Автомобилните продажби в Европа удариха абсолютно дъно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Автомобилните продажби в Европа удариха абсолютно дъно

Продажбите на марката Lexus в Европа са се свили с 47% през януари

Автомобилните продажби в Европа удариха абсолютно дъно

Въпреки цялостния спад на пазара, германските производители увеличават дела си

5777 прочитания

Продажбите на марката Lexus в Европа са се свили с 47% през януари

© Reuters


Продажбите на автомобили в Европейския съюз са достигнали ново историческо дъно в началото на тази година, като Ford, Peugeot Citroen и Toyota отбелязват най-голям спад, оказват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA. През януари новите регистрации на превозни средства в ЕС са спаднали с 8.7% до 885 159 бройки спрямо 969 219 за същия период на миналата година. Това е най-ниското ниво от 1990 г., когато организацията започва да води статистика.

Щатската компания Ford, която намалява производствения си капацитет чрез затваряне на три завода в Европа, води негативната статистика с 26% спад на продажбите до 61 544 бройки. След нея се нареждат френската Peugeot и японската Toyota, които отчитат по 16% спад. Намаляването на продажбите на Toyota се дължат основно на 47%-то свиване при марката Lexus. Renault и японският й партньор Nissan отчитат спад от съответно 6.1 и 6.4 процента на европейските си продажби.

На път към ново дъно

След като през 2012 г. европейският автомобилен пазар достигна 17-годишно дъно, анализаторите прогнозират да продължи да се свива и през тази година, увеличавайки ценовия натиск върху производителите. Повечето компании прогнозират свиване на регионалния пазар с още 2 до 5 процента. От средата на миналата година местните производители са обявили съкращаване на 30 хил. работни места, като френските Renault и Peugeot планират да намалят работната сила във Франция с по 17%.

Сред европейските производители големи трудности среща и италианският концерн Fiat, чиито продажби са се свили с 12.4%. При марката Alfa Romeo, около която се гради възстановителната стратегия на групата, сривът на продажбите достига 37%. Изпълнителният директор на Fiat Серджо Марчионе прогнозира, че загубата на компанията за миналата година ще достигне 5 млрд. евро. Ford очаква загубата от европейските операции да се разшири до 2 млрд. долара през тази година спрямо 1.5 млрд. през 2012 г.

Друг американски производител - General Motors, отчита спад на продажбите с 5.2% през януари, а загубите му в Европа са се удвоили до 1.8 млрд. долара през 2012 г. GM планира да затвори фабриката на Opel в Бохум през 2014 г., което ще е първото затваряне на германски автомобилен завод след Втората световна война,

Надеждите за подобряване на общата икономическа ситуация в еврозоната все още не са дали отражение в автомобилния сектор, като германският пазар буди най-много опасения. След като през миналата година показа значителна устойчивост, в първия месец на 2013 г. отчита рязък спад с 8.6%. Германия остава най-голям пазар със 192 090 нови регистрации за януари. Сред другите европейски държави най-значително са паднали продажбите в Италия – 17.6%, Франция – 15.1% и Испания 9.6%. През януари в Испания са продадени 49 671 автомобила, което е с около 1000 по-малко, отколкото в далеч по-малката Белгия. Сред големите пазари единствено Великобритания отчита ръст с 11.5% до 143 643 бройки, с което изпревари Франция като втори най-голям пазар. Според данните на ACEA през януари в България са регистрирани 1132 нови автомобила, спрямо 1345 за същия месец на 2012 г.

"Кризата с продажбите се е разпространила от южните страни към останалата част на Европа, вече никой не е имунизиран. Докато икономическото доверие в региона не се повиши, няма да има никаква промяна в тенденциите", коментира Гиен Куаглиано, президент на италианската изследователска група Promotor, цитиран от Bloomberg.

Кризата не е за всички

Въпреки свиването на вътрешния пазар, германският концерн Volkswagen е увеличил пазарния си дял в Европа, а продажните му в региона са спаднали само с 5.5%. Луксозните германски марки се представят още по-добре, като продажбите на Audi, които са част то VW са сладнали с 1.2%, а BMW и Mercedes-Benz са постигнали ръст от съответно 6.4 и 4.7%. Южнокорейските автомобилостроители също са се представили добре на европейски пазар, като продажбите на Kia са нараснали със 7.7%, а тези на Hyundai са се свили с едва 2.2%.

Продажбите на автомобили в Европейския съюз са достигнали ново историческо дъно в началото на тази година, като Ford, Peugeot Citroen и Toyota отбелязват най-голям спад, оказват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA. През януари новите регистрации на превозни средства в ЕС са спаднали с 8.7% до 885 159 бройки спрямо 969 219 за същия период на миналата година. Това е най-ниското ниво от 1990 г., когато организацията започва да води статистика.

Щатската компания Ford, която намалява производствения си капацитет чрез затваряне на три завода в Европа, води негативната статистика с 26% спад на продажбите до 61 544 бройки. След нея се нареждат френската Peugeot и японската Toyota, които отчитат по 16% спад. Намаляването на продажбите на Toyota се дължат основно на 47%-то свиване при марката Lexus. Renault и японският й партньор Nissan отчитат спад от съответно 6.1 и 6.4 процента на европейските си продажби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

11 коментара
  • 1
    birdman avatar :-?
    birdman

    още колко ли дъна ще ударят ....поне 2-3 годинки .

  • 2
    dekster avatar :-P
    КЛЮЧАРЪ

    Чакам коментари за омразната немска индустрия и как 20-годишни пикапи Тойота били по всички горещи точки на света. Къде са "специалистите"?

  • 3
    galio avatar :-P
    galio

    До коментар [#2] от "КЛЮЧАРЪ":

    дъното е заради 20-годишните немски автомобили, които не искат да умрат :)

  • 4
    geordgeo avatar :-P
    geordgeo

    Нема пари, к'ви нови коли бе...

  • 5
    oserv avatar :-|
    Patilan

    Много интересно.
    Оказва се че качеството (макар и по-скъпо в лицето на германските коли) надделява над посредатвеността.

    Точно обратното на това което очаквах.

  • 6
    autobg avatar :-|
    Silvi Milcheva

    Продажбите на нови автомобили в Европа са спаднали...
    Нормално е след като плащаните данъци през годините не са били реални повечето купувачи няма как да докажат доходите си...

  • 7
    pavlovich avatar :-P
    ........

    [quote#1:"niceprson"]още колко ли дъна ще ударят ...[/quote]
    [quote#0:"Дн"]Автомобилните продажби в Европа удариха АБСОЛЮТНО дъно... [/quote]

    сега следват Други дъна - с обратен знак

    Дъна има докато трябва - Върховете също са по поръчка

  • 8
    2.5 avatar :-|
    2.5

    абсолютно дъно?
    ...Aбсолютно?
    Адски тенденциозно заглавие на фона на последния абзац.

  • 9
    mickmick avatar :-|
    mickmick

    Явно германската нула е по-голяма от останалите :))

  • 10
    victorius avatar :-|
    victorius

    По малко коли = повече място за хората.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK