Огнен интерес към търга за пожарни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Огнен интерес към търга за пожарни

В МВР чакат с нетърпение новите пожарни

Огнен интерес към търга за пожарни

Петнадесет оферти бяха подадени в рекордната поръчка за 40 млн. лв.

7471 прочитания

В МВР чакат с нетърпение новите пожарни

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Сряда, 20 февруари, има с какво да бъде запомнен. Премиерът Бойко Борисов подаде оставка. Макар и много по-бледо копие, но в друга точка на София жегата не беше малка, като в случая говорим за бизнес състезание. Рекордно количество от петнадесет оферти бяха получени на търга на МВР за коли за гасене на горски пожари. Поръчката на 67 машини е на голяма стойност - 40 млн. лв. без ДДС, а доставката трябва да бъде изпълнена до две години. Тепърва предстои разглеждането на техническите характеристики на офертите, а предложените цени на допуснатите кандидати ще бъдат обявени след около месец.

Процедурата е разделена на две части: доставка на пожарни коли клас М (с по-голяма вместимост) и за такива клас L. Основните критерии за класирането са предложената цена (80%) и срок на изпълнение (20%). Условията към кандидатите са за общ оборот от последните три години от 20 млн. лв. и най-малко 12 млн. лв. продажби за периода на същия тип техника (клас М) и 8 млн. (клас L).  

Кандидатите

Сред участниците са българската "Авто инженеринг холдинг груп" в консорциум с полската ISS, "Хидрострой комерс", чешките SKS-VKP и THT, полските Pojazdy Specjalistyczne Zbigniew Szczesniak и "Мирослав Столарчик", австрийската Rosenbauer, базираните в Германия Iveco Magirus и Gimaex, италианската BAI - Brescia Antincendi International, израелската Hatehof и турските Katmerciler и Wolfgang Yangin. Офертите са с две повече от компаниите, тъй като някои от участниците кандидатстват и по двете позиции в поръчката, а други - само за една.  Сред участниците са някои от най-големите компании за специализирани коли като Rosenbauer (годишни приходи 645 млн. евро) и Iveco Magirus.

През последните години МВР проведе няколко търга за пожарни коли. Те бяха спечели от познати имена в сектора като "Авто инженеринг холдинг груп", Iveco Magirus и чешката SPS-VKP. Повечето от  договорите получи първата компания, която търгува и дооборудва специализирана техника като пожарни, линейки, катери и др. Търговете не минаха без скандали. На няколко пъти се проваляше поръчката на 42 нови пожарни автомобила заради грешки в процедурата. Първоначално през 2009 г. търгът беше спечелен от "Авто инженеринг", но договорът не беше подписан. Впоследствие през 2010 г. полската ISS подаде най-ниска оферта, но процедурата отново беше отменена. Доставката беше възложена едва в края на 2011 г., след като беше спечелена от SPS-VKP с оферта от 8.8 млн. лв., а колите бяха доставени в края на миналата година.

Свален от дежурство

Въпреки че през последните десет години за нуждите на пожарната са били доставени около 160 нови машини – пожарогасителни и спасителни, това е крайно недостатъчно, за да подсигури доброто функциониране на системата. По-голямата част от техниката остава морално и физически остаряла. Част от колите са на повече от 20 години, което доста затруднява тяхното сервизиране, тъй като вече не се произвеждат резервни части за тези модели.

Броят на специализираните пожарогасителни автомобили, от които България има нужда, е 621, но страната ни разполага с 598. Най-голям брой са пожарните коли, които гасят с вода и пяна – 480, останалите бройки са с режим на работа само вода, само прах или комбинирано. Според направените технически експертизи над 300 от тези коли трябва да бъдат подменени. Повечето заради надвишени технически показатели за пробег.

Европари за гасене на пожари

Финансирането на тази поръчка и още няколко обявени наскоро идва по оперативна програма "Околна среда". По нея съществуваше реална опасност от загуба на близо 600 млн. лв. заради ниска усвояемост. Министерството на околната среда и водите успя да пренасочи средствата към изпълними дейности, сред които е и техническото обезпечаване на пожарните команди. За целта са отделени близо 200 млн. лв., чийто бенефициент е Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението" към Министерството на вътрешните работи.

Освен за пожарни по проекта тече процедура за доставка на "28 броя всъдехoди тип амфибия" за 6 млн. лв., фургони за временно настаняване, за над 3 млн. лв., покупката на 70 високопроходими автомобили (за 4.2 млн. лв.), както и за един хеликоптер (виж карето).

Готови за полет

Преди дни беше обявена и друга поръчка, свързана с обновяването на техниката на пожарната. Този път търгът е за покупка на хеликоптер за пожарогасене и спасителни дейности. Максималната стойност, която държавата е готова да заплати за това, е 39.1 млн. лв. Офертите в търга могат да се подават до 8 март, а кои са участниците ще стане ясно на 11 март.  

