Спад в потреблението на цигари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Спад в потреблението на цигари

Спад в потреблението на цигари

Част от клиентите се насочват и към контрабандни марки

Десислава Николова
7846 прочитания

© НАДЕЖДА ЧИПЕВА


Във време на криза продажбите на най-евтините цигари би трябвало да бележат ръст. Търсенето им през януари обаче е спаднало с 1.3% спрямо декември 2012 г. Целият пазар пък се понижава с 5.9% за същия период, показват данни на търговците. Така за първи път от миналата година продуктите с цена под 4.50 лв. вече представляват съвсем малко над половината от купените – 50.6%, а не по-голямата част от пазара, както преди. Част от компаниите обясняват това с общия спад в търсенето на цигари, други – с финансови мотиви, като се предполага, че потребителите се ориентират към контрабандните продажби. Други фирми отбелязват ръст във високия ценови сегмент, тъй като цените са изключително близки. Битка в центъра

Различните цигарени компании имат различен поглед кой е най-ниският, кой – средният, и кой – високият ценови сегмент. През последните месеци на миналата година обаче в порядъка от 4.20 до 4.40-4.60 лв., където се разполагат ниският и средният сегмент, се получи изключително силна конкуренция. Докато през годините основната цел на световните чуждестранни компании е била да съборят абсолютния пазарен лидер – Victory на "Булгартабак", преди около две години тази цел беше постигната от гръцката Karelia с ниски цени на цигарите й от 100 мм и стандартните king-size. В момента това е брандът с най-голям пазарен дял – 18%, а Victory е втори с 14%.

И докато Karelia задържа нивата, българският бранд расте през януари с 0.3%, а цяла плеада от актьори продължават да са рекламни лица по билбордове и пана на марката, което допринася за популярността й.

В същото време обаче и останалите чуждестранни брандове атакуват центъра, от който започва високият сегмент. На цена около и под Victory (4.60 лв.) започнаха да се продават няколко много популярни световни марки. От последното тримесечие на миналата година Camel са на същата цена като Victory, а Rothmans струват вече и по-евтино - 4.50 лв. Така за няколко месеца двете компании производители (British American Tobacco и Japan Tobacco Internatonal) са увеличи пазарния си дял с части от процента - Rothmans е с 0.7% от пазара и нараства, а Camel e с 0.8% от пазара.

В същото време популярни световни брандове свалиха и цените, като така оспорват досегашните позиции на българските King, на Viceroy и Karelia. Втората по популярност марка в света – Winston, свали цените с 30 стотинки до най-ниското ниво – 4.20 лв., и така от октомври до януари вдигна с един процентен пункт пазарния си дял – до 1.7%.

Междувременно Philip Morris увеличиха с 10 стотинки цената на бранда си LM от 4.20 на 4.30 лв. и само за месец марката е загубила 0.4% от пазарното си присъствие. Търговците обясниха, че компанията занапред ще се състезава в сегмента на дългите цигари LM, които струват 4.40 лв. Точно цигарите от 100 мм държат пазарен дял от 32.2% и станаха особено популярни по време на кризата.

Интересна ситуация

Така на пазара се получава много интересна ситуация – ако в най-ниските ценови сегменти цената се увеличи с 10 ст., част от потребителите започват да се оттеглят. Въпреки че става въпрос за изключително ценово чувствителен продукт, ако някоя от компаниите намали цената, потребителите не преминават автоматично на по-евтиния, а имат нужда от пренастройка. Търговците отбелязват, че една от причините за това е, че компаниите нямат право да рекламират новата цена освен на мястото за продажба и на билбордове.

"През последната година не сме намалявали или увеличавали цената на най-популярната ни марка King. Активностите на останалите компании в сегмента не са се отразили на лоялността на нашите клиенти към марката и няма спад в пазарния й дял. Когато цената в най-ниския и средния сегмент се увеличи, това би могло да доведе до отдръпване на потребителите, тъй като там те търсят най-доброто съотношение цена-качество", коментира Десислава Петрова от "Кингс табако".

"По-голямата част от марките са съсредоточени в този сегмент. За нас става въпрос за дългосрочна инвестиция и очакваме потребителите да се запознаят с цените, но не всичко е в една посока - някои от марките с по-малък пазарен дял намаляват цените, а други – с по-големи дялове – ги увеличават", коментира Николай Михайлов от Japan Tobacco International.

Във време на криза продажбите на най-евтините цигари би трябвало да бележат ръст. Търсенето им през януари обаче е спаднало с 1.3% спрямо декември 2012 г. Целият пазар пък се понижава с 5.9% за същия период, показват данни на търговците. Така за първи път от миналата година продуктите с цена под 4.50 лв. вече представляват съвсем малко над половината от купените – 50.6%, а не по-голямата част от пазара, както преди. Част от компаниите обясняват това с общия спад в търсенето на цигари, други – с финансови мотиви, като се предполага, че потребителите се ориентират към контрабандните продажби. Други фирми отбелязват ръст във високия ценови сегмент, тъй като цените са изключително близки. Битка в центъра

Различните цигарени компании имат различен поглед кой е най-ниският, кой – средният, и кой – високият ценови сегмент. През последните месеци на миналата година обаче в порядъка от 4.20 до 4.40-4.60 лв., където се разполагат ниският и средният сегмент, се получи изключително силна конкуренция. Докато през годините основната цел на световните чуждестранни компании е била да съборят абсолютния пазарен лидер – Victory на "Булгартабак", преди около две години тази цел беше постигната от гръцката Karelia с ниски цени на цигарите й от 100 мм и стандартните king-size. В момента това е брандът с най-голям пазарен дял – 18%, а Victory е втори с 14%.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    geoimg avatar :-?
    Geoimg

    При обществено-политическа и икономическа криза контрабандните канали работят по-спокойно!?

  • 2
    ikar avatar :-|
    ikar

    е нали няма контрабанда,танов и цветанов ги разкриха:)

  • 3
    ikar avatar :-|
    ikar

    на пазара има цигари кинг с бандерол и цигари кинг без бандерол,не вярвам да са фалшиви тези без бандерол,по-скоро фабриката лъже държавата ма нали е наши хора,нема ги закачаме да не стане ситуацията като на мишо бирата

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Отдавна трябваше да понамалят акциза на алкохола и цигарите да живне производството и легалните продажби, ама Флик нито пие, нито пуши...

  • 5
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    В крайна сметка високите акцизи доведоха до планирания ефект: българските (местни производство) столи (цигари) да бъдат избутвани към фалит от вносните стоки (цигари) на големи чужди корпоративни гиганти. След фалита познайте кой ще диктува цените на пазара...

  • 6
    pantaley34._ avatar :-|
    Margarita Voiska

    Производството и продажбата на цигари вече трябва да бъдат забранени като доказано вредни и основен рисков фактор за смъртност при сърдечно-съдови заболявания!

  • 7
    minas.aram avatar :-|
    Минас Бахдасарян

    Статията се отнася до спада в потреблението на т.нар. конвенционални цигари. Вероятно има преливане, в категорията, към електронните цигари. Голяма част от хората, с които общувам и работя ежедневно, използват електронна цигара. Може би е статистически незначима величина, но има хора които пушат пури и други, които пушат и пури и цигари. Не може да отчитаме спад в дадена категория, изцяло позовавайки се на анализа само на една продуктова група.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.