Автомобилните продажби в Европа удариха абсолютно дъно

Въпреки цялостния спад на пазара, германските производители увеличават дела си

Продажбите на марката Lexus в Европа са се свили с 47% през януари
Продажбите на марката Lexus в Европа са се свили с 47% през януари    ©  Reuters
Продажбите на марката Lexus в Европа са се свили с 47% през януари
Продажбите на марката Lexus в Европа са се свили с 47% през януари    ©  Reuters

Продажбите на автомобили в Европейския съюз са достигнали ново историческо дъно в началото на тази година, като Ford, Peugeot Citroen и Toyota отбелязват най-голям спад, оказват данните на Европейската асоциация на автомобилните производители ACEA. През януари новите регистрации на превозни средства в ЕС са спаднали с 8.7% до 885 159 бройки спрямо 969 219 за същия период на миналата година. Това е най-ниското ниво от 1990 г., когато организацията започва да води статистика.

Щатската компания Ford, която намалява производствения си капацитет чрез затваряне на три завода в Европа, води негативната статистика с 26% спад на продажбите до 61 544 бройки. След нея се нареждат френската Peugeot и японската Toyota, които отчитат по 16% спад. Намаляването на продажбите на Toyota се дължат основно на 47%-то свиване при марката Lexus. Renault и японският й партньор Nissan отчитат спад от съответно 6.1 и 6.4 процента на европейските си продажби.

На път към ново дъно

След като през 2012 г. европейският автомобилен пазар достигна 17-годишно дъно, анализаторите прогнозират да продължи да се свива и през тази година, увеличавайки ценовия натиск върху производителите. Повечето компании прогнозират свиване на регионалния пазар с още 2 до 5 процента. От средата на миналата година местните производители са обявили съкращаване на 30 хил. работни места, като френските Renault и Peugeot планират да намалят работната сила във Франция с по 17%.

Сред европейските производители големи трудности среща и италианският концерн Fiat, чиито продажби са се свили с 12.4%. При марката Alfa Romeo, около която се гради възстановителната стратегия на групата, сривът на продажбите достига 37%. Изпълнителният директор на Fiat Серджо Марчионе прогнозира, че загубата на компанията за миналата година ще достигне 5 млрд. евро. Ford очаква загубата от европейските операции да се разшири до 2 млрд. долара през тази година спрямо 1.5 млрд. през 2012 г.

Друг американски производител - General Motors, отчита спад на продажбите с 5.2% през януари, а загубите му в Европа са се удвоили до 1.8 млрд. долара през 2012 г. GM планира да затвори фабриката на Opel в Бохум през 2014 г., което ще е първото затваряне на германски автомобилен завод след Втората световна война,

Надеждите за подобряване на общата икономическа ситуация в еврозоната все още не са дали отражение в автомобилния сектор, като германският пазар буди най-много опасения. След като през миналата година показа значителна устойчивост, в първия месец на 2013 г. отчита рязък спад с 8.6%. Германия остава най-голям пазар със 192 090 нови регистрации за януари. Сред другите европейски държави най-значително са паднали продажбите в Италия – 17.6%, Франция – 15.1% и Испания 9.6%. През януари в Испания са продадени 49 671 автомобила, което е с около 1000 по-малко, отколкото в далеч по-малката Белгия. Сред големите пазари единствено Великобритания отчита ръст с 11.5% до 143 643 бройки, с което изпревари Франция като втори най-голям пазар. Според данните на ACEA през януари в България са регистрирани 1132 нови автомобила, спрямо 1345 за същия месец на 2012 г.

"Кризата с продажбите се е разпространила от южните страни към останалата част на Европа, вече никой не е имунизиран. Докато икономическото доверие в региона не се повиши, няма да има никаква промяна в тенденциите", коментира Гиен Куаглиано, президент на италианската изследователска група Promotor, цитиран от Bloomberg.

Кризата не е за всички

Въпреки свиването на вътрешния пазар, германският концерн Volkswagen е увеличил пазарния си дял в Европа, а продажните му в региона са спаднали само с 5.5%. Луксозните германски марки се представят още по-добре, като продажбите на Audi, които са част то VW са сладнали с 1.2%, а BMW и Mercedes-Benz са постигнали ръст от съответно 6.4 и 4.7%. Южнокорейските автомобилостроители също са се представили добре на европейски пазар, като продажбите на Kia са нараснали със 7.7%, а тези на Hyundai са се свили с едва 2.2%.

Още от Капитал