с шпионски хъс да следи какво се случва из магазините и да коментира всяка новост, направила й впечатление. Точно с тази дребнавост на запален разбирач Госпожа Шопинг забеляза знаците на една тенденция, която все по-силно ще се налага на европейския пазар: горчивината в шоколада. От около година големите производители на шоколадови изделия не скриват притесненията си. Ситуацията на пазара за тях не е никак сладка и компаниите са принудени да натискат нови лостове, които ще ги предпазят от конкурентите. Причините са многостранни – от поскъпването на суровините през изострената конкурентна среда на регалите в магазините и борбата за запазване на пазарния дял. Инструментите – увеличение на цената, намаляване на грамажа... или и двете.

Тази скъпа, скъпа захар


Сигналите на притеснение са много показателни, защото идват не откъде да е, а от германския пазар. В последно време германската икономика служи за лакмус и когато там се усети напрежение, твърде вероятно е то да е още по-голямо в другите страни. Съвсем наскоро от германското сдружение на производителите на шоколадови и захарни изделия (Bundesverband der Deutschen Süßwarenindustrie - BDSI) обявиха, че изминалата година е била трудна, а 2013 г. вероятно ще е още по-трудна.

"Растящите цени на суровините и енергията, както и острата конкуренция през 2012 г. натовариха положението на повече от 220 индустриални производители на захарни и шоколадови изделия", се казва в анализа на сдружението, който беше публикуван преди дни. "Компаниите са все повече в сандвич позиция между недостига на доставчици на суровини и наситената търговия на дребно."

Основното притеснение идва заради цената на захарта, която през изминалата година драстично скочи. Квотите в рамките на ЕС още повече водят до спекулации с цената, коментират представители на бранша (виж графиката).



Но захарта не е единственият проблем. Несигурни са цените на какаото, които за последните две години се мятат между 2000 и 3500 долара за тон. Цените на останалите суровини също скачат: лешници, кафе. От известно време производителите на храни алармират, че увеличението е вследствие на спекуланти, които манипулират цените на международните борси. В началото на миналата година мениджърът на Kraft Foods в Германия Хуберт Вебер коментира пред Handelsblatt: "Цената на суровините от началото на миналата година е скочила с 35%. Подобно движение досега никога не сме виждали. Причината са финансовите инвеститори, които напомпват все повече пари в търговията със суровини. Заради еврокризата много капитал остана свободен...". В същото интервю мениджърът предрича, че ситуацията ще продължава да се влошава и до края на 2012 г.

И това действително се случи. "Ситуацията на пазара на суровини продължава да тревожи производителите. Рисковете за тях са свързани с бъдещото развитие на еврокризата. Европа е основният пазар за бранша и същата тази Европа сега е проблемното дете. Като допълнителен недостатък пред бизнеса оценяваме и увеличените разходи за енергия и логистика", коментира пред "Капитал" Торбен Ербрат, който отговаря за компаниите, производители на шоколад в BDSI.

В доказателство на неговите думи са данните за износа на шоколадови изделия от Германия, който през 2012 г. за първи път от много година насам отбелязва спад. Основните пазари са именно европейските страни.

"Ако няма промяна на пазара на захар, ситуацията може да бъде още по-критична от изминалата година. Ако износът обаче се стабилизира, спадовете ще се наваксат", посочи Торбен Ербрат.

Моментът на реакцията

Притесненията на компаниите прераснаха през изминалата година в реални действия. Те доведоха до промени, които могат да се нарекат революционни за шоколадовия бизнес. В отговор на високите цени на суровините и силната конкуренция, някои производители се разделиха с една легенда – 100-грамовото шоколадово блокче шоколад.

Години наред символът на шоколадовото блокче, независимо на коя компания, беше неговият грамаж – точно 100 грама. Сега една от новите вариации на Milka, както е заблязала и Госпожа Шопинг в своя блог, е 87 грама. Според германския вестник Die Zeit и репортаж от изминалото наскоро най-голямо изложение на шоколадови и захарни изделия в Кьолн, темата със 100-те грама е занимавала голяма част от участниците. Мнозина прогнозират, че и други фирми ще намалят обема, а за пример се посочва друг символ на стотицата - Ritter Sport. От компанията не отговориха на въпросите на "Капитал" доколко това може да се случи.

Причината производителите да посягат на грамажа е, че в момента те не могат да си позволят да увеличат цената. А при сандвич позицията, в която се намират, не им остават много други възможности. Много от продуктите са достигнали една психологическа ценова граница, която, ако се прескочи, ще има драстични последствия сред потребителите, коментират представители на бранша. Това е цената от 99 цента, по която много от марките се настройват. Съшевременно те трябва да се борят с конкурентите – собствените марки на големите търговски вериги, които слизат и до нива от 59 или 69 цента за блокче шоколад.

Ако ситуацията продължи да се затяга със същата сила, а засега няма основателни сигнали, които да я насочват в обратната посока, и други производители ще задействат алармените промени. Тогава шоколадът наистина ще загорчи.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС Трилентовата търговска марка на Adidas беше обявена за невалидна от Съда на ЕС

Причината е, че не е могла да придобие отличителен характер на територията на Европейския съюз

19 юни 2019, 4728 прочитания

Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка Частният сектор започва да налага достъпни смартфони в Африка

Операционната система KaiOS ще свали цените на устройствата за хора от слабо развитите страни

19 юни 2019, 779 прочитания

24 часа 7 дни

Кариерен клуб: Финанси »

"Юбер България" помага на студенти за първата им среща с работодатели

Компанията организира две лекции преди кариерния форум във Факултета по математика и информатика на СУ "Св. Климент Охридски"

Да си изградиш професия

В Института по строителство на Santa Fe College са едни от най-перспективните специалности във Флорида

Студенти от 17 до 71 години

Хора на всякаква възраст сменят професията си в Центъра за ускорено обучение на американския Valencia College

Половината от работните места за IT специалисти във Вашингтон са незаети

Освен различни компютърни специалности Northern Virginia Community College има и стажантска програма с Amazon

Работници по поръчка

Професионалните колежи в САЩ осигуряват на бизнеса точно кадрите, които му трябват, максимално бързо

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Компании" Затваряне
На железопътната барикада

Кредитори и купувачи се борят за последните ценни части от БДЖ

Как се режат рогата на "Биволъ"

Под патронажа на прокуратурата тече координирана институционална и медийна атака срещу журналистите Атанас Чобанов и Асен Йорданов

Уверените стъпки на Zeazoo

От осем години Гергана Иванова и баща й Йордан Злогошки произвеждат обувки за босо ходене, а продажбите растат

"Агрия груп" купува производител на слънчогледово олио

Базираната в Лясковец "Кехлибар" ще е първата компания за преработка на слънчоглед в портфейла на холдинга

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Кино: "Момиче"

Млада балерина е родена момче и се бори с това

Маша Гесен, журналистка: "Политиката трябва да е визия, не компетентност"

"Фашизмът е мечтата по въображаемото минало. Това е основната му характеристика."