Покупката на хелипокпера също е част от проекта на Главна дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението", финансиран по оперативна програма "Околна среда". Основна цел на летателната машина ще бъде борба с горските пожари. След приключване на търга избраната компания ще има срок от максимум година и половина, за да достави хеликоптера. Според техническите изисквания машината трябва да може да гарантира летателно време от 2.30 ч. при пълен товар и височина на полета от 3900 м. Има изисквания към летателно-техническите показатели, външната товароносимост, възможностите за дължина на полета, максималната скорост, брой пътници – екипаж и пожарникари, спасителни места и т.н. В търга могат да участват компании, чийто оборот за последните три години е минимум 100 млн. лв., от които 90 млн. лв. са от доставка именно на хеликоптери. Избраният изпълнител ще трябва да осигури освен доставката на машината и подготовката на екипажите, които ще летят.

Сряда, 20 февруари, има с какво да бъде запомнен. Премиерът Бойко Борисов подаде оставка. Макар и много по-бледо копие, но в друга точка на София жегата не беше малка, като в случая говорим за бизнес състезание. Рекордно количество от петнадесет оферти бяха получени на търга на МВР за коли за гасене на горски пожари. Поръчката на 67 машини е на голяма стойност - 40 млн. лв. без ДДС, а доставката трябва да бъде изпълнена до две години. Тепърва предстои разглеждането на техническите характеристики на офертите, а предложените цени на допуснатите кандидати ще бъдат обявени след около месец.

Процедурата е разделена на две части: доставка на пожарни коли клас М (с по-голяма вместимост) и за такива клас L. Основните критерии за класирането са предложената цена (80%) и срок на изпълнение (20%). Условията към кандидатите са за общ оборот от последните три години от 20 млн. лв. и най-малко 12 млн. лв. продажби за периода на същия тип техника (клас М) и 8 млн. (клас L).  


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    jugozombi avatar :-?

    Очаквах повече читателски интерес към тази новина след горските пожари от миналото лято.

  • 2
    kirko08 avatar :-|
    kiril petrov

    Вече ни гори под краката Зомби, та гасим с кофата

  • 3
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#2] от "kiril petrov":

    Темата е достатъчно сериозна, за да се дискутира по лековатия Ви начин. Техниката, която се поръчва сега, ще се използва в следващите около 20 години. Аз например съм изненадан, че се поръчва само един хеликоптер, трябваше да са поне два, за да е сигурно, че ще има какво да лети при пожар в случаи на повреди или катастрофи.

  • 4
    rurik avatar :-P
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT

    Колко кадърен държавник беше Батман доказва състоянието на сфераТА в която все пак има някакви познания.

  • 5
    jugozombi avatar :-?

    До коментар [#4] от "Чистотата е за Бой...":

    И какво е състоянието? Водени са преговори с европейските институции за пренасочване на финансиране по ОП "Околна среда", получено е одобрение за това и сега се провежда търг. Нима щеше да е по-добре тази техника да се купи изцяло с държавни средства?! Не, естествено. Разберете, говоренето на пълни несериозности никого няма да впечатли.

  • 6
    rurik avatar :-|
    THE CONCEPTUAL PENIS AS A SOCIAL CONSTRUCT

    Чети бе зомби, в статията си пише!

    "Броят на специализираните пожарогасителни автомобили, от които България има нужда, е 621, но страната ни разполага с 598. ..... Според направените технически експертизи над 300 от тези коли трябва да бъдат подменени. Повечето заради надвишени технически показатели за пробег.
    ...
    Финансирането на тази поръчка и още няколко обявени наскоро идва по оперативна програма "Околна среда". По нея съществуваше реална опасност от загуба на близо 600 млн. лв. заради ниска усвояемост. "

  • 7
    cinik avatar :-|
    cinik

    Жалко, че няма такава конкуренция при електротранспортните средства. Тролеите, трамваите и електровозите са непробиваем европейски картел. Затова един тролей излиза колкото 4-5 автобуса със същия капацитет, въпреки че ако чете човек за ерата на електромобилите, първата предпоставка била по-опростената технология.

  • 8
    mi6osp avatar :-|
    mi6osp


    "Европари за гасене на пожари"

    Голата истина за интереса.
    Тиквоний &Нона не съумяха да усвоят тези пари и от "Околна среда " те ще отидат за пожарни. Не че не е имало нужда, но тази техника, купена по този начин, ще ни излезе златна.Не гледайте цените на пожарните от търга- истинската им цена ще включва и многоцифрените глоби от неосъществените проекти по околна среда, основно депа за смет , пречиствателни станции...

  • 9
    torquemada avatar :-|
    torquemada

    Помислих, че са изложили на търг пожарната кола, в която Бойко е служил, кога е бил пожарникар.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK